Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

Lukáš Jasanský & Martin Polák: Moci umístit fotografie

Jasanský s Polákem se v nové sérii fotografií Moci umístit fotografie zaměřují na dvě zdánlivě nepropojitelná témata. Na jedné straně zkoumají vnější vizuální podobu a celkové vizuální charakteristiky současných divadelních „scén“ v jejich klasických, tradičních, možná až v jistém smyslu „konzervativních“ formách. Současně se ale v druhé linii zájmu věnují fotografiím jeskynních systémů. Korpus monotónních fotografických obrazů pak představuje prosté, distancované záznamy celků jak divadelních scén během konkrétních inscenací sehrávaných divadelními soubory v tradičních domácích kamenných divadlech, tak prázdných "sálů" a "dómů" lokálních jeskynních systémů. S dávkou příznačné autorské ironie tak Jasanský s Polákem rozehrávají mezi oběma typy prostor nápadité analogie, které otevírají možnou interpretaci pojmu "scény" nikoli jakožto "antropologické konstanty", nýbrž coby "konstanty přirozené", tj. něčeho, co přesahuje perspektivu lidského.

ROXY Visuals Vol.17

Roxy ve spolupráci s Galerií NoD připravují zbrusu novou site-specific instalaci uměleckých děl ROXY Visuals vol. 17…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

Premiéra

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

Premiéra

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

Večer absolventských prací HAMU / ZENIT & WISHPER

Večer absolventských prací studentek 3. ročníku choreografie Katedry tance Hudební a taneční akademie múzický…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022 2025
#divadlo #hudba #galerie

Anna Slama & Marek Delong: Čas oponou trhnul

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava uměleck&eacute; dvojice&nbsp;<strong>Anna Slama &amp; Marek Delong</strong>&nbsp;prezentuje s&eacute;rii soch, objektů a obrazů, ve kter&yacute;ch autoři pokračuj&iacute; v pojet&iacute; uměn&iacute; jako m&iacute;sta otevřen&eacute;ho pro emoce a spiritualitu, tj. substanci&aacute;ln&iacute; charakteristiky, kter&eacute; upřednostňuj&iacute; před pojet&iacute;m uměn&iacute; jako čistě intelektu&aacute;ln&iacute;ho v&yacute;zkumu. V několika předchoz&iacute;ch projektech oba umělci pracovali s my&scaron;lenkou uměn&iacute; jako terapeutick&yacute;m procesem, m&iacute;stem intimn&iacute;ho a bezprostředn&iacute;ho spojen&iacute;, využ&iacute;vaj&iacute;ce pojmy jak&yacute;m je např&iacute;klad &ndash; &bdquo;tacit knowledge&ldquo;, tzn. vytv&aacute;řen&iacute; znalost&iacute; a zku&scaron;enosti prostřednictv&iacute;m př&iacute;m&eacute;ho spojen&iacute; s materi&aacute;lem a prostředky. Ohled&aacute;vaj&iacute; tak zku&scaron;enosti, jež nelze verbalizovat. Tento př&iacute;stup dvojici umožňuje začleněn&iacute; takov&yacute;ch uměleck&yacute;ch praktik, kter&eacute; se spol&eacute;haj&iacute; na svět mimo lidsk&yacute; rozum, tj. na spiritualitu či folkl&oacute;r a jejich um&iacute;stěn&iacute; do kontextu současn&eacute;ho uměn&iacute;.</p> <p><strong>Anna Slama</strong>&nbsp;(*1991, Brno) a&nbsp;<strong>Marek Delong</strong>&nbsp;(*1986, Brno) tvoř&iacute; autorskou dvojici od roku 2015. Delong vystudoval na Fakultě v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; VUT v Brně (Ateli&eacute;r video), Slama z&iacute;skala titul na Konstfack University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu ve &Scaron;v&eacute;dsku a během sv&yacute;ch studi&iacute; pro&scaron;la tak&eacute; několika st&aacute;žemi, např&iacute;klad na Estonian Academy of Arts v Tallinnu nebo na uměleck&eacute; &scaron;kole v Jeruzal&eacute;mě. Ve sv&eacute; aktu&aacute;ln&iacute; uměleck&eacute; praxi se kontinu&aacute;lně věnuj&iacute; instalačn&iacute;m metod&aacute;m, kter&eacute; se pohybuj&iacute; často na pomez&iacute; site-specific sc&eacute;nografi&iacute;. Ve sv&yacute;ch instalačn&iacute;ch celc&iacute;ch prezentuj&iacute; různ&aacute; m&eacute;dia od současn&yacute;ch podob sochy a objektu, až po form&aacute;ty videa či obrazu. V roce 2020 byli laure&aacute;ty Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Čas oponou trhnul</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Daniela Baráčková: Našikmo 4:05

<p><em>Autorsk&yacute; v&yacute;stavn&iacute; projekt&nbsp;<strong>Na&scaron;ikmo</strong>&nbsp;Daniely&nbsp;Bar&aacute;čkov&eacute;&nbsp;v Galerii NoD se soustřeďuje na reflexi kolektivn&iacute;ch emoc&iacute; a ot&aacute;zce touhy po smyslu v dne&scaron;n&iacute; rozporupln&eacute; společnosti.&nbsp;Bar&aacute;čkov&aacute; zkoum&aacute; různ&eacute; vnitřn&iacute; paradoxy a kontrasty společensk&eacute;ho prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a intersubjektivn&iacute;ho vztahov&aacute;n&iacute; se odr&aacute;žej&iacute;c&iacute; aktu&aacute;ln&iacute; společensk&eacute; klima. Ve vz&aacute;jemně prov&aacute;zan&yacute;ch s&eacute;ri&iacute;ch obrazů z posledn&iacute;ch let a site-specific intervenci do prostoru Galerie&nbsp;NoD se pod vrstvou estetizuj&iacute;c&iacute; abstrakce zaměřuje na neurčit&eacute; i jednoznačn&eacute; symboly, pocity a prvky každodennosti a pt&aacute; se po možnostech jednoduchosti a jej&iacute; nedosažitelnosti v roztř&iacute;&scaron;těn&eacute;m&nbsp;ter&eacute;nu společensko-politick&eacute; reality dne&scaron;ka.</em><br /> <br /> <em><strong>Daniela&nbsp;Bar&aacute;čkov&aacute;</strong>&nbsp;(*1981) je absolventkou UMPRUM ateli&eacute;ru Jiř&iacute;ho Davida, pro&scaron;la tak&eacute; st&aacute;ž&iacute; na</em><em>&nbsp;Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; v Praze u&nbsp;</em><em>Vladim&iacute;ra Skrepla. V roce 2007 absolvovala st&aacute;ž na Willem de Kooning Academy v Rotterdamu. Ve sv&eacute; tvorbě se zaměřuje na transformaci subjektivn&iacute;ho prož&iacute;v&aacute;n&iacute; v&nbsp;perspektivě proměnliv&eacute; povahy současn&eacute;ho sd&iacute;len&eacute;ho světa do symbolick&yacute;ch akc&iacute;. V m&eacute;diu malby, v němž hled&aacute; možnosti&nbsp;průniku mezi minimalistickou jednoznačnost&iacute; a zobecňuj&iacute;c&iacute; abstrakc&iacute;, se dlouhodobě věnuje tak&eacute; potenci&aacute;lu přesahu malby mimo jeji klasick&eacute; prostorov&eacute; a materi&aacute;lov&eacute; určen&iacute;. Systematicky se tak&eacute; věnuje&nbsp;m&eacute;diu videa, instalac&iacute;m, performance či site-specific strategi&iacute;m. Byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho v roce 2013.</em></p> <p><em>---</em></p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Na&scaron;ikmo 4:05</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

<p><strong>Lenka Tyrpeklov&aacute;</strong>&nbsp;se ve sv&eacute; intermedi&aacute;lně uchopen&eacute; autorsk&eacute; tvorbě věnuje různ&yacute;m soci&aacute;ln&iacute;m t&eacute;matům. Mezi ně patř&iacute; např&iacute;klad tematika vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu, žensk&yacute;ch věznic nebo př&iacute;mo v&scaron;eobj&iacute;maj&iacute;c&iacute; t&eacute;ma svobody, kter&aacute; m&aacute; v současn&eacute;m kontextu velmi diverzifikovanou podobu. V&yacute;stavn&iacute; projekt&nbsp;<em><strong>Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra</strong></em>&nbsp;představuje autorčin pohled na instituci soudn&iacute; moci a justice jakožto &bdquo;kasina&ldquo;: tj. prostor n&aacute;hody, nevyzpytatelnosti, &scaron;těst&iacute; a ne&scaron;těst&iacute;, kde nam&iacute;sto spravedlnosti a objektivity je pr&aacute;vn&iacute; syst&eacute;m mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklov&aacute; tak ohled&aacute;v&aacute; soudn&iacute; proces jako takov&yacute;, jeho specifick&yacute; jazyk, styl a role justičn&iacute;ch činitelů. Současně si v&scaron;&iacute;m&aacute; jak ot&aacute;zky času, kter&yacute; n&aacute;s v př&iacute;padě obviněn&iacute; paralyzuje nejen v osobn&iacute;m životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastuj&iacute;c&iacute;m efektům vyřčen&iacute; slova &bdquo;Vinen&ldquo;.</p> <p>---</p> <p><strong>Lenka Tyrpeklov&aacute;&nbsp;</strong>(*1989) studovala na Fakultě uměn&iacute; a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateli&eacute;ru Interm&eacute;di&iacute; Doc. Mileny Dopitov&eacute;. Ve sv&eacute; pr&aacute;ci se snaž&iacute; upozorňovat na slabiny a nefunkčnost česk&eacute;ho vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu, v&scaron;&iacute;m&aacute; si &scaron;ir&scaron;&iacute;ch společensk&yacute;ch př&iacute;čin i důsledků trest&aacute;n&iacute;. Prim&aacute;rn&iacute; sondu do t&eacute;to problematiky započala v roce 2017, a to v prostřed&iacute; Věznice Plzeň Bory či n&aacute;sledně ve Věznici Bělu&scaron;ice. Společenskokritick&eacute; a aktivistick&eacute; směřov&aacute;n&iacute; samotn&eacute;ho uměleck&eacute;ho v&yacute;zkumu pak přen&aacute;&scaron;&iacute; nejen do galerijn&iacute;ho prostřed&iacute;, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzděl&aacute;vac&iacute;ch programů ve Věznici Bělu&scaron;ice se zaměřen&iacute;m na v&yacute;uku v&yacute;tvarn&eacute;ho uměn&iacute;, kde se snaž&iacute; pozitivně ovlivňovat postoje a chov&aacute;n&iacute; vězňů, tak i otev&iacute;r&aacute;n&iacute;m diskuze o budouc&iacute; reformě vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu. Kl&iacute;čovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatn&aacute; v&yacute;stava<em><strong>&nbsp;DNO DEN&nbsp;</strong></em>v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, kter&aacute; prezentovala spolupr&aacute;ci jak s věznicemi i vězni ve v&yacute;konu, tak s osobami po propu&scaron;těn&iacute; na svobodu.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Vernisáž: Tomáš Roubal - Kořist

<p>Ofici&aacute;ln&iacute; zah&aacute;jen&iacute; v&yacute;stavy Kořist, kter&aacute; běž&iacute; v Galerii NoD od 26. 7., proběhne&nbsp;v průběhu v&yacute;stavy dne 14. 8. 2024 od 19:00.</p> <p>---</p> <p><strong>Tom&aacute;&scaron; Roubal</strong>&nbsp;plat&iacute; za etablovan&eacute;ho tvůrce nejen v dom&aacute;c&iacute;m, ale i mezin&aacute;rodn&iacute;m kontextu, kter&yacute; si sv&eacute; renom&eacute; vybudoval nejen prostřednictv&iacute;m rozpoznateln&eacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu kovov&yacute;ch soch a objektů balancuj&iacute;c&iacute;ch na pomez&iacute; figury a abstrakce, ale tak&eacute; současnou tematikou ohled&aacute;vaj&iacute;c&iacute; soci&aacute;ln&iacute; a antropologick&aacute; t&eacute;mata člověka ve světě podm&iacute;nek pozdn&iacute;ho kapitalismu a prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; digit&aacute;ln&iacute; revoluce.</p> <p>&mdash;-</p> <p>Galerie NoD<br /> Tom&aacute;&scaron; Roubal<br /> Kořist<br /> Kur&aacute;tor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž / Opening: 14. 8. 2024, 19:00</p> <p>---</p> <p>V&yacute;stava je př&iacute;stupn&aacute; již od 26. 7. 2024.<br /> Otev&iacute;rac&iacute; doba: Středa-Sobota 20:00-24:00<br /> V př&iacute;padě z&aacute;jmu možno dohodnout individu&aacute;ln&iacute; prohl&iacute;dky v jin&yacute;ch časech na telefonu 606 889 236.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Kořist</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Tomáš Roubal: KOŘIST

<p>Ofici&aacute;ln&iacute; zah&aacute;jen&iacute; v&yacute;stavy proběhne v průběhu v&yacute;stavy 14. 8. 2024.</p> <p>V&yacute;stava je př&iacute;stupn&aacute; již od 26. 7. 2024.<br /> Otev&iacute;rac&iacute; doba: Středa-Sobota 20:00-24:00<br /> V př&iacute;padě z&aacute;jmu možno dohodnout individu&aacute;ln&iacute; prohl&iacute;dky v jin&yacute;ch časech na telefonu 606 889 236.</p> <p>---</p> <p>Tom&aacute;&scaron; Roubal plat&iacute; za etablovan&eacute;ho tvůrce nejen v dom&aacute;c&iacute;m, ale i mezin&aacute;rodn&iacute;m kontextu, kter&yacute; si sv&eacute; renom&eacute; vybudoval nejen prostřednictv&iacute;m rozpoznateln&eacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu kovov&yacute;ch soch a objektů balancuj&iacute;c&iacute;ch na pomez&iacute; figury a abstrakce, ale tak&eacute; současnou tematikou ohled&aacute;vaj&iacute;c&iacute; soci&aacute;ln&iacute; a antropologick&aacute; t&eacute;mata člověka ve světě podm&iacute;nek pozdn&iacute;ho kapitalismu a prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; digit&aacute;ln&iacute; revoluce.</p> <p>&mdash;-</p> <p>Galerie NoD<br /> Tom&aacute;&scaron; Roubal<br /> Kořist<br /> Kur&aacute;tor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž / Opening: 14. 8. 2024, 19:00</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Kořist</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Vladimir 518: Jjáássaajjííccíí hhřřbbiittoovv

<p>V&yacute;stavn&iacute; projekt &quot;<strong><em>JJ&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv</em></strong>&quot; Vladimira 518 form&aacute;lně i obsahově čerp&aacute; z několika t&eacute;matick&yacute;ch lini&iacute;, kter&eacute; dlouhodobě formuj&iacute; oblast autorova z&aacute;jmu. Jednou z nich je t&eacute;matika hierarchie, kterou nevn&iacute;m&aacute; pouze v kontextu mezilidsk&yacute;ch vztahů či cel&yacute;ch soci&aacute;ln&iacute;ch struktur, ale předev&scaron;&iacute;m i v ot&aacute;zce pozice člověka a okoln&iacute;ho světa. Vladimir 518 si pokl&aacute;d&aacute; ot&aacute;zky &quot;Kdo je nad k&yacute;m, č&iacute; z&aacute;jmy a potřeby převažuj&iacute; nad potřebami ostatn&iacute;ch bytost&iacute; či organismů?&quot;, &quot;Jak&yacute;m způsobem si vytv&aacute;ř&iacute;me koncepci sebe sama, na&scaron;&iacute; civilizace, a jakou metodikou tyto informace uchov&aacute;v&aacute;me a před&aacute;v&aacute;me d&aacute;l?&quot;</p> <p>V&yacute;stava &quot;JJ&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv&quot; prezentuje autorovo rozvažov&aacute;n&iacute; těchto t&eacute;mat v &scaron;irok&eacute; &scaron;k&aacute;le uměleck&yacute;ch m&eacute;dii. V&yacute;razn&yacute; ucelen&yacute; korpus tvoř&iacute; obs&aacute;hl&aacute; s&eacute;rie tu&scaron;ov&yacute;ch kresebn&yacute;ch z&aacute;sahů do autorov&yacute;ch litografick&yacute;ch tisků s n&aacute;zvem &quot;Kr&aacute;čej&iacute;c&iacute; vědom&iacute;&quot;. Prostorov&yacute;m protip&oacute;lem prac&iacute;m na pap&iacute;ře je sekvence objektů vychazej&iacute;c&iacute;ch z nasb&iacute;ran&eacute;ho recyklovan&eacute;ho stavebn&iacute;ho materi&aacute;lu, kter&yacute; vznikal při demoličn&iacute;ch z&aacute;saz&iacute;ch v urb&aacute;nn&iacute;m prostřed&iacute; pražsk&eacute;ho Sm&iacute;chova. Plechov&eacute; vrata, dv&iacute;řka od rozvodn&yacute;ch stanic, tr&aacute;mky z vrat autod&iacute;len, prkna z chodeb vedouc&iacute;ch ke kancel&aacute;ř&iacute;m z N&aacute;dražn&iacute; ulice figuruj&iacute; v autorov&yacute;ch objetech jako preganntn&iacute; fragmenty minulosti, do jejichž povrchů se vr&yacute;valy momenty obyčejn&eacute;ho života, kter&yacute; moment&aacute;lně ustupuje nov&eacute;, ekonomicky atraktivněj&scaron;&iacute; budoucnosti.</p> <p>Souč&aacute;st&iacute; expozice je i s&eacute;rie vide&iacute;, kter&eacute; vych&aacute;zej&iacute; ze skulptur&aacute;ln&iacute; estetiky hrubě &scaron;t&iacute;pan&yacute;ch kamenů. Na jejich povrchu se v sekvenčn&iacute;m pořad&iacute; odv&iacute;jej&iacute; drobn&eacute; vzkazy, osobn&iacute; prosby či modlitby, ilustruj&iacute;c&iacute; subjektivně-existencion&aacute;ln&iacute; napět&iacute; současn&eacute; doby.</p> <p>&quot;<em>Bylo by možn&eacute; upgradovat na verzi života bez reklam?</em>&quot;</p> <p>---</p> <p><strong>Vladimir 518</strong> (*1978) je vizu&aacute;ln&iacute; umělec, hudebn&iacute;k, knižn&iacute; editor a zakladatel vydavatelstv&iacute; BiggBoss. Dlouhodobě se věnuje teorii česk&eacute; pov&aacute;lečn&eacute; architektury, s akcentem na obdob&iacute; mezi lety 1958 a 1989. Z&aacute;roveň působ&iacute; jako intermedi&aacute;ln&iacute; vizu&aacute;ln&iacute; umělec, jehož tvorba je ukotvena v kresbě a jej&iacute;m manifestac&iacute;m v klasick&eacute; malbě. V minulosti se věnoval tvorbě komiksů, knih, ilustrac&iacute; a grafick&eacute;ho designu. St&aacute;l u vzniku kulturn&iacute;ho prostoru MeetFactory, kde m&aacute; dodnes svůj v&yacute;tvarn&yacute; ateli&eacute;r. V roce 2005 tvořil cyklus komiksů V&yacute;lety s ČSSA pro časopis Era 21, kter&yacute; se věnoval předrevolučn&iacute; architektuře. Společně s Davidem Vrb&iacute;kem a Ondřejem Anděrou ze skupiny WWW tvoř&iacute; audiovizu&aacute;ln&iacute; projekt SPAM. Ten m&aacute; za sebou několik multiž&aacute;nrov&yacute;ch představen&iacute;, za v&scaron;echny je možn&eacute; jmenovat např&iacute;klad Karel Gott Prager (2009), projekt BIT (2010) vytvořen&yacute; speci&aacute;lně pro fas&aacute;du Nov&eacute; sc&eacute;ny, Interpretace černob&iacute;l&yacute;ch struktur Zdeňka S&yacute;kory (2013) či SMRT (2014). V letech 2014 a 2015 pracoval na převeden&iacute; knihy Kmeny do &scaron;estn&aacute;ctid&iacute;ln&eacute; dokument&aacute;rn&iacute; s&eacute;rie pro Českou televizi. V roce 2016 pak vy&scaron;el třet&iacute; d&iacute;l publikace Kmeny, a to Kmeny 90, mapuj&iacute;c&iacute; subkultury v 90. letech 20. stolet&iacute;. V letech 2011 až 2014 společně s Davidem B&ouml;hmem, Jiř&iacute;m Frantou a Jaroslavem Plach&yacute;m kreslil a vyd&aacute;val nez&aacute;visl&eacute; komiksov&eacute; noviny KIX. V roce 2022 po 10-ti let&eacute; pr&aacute;ci vydal pod hlavičkou Bigg Boss svůj zat&iacute;m největ&scaron;&iacute; knižn&iacute; počin Architektura 58-89, ke kter&eacute;mu byla uspoř&aacute;d&aacute;na i s&eacute;rie v&yacute;stav, a to v Čech&aacute;ch i v zahranič&iacute;.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Jj&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv&nbsp;</strong>a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Jiří Thýn: UGLY NOW

<p>S&oacute;lov&aacute; v&yacute;stava UGLY NOW představuje jednu z předn&iacute;ch postav současn&eacute; česk&eacute;&nbsp;postkonceptu&aacute;ln&iacute; fotografie.&nbsp;Jiř&iacute; Th&yacute;n v r&aacute;mci projektu UGLY NOW d&aacute;le rozv&iacute;j&iacute; svou subjektivn&iacute; reflexi světa na pozad&iacute; současn&yacute;ch glob&aacute;ln&iacute;ch ud&aacute;lost&iacute; a inter/subjektivn&iacute;ho ideov&eacute;ho ter&eacute;nu a navazuje na ned&aacute;vn&yacute; projekt &quot;<em>Miluj život</em>&quot;&nbsp;v brněnsk&eacute; FAIT Gallery.</p> <p><strong>Jiř&iacute; Th&yacute;n</strong>&nbsp;(*1977) je považov&aacute;n za předn&iacute;ho česk&eacute;ho post-konceptu&aacute;ln&iacute;ho fotografa středn&iacute; generace. V uplynul&yacute;ch dvaceti letech pro&scaron;el cestou zkoum&aacute;n&iacute; fotografick&eacute;ho m&eacute;dia a jeho vztahů k jin&yacute;m uměleck&yacute;m oblastem: objektu, instalaci, pohybliv&eacute;mu obrazu, poezii, kresbě nebo malbě. Skrze tato &bdquo;ostatn&iacute; m&eacute;dia&ldquo; v&scaron;ak vždy prim&aacute;rně spěl k použit&iacute; fotografie coby n&aacute;stroje, kter&yacute; mu umožn&iacute; empatick&yacute;, emocion&aacute;lně zabarven&yacute; a z&aacute;konitě subjektivn&iacute; vhled do probl&eacute;mu, kter&yacute; si před sebe postavil.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>UGLY NOW&nbsp;</strong>a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Cloudy Babies: A Shadow

<p>Eva&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;&nbsp;a Marie Tučkov&aacute; se ve sv&eacute; nejnověj&scaron;&iacute; společn&eacute; v&yacute;stavě zab&yacute;vaj&iacute; archetypem st&iacute;nu. T&eacute;ma zkoumaj&iacute; skrze obs&aacute;hl&yacute; soubor klasick&yacute;ch analogov&yacute;ch černob&iacute;l&yacute;ch fotografi&iacute; a fotogramů, kter&eacute; v &uacute;hrnu vytv&aacute;ř&iacute; př&iacute;běh, kter&yacute; se vyznačuje dvěmi možn&yacute;mi směry čten&iacute;. Na pozad&iacute; liter&aacute;rn&iacute;ch a filosofick&yacute;ch textů pak autorky inspiruje jednoduch&aacute; &uacute;vaha: &quot;<em><strong>Jestliže st&iacute;n potřebuje ke sv&eacute; existenci světlo, může samo světlo existovat i bez st&iacute;nu?</strong></em>&quot;</p> <p><strong>Eva&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;</strong>&nbsp;(*1991) je fotografka a intermedi&aacute;ln&iacute; umělkyně. Absolvovala fotografii na Středn&iacute; &scaron;kole uměn&iacute; a designu v Brně. N&aacute;sledovalo bakal&aacute;řsk&eacute; studium na pražsk&eacute; UMPRUM v ateli&eacute;ru Fotografie, pak magistersk&eacute; studium na v&iacute;deňsk&eacute; Die Angewandte (Universit&auml;t f&uuml;r angewandte Kunst Wien) v ateli&eacute;ru TransArts. Během studia se&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;&nbsp;&uacute;častnila st&aacute;že v ateli&eacute;ru Fotografie rovněž na v&iacute;deňsk&eacute; Die Angewandte. Ve sv&eacute; tvorbě zkoum&aacute; různ&eacute; identity, svět soci&aacute;ln&iacute;ch s&iacute;t&iacute; a možnosti zobrazen&iacute;. Jej&iacute; tvorbu lze řadit k hnut&iacute; postinternetu, kter&eacute; se zab&yacute;v&aacute; společnost&iacute; vpletenou do glob&aacute;ln&iacute;ch poč&iacute;tačov&yacute;ch s&iacute;t&iacute;. Spolu s Mari&iacute; Tučkovou vystupuje jako tvůrč&iacute; hudebn&iacute; duo Cloudy Babies. Žije a pracuje v Praze a v Brně.&nbsp;</p> <p><strong>Marie Tučkov&aacute;</strong>&nbsp;(*1994) a. k. a. Ursula Uwe z&iacute;skala bakal&aacute;řsk&yacute; titul na UMPRUM v Praze (ateli&eacute;r fotografie Aleksandry Vajd a Martina Kohouta), magistersk&yacute; titul z&iacute;skala na Dutch Art Institute Art Praxis v nizozemsk&eacute;m Arnhemu. Absolvovala st&aacute;ž na Bezalel Academy v Jeruzal&eacute;mě. V roce 2020 byla laure&aacute;tkou Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho. Ve sv&eacute; tvorbě se věnuje ot&aacute;zk&aacute;m lidsk&eacute;ho vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, možnostem komunikace a naslouch&aacute;n&iacute;. Jej&iacute; pr&aacute;ce tematicky souvis&iacute; s nov&yacute;mi technologiemi a soci&aacute;ln&iacute;mi s&iacute;těmi a t&aacute;že se, jak tyto proměňuj&iacute; lidsk&eacute; vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, komunikaci a jazyk. Zaj&iacute;m&aacute; se zejm&eacute;na o to, jak ovlivňuj&iacute; prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a vyjadřov&aacute;n&iacute; emoc&iacute;. Pr&aacute;ce Marie Tučkov&eacute; je přev&aacute;žně autobiografick&aacute;, ve sv&yacute;ch projektech se nicm&eacute;ně často vyjadřuje prostřednictv&iacute;m alter ega, d&iacute;ky čemuž dok&aacute;že objektivizovat zkouman&eacute; situace nebo hledat jin&eacute; způsoby citlivosti, rozv&iacute;jen&iacute; empatie a přejmenov&aacute;n&iacute; pocitů. Pracuje obvykle v m&eacute;diu instalace skl&aacute;daj&iacute;c&iacute; se ze zvukov&yacute;ch, performativn&iacute;ch a vizu&aacute;ln&iacute;ch prvků. Tyto sf&eacute;ry propojuje pomoc&iacute; textu, kter&yacute; se často transformuje na texty p&iacute;sn&iacute;, voiceover k videu, zvukov&yacute; př&iacute;běh nebo sc&eacute;n&aacute;ř pro performance. Svou tvorbu Tučkov&aacute; představila v řadě nez&aacute;visl&yacute;ch galeri&iacute; i instituc&iacute; v Česk&eacute; republice, ale tak&eacute; v zahranič&iacute;, např&iacute;klad na Bien&aacute;le mlad&eacute;ho uměn&iacute; Academiae v italsk&eacute;m Bolzanu. V letech 2016&ndash;2018 byla souč&aacute;st&iacute; kolektivu Ateli&eacute;r bez vedouc&iacute;ho. V roce 2017 se stala laure&aacute;tkou ceny EXIT. Společně s Evou Ryb&aacute;řovou tvoř&iacute; autorsk&eacute; audiovizu&aacute;ln&iacute; duo Cloudy Babies.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>A Shadow&nbsp;</strong>a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Ester Parasková - SCRAP

<p>V&yacute;stava Ester Paraskov&eacute; představuje nejnověj&scaron;&iacute; pr&aacute;ce, kter&eacute; se vyznačuj&iacute; prvky s&eacute;riovosti, repetitivnost&iacute; motivů, mechaničnost&iacute; reprodukov&aacute;n&iacute; t&eacute;hož. Aktu&aacute;ln&iacute; v&yacute;stavn&iacute; projekt zachycuje jej&iacute; autorskou tvorbu v okamžiku signifikantn&iacute; proměny: Ester se od kritiky instituc&iacute;, jak&yacute;mi jsou &scaron;kola či rodina, formulovan&eacute; z hloubky osobn&iacute; prožit&eacute; perspektivy, přes politickou satiru přesouv&aacute; k z&aacute;měrně &bdquo;tematicky bezobsažn&eacute;&ldquo; form&aacute;ln&iacute; hře s machistick&yacute;mi atributy z&aacute;padn&iacute; civilizace. Současně se ve sv&eacute; imaginaci nech&aacute;v&aacute; inspirovat aspekty westernov&eacute; estetiky.</p> <p>V pl&aacute;tnech roz&scaron;&iacute;řen&aacute; kresba s prvky spontaneity či automatismu, ale i vědomě naučen&yacute;ch vizu&aacute;ln&iacute;ch zkratek, konfrontuje div&aacute;ka s různ&yacute;mi prvopl&aacute;nov&yacute;mi symboly, fabuluje spletit&eacute; nejednoznačn&eacute; narativy a vytv&aacute;ř&iacute; řadu kognitivn&iacute;ch past&iacute;. Nejnověj&scaron;&iacute; s&eacute;rie se obrac&iacute; k problematice a t&eacute;matu boje, konfliktu, machismu, v oblasti jej&iacute;ho z&aacute;jmu stoj&iacute; tak&eacute; komplexita industrializovan&yacute;ch strojů. Ester deformuje jednoduchou a prvopl&aacute;novou symboliku, gestickou a syrovou malbu doplňuje osobitou rebeluj&iacute;c&iacute; lyrikou. Proces sv&eacute; tvorby připodobňuje &bdquo;performativn&iacute;mu obděl&aacute;v&aacute;n&iacute; kusu &scaron;pinav&eacute;ho ubrusu&ldquo;.</p> <p>Ester Paraskov&aacute; (* 1993) je vych&aacute;zej&iacute;c&iacute; českou umělkyn&iacute;, v jej&iacute;mž centru z&aacute;jmu stoj&iacute; tvorba na pomez&iacute; malby a kresby. Jej&iacute; pr&aacute;ce na prvn&iacute; pohled zaujme sv&yacute;m nekonvenčn&iacute;m, st&aacute;le se vyv&iacute;jej&iacute;c&iacute;m se dynamick&yacute;m stylem mal&iacute;řsk&eacute; exprese a figurativn&iacute; zkratky. Mimo techniky kresby a inklinace k olejomalbě, z&aacute;kladn&iacute;mi form&aacute;ln&iacute;mi aspekty jej&iacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu je balancov&aacute;n&iacute; na hranici hmoty, t&iacute;hy a lehkosti, současně ji zaj&iacute;m&aacute; určit&yacute; princip nedbalosti v př&iacute;sn&eacute;m kontrastu s preciznost&iacute;, hraje si na hranic&iacute;ch &quot;vysok&eacute;ho a n&iacute;zk&eacute;ho&quot;, rozv&iacute;j&iacute; tenzi na &uacute;rovn&iacute;ch jako &quot;&scaron;p&iacute;na&quot; vs elegance, křehkost vs. drsnost. Jej&iacute; vizualita upom&iacute;naj&iacute;c&iacute; na &quot;dětskou kresbu&quot;, &quot;automatick&eacute; psan&iacute;&quot; či fragmenty komiksov&eacute; figurace nese v pl&aacute;tnech současně i siln&yacute; narativn&iacute; potenci&aacute;l. Obrazy Ester Par&aacute;skov&eacute; tak pod&aacute;vaj&iacute; v&yacute;pověď o světě, v němž žijeme, o vnitřn&iacute;ch krajin&aacute;ch na&scaron;ich životů či paměti, jež ztr&aacute;c&iacute;me a znovu nal&eacute;z&aacute;me.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>SCRAP</strong>&nbsp;a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

"ROEL Art Jam" pro lidi bez domova: benefiční charitativní POP-UP výstava

<p>Nizozemsk&yacute; mal&iacute;ř a umělec <strong>Roel van der Linden</strong> vytvořil v prosinci 2023 v <strong>Galerii NoD</strong> jako svou s&oacute;lovou v&yacute;stavu monument&aacute;ln&iacute; abstraktn&iacute; mal&iacute;řskou fresku př&iacute;mo na stěny galerie, kter&aacute; se stala doslova jedin&yacute;m d&iacute;lem cel&eacute; v&yacute;stavy. V&yacute;stava s n&aacute;zvem <strong><em>ROEL</em></strong> pak div&aacute;kovi umožňuje vstupovat do umělcovy malby, pohybovat se nitrem mal&iacute;řova d&iacute;la, prozkoum&aacute;vat jej z různ&yacute;ch stran a pohledů. Malba se tak pro n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky stala určit&yacute;m domovem, ve kter&eacute;m se může každ&yacute; z n&aacute;s bezpečně a bezstarostně zabydlet.</p> <p>Uvědomujeme si v&scaron;ak, že ne každ&yacute; tuto jistotu jak&eacute;hokoli &quot;domova&quot; v dne&scaron;n&iacute; době m&aacute;. Denně se nejen v centru metropole setk&aacute;v&aacute;me s lidmi bez domova. S přich&aacute;zej&iacute;c&iacute; zimou a mrazy, kter&eacute; se k n&aacute;m v nejbliž&scaron;&iacute;ch dnech bl&iacute;ž&iacute;, jsme se proto rozhodli uspoř&aacute;dat v prostoru v&yacute;stavy nejen uměleck&yacute; experiment, ale předev&scaron;&iacute;m benefičn&iacute; akci s charitativn&iacute;m &uacute;čelem pr&aacute;vě pro lidi, kteř&iacute; bezpeč&iacute; vlastn&iacute;ho domova nemaj&iacute;. Pozvali jsme proto řadu předn&iacute;ch česk&yacute;ch umělců, aby do prostoru pomalovan&eacute; Galerie NoD přinesli sv&aacute; d&iacute;la a vytvořili tak na pozad&iacute; n&aacute;stěnn&eacute; malby Roela van der Lindena živelnou mozaiku uměleck&yacute;ch děl. Jednotliv&aacute; d&iacute;la budou nab&iacute;zena k prodeji a <strong>v&yacute;těžek z prodejů děl bude n&aacute;sledně věnov&aacute;n na n&aacute;kup</strong> akutně potřebn&yacute;ch &quot;<strong>nocleženek</strong>&quot; pro lidi bez domova.</p> <p>Jako umělci c&iacute;t&iacute;me potřebu b&yacute;t n&aacute;pomocni i v situac&iacute;ch, kdy je pomoci zapotřeb&iacute; tak&eacute; v lok&aacute;ln&iacute;m kontextu, v m&iacute;stech, kde se každodenně pohybujeme a vůči lidem, na kter&eacute; by se nemělo zapom&iacute;nat, přesto b&yacute;vaj&iacute; často &quot;neviděn&iacute;&quot;.</p> <p><br /> <strong><u>Participuj&iacute;c&iacute; umělci:</u></strong></p> <p><strong><em>Roel van der Linden<br /> Jiř&iacute; Černick&yacute;<br /> Karel &Scaron;tědr&yacute;<br /> Sofie &Scaron;vejdov&aacute;<br /> Martin Luk&aacute;č<br /> Tom&aacute;&scaron; Absolon<br /> Namor Ynrobyv<br /> Jiř&iacute; Franta &amp; David B&ouml;hm<br /> Luk&aacute;&scaron; &Scaron;mejkal<br /> Ester Paraskov&aacute;<br /> Hynek&nbsp;Alt<br /> Filip Dvoř&aacute;k<br /> Petr Pisař&iacute;k<br /> Julius Reichel</em></strong></p> <p><br /> <br /> &nbsp;</p>