Prague Pride | Mr. Bear 2016

poster.jpg
V sobotu 13. srpna 2016 se od 20.00 uskuteční již 6. ročník volby Mr. Bear CZ 2016. Slavnostní večer se koná tradičně v Experimentálním prostoru v NoD, Dlouhá 33, Praha 1. Akce se koná v rámci programu festivalu Prague Pride 2016. V rámci večera vám budou představeni jednotliví kandidáti na titul Mr. Bear 2016, kteří projdou tradičními třemi koly výběru. Kandidáti se vám nejprve představí a přiblíží své zájmy v rozhovoru s moderátorem, dále se vás budou snažit zaujmout svým vystoupením ve volné disciplíně a poslední na řadu přijde promenáda v plavkách. Během večera vám bude hrát DJ Perfecto, host z Maďarska. Vrcholem večera bude vyhlášení vítěze, kterého budou mít možnost volit všichni přítomní diváci. Přijďte a podpořte svého favorita. Více informací: zde. Vstupenky k dostání v Kafírně u Českého Pána v Kozí ulici od středy 10. srpna 2016 nebo v den konání akce před vstupem do NoDu.

Tvůrčí skupina Díra na trhu: Plešatá zpěvačka (Ionesco, Jánová, Valerián)

plesata-zpevacka-13.jpg
DÍRA NA TRHU uvádí PLEŠATÁ ZPĚVAČKA 2015 (Ionesco, Jánová, Valerián) Inscenace Plešatá zpěvačka 2015 vychází z původního dramatu od Eugèna Ionesca z roku 1950. Autor se inspiroval slovníkem rumunsko-anglické konverzace a ze všech nesmyslných a strohých frází, které v učebnici našel, dal dohromady dialogy pro dva anglické manželské páry. Na formální a nezáživné návštěvě u jednoho z nich řeší naprosté nesmysly, neposlouchají se a do krve se hádají o banálních problémech. Ionesco tak absurdním způsobem poukazoval na problémy mezilidské komunikace a vzájemného neporozumnění. Vznikla tím absurdní komedie, která svou nadčasovostí a aktuálností inspirovala zase nás. Naše “falešná zpěvačka” nastavuje zrcadlo téhle úžasné době, ve které všichni žijeme. Ionescův námět jsme přenesli do současné nekompromisní doby a prostředí, které je blízké mladým lidem. Ocitáme se v pražském dekadentním baru, kde vidíme dekadentní obrazy a dekadentní instalace. Sraz tu má pražská dekadentní mládež. Všichni hlásají svůj dekadentní názor a zároveň se dekadentně neposlouchají. Nezajímá je nikdo, kromě jich samotných. Nerespektují nikoho, kromě vlastního ega. Ničeho a nikoho se nebojí… snad kromě Velitele Požárníků… a režiséra.

Studio DAMÚZA, kolektiv a Jiří Havelka: Já, hrdina (DERNIÉRA)

ja-hrdina-1.jpg
Česká (mašín)érie Holá rekonstrukce. Nic než fakta. Udělej si názor. A pak ho změň. Žádné divadlo, pouze holá rekonstrukce. Autorský projekt je rekonstrukcí činů bratří Mašínů a poskytuje maximálně objektivní prostředí pro rozřešení jednoduché, ale vyhrocené otázky: VRAH nebo HRDINA? Připadáme si, že víme dost. Ale víme jen tolik, kolik informací máme zrovna k dispozici. Mašínové hájili svobodu. Možná jen svou vlastní. Díky odvaze a přesvědčení o vlastní pravdě se jim podařilo uprchnout přes přísně střežené hranice a o několik desítek let později získat několik vyznamenání. Při jejich akcích však zemřeli lidé. Připadáte si objektivní? A na čí straně stojíte? Autorská inscenace čerpá z policejních záznamů, autentických rozhovorů a internetových diskuzí k tématu bratří Mašínů. Inscenace vznikla jako absolvenstké představení studentů KALD DAMU, premiéra 27. října 2011 Divadlo DISK. --- Havelka nestraní nikomu, jen skládá fakta a stanoviska otáčí ze všech možných úhlů. A protože má smysl pro humor, nechybí tu ani rozmanité komické detaily. Ty jsou více přítomné v další tematické linii, kterou je nekončící vzrušení nad případem stále probíhající napříč celou naší společností. jmc, Lidové noviny Princip sběrné metody informací, které se v průběhu zkoušek postupně skládají do definitivního tvaru, nabízí mladým hercům neobvyklý, dle mého velmi inspirativní způsob práce. Princip, kdy herci spíše nežli konkrétní postavy ztvárňují obecnější charaktery, je v tomto případě ještě posunut - jednotlivci jsou v pravém slova smyslu figuranty, kteří nemají hrát, naopak si zachovat odstup. Tato neosobnost má své zvláštní kouzlo, je chvílemi až detektivně napínavá. Jana Soprová, Český rozhlas 3 – Mozaika Studenti přesto svou rekonstrukcí (pravděpodobně záměrně) dokazují, že objektivita ani v jejich podání není možná – že samotná montáž pramenů, jejich výběr, řazení a skladba, s sebou vždy ponesou nějak tendenční stanovisko. A tak jen podtrhují snadnost manipulace v obecném společenském mínění a upozorňují na mnohdy banální názorovou vyhraněnost, která se odvíjí od míry (ne)informovanosti každého z nás. Magdalena Pantáková, www.kulturissimo.cz

NoD / Kviiiz

img-0498.JPG
Vědomostní kavárenský kvíz. Další vydání vědomostního zápolení na vlnách vašich mozkových závitů. Postavte si tým o maximálně 4 lidech a pojďte vyzkoušet nakolik se orientujete v učivu středních škol, populárních tématech i v makabrózních zákoutích divna. Pravidla: - dvě kola po patnácti otázkách - v každém týmu maximálně 4 osoby - zákaz používání chytrofónů a internetů - vítězný tým má milou povinnost vytvořit následující kvíz - první tým v pořadí vyhrává vstupenky na libovolné divadelní představení v NoD - druhý a třetí tým získávají bonus ke spotřebě u nás na baru Café NoD Pro překvapivě velkou účast v minulém kole omezujeme počet týmů na 15. Týmy se budou registrovat od 19:30 do 19:50. Vstup zdarma

D. Sulženko Hoštová, J. Čtvrtník, Experimentální prostor NoD: Proces

20150122-7185.jpg
...bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... trapný, nudný, dlouhý... prázdný, nahý, krátký... bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš moc! Po čtyřech letech tvůrčí pauzy se na scénu vrací tanečnice Dora Sulženko Hoštová s autorskou pohybovou inscenací Proces. Na rozdíl od předchozích sólových projektů ji nyní na jevišti doprovází herec a tanečník Jan Čtvrtník a hudebnice a DJka Johana Švarcová. Všechno co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat. Proces v tomto případě není „Kafkův“, ale tvůrčí. Pohled na vznik představení z různých úhlů, po vrstvách. Málokdy diváci přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým představením. Co by se ale stalo, kdyby sledovali proces jeho vzniku, ukazuje nově připravovaná premiéra v NoD. Jednotlivé pohyby, pokusy, samotný pohyb, pak i zvuk, tréning opakování, pilování detailů. Proces je také o tom, jak by taneční představení nemělo vypadat: „Bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... Trapný, nudný, dlouhý... Prázdný, nahý, krátký... Bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš a moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Na Proces nežádala granty, aby si uchovala naprostou tvůrčí svobodu a volnost. Vznik inscenace podpořili samotní diváci na donátorském portálu Everfund.cz. Tvůrčí tým Procesu dotváří mladý herec Jan Čtvrtník a dramaturgyně Marta Ljubková, která se podílela například na divadelní události loňské divadelní sezóny, inscenaci Dechovka Divadla Vosto5. Představení doplňuje živou hudbou Johana Švarcová, která působí například ve svojí hudební formaci Kazety. „Dora Hoštová patří k originálním tanečníkům a choreografům, kteří se snaží stále hledat nové způsoby vyjádření a má tak v dramaturgii NoDu své místo. Představení Proces kolem sebe navíc vyzařuje auru dobrodružství. Myslím, že Dora se nyní nachází v přelomovém momentě života a že stejně přelomový bude i Proces,“ slibuje dramaturg Experimentálního prostoru NoD Adam Halaš. PRESS "Zázraky se dějí, pomyslela jsem si po několika minutách sledování Procesu Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka v Nodu. Co scéna, to překvapení. Skvělí a neokoukaní protagonisté, živý, aktivní sound (Johanka Švarcová), choreografie s minimem stereotypů, nepředvídatelná struktura a ošidně formulovatelné téma." Jana Návratová, Taneční zóna "Ačkoli je inscenace pojata s nadsázkou, s pohybem a jeho kvalitou zacházejí interpreti poctivě. Celému kusu určitě přispěla i přítomnost dramaturgyně (Marta Ljubková), ale jde především o promyšlené autorské představení s názorem. A to zdaleka není samozřejmost. Stejně jako schopnost podívat se na svůj vlastní obor s nadhledem." Lucie Kocourková, OperaPLUS "Proces sliboval dokonalé dílo, čemuž určitým způsobem dostál. Jedná se o experimentální projekt, ve kterém tvůrci inteligentním způsobem zesměšňují současné divadelní (i filmové) postupy a techniky. Dora Sulženko Hoštová je již zkušenou choreografkou, což mohl nejeden divák ocenit na choreografické struktuře celého kusu... Hoštová umí vytvořit odlehčené, ale přesto inteligentní dílo, které v dnešní tanečně-divadelní produkci, zahlcené nekvalitně zpracovanými vážnými tématy, je velmi vítané." Josef Bartoš, Taneční aktuality Rozhovor Jakuba Nováka s Dorou Sulženko Hoštovou Recenze Josefa Bartoše

Nebeský - Trmíková - Prachař & Experimentální prostor NoD: DVOJÍ DOMOV / z Čepa

img-0164.jpg
„Jest kdesi sladké jádro, ale polámeme si ještě všechny nehty, než se k němu dostaneme.“ Prozaik a esejista Jan Čep ve svém díle často hovoří o druhém světě, který je našim očím skrytý, o druhém domovu, ve kterém, jak Čep věří „budou všechny věci přítomny zároveň a touha nebude utrpením, nýbrž slastí bez konce. Uvidíme se tam tváří v tvář, ne už jenom v zrcadle a podobenství, a jizvy našich srdcí zatřpytí se jako hvězdy“. Brány této druhé reality se skrze texty Jana Čepa v nové inscenaci s názvem Dvojí domov pokusí otevřít tvůrci Lucie Trmíková, David Prachař a Jan Nebeský, kteří se po několika úspěšných inscenacích (PEKLO – Dantovské variace, Kabaret Shakespeare, ad.) opět vrací do Experimentálního prostoru NoD. Tradiční tvůrčí trojlístek doplní nově od září 2016 herec Ondřej Pavelka. Všechny jemné pocity i bouřlivá dramata duše Čepových textů skrze hudbu zvnitřní Martin Dohnal. Výtvarně inscenaci oživí Igor Korpaczewski. Název Dvojí domov je též velmi výstižným pro Čepovu celoživotní situaci. V roce 1948 opustil komunistické Československo a až do své smrti žil ve svém druhém domově, ve Francii. Celý život ale nepřestal toužit po Čechách, svém prvním domově, do kterého se po své emigraci už nikdy nevrátil. Jeho dílo bylo po čtyřicet let komunismu jen velmi málo přístupné. Teprve v roce 1991, téměř dvacet let po jeho smrti v exilu ve Francii, vyšlo v Čechách jeho souborné vydání. „V dramaturgii NoDu chceme dát prostor i hlubším až metafyzickým námětům, kterým se právě Jan Čep ve své literatuře věnuje.“ říká Adam Halaš, umělecký šéf Experimentáního prostoru NoD a dodává: „Představení je pro mě především o umění se rozhodnout. Jedná se o zajímavou paralelu na téma krize středního věku, které již bylo v NoDu zpracováno v inscenaci Peklo – Dantovské variace. Intimní až básnické duševno může být jistým protipólem ke křiklavým soudobým tématům, která neustálým omíláním ztratila svůj obsah. Těším se na další spolupráci s triem Nebeský – Trmíková – Prachař, kteří díky své sehranosti a profesionalitě dokáží divákovi takový intimní zážitek zprostředkovat.“ - - - - - PRESS "Dvojí domov je stručně řečeno krásná a poetická inscenace. Má podobu divadelní eseje neokázale se zamýšlející nad životem a smrtí, setkáváním se a míjením, blízkostí i cizotou ... činí to jemně, nepateticky, a ještě s humorem ... " - Jana Machalická (Lidové noviny, 13.10.2015) " Jemnými, přitom divadelně bohatými a proměnlivými prostředky nás Jan Nebeský se svými kolegy dovedl k existenciálnímu ztišení, po němž by snad bylo příhodnější zážitek ještě dlouze dodýchat než ho okamžitě odměnit potleskem. Ten si ovšem tvůrci zaslouží." - Jan Kerbr (Divadelní noviny, 24.10.2015) "Druhý domov je intenzivní svět skrytý uvnitř. Chce se mi běžet přes pustá a neznámá pole, jako duchovně zaměřenému spisovateli, esejistovi, překladateli a českému emigrantovi ve Francii Janu Čepovi (1902 až 1974). Můžete běžet také ..." - Dana Benešová-Trčková (ČT24, 29.10.2015)

Nebeský - Trmíková - Prachař & Experimentální prostor NoD: DVOJÍ DOMOV / z Čepa

img-0164.jpg
„Jest kdesi sladké jádro, ale polámeme si ještě všechny nehty, než se k němu dostaneme.“ Prozaik a esejista Jan Čep ve svém díle často hovoří o druhém světě, který je našim očím skrytý, o druhém domovu, ve kterém, jak Čep věří „budou všechny věci přítomny zároveň a touha nebude utrpením, nýbrž slastí bez konce. Uvidíme se tam tváří v tvář, ne už jenom v zrcadle a podobenství, a jizvy našich srdcí zatřpytí se jako hvězdy“. Brány této druhé reality se skrze texty Jana Čepa v nové inscenaci s názvem Dvojí domov pokusí otevřít tvůrci Lucie Trmíková, David Prachař a Jan Nebeský, kteří se po několika úspěšných inscenacích (PEKLO – Dantovské variace, Kabaret Shakespeare, ad.) opět vrací do Experimentálního prostoru NoD. Tradiční tvůrčí trojlístek doplní nově od září 2016 herec Ondřej Pavelka. Všechny jemné pocity i bouřlivá dramata duše Čepových textů skrze hudbu zvnitřní Martin Dohnal. Výtvarně inscenaci oživí Igor Korpaczewski. Název Dvojí domov je též velmi výstižným pro Čepovu celoživotní situaci. V roce 1948 opustil komunistické Československo a až do své smrti žil ve svém druhém domově, ve Francii. Celý život ale nepřestal toužit po Čechách, svém prvním domově, do kterého se po své emigraci už nikdy nevrátil. Jeho dílo bylo po čtyřicet let komunismu jen velmi málo přístupné. Teprve v roce 1991, téměř dvacet let po jeho smrti v exilu ve Francii, vyšlo v Čechách jeho souborné vydání. „V dramaturgii NoDu chceme dát prostor i hlubším až metafyzickým námětům, kterým se právě Jan Čep ve své literatuře věnuje.“ říká Adam Halaš, umělecký šéf Experimentáního prostoru NoD a dodává: „Představení je pro mě především o umění se rozhodnout. Jedná se o zajímavou paralelu na téma krize středního věku, které již bylo v NoDu zpracováno v inscenaci Peklo – Dantovské variace. Intimní až básnické duševno může být jistým protipólem ke křiklavým soudobým tématům, která neustálým omíláním ztratila svůj obsah. Těším se na další spolupráci s triem Nebeský – Trmíková – Prachař, kteří díky své sehranosti a profesionalitě dokáží divákovi takový intimní zážitek zprostředkovat.“ - - - - - PRESS "Dvojí domov je stručně řečeno krásná a poetická inscenace. Má podobu divadelní eseje neokázale se zamýšlející nad životem a smrtí, setkáváním se a míjením, blízkostí i cizotou ... činí to jemně, nepateticky, a ještě s humorem ... " - Jana Machalická (Lidové noviny, 13.10.2015) " Jemnými, přitom divadelně bohatými a proměnlivými prostředky nás Jan Nebeský se svými kolegy dovedl k existenciálnímu ztišení, po němž by snad bylo příhodnější zážitek ještě dlouze dodýchat než ho okamžitě odměnit potleskem. Ten si ovšem tvůrci zaslouží." - Jan Kerbr (Divadelní noviny, 24.10.2015) "Druhý domov je intenzivní svět skrytý uvnitř. Chce se mi běžet přes pustá a neznámá pole, jako duchovně zaměřenému spisovateli, esejistovi, překladateli a českému emigrantovi ve Francii Janu Čepovi (1902 až 1974). Můžete běžet také ..." - Dana Benešová-Trčková (ČT24, 29.10.2015)

Nebeský - Trmíková - Prachař & 420PEOPLE & Experimentální prostor NoD: Peklo - Dantovské variace

web-vizual-peklo.jpg
David Prachař a 420PEOPLE v tragikomedii o souboji se životem mírně za zenitem. Hudba a tanec v kolotoči nudy, lenosti a apatie. Peklo není místo, je to stav duše. Osvědčené tvůrčí trio Nebeský – Trmíková – Prachař se vrací do Experimentálního prostoru NoD. Ve spolupráci s výjimečným souborem současného tance 420PEOPLE zde zinscenují Peklo, představení inspirované Božskou komedií Dante Alighieriho a tématem krize středního věku. V hlavní roli tragikomického podobenství o souboji se smutkem, nudou a leností, které se vkrádají do lidského života po uplynutí jeho první poloviny, se představí David Prachař. Jedná se již o druhé představení, kde se na divadelní scéně setká se souborem 420PEOPLE , který má za sebou spolupráci se světově uznávanými choreografy, jako je například Ohad Naharin. Brilantní herecké mistrovství, prvotřídní taneční výkony v osobité choreografii, nevšedně pojatý klasický námět, genius loci výjimečného místa… Peklo - Dantovské variace slibuje mimořádný divácký zážitek! Máte dotaz? Po každém uvedení následuje krátká moderovaná diskuze zdarma. Rozhovor (nejenom) o Pekle a krizi středního věku s Natašou Novotnou a Davidem Prachařem. PRESS Ač napsal Dante Alighieri Božskou komedii už ve 14. století, v pražském prostoru NoD dokazují, že jeho verše neztratily nic na kráse ani v dnešní době. Představení Peklo se může pochlubit skvělou hudbou, tanečními výkony a hlavně Davidem Prachařem. Tomáš Šťástka, iDnes.cz Pohybová stránka inscenace je překvapivě odlehčená a překvapivě krásná. Pravá hrůza čiší ze slov, nikoli z jevištních obrazů, které soubor před námi zpodobuje. V tomhle pekle bychom se nakonec tolik nebáli, je totiž záludně příjemné (ale ne nadarmo se říká, že cesta do něj je rovná a přímá). Lucie Kocourková, Taneční aktuality ... Divoká rozjívenost, matná bezbřehost a nuda, extravagantnost, extáze zdivočelých smyslů se násobí a simultánně zmnožují ve „výronech“ lidské mysli a představivosti. Marcela Benoniová, Opera PLUS --- Představení vzniká v koprodukční spolupráci Jedl o.s., Experimentálního prostoru NoD a 420PEOPLE. Partnerem inscenace je Činohra Divadla X. F. Šaldy a Národní divadlo. Představení vzniká za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy, Nadace Život umělce, Nadace Český literární fond, Státního fondu kultury ČR, Fondation BNP Paribas.
design by various