Markéta Vacovská, Lenka Dusilová & Spitfire Company & DAMÚZA: One Step Before the Fall

250 Kč / 150 Kč pro studenty, seniory a ZTP a ZTP/P

Opět se setkáme v ringu. Markéta Vacovská v roli boxera Muhammada Aliho a zpěvačka Lenka Dusilová mají energii, která bourá NoD. Oceňované představení o síle a chuti bojovat, o prohrách i vítězstvích. Červenou nití tanečního příběhu je Parkinsonova choroba a možná vize konce našich životů.

Hypnotická hlasová a zvuková vlna v podání zpěvačky Lenky Dusilové a silový tanec Markéty Vacovské se v jediném momentu střetávají uprostřed boxerské arény. Multižánrový projekt vysoce oceňované umělecké skupiny Spitfire Company tematizuje motiv boje, vyčerpanosti, projevů Parkinsonovy choroby a kolapsu. Je možné najít poetiku na místě, jako je boxerský ring?

Boxer přece v ringu taky tančí, ovšem s cílem svého partnera položit na lopatky, zničit jej. Sám Muhammad Ali o sobě prohlásil: „Létám jako motýl, bodám jako včela. Tvoje pěsti nemohou zasáhnout to, co tvoje oči neuvidí.“ Ali šel od vítězství k vítězství, koho však nedokázal porazit, bylo jeho vlastní tělo a nemoc. A tento okamžik, onen moment pádu, tvoří nejsilnější část celého představení.

Zápas v ringu umocňuje hlas a hudba Lenky Dusilové, která v některých okamžicích tvoří dokonce dominantní složku celého prožitku. To hlavní se potom odehrává v rovině střetu tance a hudby.

Přijďte se podívat na příběh jednoho zápasu a najít bojovníka, který je v každém z nás.

Ocenění:
Nominace na Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon, Divadelní události 2012 (Vladimír Hulec: Divadelní noviny)
Ceny České taneční platformy 2013 - Markéta Vacovská - Tanečnice roku a Martin Špetlík - Světelný design roku
Ceny divadelních novin 2012/13 - Petr Boháč – Režie a koncept projektu, v kategorii Alternativní divadlo a Markéta Vacovská – Choreografie, v oboru Tanec a balet
Herald Angel Award a nominace Total Theatre Award - Edinburgh Fringe 2013

"Inscenace je vystavená rovněž jako taneční sólo, nemohla by ovšem existovat bez hudební složky, kterou je živě vznikající hudba Lenky Dusilové, jde tedy vlastně o dvě prolínající se sólové exhibice v jednom. Může křehká tanečnice věrohodně zobrazit na jevišti představitele tak výsostně mužské sportovní disciplíny, jakou je box? Stoprocentně! A dokazuje to již druhé obsazení této inscenace. Na premiéře v roce 2012 tančila roli v ringu choreografka celého kusu Markéta Vacovská, která za svůj výkon získala titul Tanečnice roku v rámci cen České taneční platformy 2013 a jako choreografka získala v téže sezoně Cenu Divadelních novin (Petr Boháč byl oceněn jako režisér). Nyní roli nastudovala Veronika Kotlíková z taneční skupiny VerTeDance a podává rovněž naprosto strhující výkon."
Lucie Kocourková, OperaPlus, 23. 2. 2014

„Nejde o žádný instantní taneček na krásu, doplněný boxerskými prvky, ale o silový tanec (neplést s křečovitým), sebevědomou a jasně vedenou performanci, v níž je znát práce každého svalu a kde je každý pohyb proveden tak, jako kdyby byl hlavním nositelem výrazu právě on a žádný jiný.“ 
(Jakub Novák, Aktualne.cz, 5.12. 2012)

„Spojení obou osobností, napůl improvizované zvukové plochy vytvářené na syntezátor a zpěv Lenky Dusilové spolu s extrémně náročným fyzickým výkonem Markéty Vacovské plným pohybové fantazie a abstraktních obrazů odkrývajících existenciální roviny lidského těla i duše.” (Vladimír Hulec, Divadení události 2012, Divadení noviny)

„Tanec Markéty Vacovské má v sobě výbušné momenty, tak jako byla výbušná Aliho osobnost i rétorika a přesto má vždy blízko k pádu na zem, tak jako když nejednou sám inkasoval k.o.” (Tomáš Kůs, Aliho pěsti ve tmě (CityOutPrague)

„Na scéně jsou jen dvě ženy a neskutečná energie. Jen tanec a zpěv, hudba, zvuk, žádná slova a přece vysloveno vše, co mělo.” Domonik Melichar, Ztracené tělo (Divadení noviny)

„Dusilová osciluje mezi kytarovými melodiemi indie stylu s přídechem naděje a synchronizovanými válečnickými pokřiky. Její hlas a hudba jsou dokonalým doprovodem agresivní, manické energii a bojovnému tanci Markéty Vacovské." (Rachael Collins, Prague Film and Theatre Centre)

Herald* "a gut-wrenching tour-de-force"
The Skinny** “a powerful piece”
ThreeWeeks** "A performance which well deserved the standing ovation it received from this audience."

Délka: 43 min

Koncept, režie
Petr Boháč
Choreografie, tanec
Markéta Vacovská
Hudba, zpěv
Lenka Dusilová
Scénografie
Petr Boháč
Jeník Bubal
Light design
Martin Špetlík
Produkce
Aneta Kafková
Jeník Bubal
Produkce
Studio Damúza o.s.
Bezhlaví o.s.
Koproukce
UFFO – SCT
Experimentální prostor Roxy / NoD
Podpořili
UFFO – SCT
hl. m. Praha
Státní fond kultury a MKČR
HAMU
Nadace Život umělce
Pedagogické vedení
Adam Halaš
Jiri_Strebl_boxer-119.jpg one_step_1_official_martin_marak_small.jpg one_step_2_official_martin_marak_small.jpg
design by various