BE 22 | Ken Mai: Dhyana / Meditation

img-5884-30.jpg
Tanec jako vyjádření stavu tísně, výbušný a expresivní. Plný silových gest. Tak se dá přiblížit japonský tanec butó. V Experimentálním prostoru NoD vystoupí 20. října v rámci narozeninových oslav BE 22 jeden z jeho nejvýraznějších představitelů Ken Mai, charakteristický duchovním rozměrem svých choreografií. Rozšířením do celého světa nabral taneční směr butó tolik forem, že je těžké ho jednoznačně vystihnout. Svůj původ má v poválečném Japonsku, kde vyvinul jako reakce na tehdejší na taneční scénu, která ustrnula v imitaci západní kultury a následování tradičních japonských stylů. V rámci narozeninových oslav ROXY/NoD budete mít možnost nahlédnout do duše tohoto strhujícího tance na vlastní oči. V prostorách divadelního sálu NoD totiž vystoupí jeden z nejvýraznějších představitelů této školy, japonský tanečník Ken Mai. Mai studoval tento unikátní styl u obou jeho zakladatelů, Tatsumiho Hijikaty i Kazua Ohna. Ve svém novém sólovém projektu Dhyana / Meditation se Mai soustředí na téma mystiky života, smrti, erotiky a lásky. Taneční představení věnuje jedné z nejslavnějších indických svatých žen Anandamayi Ma a celému světu. Prostřednictvím meditace Dhyana se Mai snaží pohltit tmu a nastolit světlo mezi nebem a zemí. Pro Kena Maie je charakteristický duchovní rozměr jeho choreografií, ale také smysl pro humor. Butó kombinuje s burleskou, prvky bojových umění a často také s akrobacií a zpěvem. Ve své tvorbě je ovlivněn německým expresionismem a extravagantní kostýmy doplňuje výrazným líčením. Je zástupcem zženštilé větve temného tance, charakteristické převlékáním do ženských šatů a melancholickým masochismem. "Obsahy tance butó před námi předstávají jako z-jevy, zjevení, aby k nám vyslaly vkaz z druhého břehu, který neoslovuje náš rozum, nýbrž se ho snaží úspěšně vykolejit." Nina Vangeli Délka představení: 55 min --- V průběhu svého pražského pobytu povede Ken Mai dílny Buto a svět zenu a  Buto - tanec na 7 elementů ve studiu Druna - náhorní planina.
Premiéra

    BE 22 | S. CH. Repar: Slovenka na kvadrát

    slovenka-na-kvadrat-105fotonadazgank.jpg
    Reality-kabaret v mezinárodní slovensko-slovinské koprodukci. Slovenská herečka Lucia Siposová předvede v rámci druhého dne oslav BE 22 v divadelním sále NoD svoji one woman show. Zazáří v reality kabaretu Slovenka na kvadrát, kde v kulisách „otevřené“ Evropy vtipně ztvární život jedné Slovenky ve Slovinsku a otevře pohled na evropskou migraci. Slovenka na kvadrát je kabaret podle skutečného příběhu, souboru pohlednic ze Slovinska a Slovenska básnířky, spisovatelky a esejistky Stanislavy Repar. Předloha v podobě změti nejrůznějších literárních forem, která obsahuje vše od společensko-kritických intervencí až po intimní deník jednoho milostného příběhu, přímo volala po divadelním ztvárnění. Slovenka na kvadrát je kabaret plný písní, veršů a komentářů, který ale předává také hluboké poselství o životě v Evropě. Hlavní a jedinou roli ztvárňuje charismatická herečka, zpěvačka a scénáristka Lucia Siposová, kterou mohou diváci znát z filmů Filipa Renče Hlídač č. 47 a Na vlastní nebezpečí, nebo z hollywoodského snímku 360. Lucie se skvěle zhostila úloh konferenciérky, vypravěčky i hlavní postavy Buby. Představení hovoří o dvou milencích, zachycuje úsilí, radosti a trápení migrantů během vybavování jejich občanského statutu v nové domovině – Slovinsku, ale i bezohlednost institucí a oficiálních struktur, které ústí až do jakési kafkovské byrokracie. Intelektuální, kulturní, umělecké i jazykové intervence dodávají hlavnímu námětu lidskou hloubku i širší vyznění ale hlavně potřebný humor. Režie se ujal slovinský režisér a dramaturg Nick Upper, který se postaral o to, aby z dramatu nevypadlo původní feministické ladění literární předlohy. Zvýhodněné vstupenky na představení jsou k dispozici na webu mePASS.