Křest CD/koncert: Justin Lavash - Changing of Tides

jl-nod-265.jpg
Changing of Tides pokřtí britský hudebník Lavash v pražském NoD za doprovodu velké kapely. Po třech letech vydává britský kytarista a zpěvák Justin Lavash nové, žánrově doposud nejrozmanitější album s názvem Changing of Tides, které pokřtí v pražském experimentálním prostoru NoD 26. května. Nové album nabídne moderně pojaté písničkářství se střetáváním hudebních stylů a rozmanitými hosty, kteří se zúčastní i křtu. „Tento koncert pro mne bude speciální příležitstí jak spojit muzikanty, kteří se mnou nahráli nové album a ani se ve studiu nepotkali. To se ne vždy poštěstí , obzvláště, když pocházejí s různých koutů světa. Také se těším na zvuk velké kapely, obvykle totiž hrávám sám nebo v duu.“ dodal Lavash. Lavash už deset let považuje za svůj domov Prahu, kde zaujal hudební veřejnost osobitou a brilantní hrou na kytaru. Na kontě má celou řadu spoluprací s předními českými hudebníky – Michalem Horáčkem, Monikou Načevou, Lenkou Dusilovou, Vladimírem Mertou, Sunflower Caravan nebo aktuálně s písničkářkou Radůzou. Mnohé z jeho kolegů naleznete také na novince Changing of Tides. Kromě producenta Iana Keloskyho si Lavash přizval bubeníka Davida Landštofa s kytaristou Josefem Štěpánkem, mezi hosty se objeví americký zpěvák Dan Reed, britský basista Jerry Sallis, česká hudební scéna bude zastoupena Dusilovou, pianistkou Beatou Hlavenkovou, cellistou Jonášem Krejčím či trombonistou Štěpánem Janouškem. „Na desce je dost hostů, jsou to lidé, s kterými jsem pracoval a cítím se při hraní s nimi dobře. Landštof je fantastický bubeník, jsem přesvědčen, že jeden z nejlepších u nás, jeho výkon a inteligence ve studiu byly výjimečné. Beata je velmi lyrickou pianistkou, zároveň je v její hře něco velmi silného, ve svém přístupu je až avantgardní. S Lenkou je vždy potěšením pracovat, má perfektní hlas. Štěpán Janoušek patří k nejtalentovanějším mladým hráčům v této republice, víc jsem si přát nemohl“ řekl o své desce písničkář. Deska vyšla i díky úspěšné crowdfundingové podpoře, na domácím labelu Tranzistor. Changing of Tides mediálně popdorují Radio 1 a Fullmoonzine.cz. www.justinlavash.com

Centrum pro studium populární kultury | Čechodecho aneb Kdyby ty muziky nebyly

dechovka-01-01.png
101 podob dechovky. Úvodní znělky tlampačů městského rozhlasu stejně jako televizní relace nebo rádiové pořady hrající písničky na přání pomáhaly šířit v nedávné minulosti slávu dechové hudby. Obliba i všudypřítomnost dechovky v rámci venkovských festivit zapříčinila zkratkovité spojení „vesnice-dechovka“. Žánr zažíval vzestup spojený s normalizačním protěžováním venkova – přinesl rok 1989 zlom, jak by se dalo předpokládat? Zahubily syntetizátory Yamaha dechové nástroje? Naší pozornosti neunikne bezostyšně bavorské pojetí dechovky Maxim Turbulenc ani Peterkovo impérium Šlágr TV. Sejdeme se Na Vlachovce? Ne v NOD… Večírkem 27. května provede duo harddiskžokejů (Anche, Klička) Planeta Nova DJs (ANNO Award ’97 Winners a držitelé Zlaté Medúzy za rok 1998), kteří tentokráte nebudou těžit pouze z tradice Esa a Sosákovy pětky!

NoD / Kviiiz

900x900-web.jpg
Vědomostní kavárenský kvíz. Další vydání vědomostního zápolení na vlnách vašich mozkových závitů. Postavte si tým o maximálně 4 lidech a pojďte vyzkoušet nakolik se orientujete v učivu středních škol, populárních tématech i v makabrózních zákoutích divna. Pravidla: - dvě kola po patnácti otázkách - v každém týmu maximálně 4 osoby - zákaz používání chytrofónů a internetů - vítězný tým má milou povinnost vytvořit následující kvíz - první tým v pořadí vyhrává vstupenky na libovolné divadelní představení v NoD - druhý a třetí tým získávají bonus ke spotřebě u nás na baru Café NoD Pro překvapivě velkou účast v minulém kole omezujeme počet týmů na 15. Týmy se budou registrovat od 19:30 do 19:50. Vstup zdarma

Psychologie.cz | 5. narozeniny Psychologie.cz

detail-5-narozeniny-psychologieczarticle.jpg
Přijďte oslavit páté narozeniny Psychologie.cz. V rámci pravidelných přednáškových večerů uvádíme tentokrát dva odborníky z oblasti psychologie: Dalibor Špok - Anatomie úspěchu a Lukáš Dastlík - Po čem v životě toužíme? Pak se budeme bavit. Dalibor Špok - Anatomie úspěchu Některým se v životě daří, jiným méně. Nehovořím teď o tom, že někdo má štěstí, o vnějších znacích úspěchu, ani o tom, že “nedaření se” je někdy tím nejdůležitějším obdobím pro osobní posun. Učit se ostatně dá pouze z chyb. Ale proč někdo jenom povídá a u jiného se věci skutečně dějí? Proč někdo dokáže opakovaně dosáhnout toho, co si předsezval, a jiný ne? A je jedno, zda se jedná o cíle v práci, partnerský život, seberealizaci či úspěch ve změně životního stylu. Díky tomu, že se profesně i osobně setkávám s celou řadou lidí různých profesí, osobností i filozofií, jsem měl příležitost tyto rozdíly vidět. Řekl jsem si - budu je sledovat: úspěšné. Čím se liší? Jaké mají vlastnosti? Co dělají jinak? V této přednášce vás seznámím s výsledky svých pozorování. Nebudu vám předkládat žádnou teorii ani výzkumná data, ale čistě subjektivní, osobní názor na to, které “ingredience” osobnosti, postojů nebo vlastností se u těchto lidí typicky opakují a jak si je může osvojit každý z nás. Lukáš Dastlík - Po čem v životě toužíme? Zdraví, úspěch, štěstí, bohatství, vztahy - to bývají nejčastější hodnoty, po kterých toužíme a o nichž se bavíme. Jak jsme na tom s dovedností tyto hodnoty ve svém životě naplnit do takové míry, abychom byli spokojeni? Po čem vlastně doopravdy toužíme, když tyto hodnoty chceme do svého života? Dají se pozorování ohledně úspěšných lidí rozšířit i na zdravé, bohaté a šťastné, nebo zde fungují jiné principy? Jak tyto v dnešní době často přetřásané hodnoty propojit a mít je všechny v takové míře, v jaké bychom rádi? Čím to je, že leckdy o těchto hodnotách jen mluvíme či sníme, ale reálný život vypovídá o jejich nenaplnění či nedostatku? Nad těmito i dalšími souvisejícími otázkami se zastavíme, zamyslíme a budeme spolu hledat odpovědi. Místo konání: Experimentální prostor NoD, Dlouhá 33 Kdy: středa 3. června 2015 od 19.30 Kapacita: 100 Vstupné: 150,- (bez rezervací, přijďte prosím včas)

Eliška Navrátilová: Stanice Transcendence

stanice-transcedence.png
Bakalářské představení Elišky Navrátilové, studentky katedry pantomimy HAMU. Stanice Transcendence. Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští zastávka Život. Život je hra. Kdy se ale učíme pravidla této hry? A musíme se těmito pravidli řídit, abychom žili v rovnováze? Principy v sobě nosíme od mala zakódované, jako zvířata instinkt. Můžeme se ale nechat zmást a zapomenout na to, co nám bylo vštěpeno. Na svoje kořeny. Stanice transcendence, poslední místo před narozením, kde staré musí být zapomenuto a nové nalezeno. Stará zkušená duše a zbrusu nové tělo jsou nucené ke spolupráci. Když dosáhnou jednoty, narodí se v harmonii, nepodaří- li se jim to, tělo i duše budou žít celý život v rozporu. Nemůžeme napravit celý svět, ale máme možnost změnit sebe. Životní hra začíná a na vás závisí její výsledek.

Klára Alexová - Boring Boy Guilty Girl: THE PLACE TO BE IN THE MIDDLE OF NOWHERE (PREMIÉRA)

standphoto.jpg
"...vizuální představení o potřebě vytvořit poetický prostor, kde je možné zažívat sny i lásku a utahovat si z gravitace i všedního pojetí logiky." Dva performeři se vydávají na absurdní expedici s cílem najít jednoduché pravdy, nekomplikovanou lásku a na své cestě přitom mimoděk vytvářejí smyslnou poezii. V prázdném prostoru budují improvizovaná obydlí, která tvoří kulisy pro jejich lásku. Zdá se, že konstrukce drží pohromadě, jen díky jejich vzájemnému propojení. Situace, které vytvářejí svojí energií, odvahou a tvůrčím zápalem, jsou křehké a pomíjivé stejně jako pravda sama. V jejich světě není pravda, ostatně podobně jako láska nebo umění, pevně daná (taková je pouze smrt). Je třeba si ji vytvořit a přetvářet, aby sloužila jako pohyblivé hřiště dvou duší, které jsou nasycené neochotou dospět ke klidu a bezpečí.

Dny Jeruzaléma v Praze | Sofie Krantz: WHITE PIECE

thumb-129-1000-1000.jpg
Dalším z koprodukčních projektů, který festival Days of Jerusalem přináší je taneční představení s názvem White Piece, které vznikne spoluprací jeruzalémské choreografky Sofie Krantz s českými tanečníky v průběhu její rezidence v Plzni. Choreografie jeruzalémské tanečnice tak bude obohacena o energii vycházející z kulturní odlišnosti a tedy i o nový taneční jazyk. Minimalistická taneční performance pro devět tanečníků vychází z kulturních střetů. Jednoduché estetické pojetí představení otvírá prostor pro zásadní morální otázky. Sofie Krantz: „V rámci mé rezidence v Plzni bych se chtěla zabývat českým temperamentem a způsobem uvažování. V našem společném představení bych chtěla poukázat na rozdílné nebo naopak podobné nuance našich kultur. Věřím, že naše společná práce a kreativita přispěje k zkvalitnění a obohacení původní choreografie a vznikne tak nový taneční a vizuální jazyk. Ve svých představeních se obvykle snažím pracovat s informacemi extrahovanými z kultury, módy a umění a těším se, že budu mít příležitost získat novou inspiraci v rámci kultury české.“

D. Sulženko Hoštová, J. Čtvrtník, Experimentální prostor NoD: Proces

20150122-7185.jpg
...bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... trapný, nudný, dlouhý... prázdný, nahý, krátký... bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš moc! Po čtyřech letech tvůrčí pauzy se na scénu vrací tanečnice Dora Sulženko Hoštová s autorskou pohybovou inscenací Proces. Na rozdíl od předchozích sólových projektů ji nyní na jevišti doprovází herec a tanečník Jan Čtvrtník a hudebnice a DJka Johana Švarcová. Všechno co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat. Proces v tomto případě není „Kafkův“, ale tvůrčí. Pohled na vznik představení z různých úhlů, po vrstvách. Málokdy diváci přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým představením. Co by se ale stalo, kdyby sledovali proces jeho vzniku, ukazuje nově připravovaná premiéra v NoD. Jednotlivé pohyby, pokusy, samotný pohyb, pak i zvuk, tréning opakování, pilování detailů. Proces je také o tom, jak by taneční představení nemělo vypadat: „Bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... Trapný, nudný, dlouhý... Prázdný, nahý, krátký... Bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš a moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Na Proces nežádala granty, aby si uchovala naprostou tvůrčí svobodu a volnost. Vznik inscenace podpořili samotní diváci na donátorském portálu Everfund.cz. Tvůrčí tým Procesu dotváří mladý herec Jan Čtvrtník a dramaturgyně Marta Ljubková, která se podílela například na divadelní události loňské divadelní sezóny, inscenaci Dechovka Divadla Vosto5. Představení doplňuje živou hudbou Johana Švarcová, která působí například ve svojí hudební formaci Kazety. „Dora Hoštová patří k originálním tanečníkům a choreografům, kteří se snaží stále hledat nové způsoby vyjádření a má tak v dramaturgii NoDu své místo. Představení Proces kolem sebe navíc vyzařuje auru dobrodružství. Myslím, že Dora se nyní nachází v přelomovém momentě života a že stejně přelomový bude i Proces,“ slibuje dramaturg Experimentálního prostoru NoD Adam Halaš. PRESS "Zázraky se dějí, pomyslela jsem si po několika minutách sledování Procesu Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka v Nodu. Co scéna, to překvapení. Skvělí a neokoukaní protagonisté, živý, aktivní sound (Johanka Švarcová), choreografie s minimem stereotypů, nepředvídatelná struktura a ošidně formulovatelné téma." Jana Návratová, Taneční zóna "Ačkoli je inscenace pojata s nadsázkou, s pohybem a jeho kvalitou zacházejí interpreti poctivě. Celému kusu určitě přispěla i přítomnost dramaturgyně (Marta Ljubková), ale jde především o promyšlené autorské představení s názorem. A to zdaleka není samozřejmost. Stejně jako schopnost podívat se na svůj vlastní obor s nadhledem." Lucie Kocourková, OperaPLUS "Proces sliboval dokonalé dílo, čemuž určitým způsobem dostál. Jedná se o experimentální projekt, ve kterém tvůrci inteligentním způsobem zesměšňují současné divadelní (i filmové) postupy a techniky. Dora Sulženko Hoštová je již zkušenou choreografkou, což mohl nejeden divák ocenit na choreografické struktuře celého kusu... Hoštová umí vytvořit odlehčené, ale přesto inteligentní dílo, které v dnešní tanečně-divadelní produkci, zahlcené nekvalitně zpracovanými vážnými tématy, je velmi vítané." Josef Bartoš, Taneční aktuality Rozhovor Jakuba Nováka s Dorou Sulženko Hoštovou Recenze Josefa Bartoše

Mezinárodní festival Apostrof | Divadelní studio Kompánia (HU): PENELOPE RETROSPECTIVE

kompania-penelope-3.jpg
O divadle Studio Kompánia pracuje v Maďarsku pod uměleckým vedením László Lukácse od roku 2002 jako alternativní nezávislé divadlo, ale také jako mezinárodní umělecká dílna. V roce 2004 založila mezinárodní studio Back to Babylon spojující umělce se společným zájmem o multikulturní spolupráci různých forem a žánrů. Do roku 2015 takto vzniklo 20 společných projektů a na 30 divadelních dílen. Kompánia je mezinárodně rozšířená síť umělců z různých oborů, kteří pravidelně iniciují různé multikulturní projekty. Po několik let pracují na výzkumu kulturních tendencí ve střední Evropě. Jeho výsledky se odrazily v několika evropských projektech. Momentálně se zaměřují především na divadelní hudební tradice dálného východu v koprodukci se soubory z Thajska, Indie, a Jižní Koreji. O představení PENELOPE RETROSPECTIVE- Etudy o přežití 12 služek Představení se zabývá známým příběhem Odyssey z perspektivy Penelopy a odkrývá obžalobu 12 služek, které nechal Odyseus pověsit jako zrádkyně a hříšnice, poté co se vrátil do vlasti. Penelopa se nedokáže přenést přes smrt svých milovaných služebných. Retrospektivní představení přináší vhled do jejích nočních můr a snových obrazů formou na pomezí vizuálního umění a koncertu. Černý humor, hra a háčkování krajek doprovázejí různé formy ženské existence hledající strategii přežití.

Mezinárodní festival Apostrof | Your Theatre (GE): Franz Kafka - PROMĚNA

your-theatre-methamorphosis-3.jpg
O divadle "Your Theatre" („Vaše divadlo“) bylo založeno v roce 2013 v Gruzii. Je to nezávislá skupina, která přepokládá stát se v budoucnu profesionálním divadlem. Prvním představením byla "non-performance" od Ariel Elizabeth. Premiérové představení bylo v roce 2014 s pomocí Státního činoherního divadla Kote Marjanishvili v Tbilisi. Soubor byl v roce 2014 vyslán do Moldávie na studentský festival "ClasFest". O představení „Proměna" podle stejnojmenné novely Franze Kafky je druhou inscenací v repertoáru Your Theatre. Premiéra se konala v roce 2015 v tbiliském Státním činoherním divadle Kote Marjanishvili. Nastudování trvalo 45 dnů. Na scéně se tu setkávají jak studenti, tak profesionální umělci. Skupina se snaží co nejlépe prezentovat Kafkovy emoce a pocity. Úpravy hudby i návrhu scénografie se ujal režisér Giorgi Macharashvili. Během představení, je každý objekt předváděn různými způsoby, a je umělci účinně představován. Povídka Proměna začíná probuzením hlavní postavy, obchodního cestujícího Gragora Samsy a jeho zjištěním, že se proměnil v obří hmyz. Vyděšení rodiče a sestra Markétka se rozhodnou Gregora internovat v jeho pokoji. Situace v rodině se od jeho proměny značně zhorší; rodiče i sestra psychicky strádají. Vyhrocenou situaci se rozhodne vyřešit otec, který po Gregorovi hází jablka, čímž ho těžce zraní. Gregorův zdravotní stav se zhoršuje a umírá zcela opuštěný. Samsovi, jimž se viditelně ulevilo, šťastně probírají nadějné plány do budoucna.

Mezinárodní festival Apostrof | Studio Dům (CZ): Eva Tálská - MINCE MEZI ZUBY

studio-dum-mince-mezi-zuby-1.jpg
Eva Tálská o souboru „Studio Dům jsem si založila pro radost z práce s dopívající mládeží z různých škol a zaměstnání v roce 1991. Kromě práce s profesionálním souborem Divadla Husa na provázku byl tento obměňující se soubor příjemnou zábavou a navíc jsem si ozkoušela a rozvinula své pedagogické schopnosti. Mládež se ve Studiu seznámila nejen s výrobou a realizací inscenace, ale hlavně s metaforickým myšlením a sledováním smysluplného obsahu díla. Někteří se podíleli na scénářích, a to hlavně v dílně D, kde se pokoušejí sami své hry realizovat, Postupně se mladší prolínají se staršími - na poslední hře spolupracuje profesionální herečka. Soubor se doplňuje dle potřeby konkurzem. V současné době je Studio Dům v těžké uzurpaci a konkurzy jsou obestavěné tak, že na ně nesmí nikdo přijít. Pracuji na scénáři Fausta a hledám kohokoli, kdo bude mít chuť pracovat. Přihlásilo se mi několik výtečných profesionálů a pár žáků ze staré skupiny. Hledám další.“ O představení Výbor z poezie Evy Slachové popisující život dívky od mládí do plného věku má mnoho autobiografických prvků. Jde o metaforické spojení dívky s jabloní ve všech ročních obdobích. Uzurpace této ženy je symbolizována manipulací čtyřmi herci s touto hlavní postavou. Jedná se o jedinečný výkon, který je řízen a veden neméně výbornými okolními herci.

D. Sulženko Hoštová, J. Čtvrtník, Experimentální prostor NoD: Proces

20150122-7185.jpg
...bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... trapný, nudný, dlouhý... prázdný, nahý, krátký... bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš moc! Po čtyřech letech tvůrčí pauzy se na scénu vrací tanečnice Dora Sulženko Hoštová s autorskou pohybovou inscenací Proces. Na rozdíl od předchozích sólových projektů ji nyní na jevišti doprovází herec a tanečník Jan Čtvrtník a hudebnice a DJka Johana Švarcová. Všechno co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat. Proces v tomto případě není „Kafkův“, ale tvůrčí. Pohled na vznik představení z různých úhlů, po vrstvách. Málokdy diváci přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým představením. Co by se ale stalo, kdyby sledovali proces jeho vzniku, ukazuje nově připravovaná premiéra v NoD. Jednotlivé pohyby, pokusy, samotný pohyb, pak i zvuk, tréning opakování, pilování detailů. Proces je také o tom, jak by taneční představení nemělo vypadat: „Bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... Trapný, nudný, dlouhý... Prázdný, nahý, krátký... Bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš a moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Na Proces nežádala granty, aby si uchovala naprostou tvůrčí svobodu a volnost. Vznik inscenace podpořili samotní diváci na donátorském portálu Everfund.cz. Tvůrčí tým Procesu dotváří mladý herec Jan Čtvrtník a dramaturgyně Marta Ljubková, která se podílela například na divadelní události loňské divadelní sezóny, inscenaci Dechovka Divadla Vosto5. Představení doplňuje živou hudbou Johana Švarcová, která působí například ve svojí hudební formaci Kazety. „Dora Hoštová patří k originálním tanečníkům a choreografům, kteří se snaží stále hledat nové způsoby vyjádření a má tak v dramaturgii NoDu své místo. Představení Proces kolem sebe navíc vyzařuje auru dobrodružství. Myslím, že Dora se nyní nachází v přelomovém momentě života a že stejně přelomový bude i Proces,“ slibuje dramaturg Experimentálního prostoru NoD Adam Halaš. PRESS "Zázraky se dějí, pomyslela jsem si po několika minutách sledování Procesu Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka v Nodu. Co scéna, to překvapení. Skvělí a neokoukaní protagonisté, živý, aktivní sound (Johanka Švarcová), choreografie s minimem stereotypů, nepředvídatelná struktura a ošidně formulovatelné téma." Jana Návratová, Taneční zóna "Ačkoli je inscenace pojata s nadsázkou, s pohybem a jeho kvalitou zacházejí interpreti poctivě. Celému kusu určitě přispěla i přítomnost dramaturgyně (Marta Ljubková), ale jde především o promyšlené autorské představení s názorem. A to zdaleka není samozřejmost. Stejně jako schopnost podívat se na svůj vlastní obor s nadhledem." Lucie Kocourková, OperaPLUS "Proces sliboval dokonalé dílo, čemuž určitým způsobem dostál. Jedná se o experimentální projekt, ve kterém tvůrci inteligentním způsobem zesměšňují současné divadelní (i filmové) postupy a techniky. Dora Sulženko Hoštová je již zkušenou choreografkou, což mohl nejeden divák ocenit na choreografické struktuře celého kusu... Hoštová umí vytvořit odlehčené, ale přesto inteligentní dílo, které v dnešní tanečně-divadelní produkci, zahlcené nekvalitně zpracovanými vážnými tématy, je velmi vítané." Josef Bartoš, Taneční aktuality Rozhovor Jakuba Nováka s Dorou Sulženko Hoštovou Recenze Josefa Bartoše

D. Sulženko Hoštová, J. Čtvrtník, Experimentální prostor NoD: Proces

20150122-7185.jpg
...bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... trapný, nudný, dlouhý... prázdný, nahý, krátký... bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš moc! Po čtyřech letech tvůrčí pauzy se na scénu vrací tanečnice Dora Sulženko Hoštová s autorskou pohybovou inscenací Proces. Na rozdíl od předchozích sólových projektů ji nyní na jevišti doprovází herec a tanečník Jan Čtvrtník a hudebnice a DJka Johana Švarcová. Všechno co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat. Proces v tomto případě není „Kafkův“, ale tvůrčí. Pohled na vznik představení z různých úhlů, po vrstvách. Málokdy diváci přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým představením. Co by se ale stalo, kdyby sledovali proces jeho vzniku, ukazuje nově připravovaná premiéra v NoD. Jednotlivé pohyby, pokusy, samotný pohyb, pak i zvuk, tréning opakování, pilování detailů. Proces je také o tom, jak by taneční představení nemělo vypadat: „Bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... Trapný, nudný, dlouhý... Prázdný, nahý, krátký... Bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš a moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Na Proces nežádala granty, aby si uchovala naprostou tvůrčí svobodu a volnost. Vznik inscenace podpořili samotní diváci na donátorském portálu Everfund.cz. Tvůrčí tým Procesu dotváří mladý herec Jan Čtvrtník a dramaturgyně Marta Ljubková, která se podílela například na divadelní události loňské divadelní sezóny, inscenaci Dechovka Divadla Vosto5. Představení doplňuje živou hudbou Johana Švarcová, která působí například ve svojí hudební formaci Kazety. „Dora Hoštová patří k originálním tanečníkům a choreografům, kteří se snaží stále hledat nové způsoby vyjádření a má tak v dramaturgii NoDu své místo. Představení Proces kolem sebe navíc vyzařuje auru dobrodružství. Myslím, že Dora se nyní nachází v přelomovém momentě života a že stejně přelomový bude i Proces,“ slibuje dramaturg Experimentálního prostoru NoD Adam Halaš. PRESS "Zázraky se dějí, pomyslela jsem si po několika minutách sledování Procesu Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka v Nodu. Co scéna, to překvapení. Skvělí a neokoukaní protagonisté, živý, aktivní sound (Johanka Švarcová), choreografie s minimem stereotypů, nepředvídatelná struktura a ošidně formulovatelné téma." Jana Návratová, Taneční zóna "Ačkoli je inscenace pojata s nadsázkou, s pohybem a jeho kvalitou zacházejí interpreti poctivě. Celému kusu určitě přispěla i přítomnost dramaturgyně (Marta Ljubková), ale jde především o promyšlené autorské představení s názorem. A to zdaleka není samozřejmost. Stejně jako schopnost podívat se na svůj vlastní obor s nadhledem." Lucie Kocourková, OperaPLUS "Proces sliboval dokonalé dílo, čemuž určitým způsobem dostál. Jedná se o experimentální projekt, ve kterém tvůrci inteligentním způsobem zesměšňují současné divadelní (i filmové) postupy a techniky. Dora Sulženko Hoštová je již zkušenou choreografkou, což mohl nejeden divák ocenit na choreografické struktuře celého kusu... Hoštová umí vytvořit odlehčené, ale přesto inteligentní dílo, které v dnešní tanečně-divadelní produkci, zahlcené nekvalitně zpracovanými vážnými tématy, je velmi vítané." Josef Bartoš, Taneční aktuality Rozhovor Jakuba Nováka s Dorou Sulženko Hoštovou Recenze Josefa Bartoše

D. Sulženko Hoštová, J. Čtvrtník, Experimentální prostor NoD: Proces

20150122-7185.jpg
...bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... trapný, nudný, dlouhý... prázdný, nahý, krátký... bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš moc! Po čtyřech letech tvůrčí pauzy se na scénu vrací tanečnice Dora Sulženko Hoštová s autorskou pohybovou inscenací Proces. Na rozdíl od předchozích sólových projektů ji nyní na jevišti doprovází herec a tanečník Jan Čtvrtník a hudebnice a DJka Johana Švarcová. Všechno co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat. Proces v tomto případě není „Kafkův“, ale tvůrčí. Pohled na vznik představení z různých úhlů, po vrstvách. Málokdy diváci přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým představením. Co by se ale stalo, kdyby sledovali proces jeho vzniku, ukazuje nově připravovaná premiéra v NoD. Jednotlivé pohyby, pokusy, samotný pohyb, pak i zvuk, tréning opakování, pilování detailů. Proces je také o tom, jak by taneční představení nemělo vypadat: „Bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... Trapný, nudný, dlouhý... Prázdný, nahý, krátký... Bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš a moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Na Proces nežádala granty, aby si uchovala naprostou tvůrčí svobodu a volnost. Vznik inscenace podpořili samotní diváci na donátorském portálu Everfund.cz. Tvůrčí tým Procesu dotváří mladý herec Jan Čtvrtník a dramaturgyně Marta Ljubková, která se podílela například na divadelní události loňské divadelní sezóny, inscenaci Dechovka Divadla Vosto5. Představení doplňuje živou hudbou Johana Švarcová, která působí například ve svojí hudební formaci Kazety. „Dora Hoštová patří k originálním tanečníkům a choreografům, kteří se snaží stále hledat nové způsoby vyjádření a má tak v dramaturgii NoDu své místo. Představení Proces kolem sebe navíc vyzařuje auru dobrodružství. Myslím, že Dora se nyní nachází v přelomovém momentě života a že stejně přelomový bude i Proces,“ slibuje dramaturg Experimentálního prostoru NoD Adam Halaš. PRESS "Zázraky se dějí, pomyslela jsem si po několika minutách sledování Procesu Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka v Nodu. Co scéna, to překvapení. Skvělí a neokoukaní protagonisté, živý, aktivní sound (Johanka Švarcová), choreografie s minimem stereotypů, nepředvídatelná struktura a ošidně formulovatelné téma." Jana Návratová, Taneční zóna "Ačkoli je inscenace pojata s nadsázkou, s pohybem a jeho kvalitou zacházejí interpreti poctivě. Celému kusu určitě přispěla i přítomnost dramaturgyně (Marta Ljubková), ale jde především o promyšlené autorské představení s názorem. A to zdaleka není samozřejmost. Stejně jako schopnost podívat se na svůj vlastní obor s nadhledem." Lucie Kocourková, OperaPLUS "Proces sliboval dokonalé dílo, čemuž určitým způsobem dostál. Jedná se o experimentální projekt, ve kterém tvůrci inteligentním způsobem zesměšňují současné divadelní (i filmové) postupy a techniky. Dora Sulženko Hoštová je již zkušenou choreografkou, což mohl nejeden divák ocenit na choreografické struktuře celého kusu... Hoštová umí vytvořit odlehčené, ale přesto inteligentní dílo, které v dnešní tanečně-divadelní produkci, zahlcené nekvalitně zpracovanými vážnými tématy, je velmi vítané." Josef Bartoš, Taneční aktuality Rozhovor Jakuba Nováka s Dorou Sulženko Hoštovou Recenze Josefa Bartoše
design by various