Krása dneška – Cyklus moderní a soudobé hudby | Německý komunismus

pkf.jpg
NoD hostí unikátní cyklus koncertů PKF - Prague Philharmonia! Paul Dessau Concertino pro sólové housle, flétnu, klarinet a lesní roh (1924) Paul Dessau Smyčcový kvartet č. 4 "99 Bars for Barbara" (1948) Kurt Weill Sonáta pro violoncello a klavír (1920) Hanns Eisler Sonáta pro housle a klavír "Reisesonate" (1938) Hanns Eisler Kammer - Sinfonie, op. 69 (1940) --- Tak jako v minulých sezonách, tak i v průběhu této zachováváme monotematickou podobu koncertů s hosty „napříč“ souvisejícími s jednotlivými tématy. A tak se při prezentaci německé hudby 20. století vycházející z idejí komunismu a socialismu nejraději setkáme s některým z předáků komunistické strany. Je ostatně pozoruhodné, že díla Dessaua, Weilla a Eislera se ocitala i v době dovršeného socialismu u nás velice zřídka na koncertním pódiu, jakoby naše avantgarda dělnické třídy nedůvěřovala opravdovosti vyznání těchto skladatelů. Stejný případ je koncert z díla Luigi Nona, který zalíbení v idejích komunismu prakticky uplatnil několika cestami do tehdejšího Československa, kde se na něho opět hledělo s krajní podezřívavostí. Psal totiž o komunismu ryze formalistickou, ba modernistickou hudbou. Pak si odpočineme přímo americkou imperialistickou hudbou zejména meziválečné americké avantgardy, která v některých případech stále zůstává mimo pozornost světové hudební veřejnosti, ač jde o hudbu vysoce svéráznou, jejíž svéráz vetkla do amerického hudebního paradigmatu zejména osobnost Charlese Ivese. Jeden večer bychom chtěli věnovat i písňovému dílu Isaaka Osipoviče Dunajevského, kterého máme všichni zapsaného jako skladatele masových písní, a tudíž opovržení hodného. Leč skladatel kombinoval na tehdejší teroristickou dobu v Sovětském svazu nepřijatelnou jazzovou hudbu s optimismem nového světa a nového mládí. Jeho písňová tvorba pak v sobě spojuje nejlepší tradice ruské písně, Chopina a hluboké bolavé ruské duše. A aby toho citu nebylo příliš, přijde matematická hudba Iannise Xenakise, dá se říci komponujícího matematika a architekta. Hudba jako konstrukce ze železobetonu, most vypočítaný tak, aby nespadl po nájezdu 50 ruských tanků. Petr Kofroň Dramaturg, moderátor a dirigent Krásy dneška

    Markéta Vacovská, Lenka Dusilová & Spitfire Company & DAMÚZA: One Step Before the Fall

    Jiri_Strebl_boxer-119.jpg
    Od 26. 11. se zase budeme potkávat v ringu. Markéta Vacovská s Veronikou Kotlíkovou v roli boxera Muhammada Aliho a zpěvačka Lenka Dusilová mají energii, která bourá NoD. Oceňované představení o síle a chuti bojovat, o prohrách i vítězstvích. Červenou nití tanečního příběhu je Parkinsonova choroba a možná vize konce našich životů. Hypnotická hlasová a zvuková vlna v podání zpěvačky Lenky Dusilové a silový tanec Markéty Vacovské (27. 11., 15. 12.) či Veroniky Kotlíkové (26. 11.) se v jediném momentu střetávají uprostřed boxerské arény. Multižánrový projekt vysoce oceňované umělecké skupiny Spitfire Company tematizuje motiv boje, vyčerpanosti, projevů Parkinsonovy choroby a kolapsu. Je možné najít poetiku na místě, jako je boxerský ring? Boxer přece v ringu taky tančí, ovšem s cílem svého partnera položit na lopatky, zničit jej. Sám Muhammad Ali o sobě prohlásil: „Létám jako motýl, bodám jako včela. Tvoje pěsti nemohou zasáhnout to, co tvoje oči neuvidí.“ Ali šel od vítězství k vítězství, koho však nedokázal porazit, bylo jeho vlastní tělo a nemoc. A tento okamžik, onen moment pádu, tvoří nejsilnější část celého představení. Zápas v ringu umocňuje hlas a hudba Lenky Dusilové, která v některých okamžicích tvoří dokonce dominantní složku celého prožitku. To hlavní se potom odehrává v rovině střetu tance a hudby. Přijďte se podívat na příběh jednoho zápasu a najít bojovníka, který je v každém z nás. Ocenění: Nominace na Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon, Divadelní události 2012 (Vladimír Hulec: Divadelní noviny) Ceny České taneční platformy 2013 - Markéta Vacovská - Tanečnice roku a Martin Špetlík - Světelný design roku Ceny divadelních novin 2012/13 - Petr Boháč – Režie a koncept projektu, v kategorii Alternativní divadlo a Markéta Vacovská – Choreografie, v oboru Tanec a balet Herald Angel Award a nominace Total Theatre Award - Edinburgh Fringe 2013 "Inscenace je vystavená rovněž jako taneční sólo, nemohla by ovšem existovat bez hudební složky, kterou je živě vznikající hudba Lenky Dusilové, jde tedy vlastně o dvě prolínající se sólové exhibice v jednom. Může křehká tanečnice věrohodně zobrazit na jevišti představitele tak výsostně mužské sportovní disciplíny, jakou je box? Stoprocentně! A dokazuje to již druhé obsazení této inscenace. Na premiéře v roce 2012 tančila roli v ringu choreografka celého kusu Markéta Vacovská, která za svůj výkon získala titul Tanečnice roku v rámci cen České taneční platformy 2013 a jako choreografka získala v téže sezoně Cenu Divadelních novin (Petr Boháč byl oceněn jako režisér). Nyní roli nastudovala Veronika Kotlíková z taneční skupiny VerTeDance a podává rovněž naprosto strhující výkon." Lucie Kocourková, OperaPlus, 23. 2. 2014 „Nejde o žádný instantní taneček na krásu, doplněný boxerskými prvky, ale o silový tanec (neplést s křečovitým), sebevědomou a jasně vedenou performanci, v níž je znát práce každého svalu a kde je každý pohyb proveden tak, jako kdyby byl hlavním nositelem výrazu právě on a žádný jiný.“ 
(Jakub Novák, Aktualne.cz, 5.12. 2012) „Spojení obou osobností, napůl improvizované zvukové plochy vytvářené na syntezátor a zpěv Lenky Dusilové spolu s extrémně náročným fyzickým výkonem Markéty Vacovské plným pohybové fantazie a abstraktních obrazů odkrývajících existenciální roviny lidského těla i duše.” (Vladimír Hulec, Divadení události 2012, Divadení noviny) „Tanec Markéty Vacovské má v sobě výbušné momenty, tak jako byla výbušná Aliho osobnost i rétorika a přesto má vždy blízko k pádu na zem, tak jako když nejednou sám inkasoval k.o.” (Tomáš Kůs, Aliho pěsti ve tmě (CityOutPrague) „Na scéně jsou jen dvě ženy a neskutečná energie. Jen tanec a zpěv, hudba, zvuk, žádná slova a přece vysloveno vše, co mělo.” Domonik Melichar, Ztracené tělo (Divadení noviny) „Dusilová osciluje mezi kytarovými melodiemi indie stylu s přídechem naděje a synchronizovanými válečnickými pokřiky. Její hlas a hudba jsou dokonalým doprovodem agresivní, manické energii a bojovnému tanci Markéty Vacovské." (Rachael Collins, Prague Film and Theatre Centre) Herald* "a gut-wrenching tour-de-force" The Skinny** “a powerful piece” ThreeWeeks** "A performance which well deserved the standing ovation it received from this audience." Délka: 43 min

      Markéta Vacovská, Lenka Dusilová & Spitfire Company & DAMÚZA: One Step Before the Fall

      Jiri_Strebl_boxer-119.jpg
      Od 26. 11. se zase budeme potkávat v ringu. Markéta Vacovská s Veronikou Kotlíkovou v roli boxera Muhammada Aliho a zpěvačka Lenka Dusilová mají energii, která bourá NoD. Oceňované představení o síle a chuti bojovat, o prohrách i vítězstvích. Červenou nití tanečního příběhu je Parkinsonova choroba a možná vize konce našich životů. Hypnotická hlasová a zvuková vlna v podání zpěvačky Lenky Dusilové a silový tanec Markéty Vacovské (27. 11., 15. 12.) či Veroniky Kotlíkové (26. 11.) se v jediném momentu střetávají uprostřed boxerské arény. Multižánrový projekt vysoce oceňované umělecké skupiny Spitfire Company tematizuje motiv boje, vyčerpanosti, projevů Parkinsonovy choroby a kolapsu. Je možné najít poetiku na místě, jako je boxerský ring? Boxer přece v ringu taky tančí, ovšem s cílem svého partnera položit na lopatky, zničit jej. Sám Muhammad Ali o sobě prohlásil: „Létám jako motýl, bodám jako včela. Tvoje pěsti nemohou zasáhnout to, co tvoje oči neuvidí.“ Ali šel od vítězství k vítězství, koho však nedokázal porazit, bylo jeho vlastní tělo a nemoc. A tento okamžik, onen moment pádu, tvoří nejsilnější část celého představení. Zápas v ringu umocňuje hlas a hudba Lenky Dusilové, která v některých okamžicích tvoří dokonce dominantní složku celého prožitku. To hlavní se potom odehrává v rovině střetu tance a hudby. Přijďte se podívat na příběh jednoho zápasu a najít bojovníka, který je v každém z nás. Ocenění: Nominace na Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon, Divadelní události 2012 (Vladimír Hulec: Divadelní noviny) Ceny České taneční platformy 2013 - Markéta Vacovská - Tanečnice roku a Martin Špetlík - Světelný design roku Ceny divadelních novin 2012/13 - Petr Boháč – Režie a koncept projektu, v kategorii Alternativní divadlo a Markéta Vacovská – Choreografie, v oboru Tanec a balet Herald Angel Award a nominace Total Theatre Award - Edinburgh Fringe 2013 "Inscenace je vystavená rovněž jako taneční sólo, nemohla by ovšem existovat bez hudební složky, kterou je živě vznikající hudba Lenky Dusilové, jde tedy vlastně o dvě prolínající se sólové exhibice v jednom. Může křehká tanečnice věrohodně zobrazit na jevišti představitele tak výsostně mužské sportovní disciplíny, jakou je box? Stoprocentně! A dokazuje to již druhé obsazení této inscenace. Na premiéře v roce 2012 tančila roli v ringu choreografka celého kusu Markéta Vacovská, která za svůj výkon získala titul Tanečnice roku v rámci cen České taneční platformy 2013 a jako choreografka získala v téže sezoně Cenu Divadelních novin (Petr Boháč byl oceněn jako režisér). Nyní roli nastudovala Veronika Kotlíková z taneční skupiny VerTeDance a podává rovněž naprosto strhující výkon." Lucie Kocourková, OperaPlus, 23. 2. 2014 „Nejde o žádný instantní taneček na krásu, doplněný boxerskými prvky, ale o silový tanec (neplést s křečovitým), sebevědomou a jasně vedenou performanci, v níž je znát práce každého svalu a kde je každý pohyb proveden tak, jako kdyby byl hlavním nositelem výrazu právě on a žádný jiný.“ 
(Jakub Novák, Aktualne.cz, 5.12. 2012) „Spojení obou osobností, napůl improvizované zvukové plochy vytvářené na syntezátor a zpěv Lenky Dusilové spolu s extrémně náročným fyzickým výkonem Markéty Vacovské plným pohybové fantazie a abstraktních obrazů odkrývajících existenciální roviny lidského těla i duše.” (Vladimír Hulec, Divadení události 2012, Divadení noviny) „Tanec Markéty Vacovské má v sobě výbušné momenty, tak jako byla výbušná Aliho osobnost i rétorika a přesto má vždy blízko k pádu na zem, tak jako když nejednou sám inkasoval k.o.” (Tomáš Kůs, Aliho pěsti ve tmě (CityOutPrague) „Na scéně jsou jen dvě ženy a neskutečná energie. Jen tanec a zpěv, hudba, zvuk, žádná slova a přece vysloveno vše, co mělo.” Domonik Melichar, Ztracené tělo (Divadení noviny) „Dusilová osciluje mezi kytarovými melodiemi indie stylu s přídechem naděje a synchronizovanými válečnickými pokřiky. Její hlas a hudba jsou dokonalým doprovodem agresivní, manické energii a bojovnému tanci Markéty Vacovské." (Rachael Collins, Prague Film and Theatre Centre) Herald* "a gut-wrenching tour-de-force" The Skinny** “a powerful piece” ThreeWeeks** "A performance which well deserved the standing ovation it received from this audience." Délka: 43 min

        Lena Yellow koncert

        nova-lena-yellow.jpg
        Zpěvačka známé vokální skupiny Yellow Sisters a Mateřské.com Lena Yellow přichází se svým sólovým projektem, na kterém se spolupodílí skladatel a pianista Tomáš Sýkora. Deska Positivity obsahuje převážně autorské skladby a je přímo nabitá pozitivní energií. Z hudby sálá inspirace afro-americkým soulem, popem a jazzem. Ke spolupráci byly přizváni vokalisté z Bostonské Berklee College of Music a zkušení hráči: Adam Koller (bicí, perkuse), Tomáš Fuchs (kytara), Miloš Klápště (baskytara, kontrabas). Některé píšně Tomáš Sýkora zaranžoval pro dechovou sekci a smyčcový kvartet. Deska se nahrávala v Biotech Studiu, o zvuk se postaral Ecson Waldes. FB Lena Yellow bandzone Lena Yellow pozvánka na křest www.lenayellow.com

          Urban Beats

          Urban_Beats_po_web.jpg
          Pravidelný mejdan se věnuje urban music, tzn. hudbě ulice od Kingstonu přes New York a Barcelonu až třeba po senegalský Dakar. Rozšiřte si obzory, rezidenty těchto večerů jsou ostřílení DJs Admirál Kolíbal, Ed Bass a jejich hosté.

          Game's NoD over

          dsc-0715-2.JPG
          Dlouhé podzimní neděle jsou jako stvořené pro stolní hry! Pestrý výběr těch nejzajímavějších Vám je k dispozici na baru v Café NoD, stačí si jen vybrat. Zahrajte si TICKET TO RIDE: EUROPE DIXIT – základní hra DIXIT – rozšíření 3 DIXIT – rozšíření 2,4,5, od 16.11. JUNGLE SPEED CARCASSONNE – základní hra SCRABBLE ŠACHY AZ KVIZ CINK! DOMINION QUORIDOR POSLEDNÍ SLOVO BANG! – základní hra BANG! – MĚSTO DUCHŮ - ZLATÁ HOREČKA - DIVOKÝ ZÁPAD - FISTFUL - ÚDOLÍ STÍNŮ

          V. Čermáková, J. Vrána, A. Macháčová: Černá ovce rodiny

          cerna-ovce-rodiny-vizual-web.jpg
          Ola Hepnarová-Breiviková slaví své třinácté narozeniny. Rodinná oslava nestojí za moc, dárky nesedí a ani se nelíbí. Vypadá to, že jediné, čemu rodiče rozumí je jejich firma DOPISY OD SRDCE, která se specializuje na psaní a rozesílání nenávistných anonymů. Proč dostává Ola každý rok k narozeninám zbraň a modely aut? Co tím chtějí rodiče naznačit? Olo, prober se, jsi černá ovce rodiny... I love You, Black Sheep. „Domnívala jsem se, že hlavní postava bude fascinována agresí, negací a mystikou, bude podléhat charismatickým vůdcům. Ale v našem příběhu jde o víc, než to. Jde o nalézání vlastní pravdy, zodpovědnosti, talentu a citlivosti vůči lidem i sobě samému," prozrazuje k představení režisérka Viktorie Čermáková. Do jaké míry se Ola nechá ovlivnit? Přikloní se na stranu svých rodičů? Facebook Černá ovce rodiny
          Premiéra