Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní
Vyprodáno

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.

Derniéra

V KRUHU / K. Hajdinová

Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / mecenášská repríza

Janek & Natálka & Divadlo NoD chystají novou inscenaci 27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE. Pocta béčku, exploatačnímu umění…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Daniel Baráčková: Našikmo 4:05

Autorský výstavní projekt Našikmo Daniely Baráčkové v Galerii NoD se soustřeďuje na reflexi…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

GILTY PLEŽR: WESTERN / IMPROvariace & Divadlo Nula

Hráli jste si jako malí na osamělý pistolníky, kteří se prohání rozlehlejma americkejma prériema,…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MABE FRATTI

Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022
#divadlo #hudba #galerie

Roel van der Linden: ROEL

<p>Projekt holandsk&eacute;ho mal&iacute;ře a umělce Roela van der Lindena pro Galerii NoD rozv&iacute;j&iacute; strategie, kter&eacute; umělec kontinu&aacute;lně rozv&iacute;j&iacute; ve sv&yacute;ch ned&aacute;vn&yacute;ch v&yacute;stavn&iacute;ch projektech a uměleck&yacute;ch akc&iacute;ch, založen&yacute;ch na mal&iacute;řsk&eacute; pr&aacute;ci ve veřejn&eacute;m prostoru či participativn&iacute;ch postupech. V r&aacute;mci těchto mal&iacute;řsk&yacute;ch intervenc&iacute; expanduje mal&iacute;řsk&eacute; m&eacute;dium do &scaron;ir&scaron;&iacute;ho prostorov&eacute;ho kontextu. Hled&aacute; hranice vypověditeln&eacute;ho a symbolick&eacute;ho skrze redukci mal&iacute;řsk&eacute;ho slovn&iacute;ku na z&aacute;kladn&iacute; v&yacute;razov&eacute; prostředky barvy, tvaru a jejich symbolick&yacute;ch možnost&iacute; v omezen&yacute;ch vizu&aacute;ln&iacute;ch symbolech jako je ikon či emotikon.</p> <p>V prostoru Galerie NoD posouv&aacute; Roel van der Linden svou mal&iacute;řskou akci směrem k ryze intuitivn&iacute;, procesu&aacute;ln&iacute; a automatick&eacute; malbě, v n&iacute;ž prostřednictv&iacute;m site-specific intervence proměňuje prostor galerie v monument&aacute;ln&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; pl&aacute;tno. V popřed&iacute; jeho akce stoj&iacute; performativn&iacute; mal&iacute;řsk&yacute; akt, kter&yacute; na jednu stranu zpř&iacute;tomňuje, na druhou stranu současně i konzervuje mal&iacute;řovu fyzikalitu a exekutivitu jeho vlastn&iacute;ho těla. Prostřednictv&iacute;m &quot;byt&iacute; teď a tady&quot; neotev&iacute;r&aacute; ROEL skrze svou tělesnost cesty jen k voln&eacute;, nekonvenčn&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; hře, ale skrze neupozaditeln&eacute; procesy podvědom&iacute; nech&aacute;v&aacute; ve sv&eacute; malbě promlouvat tak&eacute; abstrahovan&eacute; stopy aktu&aacute;ln&iacute;ho společensk&eacute;ho děn&iacute;, ať už zjevn&eacute;ho, tak i podprahov&eacute;ho.</p> <p><strong>Roel Van der Linden</strong> (*1982) je holandsk&yacute; mal&iacute;ř, kter&yacute; ohled&aacute;v&aacute; různ&eacute; aktu&aacute;ln&iacute; polohy současn&eacute; malby od klasick&eacute;ho z&aacute;věsn&eacute;ho obrazu po monument&aacute;ln&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; projekty, gesta a mal&iacute;řsk&eacute; strategie v roz&scaron;&iacute;řen&eacute;m poli. Ve sv&eacute; tvorbě balancuje mezi hyperrealistick&yacute;mi, m&iacute;rně či v&iacute;ce postsurrealistick&yacute;mi kompozicemi, pln&eacute; různě zjevn&yacute;ch v&yacute;znamů a současnou abstraktn&iacute; malbou v jej&iacute;ch variac&iacute;ch siln&eacute;ho trendu &bdquo;zombie formalismu&ldquo;. V jeho tvorbě se kloub&iacute; modernismus, postmodernismus, ale tak&eacute; obdiv a &uacute;cta ke klasick&yacute;m poloh&aacute;m malby, zprostředkovan&eacute; tradic&iacute; holandsk&yacute;ch mistrů. Ta do van der Lindenovy tvorby vn&aacute;&scaron;&iacute; prvky krajinomalby (vermeerovsk&eacute;ho, van goyenovsk&eacute;ho či rembrandtovsk&eacute;ho střihu), kterou rozv&iacute;j&iacute; v s&eacute;ri&iacute;ch mal&yacute;ch impresivně expresivn&iacute;ch kompozic.</p> <p>V roce 2022 vytvořil největ&scaron;&iacute; česk&yacute; obraz na pl&aacute;tno, kter&yacute; m&aacute; bez přeru&scaron;en&iacute; d&eacute;lku 1 kilometr a 67,7 metrů.</p>

Pavla Sceranková: Křest knihy - Universe in the Head

<p>Uveden&iacute; nov&eacute; knihy Pavly Scerankov&eacute; &quot;<strong><em>Vesm&iacute;r v hlavě</em></strong>&quot; proběhne v r&aacute;mci v&yacute;stavy <strong><em><a href="https://nod.roxy.cz/gallery/exhibitions-detail/885/pavla-scerankova-hlava-ktera-se-budi-ve-4-rano">Hlava, kter&aacute; se bud&iacute; ve 4 r&aacute;no</a></em></strong> v pražsk&eacute; Galerii NoD. Ud&aacute;losti bude předch&aacute;zet komentovan&aacute; prohl&iacute;dka aktu&aacute;ln&iacute; v&yacute;stavy za př&iacute;tomnosti&nbsp;samotn&eacute; umělkyně od&nbsp;17.00. Nov&aacute; publikace dokumentuje tvorbu Pavly Scerankov&eacute; v posledn&iacute;m desetilet&iacute;. Je doprov&aacute;zena texty britsk&eacute; kritičky Chloe Stead a česk&eacute;ho kur&aacute;tora Jana Z&aacute;le&scaron;&aacute;ka. Autorkou grafick&eacute;ho designu je Ad&eacute;la Svobodov&aacute;.</p> <p>Publikace vznikla d&iacute;ky podpoře Akademie v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute;, St&aacute;tn&iacute;ho fondu kultury a Lucie Drdova Gallery. Na&scaron;e poděkov&aacute;n&iacute; za podporu d&aacute;le patř&iacute; Josefu Maixnerovi.</p> <p>V&iacute;ce <strong><a href="https://nod.roxy.cz/gallery/exhibitions-detail/885/pavla-scerankova-hlava-ktera-se-budi-ve-4-rano">ZDE</a></strong>.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava a ve&scaron;ker&yacute; program Galerie NoD vznik&aacute;&nbsp;za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p> <p>&nbsp;</p>

PAVLA SCERANKOVÁ: Hlava, která se budí ve 4 ráno

<p>Ve sv&eacute;m nejnověj&scaron;&iacute;m v&yacute;stavn&iacute;m projektu &quot;<strong><em>Hlava, kter&aacute; se bud&iacute; ve 4 r&aacute;no</em></strong>&quot; se <strong>Pavla Scerankov&aacute;</strong> věnuje možnostem, jak prostřednictv&iacute;m objektu a objektov&eacute; instalace vytvořit intimn&iacute; svědectv&iacute; o situac&iacute;ch a běžn&yacute;ch traumatech, kter&yacute;mi si člověk v 21. stolet&iacute; proch&aacute;z&iacute;, ať už ve vz&aacute;jemn&yacute;ch interakc&iacute;ch, tak i čistě ve sv&eacute;m vnitřn&iacute;m světě. Prostřednictv&iacute; s&eacute;rie maloform&aacute;tov&yacute;ch objektů, materi&aacute;lově &uacute;sporn&yacute;ch, minimalistick&yacute;ch a v&yacute;razově intimně pojat&yacute;ch portr&eacute;tů hlav, chce zpř&iacute;stupnit rozličn&eacute; t&iacute;živ&eacute; a bolestiv&eacute; momenty života každ&eacute;ho z n&aacute;s.</p> <p>Pavla Scerankov&aacute; (*1980) přin&aacute;&scaron;&iacute; do oblasti sochařsk&eacute; a objektov&eacute; tvorby nov&yacute; autorsk&yacute; jazyk a v&yacute;raz, novou koncepci, navazuj&iacute;c&iacute; na siln&yacute; odkaz postmodern&iacute;ho, ale z&aacute;roveň i neokonceptu&aacute;ln&iacute;ho prostorov&eacute;ho uměn&iacute;. Vytv&aacute;ř&iacute; sochařsk&eacute; objekty a instalace vyznačuj&iacute;c&iacute; se minimalistickou čistotou a citliv&yacute;m vztahem k dan&eacute;mu m&iacute;stu. Jinou polohou jej&iacute; tvorby je vytv&aacute;řen&iacute; objektů, v nichž je zakomponov&aacute;n prvek akce, kter&eacute; vyz&yacute;vaj&iacute; div&aacute;ka k interakci. Někdy nab&yacute;vaj&iacute; podoby videa, či sp&iacute;&scaron;e videosochy, kter&aacute; stoj&iacute; na pomez&iacute; performance, animovan&eacute; sochy a autonomn&iacute;ho videa. Vyjadřuj&iacute; existenci&aacute;ln&iacute; vztah člověka k prostřed&iacute;, ve kter&eacute;m žije a se kter&yacute;m se konfrontuje. V obsahov&eacute; rovině se Pavla Scerankov&aacute; intenzivně zab&yacute;v&aacute; reflex&iacute; lidsk&eacute;ho vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, pamět&iacute; a individu&aacute;ln&iacute;m prož&iacute;v&aacute;n&iacute;m okoln&iacute;ho světa. Vych&aacute;z&iacute; z osobn&iacute;ho prožitku a zkoum&aacute; způsob, jak se tento prožitek uchoval v paměti respektive jak&yacute; tvar nabyl. Autorka tematizuje fenom&eacute;n vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, prož&iacute;v&aacute;n&iacute; aktu vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, vztah vn&iacute;m&aacute;n&iacute; ke vn&iacute;man&eacute;mu světu a vědom&iacute; aktu vn&iacute;m&aacute;n&iacute;. Studovala v letech 2000&ndash;2006 na Akademii výtvarných umění v Praze, kde v roce 2011 úspěšně ukončila doktorské studium. V rámci stipendijních pobytů absolvovala roční stáž u prof. Tony Cragga v Berlíně. V letech 2010&ndash;2015 působila jako akademick&yacute; pracovn&iacute;k na Katedře v&yacute;tvarn&eacute; v&yacute;chovy a textiln&iacute; tvorby Univerzity Hradec Kr&aacute;lov&eacute;. V současné době vede s Dušanem Zahoranským vlastní Ateliér intermediální tvorby na pražsk&eacute; Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute;.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava a ve&scaron;ker&yacute; program Galerie NoD vznik&aacute;&nbsp;za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

SELMECI KOCKA JUSKO: Images With Objects To Indicate Scale

<p><strong>Alex Selmeci &amp; Tom&aacute;&scaron; Kocka Jusko</strong> jsou slovensk&aacute; uměleck&aacute; dvojice, aktu&aacute;lně žij&iacute;c&iacute; v Praze. Vytv&aacute;ř&iacute; komplexn&iacute; intermedi&aacute;ln&iacute; instalace a prostřed&iacute;, kter&eacute; balancuj&iacute; na pomez&iacute; voln&eacute;ho uměn&iacute;, designu a architektury. Při vytv&aacute;řen&iacute; objektů často pracuj&iacute; s konkr&eacute;tn&iacute;m obrazem či metaforou, obvykle je pro ně vstupn&iacute;m bodem n&aacute;stroj (&ldquo;tool&rdquo;) a jeho využit&iacute; v určit&eacute; situaci (&ldquo;motive&rdquo;).</p> <p>V&yacute;stava v Galerii NoD navazuje&nbsp;na jejich diplomovou pr&aacute;ci, ve kter&eacute; se sjednocuj&iacute;c&iacute;m n&aacute;strojem st&aacute;v&aacute; přepravn&iacute; n&aacute;doba a motivem jak&yacute;si princip &ldquo;stohov&aacute;n&iacute;&rdquo;. Stěžejn&iacute; č&aacute;st&iacute; bude opět architektura v&yacute;stavy, jej&iacute;ž podoba vych&aacute;z&iacute; z využit&iacute; odpadov&eacute;ho materi&aacute;lu tisk&aacute;rensk&eacute; společnosti,&nbsp;konkr&eacute;tně velkoform&aacute;tov&yacute;ch krabic původně slouž&iacute;c&iacute;ch na převoz světlocitliv&yacute;ch foli&iacute;.</p> <p>Projekt &quot;Images With Objects To Indicate Scale&quot; pro Galerio NoD je koncipov&aacute;n jako prezentace několika dlouhodob&yacute;ch s&eacute;ri&iacute; děl, kter&eacute; navazuj&iacute; na diplomovou pr&aacute;ci t&eacute;to uměleck&eacute; dvojice na Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; v Praze v leto&scaron;n&iacute;m roce.</p> <p>Jednotliv&eacute; s&eacute;rie pracuj&iacute; s objektovou formou, podpořenou osobit&yacute;m ře&scaron;en&iacute;m architektury v&yacute;stavy a již naznačenou tematickou dvojic&iacute; &quot;n&aacute;stroj-motiv&quot;. Autory zaj&iacute;maj&iacute; obrazy jako &quot;ruka drž&iacute;c&iacute; svitek&quot;, &quot;kytice vytahuj&iacute;c&iacute; se z ruk&aacute;vu&quot; či &quot;pohyb rolety ve větru&quot; a jejich možn&eacute; v&yacute;znamov&eacute; metafory. Zkoumaj&iacute;, jak v&yacute;běr n&aacute;stroje (konkr&eacute;tně jeho fyzick&eacute; formy) a ohl&eacute;dnut&iacute; se za jeho funkc&iacute;, ať už zapomenutou, nebo současnou, lze aplikovat na v&scaron;echny lidsk&eacute; činnosti a přem&yacute;&scaron;let o jejich př&iacute;nosu a hodnotě.</p> <p>Jejich tvůrč&iacute; my&scaron;len&iacute; a postup je inspirov&aacute;n americkou spisovartelkou Ursulou K. Le Guinovou a jej&iacute; my&scaron;lenkou, že n&aacute;&scaron; technologick&yacute; v&yacute;voj je založen na v&yacute;voji n&aacute;strojů určen&yacute;ch k boji nebo demonstraci moci. Pr&aacute;ce tak d&aacute;vaj&iacute; do souvislosti potřebu tento stav změnit a navrhuj&iacute; vn&iacute;mat vědu a technologie jako n&aacute;stroje pro uchov&aacute;v&aacute;n&iacute; a zachov&aacute;v&aacute;n&iacute; zdrojů.</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Niche Contruction

<p>Komentovanou prohl&iacute;dkou mezin&aacute;rodn&iacute;ho kur&aacute;torsk&eacute;ho projektu NICHE CONSTRUCTION provedou n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky jeho autoři, umělec Adam Vačk&aacute;ř a biolog Jindřich Brejcha. V&yacute;stava představuje obs&aacute;hlou kolekci uměleck&yacute;ch vide&iacute; renomovan&yacute;ch mezin&aacute;rodbn&iacute;ch umělců a odborn&yacute;ch esejů řady předn&iacute;ch současn&yacute;ch česk&yacute;ch biologů v prostorov&eacute; galerijn&iacute; mozaice věnovan&eacute; t&eacute;matu &quot;nik&quot;.</p> <p>Teorie konstrukce nik je v současn&eacute; chv&iacute;li jedn&iacute;m z ohnisek z&aacute;jmu evolučn&iacute; ekologie. V&yacute;stava NICHE CONSTRUCTION se tak soustřed&iacute; na mezioborov&yacute; dialog mezi uměn&iacute;m a biologi&iacute;, dvou diametr&aacute;lně odli&scaron;n&yacute;ch syst&eacute;mů pozn&aacute;n&iacute;, stějně jako platforma Transparent Eyeball kur&aacute;torů v&yacute;stavy, umělce Adama Vačk&aacute;ře a biologa Jindřicha Brejchy. Z&aacute;jem o mezioborovou spolupr&aacute;ci vze&scaron;el vz&aacute;jemně od obou z potřeby přibližovat hlub&scaron;&iacute; biologick&eacute; procesy utv&aacute;řej&iacute;c&iacute; nejen lidskou podstatu a podstatu n&aacute;mi ob&yacute;van&eacute;ho bliž&scaron;&iacute;ho i vzd&aacute;len&eacute;ho prostřed&iacute; &scaron;irok&eacute; veřejnosti. V&yacute;stava se zab&yacute;v&aacute; fenom&eacute;ny, kter&eacute; jsou v biologii dobře zmapovan&eacute;, nicm&eacute;ně v současn&eacute;m romantizuj&iacute;c&iacute;m či naopak apokalypticky orientovan&eacute;m uměleck&eacute;m diskurzu zůst&aacute;vaj&iacute; nepov&scaron;imnut&eacute;. Považujeme za důležit&eacute; diskutovat o konkr&eacute;tn&iacute;ch ne-lidsk&yacute;ch perspektiv&aacute;ch.</p> <p>---</p> <p>Galerie NoD<br /> Niche Construction<br /> 25. 7. &ndash; 13. 9. 2023<br /> Umělci: Gerard Ortin Castellvi, Shezad Dawood, Pilar Mata Dupont, Andro Eradze, Martin Netočn&yacute;, Andrey Shental, Adam Vačk&aacute;ř<br /> Biologov&eacute;: Vojtěch Abrah&aacute;m, Martin Ad&aacute;mek, Jindřich Brejcha, Krist&yacute;na Eli&aacute;&scaron;ov&aacute;, Roman Figura, Petr Tureček, Martin Weiser<br /> Kur&aacute;toři: Adam Vačk&aacute;ř a Jindřich Brejcha / Transparent Eyeball</p>

NICHE CONSTRUCTION

<p>Mezin&aacute;rodn&iacute; kur&aacute;torsk&yacute; projekt&nbsp;<strong><em>NICHE CONSTRUCTION</em></strong>&nbsp;umělce Adama Vačk&aacute;ře a biologa Jindřicha Brejchy představuje obs&aacute;hlou kolekci uměleck&yacute;ch vide&iacute; a odborn&yacute;ch esejů řady předn&iacute;ch současn&yacute;ch česk&yacute;ch biologů v prostorov&eacute; galerijn&iacute; mozaice věnovan&eacute; t&eacute;matu &quot;nik&quot;.</p> <p>Teorie konstrukce nik je v současn&eacute; chv&iacute;li jedn&iacute;m z ohnisek z&aacute;jmu evolučn&iacute; ekologie. V&yacute;stava&nbsp;<strong><em>NICHE CONSTRUCTION</em></strong>&nbsp;se tak&nbsp;soustřed&iacute; na mezioborov&yacute; dialog mezi uměn&iacute;m a biologi&iacute;, dvou diametr&aacute;lně odli&scaron;n&yacute;ch syst&eacute;mů pozn&aacute;n&iacute;, stějně jako platforma&nbsp;<em>Transparent Eyeball</em>&nbsp;kur&aacute;torů v&yacute;stavy, umělce Adama Vačk&aacute;ře a biologa Jindřicha Brejchy. Z&aacute;jem o mezioborovou spolupr&aacute;ci vze&scaron;el vz&aacute;jemně od obou z potřeby přibližovat hlub&scaron;&iacute; biologick&eacute; procesy utv&aacute;řej&iacute;c&iacute; nejen lidskou podstatu a podstatu n&aacute;mi ob&yacute;van&eacute;ho bliž&scaron;&iacute;ho i vzd&aacute;len&eacute;ho prostřed&iacute; &scaron;irok&eacute; veřejnosti. V&yacute;stava se zab&yacute;v&aacute; fenom&eacute;ny, kter&eacute; jsou v biologii dobře zmapovan&eacute;, nicm&eacute;ně v současn&eacute;m romantizuj&iacute;c&iacute;m či naopak apokalypticky orientovan&eacute;m uměleck&eacute;m diskurzu zůst&aacute;vaj&iacute; nepov&scaron;imnut&eacute;. Považujeme za důležit&eacute; diskutovat o konkr&eacute;tn&iacute;ch ne-lidsk&yacute;ch perspektiv&aacute;ch.</p>

Jiří Černický: Reálné vize orákula

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava&nbsp;<strong><em>Re&aacute;ln&eacute; vize or&aacute;kula</em></strong>&nbsp;je obs&aacute;hlou multimedi&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; skl&aacute;daj&iacute;c&iacute; se z s&eacute;rie fantasmagorick&yacute;ch kreseb a utopistick&yacute;ch n&aacute;vrhů, 3D generovan&yacute;ch vide&iacute; komentuj&iacute;c&iacute;ch glob&aacute;ln&iacute; geopolitick&eacute; děn&iacute; posledn&iacute;ch let, textiln&iacute;ch objektů, živ&eacute; akce a současně t&eacute;měř nepostřehnuteln&yacute;ch instalačn&iacute;ch intervenc&iacute;, kter&eacute; v prostoru galerie simuluj&iacute; př&iacute;rodn&iacute; jevy. Tematicky se v&yacute;stava zaměřuje na zkoum&aacute;n&iacute; podprahov&yacute;ch motivů moci, odkr&yacute;v&aacute; bizarnost praktik manipulace a &scaron;arlat&aacute;nstv&iacute;. Jiř&iacute; Černick&yacute; tyto patogenn&iacute; společensk&eacute; projevy zkoum&aacute; např&iacute;č dějinami lidsk&eacute; civilizace až po současnost a nab&iacute;z&iacute; jejich rozmanit&eacute; spekulativn&iacute; interpretace a alternativn&iacute; varianty.</p> <p><strong>Jiř&iacute; Černick&yacute;</strong>&nbsp;(*1966) studoval na pražsk&eacute; Vysok&eacute; &scaron;kole uměleckoprůmyslov&eacute; v ateli&eacute;ru Ad&eacute;ly Matasov&eacute; a pot&eacute; od roku 1993 na Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; v ateli&eacute;ru Milo&scaron;e &Scaron;ejna a Jiř&iacute;ho Davida. Ve sv&eacute; rozmanit&eacute; tvorbě se pohybuje např&iacute;č celou &scaron;k&aacute;lou různ&yacute;ch m&eacute;di&iacute; a uměleck&yacute;ch postupů od malby, instalace a objektov&eacute; tvorby až po performance a nov&aacute; m&eacute;dia. Je autorem konceptu&aacute;ln&iacute;ch projektů, v nichž pracuje se soci&aacute;ln&iacute;mi t&eacute;maty a na z&aacute;kladě přirozen&yacute;ch lidsk&yacute;ch emoc&iacute;. Je schopen přesně a s břitk&yacute;m humorem pojmenovat současn&eacute; společensk&eacute; probl&eacute;my a zprostředkovat div&aacute;kovi &uacute;plně nov&yacute; pohled na jeho zaveden&eacute; vn&iacute;m&aacute;n&iacute; světa. Komentuje a podr&yacute;v&aacute; roli nadn&aacute;rodn&iacute;ch korporac&iacute; a kriticky se vyjadřuje ke konzumu, kter&yacute; ovl&aacute;d&aacute; na&scaron;i realitu. Velkou č&aacute;st jeho d&iacute;la tvoř&iacute; utopick&eacute;, nikdy nerealizovan&eacute; architektonick&eacute; a jin&eacute; projekty, kter&eacute; - ač zůst&aacute;vaj&iacute; pouh&yacute;mi n&aacute;vrhy - maj&iacute; schopnost trefně pojmenovat soci&aacute;ln&iacute; či ekologick&eacute; probl&eacute;my dne&scaron;ka. Kromě Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho je Černick&yacute; držitelem Sorosovy ceny a bělehradsk&eacute; 48th October Salon Award. Je autorem samostatn&eacute; retrospektivn&iacute; v&yacute;stavy v Galerii Rudolfinum, sv&aacute; d&iacute;la prezentoval např&iacute;klad ve SPACE Gallery v Clevelandu, v Artsdepot Gallery v Lond&yacute;ně nebo ve v&iacute;deňsk&eacute; Steinek Gallery. Působ&iacute; jako vedouc&iacute; Ateli&eacute;ru malby na Vysok&eacute; &scaron;kole uměleckoprůmyslov&eacute; v Praze.</p>

S. Hundbiss & I. Pavlíčková & P. Kriššák: DAMAGE DECODING: Archeology of the Future

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava <strong><em>Damage Decoding: Archeology of the Future</em></strong> mezin&aacute;rodn&iacute; trojice umělců - <strong>Sophie Hundbiss, Ivana Pavl&iacute;čkov&aacute;,&nbsp;Patrik Kri&scaron;&scaron;&aacute;k</strong> - provede div&aacute;ky třemi imagin&aacute;rn&iacute;mi kapitolami. V&yacute;stava se zam&yacute;&scaron;l&iacute; nad t&iacute;m, jak&eacute; environment&aacute;ln&iacute;, ekologick&eacute; či společensk&eacute; &scaron;kody byly v průběhu historie na&scaron;&iacute; civilizac&iacute; již způsobeny, nebo n&aacute;s možn&aacute; je&scaron;tě čekaj&iacute;. V&yacute;stava a uměleck&eacute; intervence jednotliv&yacute;ch autorů se o to pokou&scaron;&iacute; prostřednictv&iacute;m řady uměleck&yacute;ch m&eacute;di&iacute; jako je film, socha a malba, pomoc&iacute; kter&yacute;ch vytv&aacute;řej&iacute; v prostoru galerie souvisl&yacute; narativ.</p> <p>Po celou dobu v&yacute;stavy se toto společn&eacute; vypr&aacute;věn&iacute; v&scaron;ech autorů rozv&iacute;j&iacute; v prostoru galerie&nbsp;prostřednictv&iacute;m postupn&eacute;ho světeln&eacute;ho konceptu a stř&iacute;brn&yacute;ch z&aacute;věsů odkazuj&iacute;c&iacute;ch na architekturu Galerie NoD. Do v&yacute;stavy se vstupuje za tmy a na pl&aacute;tně se prom&iacute;t&aacute; film Sophie Hundbiss Index of Lilith, kter&yacute; seznamuje n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky se z&aacute;kladn&iacute; my&scaron;lenkou a t&eacute;matem &quot;destrukce&quot; jakožto motivu cyklicky se objevuj&iacute;c&iacute;ho jak v historick&yacute;ch, tak současn&yacute;ch filosofick&yacute;ch &uacute;vah&aacute;ch.</p> <p>Efem&eacute;ry filmu d&aacute;le vedou div&aacute;ka do prostředn&iacute;ho prostoru galerie a druh&eacute; kapitoly v&yacute;stavy, kde je instalov&aacute;na s&eacute;rie keramick&yacute;ch tal&iacute;řů Ivany Pavl&iacute;čkov&eacute;. Jednotliv&eacute; keramick&eacute; objekty na pomez&iacute; sochy a reli&eacute;fu jsou uspoř&aacute;d&aacute;ny do kompozic odkazuj&iacute;c&iacute;ch na hr&aacute;čskou estetiku. Tal&iacute;ře jsou z&aacute;měrně podobn&eacute; fiktivn&iacute;m relikvi&iacute;m, kter&eacute; by v budoucnosti mohly zobrazovat antikvovanou hern&iacute; kulturu.</p> <p>V posledn&iacute;, nejsvětlej&scaron;&iacute; č&aacute;sti v&yacute;stavy a koncov&eacute;m prostoru galerie se rozprost&iacute;raj&iacute; tmav&eacute; a kontrastn&iacute; obrazy Patrika Kri&scaron;&scaron;&aacute;ka. Jednotliv&eacute; obrazy se v t&eacute;to kapitole zab&yacute;vaj&iacute; ekologick&yacute;mi &scaron;kodami a ptaj&iacute; se po možn&eacute;m konci vypr&aacute;věn&iacute;.</p>

Martin Lukáč: BATTLEFIELD

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava pro Galerii NoD prezentuje nejnověj&scaron;&iacute; s&eacute;rii 10 velkoform&aacute;tov&yacute;ch obrazů Martina Luk&aacute;če (180x145cm, olej na pl&aacute;tně), kter&eacute; se pohybuj&iacute; na pomez&iacute; recyklace a dokončov&aacute;n&iacute; mal&iacute;řem rozpracov&aacute;van&yacute;ch kresebn&yacute;ch a grafick&yacute;ch motivů. Luk&aacute;č se v nov&eacute; s&eacute;rie&nbsp;<strong><em>BATTLEFIELD</em></strong>&nbsp;navrac&iacute; k řadě nedokončen&yacute;ch skic a propojuje je jednak se sv&yacute;m z&aacute;jmem o zkoum&aacute;n&iacute; problematiky mal&iacute;řsk&eacute;ho uchopen&iacute; portr&eacute;tu, současně ale i s př&iacute;značn&yacute;mi expresivn&iacute;mi abstraktn&iacute;mi gesty. K jednotliv&yacute;ch skic&aacute;m přistupuje postprodukčn&iacute;mi strategiemi, mechanicky je strojově reprodukuje a n&aacute;sledně aktualizuje sv&eacute; původn&iacute; motivy v r&aacute;mci aktu&aacute;ln&iacute;ho mal&iacute;řsk&eacute;ho kontextu a v&yacute;voje vlastn&iacute;ho rukopisu. Luk&aacute;čovy malby tak otev&iacute;raj&iacute; t&eacute;ma paměti, t&eacute;ma vzpom&iacute;nky, ale t&eacute;ž možnosti jejich manipulace či změny. N&aacute;mětově se Luk&aacute;č vrac&iacute; ke sv&yacute;m ikonick&yacute;m figur&aacute;m &quot;ninja bojovn&iacute;ků&quot;, kter&eacute; postupně proměňuje směrem k dal&scaron;&iacute;m postav&aacute;m liter&aacute;rn&iacute;ch a popkulturn&iacute;ch fikc&iacute;. S&eacute;rii&nbsp;<em>BATTLEFIELD</em>&nbsp;tak v konečn&eacute;m důsledku můžeme č&iacute;st i jako s&eacute;rii autorv&yacute;ch autoportr&eacute;tů.</p> <p><strong>Martin Luk&aacute;č (*1989)&nbsp;</strong>patř&iacute; mezi v&yacute;razn&eacute; představitele současn&eacute; mal&iacute;řsk&eacute; abstrakce. Luk&aacute;čovy pr&aacute;ce pracuj&iacute; jednou s ikonick&yacute;mi vizu&aacute;ln&iacute;mi symboly, podruh&eacute; zase s uvolněnou, barevně dominantn&iacute; expresivn&iacute; malbou, přesto zůst&aacute;vaj&iacute; obrazy rozpoznateln&eacute; d&iacute;ky charakteristick&eacute;mu vizu&aacute;ln&iacute;mu tvaroslov&iacute;, kter&eacute; derivuje ze současn&eacute; lifestylov&eacute; glob&aacute;ln&iacute; vizuality. Jako mal&iacute;ř se v&scaron;ak Martin Luk&aacute;č neomezuje na možnosti jedin&eacute;ho m&eacute;dia. Luk&aacute;čovy autorsk&eacute; přesahy se projevuj&iacute; hojn&yacute;m využ&iacute;v&aacute;n&iacute;m kresby a jej&iacute;m voln&yacute;m kombinov&aacute;n&iacute;m s malbou, vrstven&iacute;m a přech&aacute;zen&iacute;m hmotou obrazu do prostoru, ale tak&eacute; autorsk&yacute;mi instalacemi, kter&eacute; dvourozměrn&aacute; d&iacute;la stav&iacute; do role objektů. V roce 2016 byla jeho tvorba oceněna Cenou kritiky za mladou malbu.</p>