Nejbližší program Kalendář

Nebeský - Trmíková - Prachař & Experimentální prostor NoD: DVOJÍ DOMOV / z Čepa

img-0164.jpg
„Jest kdesi sladké jádro, ale polámeme si ještě všechny nehty, než se k němu dostaneme.“ Prozaik a esejista Jan Čep ve svém díle často hovoří o druhém světě, který je našim očím skrytý, o druhém domovu, ve kterém, jak Čep věří „budou všechny věci přítomny zároveň a touha nebude utrpením, nýbrž slastí bez konce. Uvidíme se tam tváří v tvář, ne už jenom v zrcadle a podobenství, a jizvy našich srdcí zatřpytí se jako hvězdy“. Brány této druhé reality se skrze texty Jana Čepa v nové inscenaci s názvem Dvojí domov pokusí otevřít tvůrci Lucie Trmíková, David Prachař a Jan Nebeský, kteří se po několika úspěšných inscenacích (PEKLO – Dantovské variace, Kabaret Shakespeare, ad.) opět vrací do Experimentálního prostoru NoD. Tradiční tvůrčí trojlístek doplní nově od září 2016 herec Ondřej Pavelka. Všechny jemné pocity i bouřlivá dramata duše Čepových textů skrze hudbu zvnitřní Martin Dohnal. Výtvarně inscenaci oživí Igor Korpaczewski. Název Dvojí domov je též velmi výstižným pro Čepovu celoživotní situaci. V roce 1948 opustil komunistické Československo a až do své smrti žil ve svém druhém domově, ve Francii. Celý život ale nepřestal toužit po Čechách, svém prvním domově, do kterého se po své emigraci už nikdy nevrátil. Jeho dílo bylo po čtyřicet let komunismu jen velmi málo přístupné. Teprve v roce 1991, téměř dvacet let po jeho smrti v exilu ve Francii, vyšlo v Čechách jeho souborné vydání. „V dramaturgii NoDu chceme dát prostor i hlubším až metafyzickým námětům, kterým se právě Jan Čep ve své literatuře věnuje.“ říká Adam Halaš, umělecký šéf Experimentáního prostoru NoD a dodává: „Představení je pro mě především o umění se rozhodnout. Jedná se o zajímavou paralelu na téma krize středního věku, které již bylo v NoDu zpracováno v inscenaci Peklo – Dantovské variace. Intimní až básnické duševno může být jistým protipólem ke křiklavým soudobým tématům, která neustálým omíláním ztratila svůj obsah. Těším se na další spolupráci s triem Nebeský – Trmíková – Prachař, kteří díky své sehranosti a profesionalitě dokáží divákovi takový intimní zážitek zprostředkovat.“ - - - - - PRESS "Dvojí domov je stručně řečeno krásná a poetická inscenace. Má podobu divadelní eseje neokázale se zamýšlející nad životem a smrtí, setkáváním se a míjením, blízkostí i cizotou ... činí to jemně, nepateticky, a ještě s humorem ... " - Jana Machalická (Lidové noviny, 13.10.2015) " Jemnými, přitom divadelně bohatými a proměnlivými prostředky nás Jan Nebeský se svými kolegy dovedl k existenciálnímu ztišení, po němž by snad bylo příhodnější zážitek ještě dlouze dodýchat než ho okamžitě odměnit potleskem. Ten si ovšem tvůrci zaslouží." - Jan Kerbr (Divadelní noviny, 24.10.2015) "Druhý domov je intenzivní svět skrytý uvnitř. Chce se mi běžet přes pustá a neznámá pole, jako duchovně zaměřenému spisovateli, esejistovi, překladateli a českému emigrantovi ve Francii Janu Čepovi (1902 až 1974). Můžete běžet také ..." - Dana Benešová-Trčková (ČT24, 29.10.2015)

Beyond Psychedelics 2016 - Warm Up

logo-beyond-psychedelics.jpg
Ingmar Gorman: MDMA Psychotherapy and Beyond Přednáška je součástí Prague Psychedelic Week 2016 a ochutnávkou k mezinárodní odborné konferenci o psychedelikách Beyond Psychedelics 2016. Tyto události jsou pořádány ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví, Multidisciplinary Association of Psychedelic Studies (MAPS) a Českou psychedelickou společností. Ingmar Gorman bude hovořit o sérii témat souvisejících se současným výzkumem týkajícím se psychoterapie s podporou MDMA u pacientů s post-traumatickou stresovou poruchou (PTSD). Půjde například o školení specializovaných terapeutů, na empirických datech založené postřehy k terapeutickému procesu u psychoterapie s MDMA, diskuze o psychoterapeutických mechanismech účinku a zamyšlení nad potenciálními problémy, které mohou být relevantní i v případě, že bude léčba probíhat správně. Na závěr je na programu debata o použití MDMA mimo klinické prostředí a o tom, jak program Psychedelického vzdělávání a následné péče (Psychedelic Education and Continuing Care) podporuje integraci zážitku. Přednáška bude v angličtině. Ingmar Gorman má české kořeny a v následné diskuzi bude možné se ptát i v češtině. Ingmar Gorman, M. A. Je doktorským studentem klinické psychologie na New School for Social Research. Ingmar dříve pracoval jako výzkumný asistent v Psychiatrickém centru Praha. V současné době provádí výzkum psychoterapie za asistence MDMA na post-traumatickou stresovou poruchu v MAPS. Je také administrativním ředitelem Programu psychedelického vzdělávání a následné péče v Center for Optimal Living, kde klienti mohou hovořit o svých psychedelických zkušenostech a získat psychoterapeutickou podporu. Více informací o Ingmarovi: http://beyondpsychedelics.cz/speaker/ingmar-gorman/ Cena: 134 Kč / 5 EUR Vstupenky možné zakoupit zde: http://eshop.beyondpsychedelics.cz/en/tickets/6-warm-up.html Web BP2016: www.beyondpsychedelics.cz Prague Psychedelic Week 2016: http://beyondpsychedelics.cz/psychedelicweek/

Nebeský - Trmíková & NoD: Miluji tě jak po smrti (PREMIÉRA)

miluji-te-jako-po-smrti-a2-4.png
Do Experimentálního prostoru NoD se v další sezóně vrací režisér Jan Nebeský s premiérou nové činoherní inscenace Miluji tě jak po smrti. V hlavních rolích se představí Lucie Trmíková, která je zároveň autorkou scénáře, a Karel Dobrý. Premiéra se uskuteční 7. 10. 2016 od 20:00. Připravovaná divadelní inscenace je věnována pozoruhodné dvojici Gottfrieda Benna /1886 – 1956/ a Else Lasker-Schülerové /1869 – 1945/. Mladý muž z rodiny pastora a o sedmnáct let starší básnířka židovského původu se poznali v Berlíně před rokem 1912. Vzájemné citové vzplanutí nalezlo svůj výraz v poezii obou dvou. Jejich příběh ukazuje obtížnost německo - židovské symbiózy. Elsa Lasker- Schűlerová byla podle Karla Krause „nejsilnější a nejneschůdnější lyrický zjev moderního Německa.“ Gottfried Benn byl mezinárodně uznávaným lyrikem, už za svého života pokládán za nejzajímavějšího a současně i nejskandálnějšího básníka své doby. Přestože citové vzplanutí Elsy a Gottfrieda v roce 1912 bylo krátké, poznamenalo je oba na celý život. „Jan Nebeský patří k těm tvůrcům, kteří jsou s NoDem neodmyslitelně spjati. Jsme velmi rádi, že po úspěchu inscenací Kabaret Shakerspeare, Peklo – Dantovské variace nebo Dvojí domov / z Čepa naše spolupráce dále pokračuje.“ říká Natálie Preslová, dramaturg Experimentálního prostoru NoD a dodává: “ Inscenace Miluji tě jak po smrti vypráví o ničivé síle lásky, což je podle mne téma, které Nebeského dlouhodobě zajímá. Zároveň v ní sledujeme příběh lidí, kteří se potkali v nejhorší možné době, která nám může připomenout současný svět kolem nás, možná více, než bychom čekali.“

Nebeský - Trmíková - Prachař & Experimentální prostor NoD: DVOJÍ DOMOV / z Čepa

img-0164.jpg
„Jest kdesi sladké jádro, ale polámeme si ještě všechny nehty, než se k němu dostaneme.“ Prozaik a esejista Jan Čep ve svém díle často hovoří o druhém světě, který je našim očím skrytý, o druhém domovu, ve kterém, jak Čep věří „budou všechny věci přítomny zároveň a touha nebude utrpením, nýbrž slastí bez konce. Uvidíme se tam tváří v tvář, ne už jenom v zrcadle a podobenství, a jizvy našich srdcí zatřpytí se jako hvězdy“. Brány této druhé reality se skrze texty Jana Čepa v nové inscenaci s názvem Dvojí domov pokusí otevřít tvůrci Lucie Trmíková, David Prachař a Jan Nebeský, kteří se po několika úspěšných inscenacích (PEKLO – Dantovské variace, Kabaret Shakespeare, ad.) opět vrací do Experimentálního prostoru NoD. Tradiční tvůrčí trojlístek doplní nově od září 2016 herec Ondřej Pavelka. Všechny jemné pocity i bouřlivá dramata duše Čepových textů skrze hudbu zvnitřní Martin Dohnal. Výtvarně inscenaci oživí Igor Korpaczewski. Název Dvojí domov je též velmi výstižným pro Čepovu celoživotní situaci. V roce 1948 opustil komunistické Československo a až do své smrti žil ve svém druhém domově, ve Francii. Celý život ale nepřestal toužit po Čechách, svém prvním domově, do kterého se po své emigraci už nikdy nevrátil. Jeho dílo bylo po čtyřicet let komunismu jen velmi málo přístupné. Teprve v roce 1991, téměř dvacet let po jeho smrti v exilu ve Francii, vyšlo v Čechách jeho souborné vydání. „V dramaturgii NoDu chceme dát prostor i hlubším až metafyzickým námětům, kterým se právě Jan Čep ve své literatuře věnuje.“ říká Adam Halaš, umělecký šéf Experimentáního prostoru NoD a dodává: „Představení je pro mě především o umění se rozhodnout. Jedná se o zajímavou paralelu na téma krize středního věku, které již bylo v NoDu zpracováno v inscenaci Peklo – Dantovské variace. Intimní až básnické duševno může být jistým protipólem ke křiklavým soudobým tématům, která neustálým omíláním ztratila svůj obsah. Těším se na další spolupráci s triem Nebeský – Trmíková – Prachař, kteří díky své sehranosti a profesionalitě dokáží divákovi takový intimní zážitek zprostředkovat.“ - - - - - PRESS "Dvojí domov je stručně řečeno krásná a poetická inscenace. Má podobu divadelní eseje neokázale se zamýšlející nad životem a smrtí, setkáváním se a míjením, blízkostí i cizotou ... činí to jemně, nepateticky, a ještě s humorem ... " - Jana Machalická (Lidové noviny, 13.10.2015) " Jemnými, přitom divadelně bohatými a proměnlivými prostředky nás Jan Nebeský se svými kolegy dovedl k existenciálnímu ztišení, po němž by snad bylo příhodnější zážitek ještě dlouze dodýchat než ho okamžitě odměnit potleskem. Ten si ovšem tvůrci zaslouží." - Jan Kerbr (Divadelní noviny, 24.10.2015) "Druhý domov je intenzivní svět skrytý uvnitř. Chce se mi běžet přes pustá a neznámá pole, jako duchovně zaměřenému spisovateli, esejistovi, překladateli a českému emigrantovi ve Francii Janu Čepovi (1902 až 1974). Můžete běžet také ..." - Dana Benešová-Trčková (ČT24, 29.10.2015)

BE24 | Jody Oberfelder: The Brain Piece

thebrainpiece-09.jpg
Jody Oberfelder: The Brain Piece Performance s názvem The Brain Piece, choreografky a režisérky Jody Oberfelder, se snaží zachytit „tanec“, který nepřetržitě probíhá v našich hlavách. Pohyb lidského těla, hudba, filmová projekce a text vytváří pro diváka intenzivně se překrývající vjemy a oživují tak vnitřní život jeho mozku. Práce Jody Oberfelder umožňuje divákům zažít tanec jako komunikační kód, který vstupuje přímo do našeho mozku, stejně jako třeba vůně.

BE24 | Jana Vrána: Resolution

be-24-resolution-a2-2.png
„Změnila jsem sama sebe…“ Audiovizuální taneční show, která se zabývá příčinou, průběhem a výsledkem ZMĚNY. Inspirováno pravdivým příběhem hlavní postavy J.V., která se vědomě rozhodla ke ZMĚNĚ a ukončila destruktivní návyky, vybudované v minulosti.

BE24 | Sláva Daubnerová: Untitled

pat-untitled-029.jpg
Sláva Daubnerová: UNTITLED Sólová pohybovo - vizuálna performancia inšpirovaná dielom fotografky Francescy Woodman a pocitom pominuteľnosti, ktorý fenomén fotografie vyvoláva. Na fotografií pozorujeme čosi, čo už pominulo, a to čo nás na tom zraňuje je práve náznak našej vlastnej smrteľnosti. Cítime, ako hovorí Roland Barthes „mrazenie z katastrofy, ktorá už nastala. Uprostred života už umierame.“ - Miroslav Petříček
design by various