Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

Julius Reichel: Death Row / 16. 3. 2014 / All Time High

Malba je pro Reichela výzvou ke zkoumání jejích hranic a očekávání, které standardně vzbuzuje. Reichelovy práce problematizují současnou praxi globalizovaného a digitalizovaného světa umění, zkoumají vztah závěsného obrazu a jeho rozvíjení v rozličných situacích. Malba prostupuje do dřevěných objektů, recyklovaných „second-handových“ textilií či rozsáhlejších instalačních celků, které rozehrávají malířské tvarosloví v čase a 3D prostoru. Některé situace přesahují až k intervencím do veřejného prostoru, do kterého vnáší moment neočekávanosti, „bezdůvodnosti“. Derivované elementy rozličních mytologií se stávají základními prvky obrazového prostoru a třírozměrných objektů, které jsou zasazeny do environmentu symbolů tržního (post)kapitalismu. 

BE25 | Dušan Zahoranský: Small Talk

Objekt vytvořený pro exteriér Experimetálního prostoru NoD je třírozměrnou textovou definicí místa. Typografie, skladba slov a plastický tvar vytvoří společně krátký prostorový verš. Vznášející se mezi domy, nad hlavami chodců bude spouštět asociace související s pozorováním. Mikropříběh promítnutý do tvaru bude čitelný z různých stran. Objekt je poctou české experimentální poezii, která od 60. let objevně používá slova, typografii a použitím spíše výtvarných, než literárních prostředků, osvobozuje jazyk od nánosu klišé, frází. Navrací slovu jeho poetickou moc. Objekt je součástí dlouhodobé dramaturgie Galerie NoD pracovat s aktuálním uměním ve veřejném prostoru.

Škola psychologie: O lásce a on-line seznamování

Současné podoby lásky očima psychologie. Daří se nám díky technologiím navazovat  spokojenější…

Julien Baker / support: Becca Mancari

Mladičká písničkářka z Memphisu Julien Baker se poprvé chystá do České republiky. Její sametový hlas…

Maso Krůtí: Čekání na Kokota

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

11:55: PRAVDA O 17/11

Mladý generační soubor 11:55 se rozhodl otevřít téma, které je v české společnosti zdánlivě vyře&scaron…

Janek Lesák & kol.: Osamělost komiksových hrdinů

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

PKF - Prague Philharmonia: Krása dneška / Janáček. Berg. Szymanowski

11:55: Pýcha a předsudek aneb láska voní po hnijícím mase

Příběh o mladých dívkách, které se poprvé v životě zamilují. Příběh plný lásky, nen…

11:55: Městečko Fake news

„Diano, je 8.15 ráno. Právě jsem přišel do kanceláře. Děkuji za pravidelný přísun kávy a koblih, vy v…

Kasha Jandáčková & kol.: Ve dne v noci

Jak se může v jediném okamžiku změnit celý váš život? Jaké důsledky může mít každé sebemenší…

Janek Lesák & kol.: Měsíční sonáta č. 11

Jedno z dosud největších dobrodružství lidstva začalo 16. července 1969, kdy ze Země odstartovala raketa Saturn V a vynesla na oběžnou dr…

IDDQD: GOON - Krvavá pomsta

Unikátní loutkové představení vzniklo jako magisterský projekt na Katedře alternativního a loutkového divadla…

420PEOPLE: Královna víl / Fairy Queen

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

Janek Lesák & kol.: Osamělost komiksových hrdinů

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

LILLY AMONG CLOUDS (GER)

Naplní vás melancholií, ale prostor pro smutek zde není. Lilly Among Clouds zní jako touha po domově a objet…

Kasha Jandáčková & kol.: Ve dne v noci

Jak se může v jediném okamžiku změnit celý váš život? Jaké důsledky může mít každé sebemenší…

11:55: Střepy a chlebíčky

Jaký je obraz doby, ve které žijeme, v očích dnešní mladé generace? Co o nás vypovídají kauzy,…

Janek Lesák & kol.: Měsíční sonáta č. 11

Jedno z dosud největších dobrodružství lidstva začalo 16. července 1969, kdy ze Země odstartovala raketa Saturn V a vynesla na oběžnou dr…

Maso Krůtí: Čekání na Kokota

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

BE26 | Maso krůtí: Cirkusvobody

MASO KRŮTÍ přijíždí se svým Cirkusem do místa a doby, kdy se svoboda stala nadužívaným pojmem. Pod &scaron…

420PEOPLE: Královna víl / Fairy Queen

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

KELLY LEE OWENS (UK)

Po úspěšném koncertu newyorských Oshun se vrací koncept WOWS neboli Wonderwomen Save You do prostoru NoD. Jednu z …

Janek Lesák & kol.: Osamělost komiksových hrdinů

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

Maso Krůtí: Čekání na Kokota

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

PKF - Prague Philharmonia: Krása dneška / Nono. Ištvan. Kabeláč

11:55: Hodní chlapci

Kolik agrese a puzení k násilnému chování v sobě musíme potlačit, abychom se stali „kultivovanými“…

11:55: Hodní chlapci

Kolik agrese a puzení k násilnému chování v sobě musíme potlačit, abychom se stali „kultivovanými“…

11:55: Střepy a chlebíčky

Jaký je obraz doby, ve které žijeme, v očích dnešní mladé generace? Co o nás vypovídají kauzy,…

Alex Clare (UK): Acoustic Tour / support: Equals Band (UK)

Alex Clare se letos na podzim vrátí do Prahy. Britský hudebník usazený v Jeruzalémě chystá akustické…

Janek Lesák & kol.: Měsíční sonáta č. 11

Jedno z dosud největších dobrodružství lidstva začalo 16. července 1969, kdy ze Země odstartovala raketa Saturn V a vynesla na oběžnou dr…

11:55: PRAVDA O 17/11

Mladý generační soubor 11:55 se rozhodl otevřít téma, které je v české společnosti zdánlivě vyře&scaron…

11:55: PRAVDA O 17/11

Mladý generační soubor 11:55 se rozhodl otevřít téma, které je v české společnosti zdánlivě vyře&scaron…

420PEOPLE: Královna víl / Fairy Queen

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

11:55: Pýcha a předsudek aneb láska voní po hnijícím mase

Příběh o mladých dívkách, které se poprvé v životě zamilují. Příběh plný lásky, nen…

Přihlaste se do newsletteru

en

Štěpán Kubík: SCN/GRP

Video NoD
Štěpán Kubík: SCN/GRP
panoramic 360°projection
Kurátorka: Veronika Zajačiková
27. 4. - 26. 5. 2017

K novému elementarismu

Jedním z nejzřejmějších rysů poslední práce Štěpána Kubíka, nazvané SCN GRP, je pohybující se bod, jehož bílá dráha se rýsuje na černém pozadí. Je tak základní, že jej již nelze více zúžit. Zjevuje se bez začátku a konce po čtyřech stěnách galerie jako nepřetržitě se vynořující dění, přinášející rozvahu o geometrických tvarech – trojúhelníku, čtverci a kruhu, k nimž se bílá linie snaží dospět. Kubík stáhl svou výpověď na mez únosnosti, připouštějící jen obecné znakosloví, téměř jako by chtěl znova obrodit dosavadní, zahlcenou řeč bezbřehého digitálního obrazu, a očistit ji na její nejprostší dřeň, a tím i pro ni nalézt nová východiska. Potlačil iluzi, vyloučil barvu, odmítl vyprávění, zrušil jakékoli odkazy mimo předem daný abstraktní jazyk. Ocitl se na pokraji prázdna, z nějž pronikají prosté geometrické tvary, dočasně svázané se svým místem, na němž nastává očekávané scelování.  Jejich velikost, síla, rychlost, směr určení, délka trvání je náhodná, závislá na autonomním generování, probíhajícím bez jakéhokoli vnějšího zásahu. Důležitým rysem práce SCN GRP je nepřetržitá proměna. Jakmile se zastaví v určitém okamžiku, vznikne bezděčná kompozice, nesoucí případně až náznaky jakéhosi řádu, jemuž se autor snaží vyhnout tím, že zdůrazňuje vlastní tok plynoucích obrazců.  Je mu bližší proudící svět linií, setrvávající uvnitř svých hranic, daných z vnějšího hlediska rozpětím galerie, ale přesto spustitelný i v mnoha dalších možných projekcích. Kubík proniká do oblastí, ve kterých se ještě neustálily významy, do jakéhosi předsémantického vakua, na něž tvůrci digitálních obrazů rychle zapomněli. Vrací se k elementární výrazové abecedě jako nosnému zdroji, obnovuje zrakové dojmy, přeplněné smogem okolního prostředí. Za volný inspirační podnět si vzal počátky abstraktního filmu z dvacátých let minulého století, rozvíjejícího jednoduché, rytmicky se střídající linie a plochy, omezené na základní geometrické tvary.  

Temný prostor nynější Kubíkovy instalace zvolna zaplňují trojúhelníky, čtverce a kruhy. Očekávaný celistvý tvar je mezí, ohraničující jejich existenci. Jakmile dospějí ke své cílové podobě, ztrácejí ji, mění se v rohy, výseče, přímky, rozpadají se a mizí, aby se objevily na jiném místě v jiné velikosti a síle. Kubíka přitahuje jedinečnost chvíle, neopakovatelnost dojmu, okamžitost samovolně vznikající sestavy, jež se nevrací podruhé, ale vždy nabízí nová „konfigurativní“ spojení, jež lidské vědomí nemůže předvídat. Kubík setrvává na hraně ikonoklasmu. Prostřednictvím digitálního obrazu obnovuje účinek a sílu elementárních forem, jež již téměř pozbyly svého platónského charakteru. Zabýval se potlačenými zkušenostními oblastmi, souvisejícími s prvotností smyslového zážitku.   

Kubíkova práce SCN GRP sice setrvává uzavřena sama v sobě, jako by žádného příjemce nepotřebovala, avšak zároveň není jen hermetickým kosmem vnitřních proměnných. Vztahuje se přeneseně k lidskému tělu.  Spojení s divákovou pocitovostí naznačuje její název, jenž není tak libovolně vybraný, jak by se mohlo zdát podle autorova výkladu. Týká se vztahu mozkové činnosti ke smyslům, zejména oblastem ovlivňujícím naši bezprostřední tělesnou pocitovost. SCN je lékařská zkratka pro strukturu suprachiasmatického jádra nukleus hypothalamu, jehož buňky uvolňují chemické látky zvané GRP, jež v těle vyvolávají určité prchavé pocity jako například svědění. Kubíka oslovuje přenos, téměř jako by volně připomínal známého českého průkopníka „vzruchové teorie“, Viléma Laufbergera, jenž svou dnes pozapomenutou „učebnici fyziologie jednání na základě nové teorie paměti“ vydal již v roce 1947. I když SCN GRP překvapuje výraznými sestavami, nejde jen o bezzájmovou a bezúčelnou hru tvarů, pojednávajících čtyři stěny, ale o snahu po jejich zakotvení v nevědomí diváka, s jehož pocity se snaží spojit nekončícím křížením částí, naplňujících svůj předem vytyčený úděl, k jehož scelení dochází až v mysli. Práce SCN GRP tkví v otevřenosti vlastního průběhu, její nedokončitelná „stavba“ se stále děje.

Karel Srp