Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

DIVOCe! - umění v karanténě

Galerie NoD reaguje na situaci celostátního stavu nouze realizací skupinového uměleckého projektu DIVOCe!, který právě probíhající období karantény tematizuje a umělecky zpracovává. Počínaje datem 8. 4. 2020 bude každý den do uzavřené, veřejnosti nepřístupné galerie přibývat vždy jedno umělecké dílo aktivní/ho umělkyně/umělce (či umělecké skupiny). Konkrétní vystavující vždy současně nominuje další současnou a aktivní uměleckou osobnost, která dodá umělecké dílo do Galerie NoD následující den. Řetězová reakce nominování a vystavování potrvá až do konce vládou nařízeného uzavření kulturních institucí. Jednotlivá díla se kumulují v karanténě uzavřené galerie bez reálných návštěvníků. Souběžně s fyzickou realizací vystavování děl probíhá také kontinuální prezentace projektu v prostředí digitálních médii a platforem sociálních sítí. Ke dni ukončení karantény a opětovnému otevření kulturních institucí proběhne vernisáž celého projektu a výstava bude současně zakončena. Prvním nominovaným a vystavujícím umělcem je Martin Zet.  Nominovaní a následně vystavující umělci: Martin Zet Lenka Tyrpeklová Milena Dopitová Tomáš Hlavina Jan Pfeiffer Janek Rous Magdaléna Stanová Šárka Koudelová Jimena Mendoza Lenka Vítková Igor Korpaczewski Matěj Lipavský Petr Stibral Sláva Sobotovičová & David Fesl Ivan Pinkava Ondřej Filípek Jan Uličný Erika Velická Aneta Juklíčková Johana Pošová & Barbora Fastrová Peter Kolárčik Mária Jančová Eva Koťátková Dominik Lang Jiří Kovanda Romana Drdová Tadeáš Podracký David Možný Petr Lysáček Petra Čiklová Vendula Chalánková Umělci do uzavřené Galerie NoD kontinuálně přispívali od 10. 4. do konce trvání karantény a nuceného uzavření výstavních institucí (11. 5. 2020).

BE27 | Julius Reichel / Kůrovčí hnízdo: Requiem za strom

20. narozeniny NoD V pořadí již osmá intervence ve veřejném prostoru, která ozvláštňuje prostor nad křižovatkou Rybná-Dlouhá. Julius Reichel ve své dřevěné, prostorově rozvinuté kresbě tematizuje aktuální krizi "lesů" v místním i globálním kontextu. Jeho instalace problematizuje vztah metropolitní environmentální slepoty a katastrofické situace odehrávající se za hranicemi města ve stínu všudypřítomné postfaktické politické rétoriky.

PRAVDA O 17/11 / 11:55

Mladý generační soubor 11:55 se rozhodl otevřít téma, které je v české společnosti zdánlivě vyře&scaron…

Přihlaste se do newsletteru

en
Hudba

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016
#divadlo #hudba #galerie

GAIKA (UK)

<p><strong>Gaika Tavares je ryz&iacute;m př&iacute;kladem kreativn&iacute; s&iacute;ly, se kterou boř&iacute; jak zvukov&eacute; tak obrazov&eacute; hranice. I proto nen&iacute; jednoduch&eacute; ho za&scaron;katulkovat. Např&iacute;klad časopis Dazed ho nazval</strong><a href="http://www.dazeddigital.com/music/article/28417/1/meet-gaika-electronic-music-s-answer-to-basquiat" style="box-sizing: border-box; outline: 0px; color: inherit; text-decoration-line: none; font-family: aktion, sans-serif; font-size: 14px;">&nbsp;<strong>hudebn&iacute; odpověd&iacute; na&nbsp;Basquiata</strong></a><strong>, zat&iacute;mco US magazine ho přiřadil k&nbsp;experiment&aacute;ln&iacute;mu R&amp;B. Gaika ale naprosto přirozeně propojuje subž&aacute;nry elektroniky tak, aby vznikla show, kter&aacute; pohlt&iacute; v&scaron;echny smysly. Po popul&aacute;rn&iacute;ch mixtapech a&nbsp;EP vydan&eacute;m na&nbsp;Warp Records, vydal před ned&aacute;vnem dlouho oček&aacute;van&eacute; prvn&iacute; album Basic Volume, kter&eacute; je dle Guardianu</strong><a href="https://www.theguardian.com/music/2018/jul/27/gaika-basic-volume-review-gripping-new-voice-of-british-rap" style="box-sizing: border-box; outline: 0px; color: inherit; text-decoration-line: none; font-family: aktion, sans-serif; font-size: 14px;">&nbsp;<strong>velice impozantn&iacute;m debutem</strong></a><strong>. Jeho temně magnetick&aacute; směsice gotick&eacute;ho dancehallu a&nbsp;industri&aacute;ln&iacute; elektroniky se rozv&iacute;j&iacute; do&nbsp;Gaikova doposud nejprogresivněj&scaron;&iacute;ho d&iacute;la.</strong></p>

Alex Clare (UK): Acoustic Tour / support: Lukas Landa

<p>Alex Clare se letos na podzim vr&aacute;t&iacute; do Prahy. Britsk&yacute; hudebn&iacute;k usazen&yacute; v Jeruzal&eacute;mě chyst&aacute; akustick&eacute; album, s n&iacute;mž 25. listopadu 2018 zav&iacute;t&aacute; do komorn&iacute;ho prostoru pražsk&eacute;ho NoDu. Deska s n&aacute;zvem&nbsp;<em>Three Days At Greenmount</em>&nbsp;bude obsahovat v&yacute;běr Clareov&yacute;ch nejobl&iacute;beněj&scaron;&iacute;ch skladeb z přede&scaron;l&yacute;ch třech alb, kter&eacute; s kapelou nahr&aacute;l analogově.&nbsp;</p> <p><em>Three Days At Greenmount</em>&nbsp;je prvn&iacute;m akustick&yacute;m albem, kter&eacute; Clare vyd&aacute;v&aacute;. &bdquo;<em>Chtěl jsem vytvořit analogovou desku za použit&iacute; tradičn&iacute;ho vybaven&iacute; jako je magnetofonov&yacute; p&aacute;sek jako protiklad k poč&iacute;tačov&yacute;m programům</em>,&rdquo; vysvětluje. Album vznikalo po tři dny ve studi&iacute;ch Greenmount v anglick&eacute;m Leedsu.&nbsp;Z předchoz&iacute;ch třech alb vybral Clare sv&eacute; obl&iacute;ben&eacute; skladby, kter&eacute; pak s baskytaristou Christopherem Hargreavesem a buben&iacute;kem Chrisem Prendergastem akusticky zpracoval. Mezi nimi nechyb&iacute; hit&nbsp;<em>Too Close</em>, p&iacute;seň&nbsp;<em>Love Can Heal</em>, kter&aacute;&nbsp;<em>&bdquo;skutečně zachycuje emočn&iacute; vypět&iacute;&rdquo;</em>&nbsp;nebo&nbsp;<em>Caroline</em>&nbsp;popisuj&iacute;c&iacute;&nbsp;<em>&bdquo;z&aacute;chvat neobvykl&eacute; l&aacute;sky v osmn&aacute;cti letech&rdquo;</em>. Nahr&aacute;vku doplňuje i cover skladby&nbsp;<em>Hope She&rsquo;ll Be Happier</em>&nbsp;od&nbsp;Billa Witherse. &bdquo;<em>Poprv&eacute; jsem tu p&iacute;seň sly&scaron;el, když mi bylo pět</em>,&rdquo; vzpom&iacute;n&aacute; zpěv&aacute;k. &bdquo;<em>Od t&eacute; doby ji m&aacute;m v podvědom&iacute;. Je to jedna z prvn&iacute;ch melodi&iacute;, kter&eacute; jsem se naučil zp&iacute;vat. Text je velmi hlubok&yacute;, srdcervouc&iacute; a kr&aacute;sn&yacute; z&aacute;roveň. O tom přesně m&aacute; p&iacute;seň b&yacute;t. Bill je jedn&iacute;m z m&yacute;ch hrdinů</em>,&rdquo; doplňuje.</p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm">Clare debutoval v roce 2011 albem&nbsp;<em>The Lateness Of The Hour</em>, na kter&eacute;m spolupracoval s Major Lazer a Diplem. Z něj poch&aacute;z&iacute; platinov&yacute; hit&nbsp;<em>Too Close</em>, kter&yacute; hudebn&iacute;kovi vynesl nominaci na Brit Award. N&aacute;sledovalo glob&aacute;ln&iacute; turn&eacute;, druh&eacute; album&nbsp;<em>Three Hearts</em>&nbsp;(2014) a třet&iacute;&nbsp;<em>Tail Of Lions</em><em>&nbsp;</em>z loňsk&eacute;ho roku<em>.</em>&nbsp;Po jeho vyd&aacute;n&iacute; vlivn&yacute; hudebn&iacute; web The Line of Best Fit označil Clarea za&nbsp;<em>&bdquo;jednoho z nejv&yacute;razněj&scaron;&iacute;ch britsk&yacute;ch zpěv&aacute;ků&rdquo;.</em></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm">Akustick&eacute; album&nbsp;<em>Three Days At Greenmount</em>&nbsp;vych&aacute;z&iacute; 14. z&aacute;ř&iacute;.</p>

FLYING HORSEMAN (BE)

<p><strong>Jejich hudba v&aacute;s obejme, ale velmi těžko ji pop&iacute;&scaron;ete slovy. Kritiky nejoceňovaněj&scaron;&iacute; kapela současn&eacute; belgick&eacute; sc&eacute;ny Flying Horseman se chyst&aacute; na&nbsp;konci listopadu do&nbsp;NoDu. Tato &scaron;estice stvořen&aacute; okolo skladatele Berta Dockxe nal&eacute;h&aacute; sv&yacute;m zvukem trpk&eacute;ho post-rocku a&nbsp;temn&eacute;ho folku. Nen&iacute; to ledajak&eacute; uskupen&iacute;, n&yacute;brž selekce prvotř&iacute;dn&iacute;ch hudebn&iacute;ků, kteř&iacute; neum&iacute; jinak než vytv&aacute;řet stra&scaron;idelně překr&aacute;sn&aacute; alba a&nbsp;pohlcuj&iacute;c&iacute; live shows, kde se snoub&iacute; emocion&aacute;ln&iacute; hloubka s&nbsp;du&scaron;i dr&aacute;saj&iacute;c&iacute; atmosf&eacute;rou.</strong></p>

KELLY LEE OWENS (UK)

<p><strong>Po &uacute;spě&scaron;n&eacute;m koncertu newyorsk&yacute;ch Oshun se vrac&iacute; koncept WOWS neboli Wonderwomen Save You do&nbsp;prostoru NoD. Jednu z&nbsp;noc&iacute; uzme osmadvacetilet&aacute; britsk&aacute; hudebnice Kelly Lee Owens, jež zde představ&iacute; i&nbsp;sv&eacute; eponymn&iacute; debutov&eacute; album, kter&eacute; boř&iacute; hranice mezi minimalistick&yacute;m technem, snov&yacute;m popem či mechanickou pulzac&iacute; krautrocku a&nbsp;bylo okamžitě dle Pitchfork uvedeno jako třet&iacute; nejlep&scaron;&iacute;</strong><a href="https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/the-20-best-electronic-albums-of-2017/?page=2" style="box-sizing: border-box; outline: 0px; background-color: transparent; color: inherit; text-decoration-line: none;"><strong>&nbsp;elektronick&eacute; album roku 2017</strong></a><strong>. I přes poměrně kr&aacute;tk&eacute; trv&aacute;n&iacute; kari&eacute;ry v&aacute;m ani jej&iacute; hlas nemus&iacute; b&yacute;t nezn&aacute;m&yacute;. Už v&nbsp;roce 2013 zazněl na&nbsp;velkolep&eacute;m albu Daniela Averyho &lsquo;<em>Drone Logic&rsquo;</em>, kde propůjčila svůj neoddiskutovateln&yacute; talent mimo jin&eacute; i&nbsp;tituln&iacute;mu tracku. Sv&eacute; producentsk&eacute; kvality prok&aacute;zala i&nbsp;v ofici&aacute;ln&iacute;m remixu pro&nbsp;</strong><a href="https://www.youtube.com/watch?v=fw1uuMxoZG0" style="box-sizing: border-box; outline: 0px; background-color: transparent; color: inherit; text-decoration-line: none;"><strong>St. Vicent</strong></a><strong>&nbsp;a&nbsp;to nen&iacute; v&scaron;e.&nbsp;</strong></p> <p><strong>Předprodej zač&iacute;n&aacute; 26. července přes GoOut.</strong></p>

Koncert Malba hlasem

<p>Hlas &scaron;tětcem, dech a energie tu&scaron;&iacute;, prostor pl&aacute;tnem - &bdquo;Malba hlasem&ldquo; je koncertn&iacute; program č&iacute;nsk&eacute; zpěvačky&nbsp;<strong>Feng-yűn Song</strong>&nbsp;&nbsp;a buben&iacute;ka, multiperkusisty&nbsp;<strong>Jaroslava Koř&aacute;na</strong>, postaven&yacute; na unik&aacute;tn&iacute;m vok&aacute;ln&iacute;m projevu rozsahu tř&iacute; okt&aacute;v zpěvačky a fantasticky barevn&eacute;m spektru zvuku buben&iacute;ka a perkusisty.</p> <p>K&nbsp;duu zpěvačky a buben&iacute;ka se postupně připojili hudebn&iacute;ci různ&yacute;ch ž&aacute;nrů: kontrabasista&nbsp;<strong>Petr Tich&yacute;</strong>, pianista <strong>Pavel Mac&aacute;k</strong> a houslistka&nbsp;<strong>Anna Mlinarikov&aacute;.</strong></p> <p>Vzru&scaron;uj&iacute;c&iacute; i meditativn&iacute; barvy hlasu, bubnů, instrument&aacute;ln&iacute; hudba, komunikuj&iacute;c&iacute; s&nbsp;prostorem a publikem. Tak&eacute; posluchač dostane chuť se zapojit do malov&aacute;n&iacute;.</p> <p>Reperto&aacute;r tvoř&iacute; skladby vych&aacute;zej&iacute;c&iacute; z&nbsp;hudebn&iacute;ch motivů původn&iacute; lidov&eacute; tvorby středn&iacute; a v&yacute;chodn&iacute; Asie: ze star&eacute; Č&iacute;ny, Sibiře, Mongolska a Tibetu, tak&eacute; zn&aacute;m&eacute; z&nbsp;Čech a Moravy, Slovenska a dal&scaron;&iacute;ch koutů světa. Vydan&eacute; album (2010 Praha) &bdquo;Malba hlasem&rdquo;</p>

LILLY AMONG CLOUDS (GER)

<p>Napln&iacute; v&aacute;s melancholi&iacute;, ale prostor pro smutek zde nen&iacute;. Lilly Among Clouds zn&iacute; jako touha po&nbsp;domově a&nbsp;objet&iacute;. Jej&iacute; hudba v&aacute;m to objet&iacute; v&nbsp;podobě intimn&iacute;ch melodi&iacute; na&nbsp;citliv&eacute; popov&eacute; b&aacute;zi poskytne r&aacute;da. I když svoji kari&eacute;ru nastartovala teprve před třemi lety, stihla toho tato osmadvacetilet&aacute; Němka poměrně dost. V&nbsp;roce 2015 vydala ceněn&eacute; eponymn&iacute; EP, ke kter&eacute;mu o&nbsp;dva roky přibylo album Aerial Perspective. K&nbsp;tomu v&scaron;emu st&iacute;h&aacute; studium politologie a&nbsp;koncertovat nejen po&nbsp;Evropě. M&aacute; za&nbsp;sebou např&iacute;klad představen&iacute; na&nbsp;texask&eacute;m SXSW Festivalu. V&nbsp;pražsk&eacute;m prostoru NoD se představ&iacute; v&nbsp;ř&iacute;jnu a&nbsp;otevře tak novou sezonu s&eacute;rie koncertů WOWs, věnovanou nadějn&yacute;m hudebnic&iacute;m např&iacute;č ž&aacute;nry.</p> <p>&nbsp;</p>

Julien Baker / support: Becca Mancari

<p>Mladičk&aacute; p&iacute;sničk&aacute;řka z Memphisu Julien Baker se poprv&eacute; chyst&aacute; do Česk&eacute; republiky. Jej&iacute; sametov&yacute; hlas rozezn&iacute; Experiment&aacute;ln&iacute; prostor NoD 14. z&aacute;ř&iacute; 2018.&nbsp;Večer bude otev&iacute;rat country zpěvačka&nbsp;Becca Mancari.&nbsp;<br /> <br /> Dvaadvacetilet&aacute; zpěvačka a kytaristka Julien Baker začala hudbu skl&aacute;dat na vysok&eacute; &scaron;kole. Tehdy vystupovala se skupinou Forrister. S&oacute;lovou dr&aacute;hu odstartovala v roce 2015, kdy vydala debutov&eacute; album&nbsp;<em>Sprained Ankle</em>. Sb&iacute;rka srdečn&yacute;ch a stř&iacute;dmě zaranžovan&yacute;ch songů se zab&yacute;v&aacute; t&eacute;maty deprese, už&iacute;v&aacute;n&iacute; n&aacute;vykov&yacute;ch l&aacute;tek a tak&eacute; v&iacute;rou.&nbsp;Během sv&eacute; kr&aacute;tk&eacute; kari&eacute;ry stačila předskakovat umělcům&nbsp;jako jsou Death Cab For Cutie, Conor Oberst nebo Belle &amp; Sebastian. Vloni&nbsp;podepsala smlouvu s labelem Matador Records (Cat Power, Interpol, Pavement, Yo La Tengo) a vydala druhou desku&nbsp;<em>Turn Out The Lights</em>. Ta je oproti prvn&iacute;&nbsp;hudebně propracovaněj&scaron;&iacute; a Baker&nbsp;na n&iacute;&nbsp;definuje svůj specifick&yacute; sound. Kl&iacute;čov&aacute; je ov&scaron;em předev&scaron;&iacute;m zpěvaččina lyrika. Baker tentokr&aacute;t vypr&aacute;v&iacute; meditativn&iacute; &uacute;vahu o tom, jak se každ&yacute; z n&aacute;s snaž&iacute; vyrovnat se st&aacute;le se měn&iacute;c&iacute;m du&scaron;evn&iacute;m zdrav&iacute;m, jak bojuje se sv&yacute;mi vnitřn&iacute;mi konflikty a jak ovlivňuje vztahy na v&scaron;ech &uacute;rovn&iacute;ch - romantick&eacute;, př&aacute;telsk&eacute; i rodinn&eacute;. Zpěvačka se neboj&iacute; vystoupit z komfortn&iacute; z&oacute;ny, aby sdělila, co m&aacute; na srdci a spojila se s posluchačem.&nbsp;</p>

WOWs - OSHUN (USA) // support: The High Corporation @NoD

<p>Ženy jsou bezednou studnic&iacute; inspirace. Pokud občas pociťujete jejich nedostatek, ať už v hudbě nebo životě, nab&iacute;z&iacute; se ře&scaron;en&iacute;. ROXY a NoD představuj&iacute; nov&yacute; koncept <strong>WOWs neboli Wonder Women Save You</strong>. S&eacute;rie koncertů věnovan&aacute; nadějn&yacute;m žen&aacute;m současn&eacute; hudebn&iacute; sc&eacute;ny bez ohledu na ž&aacute;nr.</p> <p>Jako prvn&iacute; se představ&iacute; <strong>afrofuturistick&yacute; projekt z New Yorku, OSHUN</strong>. Toto duo nab&iacute;dne velice pestrou paletu zvuků a stylů. Hip hop se m&iacute;s&iacute; s neo soulem a africk&yacute;mi beaty. Akustick&eacute; n&aacute;stroje stř&iacute;daj&iacute; ty digit&aacute;ln&iacute;. Hutn&aacute; basa i ambientn&iacute; zvuky jsou ned&iacute;lnou souč&aacute;st&iacute; jejich manifestace n&aacute;vratu ke kořenům a spojen&iacute; s př&iacute;rodou. OSHUN svoji sv&eacute;r&aacute;znou performance přivezou do prostoru NoD už 10. května.<br /> <br /> <em>&ldquo;Nikdo nen&iacute; nepř&iacute;tel vody...&rdquo;</em> To stoj&iacute; v biografii newyorsk&eacute;ho projektu OSHUN, jenž tvoř&iacute; dvojice Niambi a Thandi. Jako p&aacute;r jsou naprosto kompaktn&iacute; jednolit&aacute; persona. Jak na p&oacute;diu, tak v životě se tyto ženy doplňuj&iacute; s lehkost&iacute; dvou st&eacute;kaj&iacute;c&iacute;ch se řek. A vůbec v&scaron;e v jejich tvorbě působ&iacute; nadpozemsky až m&yacute;ticky. Sv&eacute; uměleck&eacute; jm&eacute;no, kter&eacute; patř&iacute; bohyni plodnosti, si t&eacute;ž vypůjčily z yorubsk&eacute; mytologie. Jejich jednota se samozřejmě odr&aacute;ž&iacute; i v tvorbě. Rychl&eacute; &uacute;dern&eacute; r&yacute;my Niambi se propl&eacute;taj&iacute; s Thandiin&yacute;mi medov&yacute;mi melodiemi a tvoř&iacute; tak harmonick&yacute; celek. Dvojice kamar&aacute;dek použ&iacute;v&aacute; hudbu jako n&aacute;stroj sd&iacute;len&iacute; sv&eacute; reality a ž&aacute;dn&eacute; t&eacute;ma nelež&iacute; ladem. Od vyd&aacute;n&iacute; jejich prvn&iacute;ho mixtapu uběhly pouze tři roky, ale i za tak kr&aacute;tk&yacute; čas si stačily vydob&yacute;t nejen velkou z&aacute;kladnu fanou&scaron;ků, ale t&eacute;ž uzn&aacute;n&iacute; kritiků a kolegů z branže. Důkazem budiž např&iacute;klad spolupr&aacute;ce s v&iacute;tězkou ceny kritiků leto&scaron;n&iacute;ch Brit Awards, Jorjou Smith. Zb&yacute;v&aacute; už jen ř&iacute;ct, že nov&eacute; album vyjde na zač&aacute;tku dubna a bude ho doprov&aacute;zet turn&eacute;, jehož jedna zast&aacute;vka poct&iacute; i prostor NoD.</p> <p><strong>Support: The High Corporation</strong></p>

VEES // křest No Way Back + support & special guests

<p>Po sedmi letech se&nbsp;VEES&nbsp;vrac&iacute; s novou na&scaron;l&aacute;pnutou deskou př&iacute;značně nazvanou No Way Back a naživo slibuj&iacute; tot&aacute;ln&iacute; živelnost a č&iacute;&scaron;ic&iacute; energii.&nbsp;</p> <p>Hodně lid&iacute; znalo VEES jako retro kapelu, kter&aacute; val&iacute; rokenrol. Ta n&aacute;lepka je možn&aacute; &scaron;tvala natolik, že se rozhodli uk&aacute;zat, že maj&iacute; na něco mnohem jin&eacute;ho, nečekan&eacute;ho, sofistikovaněj&scaron;&iacute;ho a propracovaněj&scaron;&iacute;ho. Přesně to představuje nov&aacute; deska No Way Back.</p>