Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

CAFÉ BÖHMEN / Tomáš Roubal

Název projektu odkazuje k sérii velkoformátových obrazů “Café Deutschland”  německého malíře Jorga Immendorfa z let 1977- 1982. V ní Immendorf využívá pomyslný prostor kavárny jako místo pro glosování společenské a politické situace. Tyto složité kompozice jsou plny kritických postřehů a ironických komentářů. Autor se v této sérii zabývá rozdělením Německa na dva od sebe oddělené státy, komunistický východ a kapitalistický západ, otevřeně zde kritizuje konzumní společnost, maloměšťáckost atd. Roubal nachází v tomto cyklu s ohledem na skutečnost Brexitu, migrační krize, krize EU a dalších mnoho paralel k současnosti. Roubal si všímá vzestupu krajní pravice ve většině evropských zemí, vlivu propagandou a „fake news“, vzrůstajícího sociálního napětí.  Roubalovy poslední práce se právě těmito tématy zabývaly a tvoří předehru projektu “Cafe Böhmen”. Roubalova tvorba téměř vždy reaguje na současné dění ve společnosti – pomocí výtvarného jazyka upozorňuje na současnou geopolitickou situaci. V aktuální sérii ji reflektuje prostřednictvím hrubé svářečské práce s kovem, dřevem či papírem a experimentováním s různými stavebními materiály a zvukovými efekty.

Frutti di Mare / Vladimír Turner

Vladimír Turner svou tvorbu nepojímá jako typicky individuální autorské umělecké projekty, ale spíše jako společenskou situaci či sdílenou zkušenost. Přestože se častokrát v tvůrčím procesu ocitá zcela sám, tak jak klasicky chápané umělecké dílo, tak například aktivistická akce jsou pro něj vždy svým způsobem utvářením sociálních struktur a aplikací společensko-analitických, kritických či environmentálních strategií. V posledních letech se jeho zájem posouvá od dříve akcentované urbánní tematiky spojené s problematikou městské kultury a společnosti k tématům krajiny mimo městké prostředí. "Defekty antropocénu" pozoruje, zkoumá a komentuje prostředky současného vizuálního umění či prostřednictvím filmového jazyka. Logiku své práce obohacuje o strategie mezioborové spolupráce a všímá si například toho, jak mohou být enviromentalistické pozice inspirovány sociální a kulturní ekologií.  Přestože jednotlivé teoretické a praktické vědy a zájmy formující oblast a zacílení Turnerovy činnosti využívají odlišné metody výzkumu a aplikací, pojí je s jeho uměleckými aktivitami společný zájem. Vladimír Turner se mimo svou volnou (i tak převážně environmentálně a kriticky orientovanou) tvorbu věnuje práci na několika ekologických projektech různých neziskových organizací (viz například kampaň recyklujbezjedu.cz pro sdružení Arnika) . Připravovaný projekt zavěšeného objektu nad křižovatkou Dlouhá-Rybná chce vytvářet určitou strukturovanou situaci, v níž se nám před zraky diváká, návštěvníků Experimentálního prostoru NoD a náhodných kolemjdoucích zhmotní v monumentální instalaci plastové "plody moře 21.stoleti", gigantický úlovek spotřebního obalového materiálu v protrhané rybářské síti.  Samotná instalace "Frutti di Mare" se má stát součástí rozsáhlé kampaně artikulující aktuální "plastovou krizi", problémy recyklace a téma lidské zodpovědnosti a vztahu vůči krajině a nerostným zdrojům obživy a energie. Projekt vzniká ve spolupráci s iniciativou Keep It Clean.

11:55: Pýcha a předsudek aneb láska voní po hnijícím mase

Příběh o mladých dívkách, které se poprvé v životě zamilují. Příběh plný lásky, nen…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

Jan Strýček & kol.: Sedm kostek cukru

Drama pro dva herce o povaze svobody, hrdinství a osobní zodpovědnosti. Kdy přichází vhodná doba na to začít br…

VE DNE V NOCI / Kasha Jandáčková & kol.

Jak se může v jediném okamžiku změnit celý váš život? Jaké důsledky může mít každé sebemenší…

SE LVEM NA PRSOU/ Tereza Volánková & kol.

Autorská divadelní inscenace reflektující 100 let Česko(slovenské) hokejové republiky. Tak určitě ... Josef Gruss,…

FANTASY! / Janek Lesák & kol.

Příběh, odehrávající se ve vaší fantazii. Inscenace Divadla NoD kombinuje technologii binaurálního…

MĚSÍČNÍ SONÁTA Č. 11 / Janek Lesák & kol.

Jedno z dosud největších dobrodružství lidstva začalo 16. července 1969, kdy ze Země odstartovala raketa Saturn V a vynesla na oběžnou dr…

12 ÚKOLŮ PRO ŽIDY / 20 000 židů pod mořem & Divadlo NoD

20 000 židů pod mořem je soubor zkoumající hranice improvizačního divadla.  Divadlo NoD je prostor, kde působí jen opravdov…

JÁ V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NETVRDÍM, ŽE JSEM BŮH / 11:55

Pět režisérů, jedna inscenace. Zábavný náhled do divadelní zkoušky, kde se herci pokoušejí reží…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

MĚSTEČKO FAKE NEWS / 11:55

„Diano, je 8.15 ráno. Právě jsem přišel do kanceláře. Děkuji za pravidelný přísun kávy a koblih, vy v…

STŘEPY A CHLEBÍČKY / 11:55

Jaký je obraz doby, ve které žijeme, v očích dnešní mladé generace? Co o nás vypovídají kauzy,…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

KRÁLOVNA VÍL / FAIRY QUEEN / 420people

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

SE LVEM NA PRSOU/ Tereza Volánková & kol.

Autorská divadelní inscenace reflektující 100 let Česko(slovenské) hokejové republiky. Tak určitě ... Josef Gruss,…

12 ÚKOLŮ PRO ŽIDY / 20 000 židů pod mořem & Divadlo NoD

20 000 židů pod mořem je soubor zkoumající hranice improvizačního divadla.  Divadlo NoD je prostor, kde působí jen opravdov…

KRÁLOVNA VÍL / FAIRY QUEEN / 420people

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

12 ÚKOLŮ PRO ŽIDY / 20 000 židů pod mořem & Divadlo NoD

20 000 židů pod mořem je soubor zkoumající hranice improvizačního divadla.  Divadlo NoD je prostor, kde působí jen opravdov…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2017 2018 2016 0
#divadlo #hudba #galerie

CAFÉ BÖHMEN / Tomáš Roubal

<p>N&aacute;zev projektu odkazuje k s&eacute;rii velkoform&aacute;tov&yacute;ch obrazů &ldquo;Caf&eacute; Deutschland&rdquo;&nbsp; německ&eacute;ho mal&iacute;ře Jorga Immendorfa z let 1977- 1982. V n&iacute; Immendorf využ&iacute;v&aacute; pomysln&yacute; prostor kav&aacute;rny jako m&iacute;sto pro glosov&aacute;n&iacute; společensk&eacute; a politick&eacute; situace. Tyto složit&eacute; kompozice jsou plny kritick&yacute;ch postřehů a ironick&yacute;ch koment&aacute;řů. Autor se v t&eacute;to s&eacute;rii zab&yacute;v&aacute; rozdělen&iacute;m Německa na dva od sebe oddělen&eacute; st&aacute;ty, komunistick&yacute; v&yacute;chod a kapitalistick&yacute; z&aacute;pad, otevřeně zde kritizuje konzumn&iacute; společnost, malomě&scaron;ť&aacute;ckost atd. Roubal nach&aacute;z&iacute; v tomto cyklu s ohledem na skutečnost Brexitu, migračn&iacute; krize, krize EU a dal&scaron;&iacute;ch mnoho paralel k současnosti. Roubal si v&scaron;&iacute;m&aacute; vzestupu krajn&iacute; pravice ve vět&scaron;ině evropsk&yacute;ch zem&iacute;, vlivu propagandou a &bdquo;fake news&ldquo;, vzrůstaj&iacute;c&iacute;ho soci&aacute;ln&iacute;ho napět&iacute;.&nbsp; Roubalovy posledn&iacute; pr&aacute;ce se pr&aacute;vě těmito t&eacute;maty zab&yacute;valy a tvoř&iacute; předehru projektu &ldquo;Cafe B&ouml;hmen&rdquo;. Roubalova tvorba t&eacute;měř vždy reaguje na současn&eacute; děn&iacute; ve společnosti &ndash; pomoc&iacute; v&yacute;tvarn&eacute;ho jazyka upozorňuje na současnou geopolitickou situaci. V aktu&aacute;ln&iacute; s&eacute;rii ji reflektuje prostřednictv&iacute;m hrub&eacute; sv&aacute;řečsk&eacute; pr&aacute;ce s kovem, dřevem či pap&iacute;rem a experimentov&aacute;n&iacute;m s různ&yacute;mi stavebn&iacute;mi materi&aacute;ly a zvukov&yacute;mi efekty.</p>

Frutti di Mare / Vladimír Turner

<p><strong>Vladim&iacute;r Turner</strong> svou tvorbu nepoj&iacute;m&aacute; jako typicky individu&aacute;ln&iacute; autorsk&eacute; uměleck&eacute; projekty, ale sp&iacute;&scaron;e jako společenskou situaci či sd&iacute;lenou zku&scaron;enost. Přestože se častokr&aacute;t v tvůrč&iacute;m procesu ocit&aacute; zcela s&aacute;m, tak jak klasicky ch&aacute;pan&eacute; uměleck&eacute; d&iacute;lo, tak např&iacute;klad aktivistick&aacute; akce jsou pro něj vždy sv&yacute;m způsobem utv&aacute;řen&iacute;m soci&aacute;ln&iacute;ch struktur a aplikac&iacute; společensko-analitick&yacute;ch, kritick&yacute;ch či environment&aacute;ln&iacute;ch strategi&iacute;. V posledn&iacute;ch letech se jeho z&aacute;jem posouv&aacute; od dř&iacute;ve akcentovan&eacute; urb&aacute;nn&iacute; tematiky spojen&eacute; s problematikou městsk&eacute; kultury a společnosti k t&eacute;matům krajiny mimo městk&eacute; prostřed&iacute;. &quot;Defekty antropoc&eacute;nu&quot; pozoruje, zkoum&aacute; a komentuje prostředky současn&eacute;ho vizu&aacute;ln&iacute;ho uměn&iacute; či prostřednictv&iacute;m filmov&eacute;ho jazyka. Logiku sv&eacute; pr&aacute;ce obohacuje o strategie mezioborov&eacute; spolupr&aacute;ce a v&scaron;&iacute;m&aacute; si např&iacute;klad toho, jak mohou b&yacute;t enviromentalistick&eacute; pozice inspirov&aacute;ny soci&aacute;ln&iacute; a kulturn&iacute; ekologi&iacute;.&nbsp;</p> <p>Přestože jednotliv&eacute; teoretick&eacute; a praktick&eacute; vědy a z&aacute;jmy formuj&iacute;c&iacute; oblast a zac&iacute;len&iacute; Turnerovy činnosti využ&iacute;vaj&iacute; odli&scaron;n&eacute; metody v&yacute;zkumu a aplikac&iacute;, poj&iacute; je s jeho uměleck&yacute;mi aktivitami společn&yacute; z&aacute;jem.</p> <p>Vladim&iacute;r Turner se mimo svou volnou (i tak přev&aacute;žně environment&aacute;lně a kriticky orientovanou) tvorbu věnuje pr&aacute;ci na několika ekologick&yacute;ch projektech různ&yacute;ch neziskov&yacute;ch organizac&iacute; (viz např&iacute;klad kampaň&nbsp;<a href="http://recyklujbezjedu.cz/" target="_blank">recyklujbezjedu.cz</a>&nbsp;pro sdružen&iacute; Arnika) .</p> <p>Připravovan&yacute; projekt zavě&scaron;en&eacute;ho objektu nad křižovatkou Dlouh&aacute;-Rybn&aacute; chce vytv&aacute;řet určitou strukturovanou situaci, v n&iacute;ž se n&aacute;m před zraky div&aacute;k&aacute;, n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ků Experiment&aacute;ln&iacute;ho prostoru NoD a n&aacute;hodn&yacute;ch kolemjdouc&iacute;ch zhmotn&iacute; v monument&aacute;ln&iacute; instalaci plastov&eacute; &quot;plody moře 21.stoleti&quot;, gigantick&yacute; &uacute;lovek spotřebn&iacute;ho obalov&eacute;ho materi&aacute;lu v protrhan&eacute; ryb&aacute;řsk&eacute; s&iacute;ti.&nbsp;</p> <p>Samotn&aacute; instalace &quot;<strong><em>Frutti di Mare</em></strong>&quot; se m&aacute; st&aacute;t souč&aacute;st&iacute; rozs&aacute;hl&eacute; kampaně artikuluj&iacute;c&iacute; aktu&aacute;ln&iacute; &quot;plastovou krizi&quot;, probl&eacute;my recyklace a t&eacute;ma lidsk&eacute; zodpovědnosti a vztahu vůči krajině a nerostn&yacute;m zdrojům obživy a energie.</p> <p><strong>Projekt vznik&aacute; ve spolupr&aacute;ci s iniciativou Keep It Clean.</strong></p>

BE26 | Jakub Jansa - Club of Opportunities Ep.5: Keeping in Line

<p>Club of Opportunities: prostřed&iacute; se skrytou vnitřn&iacute; dramaturgi&iacute;. Přech&aacute;z&iacute;me mezi ž&aacute;nry, mezi vysok&yacute;m a n&iacute;zk&yacute;m. Voln&eacute; přech&aacute;zen&iacute; mezi v&yacute;razov&yacute;mi prostředky n&aacute;s vtahuje do hern&iacute;ho pole. Do jak&eacute;si gamifikovan&eacute; zku&scaron;enosti pln&eacute; př&iacute;močar&yacute;ch emoc&iacute;, absurdn&iacute;ch souvislost&iacute; a z&aacute;věrem ub&iacute;haj&iacute;c&iacute;m v jemn&eacute; mlze.&nbsp;<br /> <br /> Jakub Jansa po dlouhodob&eacute;m zkoum&aacute;n&iacute; světa hlasatelstv&iacute; pokroku a po&scaron;etil&eacute;ho vizion&aacute;řstv&iacute;, aktu&aacute;lně ohled&aacute;v&aacute; modern&iacute; formy &uacute;stn&iacute; lidov&eacute; slovesnosti v době social-sittingu. V real-timově vytv&aacute;řen&eacute;m eposu Club of Opportunities zachycuje v postmodern&iacute; mytologii postavy poutav&yacute;ch vypravěčů a nech&aacute;v&aacute; zviditelnit přehl&iacute;žen&eacute; entity jako je kořen celeru.&nbsp;<br /> <br /> Club of Opportunities nab&yacute;vaj&iacute; podobu &ldquo;quality TV&rdquo; seri&aacute;lu. Narozd&iacute;l od filmu nezůst&aacute;v&aacute; pouze u ploch&eacute;ho obrazu, ale narativ se postupně odkr&yacute;v&aacute; skrze video, objekty a performence.&nbsp;<br /> <br /> P&aacute;t&yacute; d&iacute;l s podtitulem Keeping in Line, navazuje na předchoz&iacute; epizody Bowling Bar (Bowling Bar), April Showers bring May flowers (Gamu), My name is Red Herring (Fotograf Gallery), Britanica Bootcamp (Ceaac, Strasbourg).&nbsp;<br /> <br /> Jansa na projektu spolupracuje s kameramany Kry&scaron;tofem Hlůže a Kry&scaron;tofem Melkou, n&aacute;vrh&aacute;řkou Karol&iacute;nou Juř&iacute;kouvou, filozofem Kamilem N&aacute;bělkem a mnoha dal&scaron;&iacute;mi.</p>

PRAG_KASSEL: HYBRIDNÍ NESNÁZE

<p>V&yacute;stava <strong><em>PRAG_KASSEL: Hybrid Inconvenience</em></strong> (Hybridn&iacute; nesn&aacute;ze) rozv&iacute;j&iacute; existuj&iacute;c&iacute; spolupr&aacute;ci ateli&eacute;ru Du&scaron;ana Zahoransk&eacute;ho a Pavly Scerankov&eacute; z pražsk&eacute; AVU a ateli&eacute;ru Floriana Slotawy na kasselsk&eacute; Kunsthochschule. Skupinov&yacute; projekt se dlouhodobě zaj&iacute;m&aacute; o možnosti prostorov&yacute;ch forem ve vztahu k proměňuj&iacute;c&iacute;m se soci&aacute;ln&iacute;m, kulturn&iacute;m a technologick&yacute;m paradigmatům. S př&iacute;klonem k ot&aacute;zk&aacute;m česk&eacute; a německ&eacute; vz&aacute;jemn&eacute; historie a identity se projekt věnuje t&eacute;matu v&yacute;znamn&eacute; historick&eacute; ud&aacute;losti Mnichovsk&eacute; dohody (1938) a rozpracov&aacute;v&aacute; možnosti jej&iacute;ho symbolick&eacute;ho potenci&aacute;lu v jazyce současn&eacute;ho vizu&aacute;ln&iacute;ho uměn&iacute;.&nbsp;</p> <p>Projekt <strong><em>PRAG_KASSEL: Hybrid Inconvenience</em></strong> je dosavadn&iacute;m vyvrcholen&iacute;m spolupr&aacute;ce studentů ateli&eacute;rů Intermedi&aacute;ln&iacute; tvorby II. pod veden&iacute;m Pavly Scerankov&eacute; a Du&scaron;ana Zahoransk&eacute;ho na pražsk&eacute; Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; a Floriana Slotawy na Kunsthochschule v Kasselu. V n&aacute;vaznosti na přede&scaron;l&eacute; recipročn&iacute; aktivity, kter&eacute; zahrnovaly mimo jin&eacute; společn&eacute; v&yacute;stavn&iacute; aktivity v Galerii hlavn&iacute;ho města Prahy v Colloredo-Mansfeldsk&eacute;m pal&aacute;ci v červnu 2017 a společnou prezentaci děl v Kasselu v květnu 2018, se projekt etabluje jako aktivita prohlubuj&iacute;c&iacute; česko-německ&eacute; vztahy a vztah dvou prestižn&iacute;ch &scaron;kol na poli v&yacute;tvarn&eacute;ho uměn&iacute;.&nbsp;</p> <p>Jedn&iacute;m z&nbsp;c&iacute;lů projektu je snaha o konceptu&aacute;ln&iacute; anal&yacute;zu a extrahov&aacute;n&iacute; symbolick&yacute;ch forem a dějů strukturovan&eacute;ho historick&eacute;ho geopolitick&eacute;ho fenom&eacute;nu Mnichovsk&eacute; dohoda, politick&eacute;ho aktu, kter&yacute; z&aacute;sadně ovlivnil chod dějinn&yacute;ch ud&aacute;lost&iacute; 20. stolet&iacute; a kter&yacute; může rezonovat a z&iacute;sk&aacute;vat na sv&eacute; aktu&aacute;lnosti i v současn&eacute; celospolečensk&eacute; diskusi.</p> <p>Přizvan&aacute; &scaron;estice autorů se pokou&scaron;&iacute; na z&aacute;kladě podnětů̊ česko-německ&yacute;ch vztahů, repetitivnosti dějinn&yacute;ch ud&aacute;lost&iacute;, reflexe geopolitick&eacute;ho uspoř&aacute;d&aacute;n&iacute; a postaven&iacute; člověka v současn&eacute; Evropě vystavět symbolick&yacute; narativ reflektuj&iacute;c&iacute; někter&eacute; z&nbsp;voln&yacute;ch interpretac&iacute; dějů, pohybů, energi&iacute; či situačn&iacute;ch celků formuj&iacute;c&iacute;ch danou historickou ud&aacute;lost. Autoři usiluj&iacute; o nalezen&iacute; společn&eacute;ho uměleck&eacute;ho jazyka, d&iacute;ky kter&eacute;mu budou problematickou ud&aacute;lost tematizovat nikoli ze zaveden&yacute;ch pozic př&iacute;slu&scaron;n&iacute;ků̊ dvou n&aacute;rodů, n&yacute;brž z pozice jednotn&eacute; generace, kter&aacute; reflektuje stigma historick&eacute;ho momentu s odstupem a ve snaze o aktualizaci odkazu v dne&scaron;n&iacute; politick&eacute;m a společensk&eacute;m kontextu.<br /> <br /> &bdquo;Autoři se zam&yacute;&scaron;lej&iacute; nad symbolick&yacute;m charakterem v&yacute;znamn&eacute; dějinn&eacute; ud&aacute;losti, abstrahuj&iacute; jej&iacute; historickou konkr&eacute;tnost. Tři němečt&iacute; a tři če&scaron;t&iacute; umělci usiluj&iacute; o to využ&iacute;t jej&iacute; potenci&aacute;l směrem k archetyp&aacute;ln&iacute;mu <strong><em>ch&aacute;p&aacute;n&iacute; vztahu člověka a m&iacute;sta</em></strong>, <strong><em>teritoria a politick&eacute;ho aktu</em></strong>, <strong><em>přeskupen&iacute;</em></strong>, prom&yacute;&scaron;lej&iacute; pojmy vyvlastněn&iacute; či zbaven&iacute;, charakteristiky &uacute;tlaku a &bdquo;kolonizace&ldquo; či &bdquo;imp&eacute;ria&ldquo;. Pt&aacute;me se společně co je to strategie, kalkul a rovnov&aacute;ha sil, zkoum&aacute;me možnosti prototypov&aacute;n&iacute; nov&yacute;ch forem politick&yacute;ch a mezin&aacute;rodn&iacute;ch vztahů a spolupr&aacute;ce, forem vespoln&eacute; identity a přem&yacute;&scaron;l&iacute;me nad rol&iacute; obou n&aacute;rodů v jejich budov&aacute;n&iacute;. V&nbsp;průběhu př&iacute;prav projektu jsme si kladli ot&aacute;zky typu &bdquo;<em>Jak se proměňuje fenomen&aacute;ln&iacute; charakter prostoru na z&aacute;kladě různ&yacute;ch symbolick&yacute;ch či politick&yacute;ch aktů vůle?</em>&ldquo; či &bdquo;<em>Jak&yacute; je</em><em> charakter a uspoř&aacute;d&aacute;n&iacute; prostoru, kter&yacute; je vytv&aacute;řen dialogicky, nebo naopak strukturov&aacute;n &bdquo;dikt&aacute;tem&ldquo;?</em>&ldquo; Zaj&iacute;malo n&aacute;s zda existuj&iacute; paralely mezi konkr&eacute;tn&iacute; historickou ud&aacute;lost&iacute; ve fyzick&eacute;m světě a praxemi v prostřed&iacute; digit&aacute;ln&iacute;ch technologi&iacute; a s&iacute;t&iacute;. Jak by mohl vypadat ide&aacute;ln&iacute; fenomen&aacute;ln&iacute; a politick&yacute; prostor sjednocuj&iacute;c&iacute; různ&aacute; etnika, n&aacute;rody a men&scaron;iny? Lze takov&yacute; prostor modelovat prostředky jazyka vizu&aacute;ln&iacute;ho uměn&iacute;? V&nbsp;z&aacute;kladu se v&scaron;ak dot&yacute;k&aacute;me i mnohem intimněj&scaron;&iacute;ch ot&aacute;zek, jako je &bdquo;m&iacute;sto pro život&ldquo;, &bdquo;domov&ldquo; či jeho opou&scaron;těn&iacute;...&ldquo;, ř&iacute;k&aacute; kur&aacute;tor v&yacute;stavy Pavel Kubesa.<br /> <br /> Projekt PRAG_KASSEL: Hybrid Inconveniece se proto nesnaž&iacute; o konkr&eacute;tn&iacute; historick&yacute; v&yacute;klad v&yacute;znamn&eacute;ho v&yacute;roč&iacute; ud&aacute;losti celoevropsk&eacute;ho v&yacute;znamu, ale pokou&scaron;&iacute; se dekonstruovat &bdquo;mnichovsk&yacute; m&yacute;tus&ldquo; a nahl&eacute;dnout jeho imagin&aacute;rn&iacute; stavebn&iacute; bloky z&nbsp;různ&yacute;ch perspektiv se zaměřen&iacute;m na jejich symbolick&yacute; potenci&aacute;l.</p>

Julius Reichel: Death Row / 16. 3. 2014 / All Time High

<p>Malba je pro Reichela v&yacute;zvou ke zkoum&aacute;n&iacute; jej&iacute;ch hranic a oček&aacute;v&aacute;n&iacute;, kter&eacute; standardně vzbuzuje. Reichelovy pr&aacute;ce problematizuj&iacute; současnou praxi globalizovan&eacute;ho a digitalizovan&eacute;ho světa uměn&iacute;, zkoumaj&iacute; vztah z&aacute;věsn&eacute;ho obrazu a jeho rozv&iacute;jen&iacute; v rozličn&yacute;ch situac&iacute;ch. Malba prostupuje do dřevěn&yacute;ch objektů, recyklovan&yacute;ch &bdquo;second-handov&yacute;ch&ldquo; textili&iacute; či rozs&aacute;hlej&scaron;&iacute;ch instalačn&iacute;ch celků, kter&eacute; rozehr&aacute;vaj&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; tvaroslov&iacute; v čase a 3D prostoru. Někter&eacute; situace přesahuj&iacute; až k intervenc&iacute;m do veřejn&eacute;ho prostoru, do kter&eacute;ho vn&aacute;&scaron;&iacute; moment neoček&aacute;vanosti, &bdquo;bezdůvodnosti&ldquo;. Derivovan&eacute; elementy rozličn&iacute;ch mytologi&iacute; se st&aacute;vaj&iacute; z&aacute;kladn&iacute;mi prvky obrazov&eacute;ho prostoru a tř&iacute;rozměrn&yacute;ch objektů, kter&eacute; jsou zasazeny do environmentu symbolů tržn&iacute;ho (post)kapitalismu.&nbsp;</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Projektivní test

<p>Srdečně zveme na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy Petra Duba: Projektivn&iacute; test v Galerii NoD, kter&aacute; se uskutečn&iacute; v &uacute;ter&yacute; 3. 7. 2018 od 18:00. Komentovan&aacute; prohl&iacute;dka proběhne za &uacute;časti autora.</p>

Petr Dub - Projektivní test

<p>V&yacute;stava Projektivn&iacute; test prezentuje Dubovu nejnověj&scaron;&iacute; mal&iacute;řskou s&eacute;rii instalačn&iacute;ch objektů orientovan&yacute;ch duplicitně na středovou osu. Autor v&nbsp;n&iacute; demonstruje neuchopitelnost abstraktn&iacute;ho obrazu jako obsahov&eacute; konstanty v&nbsp;r&aacute;mci uměleck&eacute; &uacute;mluvy, absenci ment&aacute;ln&iacute;ho středu obrazu a orientaci na&scaron;&iacute; z&aacute;padn&iacute; kultury na dominuj&iacute;c&iacute; pravo&uacute;hl&eacute; uspoř&aacute;d&aacute;n&iacute; světa. Host v&yacute;stavy &ndash; fotograf Zdeněk Porcal vystaven&aacute; d&iacute;la reinterpretuje fotografick&yacute;m př&iacute;stupem. Malba jako objekt a (re)fotodokumentace v&yacute;stavy je v&nbsp;pod&aacute;n&iacute; obou vystavuj&iacute;c&iacute;ch dialogem mezi pozic&iacute; autora programuj&iacute;c&iacute;ho uměleck&yacute; z&aacute;žitek a vzniklou iluz&iacute; manipuluj&iacute;c&iacute; schopnost div&aacute;ka dek&oacute;dovat jeho prav&yacute; obsah.</p>

Milan Mazúr: Ócuka

<p>Zveme V&aacute;s na vernis&aacute;ž experiment&aacute;ln&iacute;ho sn&iacute;mku &Oacute;cuka vizu&aacute;ln&iacute;ho umělce Milana Maz&uacute;ra, kter&aacute; proběhne 5.5. v 19:00 v Galerii NoD v Praze.<br /> <br /> Film &Oacute;cuka je prvn&iacute;m celoročn&iacute;m konceptem na hranici video artov&eacute;ho d&iacute;la a hran&eacute;ho filmu autora <strong>Milana Maz&uacute;ra</strong> a jeho prozat&iacute;m největ&scaron;&iacute;m projektem po ukončen&iacute; vysoko&scaron;kolsk&eacute;ho studia na UMPRUM.<br /> <br /> Vizu&aacute;ln&iacute; sn&iacute;mek je inspirovan&yacute; d&iacute;lem japonsk&eacute;ho spisovatele Harukiho Murakamiho a to rom&aacute;nem Kafka na pobřež&iacute;. &Oacute;cuka navazuje na v&yacute;stavu KAPITOLA &Oacute;CUKA &ndash; EPILOG, kter&aacute; proběhla v NoDu v Praze v roce 2017 a n&aacute;sleduj&iacute;c&iacute; autorovy projekty. Vernis&aacute;ž samotn&eacute;ho filmu o necel&yacute; rok později symbolicky zavr&scaron;uje cestu započatou pr&aacute;vě v NoDu.<br /> <br /> Ve filmu se představ&iacute; Ester Geislerov&aacute; a d&aacute;le ve vedlej&scaron;&iacute;ch rol&iacute;ch česk&yacute; hudebn&iacute; producent David Doubek alias Ventolin, Sarah Dubn&aacute; a Los Hafanos. O hudbu a zvuk se postaral slovensk&yacute; elektronick&yacute; producent Stroon, producent Karlo (gumbgu), ambientn&iacute; producent Loscil a ambientn&iacute; hudebn&iacute;k Michal Valko.</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Kapitola druhá / Chapter Two

<p><strong>Přijďte na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy<em>&nbsp;Kapitola druh&aacute; / Chapter Two&nbsp;</em></strong><strong>s autory Filipem Dvoř&aacute;kem a Martinem Kolarovem a kur&aacute;torem Pavlem Kubesou.&nbsp;&nbsp;</strong></p> <p>&nbsp;</p>

Filip Dvořák & Martin Kolarov: Kapitola druhá / Chapter Two

<p>Kolaborativn&iacute; v&yacute;stava dvou mlad&yacute;ch umělců, kteř&iacute; se zab&yacute;vaj&iacute; t&eacute;matem vzne&scaron;ena, krajiny a modelu. Filip Dvoř&aacute;k, v&iacute;těz Ceny kritiky za mladou malbu 2017 a Martin Kolarov rozv&iacute;jej&iacute; sv&eacute; nitern&eacute; &uacute;vahy prostřednictv&iacute;m často až podvědom&eacute; s&iacute;tě emocion&aacute;ln&iacute;ch asociac&iacute;, kter&eacute; se snaž&iacute; &quot;zpomalit&quot; a t&iacute;m letmo zahl&eacute;dnout v různ&yacute;ch materi&aacute;lov&yacute;ch ře&scaron;en&iacute;ch.&nbsp;</p>

Jak působí výtvarná díla na lidský mozek? (přednáška)

<p>Odborn&aacute; předn&aacute;&scaron;ka v&yacute;zkumn&iacute;ků Petra Ad&aacute;mka a Dominiky Grygarov&eacute; z&nbsp;<a href="http://www.nudz.cz/">N&aacute;rodn&iacute;ho &uacute;stavu&nbsp;du&scaron;evn&iacute;ho zdrav&iacute;</a>.&nbsp;Oba předn&aacute;&scaron;ej&iacute;c&iacute; jsou souč&aacute;st&iacute; v&yacute;zkumn&eacute; skupiny Obraz, mysl a mozek, kter&aacute; se zab&yacute;v&aacute; vlivem v&yacute;tvarn&yacute;ch děl na lidsk&yacute; mozek.&nbsp;<br /> <br /> &ldquo;Experiment se t&yacute;k&aacute; uměleck&yacute;ch děl a empatick&eacute; reakce na zobrazen&eacute; postavy. Tak&eacute; jak to ovlivňuje m&iacute;ra znalost&iacute; a sebereflexe. V&yacute;sledky budou zaj&iacute;mav&eacute; jak pro oblast humanitn&iacute;ho věděn&iacute;, tak pro neurovědu z hlediska fungov&aacute;n&iacute; velk&yacute;ch mozkov&yacute;ch s&iacute;t&iacute;,&rdquo; ř&iacute;k&aacute; docent Ladislav Kesner, kter&yacute; je vedouc&iacute; v&yacute;zkumn&eacute; skupiny.<br /> <br /> V&iacute;ce o cel&eacute;m experimentu se můžete doč&iacute;st <a href="https://www.ceskegalerie.cz/cs/recenze/554-jak-pusobi-vytvarna-dila-na-lidsky-mozek">zde</a>.</p> <p>Vstup: 120,- (vstupenky v předprodeji i na m&iacute;stě)</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Společně pokosíme, vymlátíme a odevzdáme

<p><strong>Přijďte na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy <em>Společně pokos&iacute;me, vyml&aacute;t&iacute;me a odevzd&aacute;me</em> s&nbsp;autorkou Martinou Smutnou, spolupracuj&iacute;c&iacute;mi umělci Maxem M&aacute;slem a Kateřinou Konvalinovou a kur&aacute;torem Pavlem Kubesou</strong></p>

Nový typ ženy - emancipace a vizuální reprezentace žen za socialismu (diskuze)

<p><strong>Beseda s česko-německou spisovatelkou a publicistkou Alenou Wagnerovou a&nbsp;historičkami Denisou Nečasovou a&nbsp;Janou Oravcovou&nbsp;v r&aacute;mci doprovodn&eacute;ho programu k v&yacute;stavě Martiny Smutn&eacute;&nbsp;<em>Společně pokos&iacute;me, vyml&aacute;t&iacute;me a odevzd&aacute;me</em>&nbsp;v Galerii NoD.</strong></p> <p><strong>Diskuze prob&iacute;h&aacute; jako souč&aacute;st pravideln&eacute;ho cyklu debat Z&oacute;na demokracie, kter&yacute; podpořil St&aacute;tn&iacute; fond kultury ČR.</strong></p> <p><strong>Vstupn&eacute; dobrovoln&eacute;.</strong></p>

Martina Smutná: Společně pokosíme, vymlátíme a odevzdáme

<p>V&yacute;stava&nbsp; <em>Společně pokos&iacute;me, vyml&aacute;t&iacute;me a odevzd&aacute;me</em> se věnuje kontroverzn&iacute;mu obdob&iacute; československ&eacute; historie. Nen&aacute;rokuje si vykl&aacute;dat minulost skrze př&iacute;běhy hrdinstv&iacute; či teroru. Na pozad&iacute; ud&aacute;lost&iacute; spojen&yacute;ch s &uacute;norem 1948 si vyb&iacute;r&aacute; tematickou linku v&scaron;edn&iacute;ho života, zaměřenou na naději obyčejn&yacute;ch lid&iacute; na&nbsp;stabiln&iacute;, soci&aacute;ln&iacute; a bezpečn&yacute; st&aacute;t. Prostřednictv&iacute;m expandovan&eacute;ho mal&iacute;řsk&eacute;ho m&eacute;dia a audiovizu&aacute;ln&iacute;ho form&aacute;tu pracuje s dobov&yacute;m zobrazov&aacute;n&iacute;m &quot;nov&eacute;ho typu ženy&quot; a sleduje poč&aacute;tečn&iacute; f&aacute;zi budov&aacute;n&iacute; socialismu z hlediska konceptu žensk&eacute; emancipace.</p>

Jana Bernartová: Možnost zobrazení

<p>Jana Bernartov&aacute; ve sv&eacute; pr&aacute;ci zkoum&aacute; vztah mezi virtu&aacute;lnost&iacute; digit&aacute;ln&iacute;ho prostoru a jeho materi&aacute;ln&iacute;mi přechody do světa věc&iacute;. Dodržuje z&aacute;sady a možnosti přednastaven&iacute; a standardizace a jejich př&iacute;padn&eacute; selh&aacute;n&iacute;. Ve sv&yacute;ch minimalistick&yacute;ch instalac&iacute;ch sleduje problematiku uchopen&iacute; barevnosti ve skupenstv&iacute;ch a kombinac&iacute;ch, jako tradičn&iacute; pigment a digit&aacute;ln&iacute; barva, barva a jej&iacute; pojmenov&aacute;n&iacute;, barva ve veřejn&eacute;m prostoru, &scaron;k&aacute;la různosti jedn&eacute; barvy, virtu&aacute;ln&iacute; vs. re&aacute;ln&eacute;, možnosti vn&iacute;m&aacute;n&iacute; (oka), možnosti jazyka barvy definovat.&nbsp;</p> <p>Projekt pro galerii Video NoD je souč&aacute;st&iacute; cyklu <em>Tekut&eacute; krystaly RGB</em>, kter&yacute; autorka rozv&iacute;j&iacute; od roku 2016 a jeho podstatou je uvažov&aacute;n&iacute; o zobrazen&iacute; digit&aacute;ln&iacute;ch barev - kdy neexistuje jejich přesn&eacute; zobrazen&iacute;.&nbsp;</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Paralelní pozdravy

<p><strong>Přijďte na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy Paraleln&iacute; pozdravy dvou zn&aacute;m&yacute;ch umělkyň Anny Hulačov&eacute; a Jany Vojn&aacute;rov&eacute;. V&yacute;stavou provede kur&aacute;tor v&yacute;stavy Pavel Kubesa a obě autorky.</strong></p>

František Pecháček: Reload - Recover

<p>Franti&scaron;ek Pech&aacute;ček patř&iacute; mezi v&yacute;znamn&eacute; osobnosti česk&eacute; vizu&aacute;ln&iacute; sc&eacute;ny. Specializuje se na 2D a 3D grafiku - animaci a tvorbu generovan&eacute;ho virtu&aacute;ln&iacute;ho prostřed&iacute;. Mezi jeho speciality patř&iacute; video projekce a video mapping budov a prostřed&iacute;. Pod&iacute;l&iacute; se na tvorbě vizu&aacute;lu sc&eacute;ny divadeln&iacute;ch představen&iacute; v N&aacute;rodn&iacute;m divadle. Pro panoramatickou projekci galerie Video NoD formou fluidn&iacute; simulace a 3D animace vytvořil rozpou&scaron;těj&iacute;c&iacute; se objekty voskov&eacute; struktury zd&aacute;nlivě připom&iacute;naj&iacute;c&iacute; v&yacute;znamn&eacute; symboly.&nbsp;</p>

Anna Hulačová & Jana Vojnárová: Paralelní pozdravy

<p>V&yacute;stava&nbsp;<em>Paraleln&iacute; pozdravy</em>&nbsp;je&nbsp;komunikac&iacute; dvou medi&iacute;, kter&eacute; jsou fyzik&aacute;lně odli&scaron;n&eacute;,&nbsp;ale existuje mezi nimi&nbsp;jak&eacute;si tematick&eacute; pouto, kter&eacute; funguje&nbsp;jako vstupn&iacute; br&aacute;na k průniku jednoho světa do&nbsp;druh&eacute;ho&nbsp;a naopak. Fyzick&eacute; propojen&iacute; sochy a&nbsp;malby, vz&aacute;jemně do sebe vstupuj&iacute;c&iacute;ch, se rozehr&aacute;v&aacute; v&nbsp;charakteristick&eacute;&nbsp;prostorov&eacute;&nbsp;architektuře&nbsp;v&yacute;stavy, kter&aacute; přesahuje tradičn&iacute; prostor galerie. V&yacute;stava tak vytv&aacute;ř&iacute; různ&eacute; imprese odehr&aacute;vaj&iacute;c&iacute; se pomez&iacute; science fiction a historick&eacute; reference:&nbsp;v komunikaci a prolnut&iacute; děl obou autorek vn&iacute;m&aacute;me př&iacute;m&eacute; n&aacute;znaky vstupov&aacute;n&iacute; do různ&yacute;ch časov&yacute;ch dimenz&iacute;, paraleln&iacute;ch světů a vesm&iacute;rů, kter&eacute; plod&iacute; různ&eacute; fyzick&eacute; mutace.</p>