Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní
Vyprodáno

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Veronika Psotková: VINOK

Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové.  Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.  

Vyprodáno

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol. (předpremiéra)

Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj díru do asteroidu, bojujou s mimozemským monstrem nebo…

Vyprodáno

Vánoční IMPROspeciál / IMPROvariace

Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…

Vyprodáno

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

SILVESTR V NODU

Přijďte s námi oslavit konec roku 2024 do Baru NoD. Těšit se můžete na top drinky, skvělé jídlo a videodiskotéku, kter…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

CYRANO Z BERGERACU / Jižní spojka 2024

Divoká romantika s válkou v zádech. Vynikající, odvážná adaptace klasického dramatu, ve kter…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022
#divadlo #hudba #galerie

Roel van der Linden: ROEL

<p>Projekt holandsk&eacute;ho mal&iacute;ře a umělce Roela van der Lindena pro Galerii NoD rozv&iacute;j&iacute; strategie, kter&eacute; umělec kontinu&aacute;lně rozv&iacute;j&iacute; ve sv&yacute;ch ned&aacute;vn&yacute;ch v&yacute;stavn&iacute;ch projektech a uměleck&yacute;ch akc&iacute;ch, založen&yacute;ch na mal&iacute;řsk&eacute; pr&aacute;ci ve veřejn&eacute;m prostoru či participativn&iacute;ch postupech. V r&aacute;mci těchto mal&iacute;řsk&yacute;ch intervenc&iacute; expanduje mal&iacute;řsk&eacute; m&eacute;dium do &scaron;ir&scaron;&iacute;ho prostorov&eacute;ho kontextu. Hled&aacute; hranice vypověditeln&eacute;ho a symbolick&eacute;ho skrze redukci mal&iacute;řsk&eacute;ho slovn&iacute;ku na z&aacute;kladn&iacute; v&yacute;razov&eacute; prostředky barvy, tvaru a jejich symbolick&yacute;ch možnost&iacute; v omezen&yacute;ch vizu&aacute;ln&iacute;ch symbolech jako je ikon či emotikon.</p> <p>V prostoru Galerie NoD posouv&aacute; Roel van der Linden svou mal&iacute;řskou akci směrem k ryze intuitivn&iacute;, procesu&aacute;ln&iacute; a automatick&eacute; malbě, v n&iacute;ž prostřednictv&iacute;m site-specific intervence proměňuje prostor galerie v monument&aacute;ln&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; pl&aacute;tno. V popřed&iacute; jeho akce stoj&iacute; performativn&iacute; mal&iacute;řsk&yacute; akt, kter&yacute; na jednu stranu zpř&iacute;tomňuje, na druhou stranu současně i konzervuje mal&iacute;řovu fyzikalitu a exekutivitu jeho vlastn&iacute;ho těla. Prostřednictv&iacute;m &quot;byt&iacute; teď a tady&quot; neotev&iacute;r&aacute; ROEL skrze svou tělesnost cesty jen k voln&eacute;, nekonvenčn&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; hře, ale skrze neupozaditeln&eacute; procesy podvědom&iacute; nech&aacute;v&aacute; ve sv&eacute; malbě promlouvat tak&eacute; abstrahovan&eacute; stopy aktu&aacute;ln&iacute;ho společensk&eacute;ho děn&iacute;, ať už zjevn&eacute;ho, tak i podprahov&eacute;ho.</p> <p><strong>Roel Van der Linden</strong> (*1982) je holandsk&yacute; mal&iacute;ř, kter&yacute; ohled&aacute;v&aacute; různ&eacute; aktu&aacute;ln&iacute; polohy současn&eacute; malby od klasick&eacute;ho z&aacute;věsn&eacute;ho obrazu po monument&aacute;ln&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; projekty, gesta a mal&iacute;řsk&eacute; strategie v roz&scaron;&iacute;řen&eacute;m poli. Ve sv&eacute; tvorbě balancuje mezi hyperrealistick&yacute;mi, m&iacute;rně či v&iacute;ce postsurrealistick&yacute;mi kompozicemi, pln&eacute; různě zjevn&yacute;ch v&yacute;znamů a současnou abstraktn&iacute; malbou v jej&iacute;ch variac&iacute;ch siln&eacute;ho trendu &bdquo;zombie formalismu&ldquo;. V jeho tvorbě se kloub&iacute; modernismus, postmodernismus, ale tak&eacute; obdiv a &uacute;cta ke klasick&yacute;m poloh&aacute;m malby, zprostředkovan&eacute; tradic&iacute; holandsk&yacute;ch mistrů. Ta do van der Lindenovy tvorby vn&aacute;&scaron;&iacute; prvky krajinomalby (vermeerovsk&eacute;ho, van goyenovsk&eacute;ho či rembrandtovsk&eacute;ho střihu), kterou rozv&iacute;j&iacute; v s&eacute;ri&iacute;ch mal&yacute;ch impresivně expresivn&iacute;ch kompozic.</p> <p>V roce 2022 vytvořil největ&scaron;&iacute; česk&yacute; obraz na pl&aacute;tno, kter&yacute; m&aacute; bez přeru&scaron;en&iacute; d&eacute;lku 1 kilometr a 67,7 metrů.</p>

Pavla Sceranková: Křest knihy - Universe in the Head

<p>Uveden&iacute; nov&eacute; knihy Pavly Scerankov&eacute; &quot;<strong><em>Vesm&iacute;r v hlavě</em></strong>&quot; proběhne v r&aacute;mci v&yacute;stavy <strong><em><a href="https://nod.roxy.cz/gallery/exhibitions-detail/885/pavla-scerankova-hlava-ktera-se-budi-ve-4-rano">Hlava, kter&aacute; se bud&iacute; ve 4 r&aacute;no</a></em></strong> v pražsk&eacute; Galerii NoD. Ud&aacute;losti bude předch&aacute;zet komentovan&aacute; prohl&iacute;dka aktu&aacute;ln&iacute; v&yacute;stavy za př&iacute;tomnosti&nbsp;samotn&eacute; umělkyně od&nbsp;17.00. Nov&aacute; publikace dokumentuje tvorbu Pavly Scerankov&eacute; v posledn&iacute;m desetilet&iacute;. Je doprov&aacute;zena texty britsk&eacute; kritičky Chloe Stead a česk&eacute;ho kur&aacute;tora Jana Z&aacute;le&scaron;&aacute;ka. Autorkou grafick&eacute;ho designu je Ad&eacute;la Svobodov&aacute;.</p> <p>Publikace vznikla d&iacute;ky podpoře Akademie v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute;, St&aacute;tn&iacute;ho fondu kultury a Lucie Drdova Gallery. Na&scaron;e poděkov&aacute;n&iacute; za podporu d&aacute;le patř&iacute; Josefu Maixnerovi.</p> <p>V&iacute;ce <strong><a href="https://nod.roxy.cz/gallery/exhibitions-detail/885/pavla-scerankova-hlava-ktera-se-budi-ve-4-rano">ZDE</a></strong>.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava a ve&scaron;ker&yacute; program Galerie NoD vznik&aacute;&nbsp;za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p> <p>&nbsp;</p>

PAVLA SCERANKOVÁ: Hlava, která se budí ve 4 ráno

<p>Ve sv&eacute;m nejnověj&scaron;&iacute;m v&yacute;stavn&iacute;m projektu &quot;<strong><em>Hlava, kter&aacute; se bud&iacute; ve 4 r&aacute;no</em></strong>&quot; se <strong>Pavla Scerankov&aacute;</strong> věnuje možnostem, jak prostřednictv&iacute;m objektu a objektov&eacute; instalace vytvořit intimn&iacute; svědectv&iacute; o situac&iacute;ch a běžn&yacute;ch traumatech, kter&yacute;mi si člověk v 21. stolet&iacute; proch&aacute;z&iacute;, ať už ve vz&aacute;jemn&yacute;ch interakc&iacute;ch, tak i čistě ve sv&eacute;m vnitřn&iacute;m světě. Prostřednictv&iacute; s&eacute;rie maloform&aacute;tov&yacute;ch objektů, materi&aacute;lově &uacute;sporn&yacute;ch, minimalistick&yacute;ch a v&yacute;razově intimně pojat&yacute;ch portr&eacute;tů hlav, chce zpř&iacute;stupnit rozličn&eacute; t&iacute;živ&eacute; a bolestiv&eacute; momenty života každ&eacute;ho z n&aacute;s.</p> <p>Pavla Scerankov&aacute; (*1980) přin&aacute;&scaron;&iacute; do oblasti sochařsk&eacute; a objektov&eacute; tvorby nov&yacute; autorsk&yacute; jazyk a v&yacute;raz, novou koncepci, navazuj&iacute;c&iacute; na siln&yacute; odkaz postmodern&iacute;ho, ale z&aacute;roveň i neokonceptu&aacute;ln&iacute;ho prostorov&eacute;ho uměn&iacute;. Vytv&aacute;ř&iacute; sochařsk&eacute; objekty a instalace vyznačuj&iacute;c&iacute; se minimalistickou čistotou a citliv&yacute;m vztahem k dan&eacute;mu m&iacute;stu. Jinou polohou jej&iacute; tvorby je vytv&aacute;řen&iacute; objektů, v nichž je zakomponov&aacute;n prvek akce, kter&eacute; vyz&yacute;vaj&iacute; div&aacute;ka k interakci. Někdy nab&yacute;vaj&iacute; podoby videa, či sp&iacute;&scaron;e videosochy, kter&aacute; stoj&iacute; na pomez&iacute; performance, animovan&eacute; sochy a autonomn&iacute;ho videa. Vyjadřuj&iacute; existenci&aacute;ln&iacute; vztah člověka k prostřed&iacute;, ve kter&eacute;m žije a se kter&yacute;m se konfrontuje. V obsahov&eacute; rovině se Pavla Scerankov&aacute; intenzivně zab&yacute;v&aacute; reflex&iacute; lidsk&eacute;ho vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, pamět&iacute; a individu&aacute;ln&iacute;m prož&iacute;v&aacute;n&iacute;m okoln&iacute;ho světa. Vych&aacute;z&iacute; z osobn&iacute;ho prožitku a zkoum&aacute; způsob, jak se tento prožitek uchoval v paměti respektive jak&yacute; tvar nabyl. Autorka tematizuje fenom&eacute;n vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, prož&iacute;v&aacute;n&iacute; aktu vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, vztah vn&iacute;m&aacute;n&iacute; ke vn&iacute;man&eacute;mu světu a vědom&iacute; aktu vn&iacute;m&aacute;n&iacute;. Studovala v letech 2000&ndash;2006 na Akademii výtvarných umění v Praze, kde v roce 2011 úspěšně ukončila doktorské studium. V rámci stipendijních pobytů absolvovala roční stáž u prof. Tony Cragga v Berlíně. V letech 2010&ndash;2015 působila jako akademick&yacute; pracovn&iacute;k na Katedře v&yacute;tvarn&eacute; v&yacute;chovy a textiln&iacute; tvorby Univerzity Hradec Kr&aacute;lov&eacute;. V současné době vede s Dušanem Zahoranským vlastní Ateliér intermediální tvorby na pražsk&eacute; Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute;.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava a ve&scaron;ker&yacute; program Galerie NoD vznik&aacute;&nbsp;za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

SELMECI KOCKA JUSKO: Images With Objects To Indicate Scale

<p><strong>Alex Selmeci &amp; Tom&aacute;&scaron; Kocka Jusko</strong> jsou slovensk&aacute; uměleck&aacute; dvojice, aktu&aacute;lně žij&iacute;c&iacute; v Praze. Vytv&aacute;ř&iacute; komplexn&iacute; intermedi&aacute;ln&iacute; instalace a prostřed&iacute;, kter&eacute; balancuj&iacute; na pomez&iacute; voln&eacute;ho uměn&iacute;, designu a architektury. Při vytv&aacute;řen&iacute; objektů často pracuj&iacute; s konkr&eacute;tn&iacute;m obrazem či metaforou, obvykle je pro ně vstupn&iacute;m bodem n&aacute;stroj (&ldquo;tool&rdquo;) a jeho využit&iacute; v určit&eacute; situaci (&ldquo;motive&rdquo;).</p> <p>V&yacute;stava v Galerii NoD navazuje&nbsp;na jejich diplomovou pr&aacute;ci, ve kter&eacute; se sjednocuj&iacute;c&iacute;m n&aacute;strojem st&aacute;v&aacute; přepravn&iacute; n&aacute;doba a motivem jak&yacute;si princip &ldquo;stohov&aacute;n&iacute;&rdquo;. Stěžejn&iacute; č&aacute;st&iacute; bude opět architektura v&yacute;stavy, jej&iacute;ž podoba vych&aacute;z&iacute; z využit&iacute; odpadov&eacute;ho materi&aacute;lu tisk&aacute;rensk&eacute; společnosti,&nbsp;konkr&eacute;tně velkoform&aacute;tov&yacute;ch krabic původně slouž&iacute;c&iacute;ch na převoz světlocitliv&yacute;ch foli&iacute;.</p> <p>Projekt &quot;Images With Objects To Indicate Scale&quot; pro Galerio NoD je koncipov&aacute;n jako prezentace několika dlouhodob&yacute;ch s&eacute;ri&iacute; děl, kter&eacute; navazuj&iacute; na diplomovou pr&aacute;ci t&eacute;to uměleck&eacute; dvojice na Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; v Praze v leto&scaron;n&iacute;m roce.</p> <p>Jednotliv&eacute; s&eacute;rie pracuj&iacute; s objektovou formou, podpořenou osobit&yacute;m ře&scaron;en&iacute;m architektury v&yacute;stavy a již naznačenou tematickou dvojic&iacute; &quot;n&aacute;stroj-motiv&quot;. Autory zaj&iacute;maj&iacute; obrazy jako &quot;ruka drž&iacute;c&iacute; svitek&quot;, &quot;kytice vytahuj&iacute;c&iacute; se z ruk&aacute;vu&quot; či &quot;pohyb rolety ve větru&quot; a jejich možn&eacute; v&yacute;znamov&eacute; metafory. Zkoumaj&iacute;, jak v&yacute;běr n&aacute;stroje (konkr&eacute;tně jeho fyzick&eacute; formy) a ohl&eacute;dnut&iacute; se za jeho funkc&iacute;, ať už zapomenutou, nebo současnou, lze aplikovat na v&scaron;echny lidsk&eacute; činnosti a přem&yacute;&scaron;let o jejich př&iacute;nosu a hodnotě.</p> <p>Jejich tvůrč&iacute; my&scaron;len&iacute; a postup je inspirov&aacute;n americkou spisovartelkou Ursulou K. Le Guinovou a jej&iacute; my&scaron;lenkou, že n&aacute;&scaron; technologick&yacute; v&yacute;voj je založen na v&yacute;voji n&aacute;strojů určen&yacute;ch k boji nebo demonstraci moci. Pr&aacute;ce tak d&aacute;vaj&iacute; do souvislosti potřebu tento stav změnit a navrhuj&iacute; vn&iacute;mat vědu a technologie jako n&aacute;stroje pro uchov&aacute;v&aacute;n&iacute; a zachov&aacute;v&aacute;n&iacute; zdrojů.</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Niche Contruction

<p>Komentovanou prohl&iacute;dkou mezin&aacute;rodn&iacute;ho kur&aacute;torsk&eacute;ho projektu NICHE CONSTRUCTION provedou n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky jeho autoři, umělec Adam Vačk&aacute;ř a biolog Jindřich Brejcha. V&yacute;stava představuje obs&aacute;hlou kolekci uměleck&yacute;ch vide&iacute; renomovan&yacute;ch mezin&aacute;rodbn&iacute;ch umělců a odborn&yacute;ch esejů řady předn&iacute;ch současn&yacute;ch česk&yacute;ch biologů v prostorov&eacute; galerijn&iacute; mozaice věnovan&eacute; t&eacute;matu &quot;nik&quot;.</p> <p>Teorie konstrukce nik je v současn&eacute; chv&iacute;li jedn&iacute;m z ohnisek z&aacute;jmu evolučn&iacute; ekologie. V&yacute;stava NICHE CONSTRUCTION se tak soustřed&iacute; na mezioborov&yacute; dialog mezi uměn&iacute;m a biologi&iacute;, dvou diametr&aacute;lně odli&scaron;n&yacute;ch syst&eacute;mů pozn&aacute;n&iacute;, stějně jako platforma Transparent Eyeball kur&aacute;torů v&yacute;stavy, umělce Adama Vačk&aacute;ře a biologa Jindřicha Brejchy. Z&aacute;jem o mezioborovou spolupr&aacute;ci vze&scaron;el vz&aacute;jemně od obou z potřeby přibližovat hlub&scaron;&iacute; biologick&eacute; procesy utv&aacute;řej&iacute;c&iacute; nejen lidskou podstatu a podstatu n&aacute;mi ob&yacute;van&eacute;ho bliž&scaron;&iacute;ho i vzd&aacute;len&eacute;ho prostřed&iacute; &scaron;irok&eacute; veřejnosti. V&yacute;stava se zab&yacute;v&aacute; fenom&eacute;ny, kter&eacute; jsou v biologii dobře zmapovan&eacute;, nicm&eacute;ně v současn&eacute;m romantizuj&iacute;c&iacute;m či naopak apokalypticky orientovan&eacute;m uměleck&eacute;m diskurzu zůst&aacute;vaj&iacute; nepov&scaron;imnut&eacute;. Považujeme za důležit&eacute; diskutovat o konkr&eacute;tn&iacute;ch ne-lidsk&yacute;ch perspektiv&aacute;ch.</p> <p>---</p> <p>Galerie NoD<br /> Niche Construction<br /> 25. 7. &ndash; 13. 9. 2023<br /> Umělci: Gerard Ortin Castellvi, Shezad Dawood, Pilar Mata Dupont, Andro Eradze, Martin Netočn&yacute;, Andrey Shental, Adam Vačk&aacute;ř<br /> Biologov&eacute;: Vojtěch Abrah&aacute;m, Martin Ad&aacute;mek, Jindřich Brejcha, Krist&yacute;na Eli&aacute;&scaron;ov&aacute;, Roman Figura, Petr Tureček, Martin Weiser<br /> Kur&aacute;toři: Adam Vačk&aacute;ř a Jindřich Brejcha / Transparent Eyeball</p>

NICHE CONSTRUCTION

<p>Mezin&aacute;rodn&iacute; kur&aacute;torsk&yacute; projekt&nbsp;<strong><em>NICHE CONSTRUCTION</em></strong>&nbsp;umělce Adama Vačk&aacute;ře a biologa Jindřicha Brejchy představuje obs&aacute;hlou kolekci uměleck&yacute;ch vide&iacute; a odborn&yacute;ch esejů řady předn&iacute;ch současn&yacute;ch česk&yacute;ch biologů v prostorov&eacute; galerijn&iacute; mozaice věnovan&eacute; t&eacute;matu &quot;nik&quot;.</p> <p>Teorie konstrukce nik je v současn&eacute; chv&iacute;li jedn&iacute;m z ohnisek z&aacute;jmu evolučn&iacute; ekologie. V&yacute;stava&nbsp;<strong><em>NICHE CONSTRUCTION</em></strong>&nbsp;se tak&nbsp;soustřed&iacute; na mezioborov&yacute; dialog mezi uměn&iacute;m a biologi&iacute;, dvou diametr&aacute;lně odli&scaron;n&yacute;ch syst&eacute;mů pozn&aacute;n&iacute;, stějně jako platforma&nbsp;<em>Transparent Eyeball</em>&nbsp;kur&aacute;torů v&yacute;stavy, umělce Adama Vačk&aacute;ře a biologa Jindřicha Brejchy. Z&aacute;jem o mezioborovou spolupr&aacute;ci vze&scaron;el vz&aacute;jemně od obou z potřeby přibližovat hlub&scaron;&iacute; biologick&eacute; procesy utv&aacute;řej&iacute;c&iacute; nejen lidskou podstatu a podstatu n&aacute;mi ob&yacute;van&eacute;ho bliž&scaron;&iacute;ho i vzd&aacute;len&eacute;ho prostřed&iacute; &scaron;irok&eacute; veřejnosti. V&yacute;stava se zab&yacute;v&aacute; fenom&eacute;ny, kter&eacute; jsou v biologii dobře zmapovan&eacute;, nicm&eacute;ně v současn&eacute;m romantizuj&iacute;c&iacute;m či naopak apokalypticky orientovan&eacute;m uměleck&eacute;m diskurzu zůst&aacute;vaj&iacute; nepov&scaron;imnut&eacute;. Považujeme za důležit&eacute; diskutovat o konkr&eacute;tn&iacute;ch ne-lidsk&yacute;ch perspektiv&aacute;ch.</p>

Jiří Černický: Reálné vize orákula

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava&nbsp;<strong><em>Re&aacute;ln&eacute; vize or&aacute;kula</em></strong>&nbsp;je obs&aacute;hlou multimedi&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; skl&aacute;daj&iacute;c&iacute; se z s&eacute;rie fantasmagorick&yacute;ch kreseb a utopistick&yacute;ch n&aacute;vrhů, 3D generovan&yacute;ch vide&iacute; komentuj&iacute;c&iacute;ch glob&aacute;ln&iacute; geopolitick&eacute; děn&iacute; posledn&iacute;ch let, textiln&iacute;ch objektů, živ&eacute; akce a současně t&eacute;měř nepostřehnuteln&yacute;ch instalačn&iacute;ch intervenc&iacute;, kter&eacute; v prostoru galerie simuluj&iacute; př&iacute;rodn&iacute; jevy. Tematicky se v&yacute;stava zaměřuje na zkoum&aacute;n&iacute; podprahov&yacute;ch motivů moci, odkr&yacute;v&aacute; bizarnost praktik manipulace a &scaron;arlat&aacute;nstv&iacute;. Jiř&iacute; Černick&yacute; tyto patogenn&iacute; společensk&eacute; projevy zkoum&aacute; např&iacute;č dějinami lidsk&eacute; civilizace až po současnost a nab&iacute;z&iacute; jejich rozmanit&eacute; spekulativn&iacute; interpretace a alternativn&iacute; varianty.</p> <p><strong>Jiř&iacute; Černick&yacute;</strong>&nbsp;(*1966) studoval na pražsk&eacute; Vysok&eacute; &scaron;kole uměleckoprůmyslov&eacute; v ateli&eacute;ru Ad&eacute;ly Matasov&eacute; a pot&eacute; od roku 1993 na Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; v ateli&eacute;ru Milo&scaron;e &Scaron;ejna a Jiř&iacute;ho Davida. Ve sv&eacute; rozmanit&eacute; tvorbě se pohybuje např&iacute;č celou &scaron;k&aacute;lou různ&yacute;ch m&eacute;di&iacute; a uměleck&yacute;ch postupů od malby, instalace a objektov&eacute; tvorby až po performance a nov&aacute; m&eacute;dia. Je autorem konceptu&aacute;ln&iacute;ch projektů, v nichž pracuje se soci&aacute;ln&iacute;mi t&eacute;maty a na z&aacute;kladě přirozen&yacute;ch lidsk&yacute;ch emoc&iacute;. Je schopen přesně a s břitk&yacute;m humorem pojmenovat současn&eacute; společensk&eacute; probl&eacute;my a zprostředkovat div&aacute;kovi &uacute;plně nov&yacute; pohled na jeho zaveden&eacute; vn&iacute;m&aacute;n&iacute; světa. Komentuje a podr&yacute;v&aacute; roli nadn&aacute;rodn&iacute;ch korporac&iacute; a kriticky se vyjadřuje ke konzumu, kter&yacute; ovl&aacute;d&aacute; na&scaron;i realitu. Velkou č&aacute;st jeho d&iacute;la tvoř&iacute; utopick&eacute;, nikdy nerealizovan&eacute; architektonick&eacute; a jin&eacute; projekty, kter&eacute; - ač zůst&aacute;vaj&iacute; pouh&yacute;mi n&aacute;vrhy - maj&iacute; schopnost trefně pojmenovat soci&aacute;ln&iacute; či ekologick&eacute; probl&eacute;my dne&scaron;ka. Kromě Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho je Černick&yacute; držitelem Sorosovy ceny a bělehradsk&eacute; 48th October Salon Award. Je autorem samostatn&eacute; retrospektivn&iacute; v&yacute;stavy v Galerii Rudolfinum, sv&aacute; d&iacute;la prezentoval např&iacute;klad ve SPACE Gallery v Clevelandu, v Artsdepot Gallery v Lond&yacute;ně nebo ve v&iacute;deňsk&eacute; Steinek Gallery. Působ&iacute; jako vedouc&iacute; Ateli&eacute;ru malby na Vysok&eacute; &scaron;kole uměleckoprůmyslov&eacute; v Praze.</p>

S. Hundbiss & I. Pavlíčková & P. Kriššák: DAMAGE DECODING: Archeology of the Future

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava <strong><em>Damage Decoding: Archeology of the Future</em></strong> mezin&aacute;rodn&iacute; trojice umělců - <strong>Sophie Hundbiss, Ivana Pavl&iacute;čkov&aacute;,&nbsp;Patrik Kri&scaron;&scaron;&aacute;k</strong> - provede div&aacute;ky třemi imagin&aacute;rn&iacute;mi kapitolami. V&yacute;stava se zam&yacute;&scaron;l&iacute; nad t&iacute;m, jak&eacute; environment&aacute;ln&iacute;, ekologick&eacute; či společensk&eacute; &scaron;kody byly v průběhu historie na&scaron;&iacute; civilizac&iacute; již způsobeny, nebo n&aacute;s možn&aacute; je&scaron;tě čekaj&iacute;. V&yacute;stava a uměleck&eacute; intervence jednotliv&yacute;ch autorů se o to pokou&scaron;&iacute; prostřednictv&iacute;m řady uměleck&yacute;ch m&eacute;di&iacute; jako je film, socha a malba, pomoc&iacute; kter&yacute;ch vytv&aacute;řej&iacute; v prostoru galerie souvisl&yacute; narativ.</p> <p>Po celou dobu v&yacute;stavy se toto společn&eacute; vypr&aacute;věn&iacute; v&scaron;ech autorů rozv&iacute;j&iacute; v prostoru galerie&nbsp;prostřednictv&iacute;m postupn&eacute;ho světeln&eacute;ho konceptu a stř&iacute;brn&yacute;ch z&aacute;věsů odkazuj&iacute;c&iacute;ch na architekturu Galerie NoD. Do v&yacute;stavy se vstupuje za tmy a na pl&aacute;tně se prom&iacute;t&aacute; film Sophie Hundbiss Index of Lilith, kter&yacute; seznamuje n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky se z&aacute;kladn&iacute; my&scaron;lenkou a t&eacute;matem &quot;destrukce&quot; jakožto motivu cyklicky se objevuj&iacute;c&iacute;ho jak v historick&yacute;ch, tak současn&yacute;ch filosofick&yacute;ch &uacute;vah&aacute;ch.</p> <p>Efem&eacute;ry filmu d&aacute;le vedou div&aacute;ka do prostředn&iacute;ho prostoru galerie a druh&eacute; kapitoly v&yacute;stavy, kde je instalov&aacute;na s&eacute;rie keramick&yacute;ch tal&iacute;řů Ivany Pavl&iacute;čkov&eacute;. Jednotliv&eacute; keramick&eacute; objekty na pomez&iacute; sochy a reli&eacute;fu jsou uspoř&aacute;d&aacute;ny do kompozic odkazuj&iacute;c&iacute;ch na hr&aacute;čskou estetiku. Tal&iacute;ře jsou z&aacute;měrně podobn&eacute; fiktivn&iacute;m relikvi&iacute;m, kter&eacute; by v budoucnosti mohly zobrazovat antikvovanou hern&iacute; kulturu.</p> <p>V posledn&iacute;, nejsvětlej&scaron;&iacute; č&aacute;sti v&yacute;stavy a koncov&eacute;m prostoru galerie se rozprost&iacute;raj&iacute; tmav&eacute; a kontrastn&iacute; obrazy Patrika Kri&scaron;&scaron;&aacute;ka. Jednotliv&eacute; obrazy se v t&eacute;to kapitole zab&yacute;vaj&iacute; ekologick&yacute;mi &scaron;kodami a ptaj&iacute; se po možn&eacute;m konci vypr&aacute;věn&iacute;.</p>

Martin Lukáč: BATTLEFIELD

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava pro Galerii NoD prezentuje nejnověj&scaron;&iacute; s&eacute;rii 10 velkoform&aacute;tov&yacute;ch obrazů Martina Luk&aacute;če (180x145cm, olej na pl&aacute;tně), kter&eacute; se pohybuj&iacute; na pomez&iacute; recyklace a dokončov&aacute;n&iacute; mal&iacute;řem rozpracov&aacute;van&yacute;ch kresebn&yacute;ch a grafick&yacute;ch motivů. Luk&aacute;č se v nov&eacute; s&eacute;rie&nbsp;<strong><em>BATTLEFIELD</em></strong>&nbsp;navrac&iacute; k řadě nedokončen&yacute;ch skic a propojuje je jednak se sv&yacute;m z&aacute;jmem o zkoum&aacute;n&iacute; problematiky mal&iacute;řsk&eacute;ho uchopen&iacute; portr&eacute;tu, současně ale i s př&iacute;značn&yacute;mi expresivn&iacute;mi abstraktn&iacute;mi gesty. K jednotliv&yacute;ch skic&aacute;m přistupuje postprodukčn&iacute;mi strategiemi, mechanicky je strojově reprodukuje a n&aacute;sledně aktualizuje sv&eacute; původn&iacute; motivy v r&aacute;mci aktu&aacute;ln&iacute;ho mal&iacute;řsk&eacute;ho kontextu a v&yacute;voje vlastn&iacute;ho rukopisu. Luk&aacute;čovy malby tak otev&iacute;raj&iacute; t&eacute;ma paměti, t&eacute;ma vzpom&iacute;nky, ale t&eacute;ž možnosti jejich manipulace či změny. N&aacute;mětově se Luk&aacute;č vrac&iacute; ke sv&yacute;m ikonick&yacute;m figur&aacute;m &quot;ninja bojovn&iacute;ků&quot;, kter&eacute; postupně proměňuje směrem k dal&scaron;&iacute;m postav&aacute;m liter&aacute;rn&iacute;ch a popkulturn&iacute;ch fikc&iacute;. S&eacute;rii&nbsp;<em>BATTLEFIELD</em>&nbsp;tak v konečn&eacute;m důsledku můžeme č&iacute;st i jako s&eacute;rii autorv&yacute;ch autoportr&eacute;tů.</p> <p><strong>Martin Luk&aacute;č (*1989)&nbsp;</strong>patř&iacute; mezi v&yacute;razn&eacute; představitele současn&eacute; mal&iacute;řsk&eacute; abstrakce. Luk&aacute;čovy pr&aacute;ce pracuj&iacute; jednou s ikonick&yacute;mi vizu&aacute;ln&iacute;mi symboly, podruh&eacute; zase s uvolněnou, barevně dominantn&iacute; expresivn&iacute; malbou, přesto zůst&aacute;vaj&iacute; obrazy rozpoznateln&eacute; d&iacute;ky charakteristick&eacute;mu vizu&aacute;ln&iacute;mu tvaroslov&iacute;, kter&eacute; derivuje ze současn&eacute; lifestylov&eacute; glob&aacute;ln&iacute; vizuality. Jako mal&iacute;ř se v&scaron;ak Martin Luk&aacute;č neomezuje na možnosti jedin&eacute;ho m&eacute;dia. Luk&aacute;čovy autorsk&eacute; přesahy se projevuj&iacute; hojn&yacute;m využ&iacute;v&aacute;n&iacute;m kresby a jej&iacute;m voln&yacute;m kombinov&aacute;n&iacute;m s malbou, vrstven&iacute;m a přech&aacute;zen&iacute;m hmotou obrazu do prostoru, ale tak&eacute; autorsk&yacute;mi instalacemi, kter&eacute; dvourozměrn&aacute; d&iacute;la stav&iacute; do role objektů. V roce 2016 byla jeho tvorba oceněna Cenou kritiky za mladou malbu.</p>