Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní #free mondays

Juliana Höschlová & Marta Antoniak: Bulimia Cocktail Party

Výstava Bulimia Cocktail Party poprvé představí uměleckou spolupráci dvou umělkyň z nastupující generace polské a české umělecké scény, které sbližuje podobné kulturně-společenského zázemí: Julianu Höschlovou (CZ) a Martu Antoniak (PL). Juliana Höschlová (*1987) je v českém prostředí známa díky svým intenzivním performancím a angažovanou konceptuální kresbou a videoartem, ve kterých se v posledních letech zabývá převážně kritikou masové kultury, mechanismů konzumní společnosti a obrazovou manipulací. Marta Antoniak (*1986) je malířka a v současné době doktorandka na Krakovské Akademii výtvarných umění. Její dílo získalo v posledních letech podobu jedinečného reliéfu; pomocí roztavených plastových hraček z kolekcí Kinder Surprise, žvýkačkových tetování a dalších artefaktů dobře známých generaci vyrůstající v 90. letech v postkomunistické Evropě, vytváří líbivé a přesto znepokojivé asambláže pohybující se na hranici kýče. Společná výstava Juliany a Marty odkazuje k závislosti na konzumaci (materiální, informační, emocionální, atd.) a následnému neodbytnému pocitu „přesycení“, který nás nutí zvracet.

Linda Dušková & kolektiv: Sandman

Jak se vám v noci spí? Zdají se vám sny? Trpíte nočními můrami? Nemůžete se ráno probudit nebo raději nesp…

Aleš Zapletal: Permakultura

Permakultura, filosofie dlouhodobě udržitelného přírodního hospodaření, byla široce popularizována od sedmdesá…

Milan Mazúr: Kapitola ÓCUKA - Epilog

Projekt Ócuka je časově sběrným projektem, jehož různé podoby budou vznikat v průběhu roku 2018. Jednotlivé části na sebe…

Kasha Jandáčková: K smrti štastní

Naučili nás věřit v to, že všechno dobře dopadne, že dobro zvítězí nad zlem a že za naše problémy vždy může…

Tvůrčí skupina Díra na trhu: Plešatá zpěvačka (Ionesco, Jánová, Valerián)

Inscenace Plešatá zpěvačka 2015 vychází z původního dramatu od Eugèna Ionesca z roku 1950. Autor se…

NoD / Kviiiz

Další vydání vědomostního zápolení na vlnách vašich mozkových závitů. Postavte si…

Díra na trhu: Interdimenzionální čočka

Planeta Země. Daleká budoucnost. Lidstvo je na vrcholu evolučního vývoje. Průměrná lidská bytost využívá 85-95…

Timbre Timbre (CAN), supprt: Chris Cundy (UK)

Od posledního a zároveň prvního pražského koncertu uplynuly tři roky. Letos se kanadská parta vrací, aby 26. zá…

Tereza Zelenková: Had, který zmizel v díře ve stěně

Londýnská fotografka českého původu Tereza Zelenková se v britském prostředí díky vítězství v…

Kasha Jandáčková, kolektiv & NoD: Ve dne v noci

Jak se může v jediném okamžiku změnit celý váš život? Jaké důsledky může mít každé sebemenší…

THE IMPRO BIG BAND (Omar Argentino Galvan feat. IMPROvariace)

„Sound painting“ je znakový jazyk, který se využívá k vytváření zcela improvizovaných sc…

BE25 | Prokletí rodu Gordonů

Prokletí rodu Gordonů je interaktivní detektivní příběh, ve kterém se hlavní hrdina – potomek starobylé…

BE25 | GOON: Krvavá pomsta

Unikátní loutkové představení vzniklo jako magisterský projekt na Katedře alternativního a loutkového divadla…

BE25 | VINNETOU

Příběh pro děti, kterým by se měli inspirovat i dospělí a humor pro dospělé, který pochopí i děti. Inscenace je volně…

BE25 | SANDMAN

Jak se vám v noci spí? Zdají se vám sny? Trpíte nočními můrami? Nemůžete se ráno probudit nebo raději nesp…

And So I Watch You From Afar (NIR, Sargent House)

Severoirští And So I Watch You From Afar se 7.11.2017 po dvou letech vrací do Prahy! Opět zahrají v Experimentáln…

Michael Malarkey (US) - PŘESUNUTO

Koncert Michaela Malarkeyho se pro velký zájem přesouvá z NoD do většího prostoru klubu Roxy v Praze. Datum koncertu zůst…

en

Rozhovor s americkou performerkou Jody Oberfelder

V rámci narozeninových oslav BE24 přináší Experimentální prostor NoD jedinečnou performance americké choreografky a režisérky Jody Oberfelder, která svou práci představí v České republice poprvé. The Brain Piece zachycuje „tanec“, který nepřetržitě probíhá v našich hlavách. Pohyb lidského těla, hudba, filmová projekce a text vytváří pro diváka intenzivně se překrývající vjemy a oživují tak vnitřní život jeho mozku. Práce Jody Oberfelder umožňuje divákům zažít tanec jako komunikační kód, který vstupuje přímo do našeho mozku, stejně jako třeba vůně. Představení se uskuteční v sobotu 15. 10. 2016 od 20:00 v NoDu.

1 / V Praze představíte svůj taneční projekt „The Brain Piece“, který je inspirovaný mozkem a všemi jeho funkcemi. Proč jste si pro svou práci vybrala právě toto téma?

V roce 2013 jsem udělala projekt nazvaný „4 Chambers“. Právě tento projekt mě později přivedl i k tématu mozku. Uvědomila jsem si totiž, že mozek vysílá signály přímo do srdce, signály, které definují, kdo jsme, jací jsme lidé – všechno co cítíme a co si myslíme od základních instinktů k přežití jako bojovat nebo utéct až k jedinečným a složitým filozofickým a intelektuálním otázkám. Je nádherné, jak mozek při této činnosti vypadá. Neustále vytváří nové spoje. A mozek tak najednou žije všude v lidském těle.

Před třemi lety jsem začala svůj výzkum čtením odborných článků a rozhovory s řadou neurologů. Každý neurolog obvykle pracuje ve velmi specifickém zákoutí toho obrovského světa, kterým mozek je, všichni se stále snaží vidět jeho celkový obraz. A všichni tak byli velmi zvědaví, jak umělec interpretuje vědu. Zpočátku jsem byla ohromena a zaskočena všemi údaji, které jsou spojeny s tímto nesmírně složitým orgánem, a nevěděla jsem, kde začít. Jakmile jsem se dostala do studia, začala jsem se probírat spoustou nápadů a myšlenek. Bylo mi jasné, že chci na scéně vytvořit svět mozku. Biologie mozku mě přitahovala. Chtěla jsem vytvořit dílo, které zobrazí činnost mozku. Jak bude vypadat pohybem ztvárněná mysl? Můj film „Dance of the Neuron“, který byl promítán po celém světě, vycházel z kreseb provedených ve spolupráci s neurology z Allenova Ústavu pro výzkum mozku. Výsledek se snaží působit na divákovy smysly, včetně propojení k citové části mozku, paměti a vnímání.

2 / Jaké výrazové prostředky jste využila při své práci?

Jako primární jazyk jsem využila tanec. Nicméně v tomto projektu jsem chtěla, aby diváci zažili něco velmi intimního: pocit jednoty vlastní mysli a těla a zároveň propojení mezi mozkem jednotlivce a okolním světem. Vtáhneme vás do díla tím, že žádáme diváky, aby plně se účastnili, nejprve jen ve své hlavě, a pak, společně tanečníky celým svým tělem. Filmové projekce potom dotváří prostředí a kontext. Tanec může v takovém případě zasáhnout váš mozek přímo, jako např. vůně.

3 / Můžete stručně popsat, jak dnes funguje nezávislá taneční scéna v New Yorku?

Nezávislá taneční scéna v New Yorku byla vždy plná osobností s jedinečnými názory, což jí dělá neskutečně zajímavou. Můžeme sledovat jistý současný trend pro site-specific práce a divadlo, které vás pohltí. Tvůrci se snaží ve svých dílech oživit své myšlenky, nacházet nové prostory k jejich realizaci a také netradičními způsoby. V dnešní době, kdy je každý neustále přilepený k monitoru nebo obrazovce, má tanec a divadlo o to významnější povinnost přinášet skutečný zážitek v reálném čase. Vždy budou existovat klasické formy tance, komerční umění a "populární" tanec. Vzrušující ale jsou inovace. A nezávislá taneční scéna právě stojí na experimentování.

Žiji v New Yorku – a každý kdo má možnost žít v New Yorku tam být chce, takže je tu obrovská koncentrace vášně. A integrity. Jdeme do studia jako tvůrci. V New Yorku se pořád něco děje a je tu bohatá škála umění a lidí. Není možné se tu nudit. Výzvou je umět se hluboce soustředit a v tom drahocenném čase ve studiu dokončit svoji práci, abychom ji pak mohli pustit ven. Překvapuje mě, že jsme byli schopni pokračovat v práci tak dlouho, i proto, že nemáme žádného většího sponzora či patrona. Naše vláda platí mizivou částku na kulturu. A proto pokračuje v duchu hesla: „udělej si sám.“

Facebook událost: https://www.facebook.com/events/829460687189446/

Vstupenky: https://goout.cz/cs/listky/be24-the-brain-piece/hlp/