Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

Adam Vačkář & hosté: A Garden of Shifting Minds

Vizuální umělec Adam Vačkář se po několik let intenzivně zabývá výzkumem migrující rostliny bolševníku velkolepého. Výstava představuje prostor pro dialog rozdílných forem poznání. Skrze transdiciplinární přístup umění, vědy a spirituality, zde v dialogu vstupují vědci Petr Pyšek (Akademie věd ČR), Bernd Blossey (Cornell University), Mark Spencer (Natural History Museum); antropologové Abigail Pérez Aguilera (The New School), Jakub Kvizda (Univerzita Karlova); inženýr nanotechnologií Harpreet Sareen (MIT), psycholog Yosef Brody, léčitelé Vera Vačkářová, Mel Rio; krajinářská architektka Rosetta S. Elkin (Pratt Institute), kteří zkoumají vztah člověka a mimo-lidského světa skrze prisma rostliny bolševníku velkolepého, přivlečenou původně jako okrasnou rostlinu do Evropy ze Střední Asie v 19. století. Mezioborový jazyk výstavy otevírá prostor pro ekologické imaginace, kde biologické procesy slouží jako nástroj porozumění kulturním, politickým i osobním narativům, jako zahrada transdiciplinárního poznání a nových obrazů světa. --- Galerie NoD ​A Garden of Shifting Minds Adam Vačkář a hosté: Abigail Pérez Aguilera (The New School) Jakub Kvizda (UK) Petr Pyšek (Akademie věd) Bernd Blossey (Cornell University) Mark Spencer (Natural History Museum, Londýn) Rosetta S. Elkin (Pratt Institute) Harpreet Sareen (Parsons School of Design) Yosef Brody Vera Vačkářová Mel Rio Kurátor: Pavel Kubesa Vernisáž: 19. 6. 2025, 18:00 20. 6. – 31. 7. 2025 --- Výstava a program Galerie NoD vzniká za kontinuální podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.

KOŘENOVÝ VĚZEŇ (promítání filmu a diskuze s tvůrci)

V tomto neuvěřitelném příběhu inspirovaným skutečnou událostí se budete moci setkat se zachráncem lidstva Lordem…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022 2025
#divadlo #hudba #galerie

Johana Střížková: Vratké základy úspěchu #9a

<p><em>Johana Stř&iacute;žkov&aacute; (1984) použ&iacute;v&aacute; ve sv&yacute;ch snov&yacute;ch a současně civiln&iacute;ch &bdquo;video-etud&aacute;ch&ldquo;, fotografi&iacute;ch a objektech lidsk&eacute; i ne-lidsk&eacute; akt&eacute;ry, tj. zv&iacute;řata, rostliny i věci způsobem, kter&yacute; v div&aacute;kovi vyvol&aacute;v&aacute; ozvěny kolektivn&iacute;ho (ne)vědom&iacute;. Soustřed&iacute; se na každodennost lidsk&eacute;ho života i nev&scaron;edn&iacute; situace, na denn&iacute; rytmus, čas a systematicky rozpracov&aacute;v&aacute; svou charakteristickou minimalistickou estetiku. V jej&iacute; pr&aacute;ci rezonuj&iacute; ot&aacute;zky posthumanismu, zaob&iacute;r&aacute; se člověkem jako formou a objektem z&aacute;roveň. Pr&aacute;ce Johany Stř&iacute;žkov&eacute; jsou ale z&aacute;roveň oslavou lidsk&eacute; imaginace a hravosti.</em></p> <p><em>Připravovan&yacute; projekt pro Galerii NoD se věnuje fenom&eacute;nu lezectv&iacute;, prostřednictv&iacute;m kter&eacute;ho Johana Stř&iacute;žkov&aacute; oběvuje řadu antropologick&yacute;ch momentů. V&yacute;stava je rozs&aacute;hlou multimedi&aacute;ln&iacute; prostorovou instalac&iacute; využ&iacute;vaj&iacute;c&iacute; různ&eacute; lezeck&eacute; pomůcky a segmenty boulderovac&iacute;ch stěn.&nbsp;</em></p>

LAKTISMUS: Tamara Moyzes & Shlomi Yaffe

<p>V&yacute;stava Laktismus přehodnocuje postaven&iacute; žen ve vztahu k na&scaron;emu ekosyst&eacute;mu; projekt představuje společnost bez geopolitick&yacute;ch hranic, a to prostřednictv&iacute;m utopick&eacute;ho n&aacute;boženstv&iacute;, kter&eacute; vzniklo v Jeruzal&eacute;mě. Pojmy jako &bdquo;n&aacute;rod&ldquo; a &bdquo;hranice&ldquo; s jejich dosavadn&iacute; syst&eacute;movou a ekonomickou funkčnost&iacute; nejsou pro vyznavače Laktismu relevantn&iacute;.</p> <p>Nov&eacute; monoteistick&eacute; n&aacute;boženstv&iacute; Laktismus vyzn&aacute;vaj&iacute;c&iacute; bohyni Lakt&eacute;rii coby matku př&iacute;rodu nahradilo patriarch&aacute;ln&iacute; ř&aacute;d, kter&yacute; ignoroval hlas př&iacute;rody po stalet&iacute;. Bohyně Lakt&eacute;rie byla stvořena z kolektivu žen, kter&yacute; reflektuje diverzitu a symbolicky poukazuje na s&iacute;lu jednotlivce v r&aacute;mci kolektivu; kolektiv se tak st&aacute;v&aacute; bohyn&iacute;.</p> <p>V&yacute;stava je koncipov&aacute;na jako fragment imagin&aacute;rn&iacute;ho chr&aacute;mu postaven&eacute;ho k uct&iacute;v&aacute;n&iacute; bohyně Lakt&eacute;rie. Je metamodernistick&yacute;m pokusem o přepis lidsk&eacute; historie. D&iacute;lo přehodnocuje historickou perspektivu a slouž&iacute; jako platforma pro debatu o obav&aacute;ch t&yacute;kaj&iacute;c&iacute;ch se změny klimatu, genderov&yacute;ch nerovnostech a celkov&eacute;m směřov&aacute;n&iacute; na&scaron;&iacute; společnosti.</p> <p>Bohyně Lakt&eacute;rie byla stvořena z kolektivu žen:</p> <p>✹ Maayan Sheleff<br /> ✹ Věra Duždov&aacute; Horv&aacute;thov&aacute;<br /> ✹ Hannan Abu Hussein<br /> ✹ Osher Kasa<br /> ✹ Lee He Shulov<br /> ✹ MIchal Mendelboim<br /> ✹ Tran Hong Van<br /> ✹ Trương Thu Thủy<br /> ✹ Lea Mauas<br /> ✹ Noa Pardo<br /> ✹ Liora Lupian<br /> ✹ Rosa Andraschek</p>

János Brückner: OUR MANTRA

<p>V r&aacute;mci v&yacute;stavy Our Mantra J&aacute;nos Br&uuml;ckner vedle sebe stav&iacute; dva různ&eacute; typy minulosti: osobn&iacute; rodinn&eacute; vzpom&iacute;nky l&iacute;čen&eacute; v kr&aacute;tk&yacute;ch filmech a obsahy (středoevropsk&eacute;) kolektivn&iacute; paměti představovan&eacute; v s&eacute;rii monument&aacute;ln&iacute;ch maleb. Br&uuml;ckner pracuje s form&aacute;tem rodinn&yacute;ch alb (černob&iacute;l&aacute; fotografie, text), kter&eacute; prezentuj&iacute; autorovo osobn&iacute;, priv&aacute;tn&iacute; nahl&eacute;dnut&iacute; vlastn&iacute; minulosti a paměti a transponuje je do &scaron;esti epizod kr&aacute;tk&yacute;ch filmů. V juxtapozici s audiovizu&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; vypln&iacute; prostor Galerie NoD s&eacute;rie velkoform&aacute;tov&yacute;ch maleb, kter&eacute; se obrac&iacute; směrem do kolektivn&iacute; minulosti. S&eacute;rie obrazů, tematizuj&iacute;c&iacute; romantickou mal&iacute;řskou tradici, je Br&uuml;cknerem dekonstruov&aacute;na a odhaluje nere&aacute;lnost historick&yacute;ch v&yacute;jevů, kter&eacute; se prezentuj&iacute; jako paměť, av&scaron;ak jakožto paměť nikdy neexistuj&iacute;c&iacute;ch komunit.</p> <p>J&aacute;nos Br&uuml;ckner (1984), maďarsk&yacute; umělec tvoř&iacute;c&iacute; v Berl&iacute;ně, se ve sv&eacute; pr&aacute;ci vztahuje k okoln&iacute; realitě pomoc&iacute; metody, kterou naz&yacute;v&aacute; &bdquo;emocion&aacute;ln&iacute; realismus&ldquo;. Jeho pr&aacute;ce, využ&iacute;vaj&iacute;c&iacute; postkonceptu&aacute;ln&iacute; strategie, kolaborativn&iacute; metody a tradičn&iacute; m&eacute;dium malby a kresby, poskytuj&iacute; jednoduch&yacute; a přesn&yacute; pohled na skutečn&eacute;, ale často skryt&eacute; paradoxy &scaron;irok&eacute; společnosti středoevropsk&eacute; a v&yacute;chodoevropsk&eacute; identity. Systematicky ve sv&yacute;ch projektech nabour&aacute;v&aacute; star&eacute; a zažit&eacute; soci&aacute;ln&iacute; a komunikačn&iacute; stereotypy pomoc&iacute; absurdity sv&eacute;ho uměleck&eacute;ho př&iacute;stupu: různ&yacute;mi podvratn&yacute;mi strategiemi se pokou&scaron;&iacute; o vytv&aacute;řen&iacute; situac&iacute;, kter&eacute; v galerijn&iacute;m kontextu nab&iacute;zej&iacute; div&aacute;kům různ&eacute; formy př&iacute;ležitost&iacute; k otevřen&iacute; na&scaron;eho světon&aacute;zoru nov&yacute;m perspektiv&aacute;m a v&yacute;znamům.</p>

Veronika Psotková: VINOK

<p><em>Věnov&aacute;no v&scaron;em matk&aacute;m ve v&aacute;lce o Ukrajinu.<br /> Присвячується всім матерям на війні за Україну.<br /> Dedicated to all mother&rsquo;s in the war of Ukraine.</em></p> <p>---</p> <p>Tradičn&iacute; m&iacute;sto před pražsk&yacute;m kulturn&iacute;m prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouh&aacute;-Rybn&aacute; zdob&iacute; od poč&aacute;tku července 2022 uměleck&yacute; objekt <strong><em>VINOK</em></strong> od sochařky Veroniky Psotkov&eacute;.&nbsp;</p> <p>Původně &quot;vinok&quot;&nbsp;(ukrajinsky&nbsp;вінок) označuje&nbsp;tradičn&iacute;&nbsp;ukrajinskou&nbsp;pokr&yacute;vku&nbsp;hlavy, kter&eacute; měly magick&yacute; v&yacute;znam jako atribut sv&aacute;tků jara a&nbsp;kupadeln&yacute;ch sv&aacute;tků. Postupně se vinok stal symbolem uct&iacute;v&aacute;n&iacute; a symbolem<strong>&nbsp;Matky Země, současně se vyvinul jako&nbsp;symbol sl&aacute;vy, v&iacute;tězstv&iacute;, &scaron;těst&iacute;, &uacute;spěchu, m&iacute;ru, cudnosti, ml&aacute;d&iacute; a ženskosti.</strong>&nbsp;Ukrajinsk&yacute; vinok se tak v průběhu dějin stal kulturn&iacute;m symbolem ukrajinsk&eacute;ho n&aacute;roda. Jeho popularita&nbsp;na současn&eacute; Ukrajině n&aacute;sledně v&yacute;razně stoupla&nbsp;po&nbsp;ud&aacute;lostech roku 2014 (anexe Krymu) a rusk&eacute; invazi v roce 2022.</p> <p>Uměleck&yacute; objekt <strong><em>VINOK </em></strong>sochařky a umělkyně Veroniky Psotkov&eacute; je již des&aacute;t&yacute;m objektem ve veřejn&eacute;m prostoru, kter&yacute; byl před prostorem NoD instalov&aacute;n a pomoc&iacute; kter&eacute;ho dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktu&aacute;ln&iacute; společensk&aacute;, politick&aacute; či environment&aacute;ln&iacute; t&eacute;mata.</p> <p>&nbsp;</p>

Komentovaná prohlídka s Milanem Mikuláštíkem: K základům skulptury & Instant Museum of Tiny Statuette

<p>Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k, umělec, kur&aacute;tor Galerie NTK a b&yacute;val&yacute; kur&aacute;tor Galerie NoD, provede performativn&iacute;m stylem svou akt&aacute;ln&iacute; a konč&iacute;c&iacute; v&yacute;stavou&nbsp;<strong><em>K z&aacute;kladům skulptury &amp; Instant Museum of Tiny Statuette</em></strong>, kter&aacute; se s odkazem na současn&yacute; geopolitick&yacute; kontext nečekaně a nepl&aacute;novaně stala až př&iacute;li&scaron; aktu&aacute;ln&iacute;. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;kova &quot;hra na muzeum&quot; tak možn&aacute; nejednoho zamraz&iacute;!</p> <p>---</p> <p>V nejnověj&scaron;&iacute;m projektu &quot;K z&aacute;kladům skulptury &amp; Instant Museum of Tiny Statuette&quot; Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k vytv&aacute;ř&iacute; fitkivn&iacute; hru na muzeum. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k se pt&aacute; po pravěk&yacute;ch kořenech sochařstv&iacute;, kter&eacute; d&aacute;v&aacute; do souvislosti s modernistick&yacute;m konceptem &quot;muzea&quot;, &quot;sběratelstv&iacute;&quot;, &quot;kolekc&iacute;&quot; a &quot;kur&aacute;torov&aacute;n&iacute; sb&iacute;rek&quot; a porovn&aacute;v&aacute; je v r&aacute;mci osobn&iacute;ho kontextu obsesivn&iacute;ho a impulsivn&iacute;ho sb&iacute;r&aacute;n&iacute; dětsk&yacute;ch voj&aacute;čků. V&yacute;stava tematizuje hranici mezi kur&aacute;torskou a uměleckou prax&iacute;, zkoum&aacute; n&aacute;stroje institucion&aacute;ln&iacute; prezentace artefaktů a snaž&iacute; se s jistou fiktivn&iacute; autoritou podat historick&yacute; exkurz do dějin sochařstv&iacute;.</p>

Milan Mikuláštík: K základům skulptury & Instant Museum of Tiny Statuette

<p>V nejnověj&scaron;&iacute;m projektu <strong><em>K z&aacute;kladům skulptury &amp; Instant Museum of Tiny Statuette</em></strong> Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k vytv&aacute;ř&iacute; fitkivn&iacute; hru na muzeum. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k se pt&aacute; po pravěk&yacute;ch kořenech sochařstv&iacute;, kter&eacute; d&aacute;v&aacute; do souvislosti s modernistick&yacute;m konceptem &quot;muzea&quot;, &quot;sběratelstv&iacute;&quot;, &quot;kolekc&iacute;&quot; a &quot;kur&aacute;torov&aacute;n&iacute; sb&iacute;rek&quot; a porovn&aacute;v&aacute; je v r&aacute;mci osobn&iacute;ho kontextu obsesivn&iacute;ho a impulsivn&iacute;ho sb&iacute;r&aacute;n&iacute; dětsk&yacute;ch voj&aacute;čků. V&yacute;stava tematizuje hranici mezi kur&aacute;torskou a uměleckou prax&iacute;, zkoum&aacute; n&aacute;stroje institucion&aacute;ln&iacute; prezentace artefaktů a snaž&iacute; se s jistou fiktivn&iacute; autoritou podat historick&yacute; exkurz do dějin sochařstv&iacute;.</p> <p><strong>Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k</strong> (1975) je intermedi&aacute;ln&iacute; umělec a kur&aacute;tor žij&iacute;c&iacute; v Praze. Od roku 1995 je členem uměleck&eacute; dvojice MINA, od roku 2003 členem umělecko-hudebn&iacute;ho kolektivu Guma Guar. Od roku 1995 působ&iacute; aktivně tak&eacute; jako s&oacute;lov&yacute; umělec. Od poč&aacute;tku nov&eacute;ho mil&eacute;nia působil jako nez&aacute;visl&yacute; kur&aacute;tor, od roku 2008 až dosud s profiluje jako kur&aacute;tor profesion&aacute;ln&iacute;, kter&yacute; dř&iacute;ve vedl Galerii NoD. Aktu&aacute;lně již 11 aktivně provozuje program Galerii NTK. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;kova s&oacute;lov&aacute; uměleck&aacute; tvorba se pohybuje na pomez&iacute; konceptu&aacute;ln&iacute;ch sebereflexivn&iacute;ch her, často s využit&iacute;m strategie readymadu, apropriace a soci&aacute;lně angažovan&eacute;ho uměn&iacute;. Řada realizac&iacute; spad&aacute; do oblasti institucion&aacute;ln&iacute; kritiky, s důrazem na m&iacute;stn&iacute; i kontextovou specifičnost d&iacute;la.</p>

Milena Dopitová: OFF-SIDE

<p>V&yacute;stava OFF-SIDE umělkyně Mileny Dopitov&eacute; představuje nejnověj&scaron;&iacute; objektov&aacute; d&iacute;la, kter&aacute; prostřednictv&iacute;m symbolů sportovn&iacute;ho prostřed&iacute; a prostoru domova tematizuj&iacute; jednoduchou abstrahuj&iacute;c&iacute; formou archetyp&aacute;ln&iacute; prožitky člověka současnosti 21. stolet&iacute;.</p> <p>&quot;Cel&yacute; život něco chyt&aacute;me, neust&aacute;le mus&iacute;me čelit ran&aacute;m, ale současně jsme vůči vněj&scaron;&iacute;mu prostřed&iacute; uzavřen&iacute;, neprostupn&iacute;. Jsme soustavou branek, zakl&iacute;něn&yacute;ch hermeticky do sebe sam&yacute;ch, ale přesto nejsme branky pr&aacute;zdn&eacute;.&quot;</p> <p>Milena Dopitov&aacute; (*1963, &Scaron;ternberk) je konceptu&aacute;ln&iacute; umělkyně, kter&aacute; od zač&aacute;tku devades&aacute;t&yacute;ch let mimo jin&eacute; aktivně reflektuje pozici ženy v současn&eacute; společnosti a kultuře. Jako jedin&aacute; umělkyně - členka - se pod&iacute;lela na aktivit&aacute;ch skupiny Ponděl&iacute; (spolu s Pavlem Humhalem, Petrem Lys&aacute;čkem, Petrem Zubkem, Michalem Nes&aacute;zalem a Petrem P&iacute;sař&iacute;kem). Jej&iacute; d&iacute;la byla prezentov&aacute;na na v&yacute;stav&aacute;ch v Česk&eacute; republice i v zahranič&iacute;: GHMP, Moravsk&aacute; galerie v Brně, Brooklyn Museum (New York), Akademii der K&uuml;nste (Berl&iacute;n), Galerie Display (Praha), The Whitechapel Art Gallery (Lond&yacute;n), Polansky Gallery (Praha), Museum of Contemporary Art (Helsinki), Artists Space (New York), Aperto, XLV. Venice Biennial (Ben&aacute;tky), a dal&scaron;&iacute;. Kromě dal&scaron;&iacute;ch oceněn&iacute; z&iacute;skala Dopitov&aacute; za sv&eacute; d&iacute;lo v roce 2011 cenu Michala Rann&eacute;ho.</p>

Dernisáž výstavy MARIE & VALENTÝNA

<p>V&aacute;žen&iacute; př&aacute;tel&eacute; uměn&iacute;,</p> <p>přijměte pozv&aacute;n&iacute; na dernis&aacute;ž prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; v&yacute;stavy MARIE &amp; VALENT&Yacute;NA, kter&aacute; proběhne 27. 3. 2022 od 19:00 v Galerii NoD.</p> <p>V&yacute;stava Marie &amp; Valent&yacute;na je kolaborativn&iacute; projekt vizu&aacute;ln&iacute;ch umělkyň Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů, kter&yacute; rozv&iacute;j&iacute; možnosti vz&aacute;jemn&yacute;ch podobnost&iacute; jejich form&aacute;ln&iacute;ch a koncepčn&iacute;ch př&iacute;stupů. Uměleck&eacute; v&yacute;stupy obou autorek paralelně odkazuj&iacute; k problematice feminismu, emancipace, ekologie a dal&scaron;&iacute;ch společensko-kritick&yacute;m t&eacute;matům. Zpracov&aacute;n&iacute; jejich t&eacute;mat velmi často přeb&iacute;r&aacute; atributy popkulturn&iacute; vizuality. I přesto, že každ&aacute; z umělkyň pracuje se sv&yacute;mi specifick&yacute;mi v&yacute;razov&yacute;mi prostředky jako jsou tanec, hudba, rap či 3D animace, společn&yacute;m jmenovatelem jejich pr&aacute;ce je medium videa, kter&eacute; převl&aacute;d&aacute; uměleck&eacute; praxi obou. Symbi&oacute;za těchto př&iacute;stupů tak slibuje podmaniv&yacute; a siln&yacute; z&aacute;žitek audiovizu&aacute;ln&iacute;ho charakteru.</p> <p>Centr&aacute;ln&iacute;m d&iacute;lem v&yacute;stavy je dvoukan&aacute;lov&aacute; videoinstalace autorsk&eacute;ho uměleck&eacute;ho filmu. Sn&iacute;mek rozv&iacute;j&iacute; ž&aacute;nr hudebn&iacute;ho videoklipu, prostředitcv&iacute;m kter&eacute;ho umělkyně rozehr&aacute;vaj&iacute; emancipačn&iacute; r&eacute;toriku, spoč&iacute;vaj&iacute;c&iacute; ve verb&aacute;ln&iacute; deklaraci, obrazov&eacute; kompozici, animaci, choreografii a autorsk&eacute;m hudebn&iacute;m tracku. Zmiňovan&eacute; popkulturn&iacute; tendence v&yacute;stavy Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů odkazuj&iacute; na čten&iacute; a zpětn&eacute; zobrazen&iacute; pohybu, tance a těl, kter&eacute; skrze skupinovou choreografii demonstruj&iacute; nezř&iacute;zen&yacute; empowerment. Hudebn&iacute; film je př&iacute;mo inspirov&aacute;n estetikou i n&aacute;měty MTV videoklipů z přelomu mil&eacute;nia, ke kter&yacute;m se obě autorky spont&aacute;nně navrac&iacute; a společně se tak pokou&scaron;&iacute; redefinovat jejich obsah.</p>

Marie Lukáčová & Valentýna Janů: MARIE & VALENTÝNA

<p>V&yacute;stava <strong><em>Marie &amp; Valent&yacute;na </em></strong>je kolaborativn&iacute; projekt vizu&aacute;ln&iacute;ch umělkyň Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů, kter&yacute; rozv&iacute;j&iacute; možnosti vz&aacute;jemn&yacute;ch podobnost&iacute; jejich form&aacute;ln&iacute;ch a koncepčn&iacute;ch př&iacute;stupů. Uměleck&eacute; v&yacute;stupy obou autorek paralelně odkazuj&iacute; k problematice feminismu, emancipace, ekologie a dal&scaron;&iacute;ch společensko-kritick&yacute;m t&eacute;matům. Zpracov&aacute;n&iacute; jejich t&eacute;mat velmi často přeb&iacute;r&aacute; atributy popkulturn&iacute; vizuality. I přesto, že každ&aacute; z umělkyň pracuje se sv&yacute;mi specifick&yacute;mi v&yacute;razov&yacute;mi prostředky jako jsou tanec, hudba, rap či 3D animace, společn&yacute;m jmenovatelem jejich pr&aacute;ce je medium videa, kter&eacute; převl&aacute;d&aacute; uměleck&eacute; praxi obou. Symbi&oacute;za těchto př&iacute;stupů tak slibuje podmaniv&yacute; a siln&yacute; z&aacute;žitek audiovizu&aacute;ln&iacute;ho charakteru.</p> <p>Centr&aacute;ln&iacute;m d&iacute;lem v&yacute;stavy bude dvoukan&aacute;lov&aacute; videoinstalace autorsk&eacute;ho uměleck&eacute;ho filmu. Sn&iacute;mek rozv&iacute;j&iacute; ž&aacute;nr hudebn&iacute;ho videoklipu, prostředitcv&iacute;m kter&eacute;ho umělkyně rozehr&aacute;vaj&iacute; emancipačn&iacute; r&eacute;toriku, spoč&iacute;vaj&iacute;c&iacute; ve verb&aacute;ln&iacute; deklaraci, obrazov&eacute; kompozici, animaci, choreografii a autorsk&eacute;m hudebn&iacute;m tracku. Zmiňovan&eacute; popkulturn&iacute; tendence v&yacute;stavy Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů odkazuj&iacute; na čten&iacute; a zpětn&eacute; zobrazen&iacute; pohybu, tance a těl, kter&eacute; skrze skupinovou choreografii demonstruj&iacute; nezř&iacute;zen&yacute; empowerment. Hudebn&iacute; film je př&iacute;mo inspirov&aacute;n estetikou i n&aacute;měty MTV videoklipů z přelomu mil&eacute;nia, ke kter&yacute;m se obě autorky spont&aacute;nně navrac&iacute; a společně se tak pokou&scaron;&iacute; redefinovat jejich obsah.</p>

Guided Tour: Peter Watkins - Mother Tongue

<p>V&aacute;žen&iacute; př&aacute;tel&eacute; uměn&iacute;, přijměte pozv&aacute;n&iacute; na&nbsp;<strong>komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy britsk&eacute;ho umělce&nbsp;Petera Watkinse &ldquo;Mother Tongue&rdquo;</strong>, v r&aacute;mci kter&eacute; v&aacute;s v&yacute;stavou provede s&aacute;m umělec a kur&aacute;tor v&yacute;stavy&nbsp;Pavel Kubesa. Guided tour proběhne&nbsp;ve čtvrtek&nbsp;<strong>17. 2. 2022 od 19:00 v prostor&aacute;ch Galerie NoD</strong>.</p> <p>V&yacute;stava&nbsp;Mother Tongue&nbsp;(Mateřsky jazyk) je novou audiovizu&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; současn&eacute;ho britsk&eacute;ho umělce&nbsp;Petera Watkinse, ve kter&eacute; se věnuje zkoum&aacute;n&iacute; a apropriaci osobn&iacute;ch věc&iacute; jeho matky, kter&aacute; zemřela, když byl je&scaron;tě d&iacute;tětem. Watkins již v&iacute;ce než deset let využ&iacute;v&aacute; m&eacute;dium fotografie k prozkoum&aacute;v&aacute;n&iacute; t&eacute;mat paměti, traumatu a &uacute;mrt&iacute; v rodině. V aktu&aacute;ln&iacute;m projektu se předmětem jeho umělecko-archivn&iacute;ho b&aacute;d&aacute;n&iacute; st&aacute;vaj&iacute; den&iacute;ky, těsnopisem psan&eacute; pozn&aacute;mky a magnetofonov&eacute; p&aacute;sky, kter&eacute; po sobě jeho matka zanechala.</p>

PETER WATKINS: Mother Tongue

<p>V&yacute;stava&nbsp;<strong><em>Mother Tongue</em></strong>&nbsp;(<em>Mateřsky jazyk</em>) je novou audiovizu&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; současn&eacute;ho britsk&eacute;ho umělce Petera Watkinse, ve&nbsp;kter&eacute; se věnuje zkoum&aacute;n&iacute; a&nbsp;apropriaci osobn&iacute;ch věc&iacute; jeho matky, kter&aacute;&nbsp;zemřela, když&nbsp;byl je&scaron;tě d&iacute;tětem. Watkins&nbsp;již v&iacute;ce než deset let využ&iacute;v&aacute; m&eacute;dium fotografie k prozkoum&aacute;v&aacute;n&iacute; t&eacute;mat paměti, traumatu&nbsp;a&nbsp;&uacute;mrt&iacute; v rodině. V aktu&aacute;ln&iacute;m projektu se&nbsp;předmětem jeho umělecko-archivn&iacute;ho b&aacute;d&aacute;n&iacute;&nbsp;st&aacute;vaj&iacute; den&iacute;ky, těsnopisem psan&eacute; pozn&aacute;mky a&nbsp;magnetofonov&eacute; p&aacute;sky,&nbsp;kter&eacute; po&nbsp;sobě jeho matka zanechala.</p> <p>V dř&iacute;věj&scaron;&iacute;m d&iacute;le&nbsp;<em>The Unforgetting</em>&nbsp;vytvořil z&nbsp;jin&yacute;ch archivn&iacute;ch předmětů specifick&aacute; z&aacute;ti&scaron;&iacute; vyznačuj&iacute;c&iacute; se t&eacute;měř forenzn&iacute; preciznost&iacute;. V&yacute;stava&nbsp;<strong><em>Mother Tongue</em></strong>&nbsp;v&scaron;ak&nbsp;ž&aacute;dn&eacute; fotografie v tradičn&iacute;m slova smyslu neobsahuje. Ve sv&eacute;m nejnověj&scaron;&iacute;m počinu&nbsp;Watkins&nbsp;ustupuje od&nbsp;fotoapar&aacute;tu a prezentuje audio-vizu&aacute;ln&iacute; instalaci, ve kter&eacute;&nbsp;nech&aacute;v&aacute; zazn&iacute;vat matčin hlas v&nbsp;jej&iacute; rodn&eacute; němčině vedle toho sv&eacute;ho.</p> <p>Vystaven&eacute; velkoform&aacute;tov&eacute; tisky a&nbsp;reprodukce&nbsp;matčin&yacute;ch ručně psan&yacute;ch se&scaron;itů, těsnopisů a&nbsp;b&aacute;sn&iacute;, kter&eacute; si psala, a&nbsp;audiokazet, na&nbsp;kter&eacute; se nahr&aacute;vala při&nbsp;procvičov&aacute;n&iacute; anglick&eacute; gramatiky, pak byly&nbsp;poř&iacute;zeny&nbsp;na skeneru. Na rozd&iacute;l od fotoapar&aacute;tu, kter&yacute; vytv&aacute;ř&iacute; obraz zaostřen&iacute;m světla proch&aacute;zej&iacute;c&iacute;ho skrze otvor, skenery funguj&iacute; tak, že osvěcuj&iacute; objekt a pomoc&iacute; zrcadel nasměruj&iacute; jeho odraz na fotocitliv&yacute; sensor. Pokud je fotografick&yacute; obraz stopou, naskenovan&yacute; obraz je jak&yacute;msi nekonečn&yacute;m odkl&aacute;d&aacute;n&iacute;m &ndash; abstrakc&iacute; s př&iacute;zračnost&iacute; dvojn&iacute;ka. Pozoruhodn&eacute; je tak&eacute; t&eacute;ma nepřeložitelnosti, kter&aacute; obrazy spojuje &ndash; k&oacute;dovan&aacute; sdělen&iacute;, abstrakce a zevněj&scaron;ky, kter&eacute; neodhaluj&iacute; nic ze sv&eacute;ho obsahu. Ačkoli se tyto obrazy podobaj&iacute; samotn&yacute;m předmětům, nejsou to dokumenty, ale metafory nepř&iacute;tomnosti a ztr&aacute;ty.</p> <p>Pro Watkinse je zde důležit&yacute; moment intertextuality a&nbsp;povahy jazyka samotn&eacute;ho, na kter&eacute; nahl&iacute;ž&iacute; skrze odkr&yacute;v&aacute;n&iacute; sv&eacute; vlastn&iacute; osobn&iacute; historie. Nikoliv v&scaron;ak se z&aacute;měrem nal&eacute;zt odpovědi, ale proto, aby prozkoumal nedostatky a trhliny v&nbsp;samotn&eacute;m procesu vzpom&iacute;n&aacute;n&iacute;. Watkins zde konfrontuje omezenost jazyka a nedostupnost utrpen&iacute; druh&yacute;ch s na&scaron;&iacute; vlastn&iacute; touhou naj&iacute;t smysl v tom, co po nich zůstalo.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>