Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní #free mondays

Jan Pfeiffer: Dvojí pravidlo pro jednu věc

Jan Pfeiffer se etabloval jako umělec pracující s rozlišnými formáty vytváření komplexních…

Olga Krykun: 720/027

Olga Krykun: 720/027 Nenáročná vizuální hra v době informačního smogu. Projekt uchopuje každodennost, ve které…

Juliana Höschlová & Marta Antoniak: Bulimia Cocktail Party

Výstava Bulimia Cocktail Party poprvé představí uměleckou spolupráci dvou umělkyň z nastupující generace polské…

Linda Dušková & kolektiv: Sandman

Jak se vám v noci spí? Zdají se vám sny? Trpíte nočními můrami? Nemůžete se ráno probudit nebo raději nesp…

Aleš Zapletal: Solo projekt

Malířská tvorba Aleše Zapletala vychází z jeho často filosoficky či analyticky založeného myšlení,…

Díra na trhu: Interdimenzionální čočka

Planeta Země. Daleká budoucnost. Lidstvo je na vrcholu evolučního vývoje. Průměrná lidská bytost využívá 85-95…

Timbre Timbre (CAN)

Od posledního a zároveň prvního pražského koncertu uplynuly tři roky. Letos se kanadská parta vrací, aby 26. zá…

And So I Watch You From Afar (NIR, Sargent House)

Severoirští And So I Watch You From Afar se 7.11.2017 po dvou letech vrací do Prahy! Opět zahrají v Experimentáln…

en

Rozhovor s americkou performerkou Jody Oberfelder

V rámci narozeninových oslav BE24 přináší Experimentální prostor NoD jedinečnou performance americké choreografky a režisérky Jody Oberfelder, která svou práci představí v České republice poprvé. The Brain Piece zachycuje „tanec“, který nepřetržitě probíhá v našich hlavách. Pohyb lidského těla, hudba, filmová projekce a text vytváří pro diváka intenzivně se překrývající vjemy a oživují tak vnitřní život jeho mozku. Práce Jody Oberfelder umožňuje divákům zažít tanec jako komunikační kód, který vstupuje přímo do našeho mozku, stejně jako třeba vůně. Představení se uskuteční v sobotu 15. 10. 2016 od 20:00 v NoDu.

1 / V Praze představíte svůj taneční projekt „The Brain Piece“, který je inspirovaný mozkem a všemi jeho funkcemi. Proč jste si pro svou práci vybrala právě toto téma?

V roce 2013 jsem udělala projekt nazvaný „4 Chambers“. Právě tento projekt mě později přivedl i k tématu mozku. Uvědomila jsem si totiž, že mozek vysílá signály přímo do srdce, signály, které definují, kdo jsme, jací jsme lidé – všechno co cítíme a co si myslíme od základních instinktů k přežití jako bojovat nebo utéct až k jedinečným a složitým filozofickým a intelektuálním otázkám. Je nádherné, jak mozek při této činnosti vypadá. Neustále vytváří nové spoje. A mozek tak najednou žije všude v lidském těle.

Před třemi lety jsem začala svůj výzkum čtením odborných článků a rozhovory s řadou neurologů. Každý neurolog obvykle pracuje ve velmi specifickém zákoutí toho obrovského světa, kterým mozek je, všichni se stále snaží vidět jeho celkový obraz. A všichni tak byli velmi zvědaví, jak umělec interpretuje vědu. Zpočátku jsem byla ohromena a zaskočena všemi údaji, které jsou spojeny s tímto nesmírně složitým orgánem, a nevěděla jsem, kde začít. Jakmile jsem se dostala do studia, začala jsem se probírat spoustou nápadů a myšlenek. Bylo mi jasné, že chci na scéně vytvořit svět mozku. Biologie mozku mě přitahovala. Chtěla jsem vytvořit dílo, které zobrazí činnost mozku. Jak bude vypadat pohybem ztvárněná mysl? Můj film „Dance of the Neuron“, který byl promítán po celém světě, vycházel z kreseb provedených ve spolupráci s neurology z Allenova Ústavu pro výzkum mozku. Výsledek se snaží působit na divákovy smysly, včetně propojení k citové části mozku, paměti a vnímání.

2 / Jaké výrazové prostředky jste využila při své práci?

Jako primární jazyk jsem využila tanec. Nicméně v tomto projektu jsem chtěla, aby diváci zažili něco velmi intimního: pocit jednoty vlastní mysli a těla a zároveň propojení mezi mozkem jednotlivce a okolním světem. Vtáhneme vás do díla tím, že žádáme diváky, aby plně se účastnili, nejprve jen ve své hlavě, a pak, společně tanečníky celým svým tělem. Filmové projekce potom dotváří prostředí a kontext. Tanec může v takovém případě zasáhnout váš mozek přímo, jako např. vůně.

3 / Můžete stručně popsat, jak dnes funguje nezávislá taneční scéna v New Yorku?

Nezávislá taneční scéna v New Yorku byla vždy plná osobností s jedinečnými názory, což jí dělá neskutečně zajímavou. Můžeme sledovat jistý současný trend pro site-specific práce a divadlo, které vás pohltí. Tvůrci se snaží ve svých dílech oživit své myšlenky, nacházet nové prostory k jejich realizaci a také netradičními způsoby. V dnešní době, kdy je každý neustále přilepený k monitoru nebo obrazovce, má tanec a divadlo o to významnější povinnost přinášet skutečný zážitek v reálném čase. Vždy budou existovat klasické formy tance, komerční umění a "populární" tanec. Vzrušující ale jsou inovace. A nezávislá taneční scéna právě stojí na experimentování.

Žiji v New Yorku – a každý kdo má možnost žít v New Yorku tam být chce, takže je tu obrovská koncentrace vášně. A integrity. Jdeme do studia jako tvůrci. V New Yorku se pořád něco děje a je tu bohatá škála umění a lidí. Není možné se tu nudit. Výzvou je umět se hluboce soustředit a v tom drahocenném čase ve studiu dokončit svoji práci, abychom ji pak mohli pustit ven. Překvapuje mě, že jsme byli schopni pokračovat v práci tak dlouho, i proto, že nemáme žádného většího sponzora či patrona. Naše vláda platí mizivou částku na kulturu. A proto pokračuje v duchu hesla: „udělej si sám.“

Facebook událost: https://www.facebook.com/events/829460687189446/

Vstupenky: https://goout.cz/cs/listky/be24-the-brain-piece/hlp/