Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

FESTIVAL JINÝ POHLED / QUEER EYE

Festival Jiný Pohled/Queer Eye letos přiváží skvělou íránsko-německou zpěvačku MADANII z Berlína, dále speci…

Vyprodáno

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

NOVOROČNÍ BENEFICE NADAČÍHO FONDU OBĚTEM HOLOCAUSTU

Novoroční benefice Nadačního fondu obětem holocaustu Dorůžka-Fischmann-Novák trio Registrace na emailu: beneficeNFOH@seznam.cz …

Premiéra

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

V KRUHU / K. Hajdinová

Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MABE FRATTI

Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022
#divadlo #hudba #galerie

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

<p><strong>Lenka Tyrpeklov&aacute;</strong>&nbsp;se ve sv&eacute; intermedi&aacute;lně uchopen&eacute; autorsk&eacute; tvorbě věnuje různ&yacute;m soci&aacute;ln&iacute;m t&eacute;matům. Mezi ně patř&iacute; např&iacute;klad tematika vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu, žensk&yacute;ch věznic nebo př&iacute;mo v&scaron;eobj&iacute;maj&iacute;c&iacute; t&eacute;ma svobody, kter&aacute; m&aacute; v současn&eacute;m kontextu velmi diverzifikovanou podobu. V&yacute;stavn&iacute; projekt&nbsp;<em><strong>Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra</strong></em>&nbsp;představuje autorčin pohled na instituci soudn&iacute; moci a justice jakožto &bdquo;kasina&ldquo;: tj. prostor n&aacute;hody, nevyzpytatelnosti, &scaron;těst&iacute; a ne&scaron;těst&iacute;, kde nam&iacute;sto spravedlnosti a objektivity je pr&aacute;vn&iacute; syst&eacute;m mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklov&aacute; tak ohled&aacute;v&aacute; soudn&iacute; proces jako takov&yacute;, jeho specifick&yacute; jazyk, styl a role justičn&iacute;ch činitelů. Současně si v&scaron;&iacute;m&aacute; jak ot&aacute;zky času, kter&yacute; n&aacute;s v př&iacute;padě obviněn&iacute; paralyzuje nejen v osobn&iacute;m životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastuj&iacute;c&iacute;m efektům vyřčen&iacute; slova &bdquo;Vinen&ldquo;.</p> <p>---</p> <p><strong>Lenka Tyrpeklov&aacute;&nbsp;</strong>(*1989) studovala na Fakultě uměn&iacute; a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateli&eacute;ru Interm&eacute;di&iacute; Doc. Mileny Dopitov&eacute;. Ve sv&eacute; pr&aacute;ci se snaž&iacute; upozorňovat na slabiny a nefunkčnost česk&eacute;ho vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu, v&scaron;&iacute;m&aacute; si &scaron;ir&scaron;&iacute;ch společensk&yacute;ch př&iacute;čin i důsledků trest&aacute;n&iacute;. Prim&aacute;rn&iacute; sondu do t&eacute;to problematiky započala v roce 2017, a to v prostřed&iacute; Věznice Plzeň Bory či n&aacute;sledně ve Věznici Bělu&scaron;ice. Společenskokritick&eacute; a aktivistick&eacute; směřov&aacute;n&iacute; samotn&eacute;ho uměleck&eacute;ho v&yacute;zkumu pak přen&aacute;&scaron;&iacute; nejen do galerijn&iacute;ho prostřed&iacute;, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzděl&aacute;vac&iacute;ch programů ve Věznici Bělu&scaron;ice se zaměřen&iacute;m na v&yacute;uku v&yacute;tvarn&eacute;ho uměn&iacute;, kde se snaž&iacute; pozitivně ovlivňovat postoje a chov&aacute;n&iacute; vězňů, tak i otev&iacute;r&aacute;n&iacute;m diskuze o budouc&iacute; reformě vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu. Kl&iacute;čovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatn&aacute; v&yacute;stava<em><strong>&nbsp;DNO DEN&nbsp;</strong></em>v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, kter&aacute; prezentovala spolupr&aacute;ci jak s věznicemi i vězni ve v&yacute;konu, tak s osobami po propu&scaron;těn&iacute; na svobodu.</p>

Vernisáž: Tomáš Roubal - Kořist

<p>Ofici&aacute;ln&iacute; zah&aacute;jen&iacute; v&yacute;stavy Kořist, kter&aacute; běž&iacute; v Galerii NoD od 26. 7., proběhne&nbsp;v průběhu v&yacute;stavy dne 14. 8. 2024 od 19:00.</p> <p>---</p> <p><strong>Tom&aacute;&scaron; Roubal</strong>&nbsp;plat&iacute; za etablovan&eacute;ho tvůrce nejen v dom&aacute;c&iacute;m, ale i mezin&aacute;rodn&iacute;m kontextu, kter&yacute; si sv&eacute; renom&eacute; vybudoval nejen prostřednictv&iacute;m rozpoznateln&eacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu kovov&yacute;ch soch a objektů balancuj&iacute;c&iacute;ch na pomez&iacute; figury a abstrakce, ale tak&eacute; současnou tematikou ohled&aacute;vaj&iacute;c&iacute; soci&aacute;ln&iacute; a antropologick&aacute; t&eacute;mata člověka ve světě podm&iacute;nek pozdn&iacute;ho kapitalismu a prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; digit&aacute;ln&iacute; revoluce.</p> <p>&mdash;-</p> <p>Galerie NoD<br /> Tom&aacute;&scaron; Roubal<br /> Kořist<br /> Kur&aacute;tor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž / Opening: 14. 8. 2024, 19:00</p> <p>---</p> <p>V&yacute;stava je př&iacute;stupn&aacute; již od 26. 7. 2024.<br /> Otev&iacute;rac&iacute; doba: Středa-Sobota 20:00-24:00<br /> V př&iacute;padě z&aacute;jmu možno dohodnout individu&aacute;ln&iacute; prohl&iacute;dky v jin&yacute;ch časech na telefonu 606 889 236.</p>

Tomáš Roubal: KOŘIST

<p>Ofici&aacute;ln&iacute; zah&aacute;jen&iacute; v&yacute;stavy proběhne v průběhu v&yacute;stavy 14. 8. 2024.</p> <p>V&yacute;stava je př&iacute;stupn&aacute; již od 26. 7. 2024.<br /> Otev&iacute;rac&iacute; doba: Středa-Sobota 20:00-24:00<br /> V př&iacute;padě z&aacute;jmu možno dohodnout individu&aacute;ln&iacute; prohl&iacute;dky v jin&yacute;ch časech na telefonu 606 889 236.</p> <p>---</p> <p>Tom&aacute;&scaron; Roubal plat&iacute; za etablovan&eacute;ho tvůrce nejen v dom&aacute;c&iacute;m, ale i mezin&aacute;rodn&iacute;m kontextu, kter&yacute; si sv&eacute; renom&eacute; vybudoval nejen prostřednictv&iacute;m rozpoznateln&eacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu kovov&yacute;ch soch a objektů balancuj&iacute;c&iacute;ch na pomez&iacute; figury a abstrakce, ale tak&eacute; současnou tematikou ohled&aacute;vaj&iacute;c&iacute; soci&aacute;ln&iacute; a antropologick&aacute; t&eacute;mata člověka ve světě podm&iacute;nek pozdn&iacute;ho kapitalismu a prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; digit&aacute;ln&iacute; revoluce.</p> <p>&mdash;-</p> <p>Galerie NoD<br /> Tom&aacute;&scaron; Roubal<br /> Kořist<br /> Kur&aacute;tor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž / Opening: 14. 8. 2024, 19:00</p>

Vladimir 518: Jjáássaajjííccíí hhřřbbiittoovv

<p>V&yacute;stavn&iacute; projekt &quot;<strong><em>JJ&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv</em></strong>&quot; Vladimira 518 form&aacute;lně i obsahově čerp&aacute; z několika t&eacute;matick&yacute;ch lini&iacute;, kter&eacute; dlouhodobě formuj&iacute; oblast autorova z&aacute;jmu. Jednou z nich je t&eacute;matika hierarchie, kterou nevn&iacute;m&aacute; pouze v kontextu mezilidsk&yacute;ch vztahů či cel&yacute;ch soci&aacute;ln&iacute;ch struktur, ale předev&scaron;&iacute;m i v ot&aacute;zce pozice člověka a okoln&iacute;ho světa. Vladimir 518 si pokl&aacute;d&aacute; ot&aacute;zky &quot;Kdo je nad k&yacute;m, č&iacute; z&aacute;jmy a potřeby převažuj&iacute; nad potřebami ostatn&iacute;ch bytost&iacute; či organismů?&quot;, &quot;Jak&yacute;m způsobem si vytv&aacute;ř&iacute;me koncepci sebe sama, na&scaron;&iacute; civilizace, a jakou metodikou tyto informace uchov&aacute;v&aacute;me a před&aacute;v&aacute;me d&aacute;l?&quot;</p> <p>V&yacute;stava &quot;JJ&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv&quot; prezentuje autorovo rozvažov&aacute;n&iacute; těchto t&eacute;mat v &scaron;irok&eacute; &scaron;k&aacute;le uměleck&yacute;ch m&eacute;dii. V&yacute;razn&yacute; ucelen&yacute; korpus tvoř&iacute; obs&aacute;hl&aacute; s&eacute;rie tu&scaron;ov&yacute;ch kresebn&yacute;ch z&aacute;sahů do autorov&yacute;ch litografick&yacute;ch tisků s n&aacute;zvem &quot;Kr&aacute;čej&iacute;c&iacute; vědom&iacute;&quot;. Prostorov&yacute;m protip&oacute;lem prac&iacute;m na pap&iacute;ře je sekvence objektů vychazej&iacute;c&iacute;ch z nasb&iacute;ran&eacute;ho recyklovan&eacute;ho stavebn&iacute;ho materi&aacute;lu, kter&yacute; vznikal při demoličn&iacute;ch z&aacute;saz&iacute;ch v urb&aacute;nn&iacute;m prostřed&iacute; pražsk&eacute;ho Sm&iacute;chova. Plechov&eacute; vrata, dv&iacute;řka od rozvodn&yacute;ch stanic, tr&aacute;mky z vrat autod&iacute;len, prkna z chodeb vedouc&iacute;ch ke kancel&aacute;ř&iacute;m z N&aacute;dražn&iacute; ulice figuruj&iacute; v autorov&yacute;ch objetech jako preganntn&iacute; fragmenty minulosti, do jejichž povrchů se vr&yacute;valy momenty obyčejn&eacute;ho života, kter&yacute; moment&aacute;lně ustupuje nov&eacute;, ekonomicky atraktivněj&scaron;&iacute; budoucnosti.</p> <p>Souč&aacute;st&iacute; expozice je i s&eacute;rie vide&iacute;, kter&eacute; vych&aacute;zej&iacute; ze skulptur&aacute;ln&iacute; estetiky hrubě &scaron;t&iacute;pan&yacute;ch kamenů. Na jejich povrchu se v sekvenčn&iacute;m pořad&iacute; odv&iacute;jej&iacute; drobn&eacute; vzkazy, osobn&iacute; prosby či modlitby, ilustruj&iacute;c&iacute; subjektivně-existencion&aacute;ln&iacute; napět&iacute; současn&eacute; doby.</p> <p>&quot;<em>Bylo by možn&eacute; upgradovat na verzi života bez reklam?</em>&quot;</p> <p>---</p> <p><strong>Vladimir 518</strong> (*1978) je vizu&aacute;ln&iacute; umělec, hudebn&iacute;k, knižn&iacute; editor a zakladatel vydavatelstv&iacute; BiggBoss. Dlouhodobě se věnuje teorii česk&eacute; pov&aacute;lečn&eacute; architektury, s akcentem na obdob&iacute; mezi lety 1958 a 1989. Z&aacute;roveň působ&iacute; jako intermedi&aacute;ln&iacute; vizu&aacute;ln&iacute; umělec, jehož tvorba je ukotvena v kresbě a jej&iacute;m manifestac&iacute;m v klasick&eacute; malbě. V minulosti se věnoval tvorbě komiksů, knih, ilustrac&iacute; a grafick&eacute;ho designu. St&aacute;l u vzniku kulturn&iacute;ho prostoru MeetFactory, kde m&aacute; dodnes svůj v&yacute;tvarn&yacute; ateli&eacute;r. V roce 2005 tvořil cyklus komiksů V&yacute;lety s ČSSA pro časopis Era 21, kter&yacute; se věnoval předrevolučn&iacute; architektuře. Společně s Davidem Vrb&iacute;kem a Ondřejem Anděrou ze skupiny WWW tvoř&iacute; audiovizu&aacute;ln&iacute; projekt SPAM. Ten m&aacute; za sebou několik multiž&aacute;nrov&yacute;ch představen&iacute;, za v&scaron;echny je možn&eacute; jmenovat např&iacute;klad Karel Gott Prager (2009), projekt BIT (2010) vytvořen&yacute; speci&aacute;lně pro fas&aacute;du Nov&eacute; sc&eacute;ny, Interpretace černob&iacute;l&yacute;ch struktur Zdeňka S&yacute;kory (2013) či SMRT (2014). V letech 2014 a 2015 pracoval na převeden&iacute; knihy Kmeny do &scaron;estn&aacute;ctid&iacute;ln&eacute; dokument&aacute;rn&iacute; s&eacute;rie pro Českou televizi. V roce 2016 pak vy&scaron;el třet&iacute; d&iacute;l publikace Kmeny, a to Kmeny 90, mapuj&iacute;c&iacute; subkultury v 90. letech 20. stolet&iacute;. V letech 2011 až 2014 společně s Davidem B&ouml;hmem, Jiř&iacute;m Frantou a Jaroslavem Plach&yacute;m kreslil a vyd&aacute;val nez&aacute;visl&eacute; komiksov&eacute; noviny KIX. V roce 2022 po 10-ti let&eacute; pr&aacute;ci vydal pod hlavičkou Bigg Boss svůj zat&iacute;m největ&scaron;&iacute; knižn&iacute; počin Architektura 58-89, ke kter&eacute;mu byla uspoř&aacute;d&aacute;na i s&eacute;rie v&yacute;stav, a to v Čech&aacute;ch i v zahranič&iacute;.</p>

Jiří Thýn: UGLY NOW

<p>S&oacute;lov&aacute; v&yacute;stava UGLY NOW představuje jednu z předn&iacute;ch postav současn&eacute; česk&eacute;&nbsp;postkonceptu&aacute;ln&iacute; fotografie.&nbsp;Jiř&iacute; Th&yacute;n v r&aacute;mci projektu UGLY NOW d&aacute;le rozv&iacute;j&iacute; svou subjektivn&iacute; reflexi světa na pozad&iacute; současn&yacute;ch glob&aacute;ln&iacute;ch ud&aacute;lost&iacute; a inter/subjektivn&iacute;ho ideov&eacute;ho ter&eacute;nu a navazuje na ned&aacute;vn&yacute; projekt &quot;<em>Miluj život</em>&quot;&nbsp;v brněnsk&eacute; FAIT Gallery.</p> <p><strong>Jiř&iacute; Th&yacute;n</strong>&nbsp;(*1977) je považov&aacute;n za předn&iacute;ho česk&eacute;ho post-konceptu&aacute;ln&iacute;ho fotografa středn&iacute; generace. V uplynul&yacute;ch dvaceti letech pro&scaron;el cestou zkoum&aacute;n&iacute; fotografick&eacute;ho m&eacute;dia a jeho vztahů k jin&yacute;m uměleck&yacute;m oblastem: objektu, instalaci, pohybliv&eacute;mu obrazu, poezii, kresbě nebo malbě. Skrze tato &bdquo;ostatn&iacute; m&eacute;dia&ldquo; v&scaron;ak vždy prim&aacute;rně spěl k použit&iacute; fotografie coby n&aacute;stroje, kter&yacute; mu umožn&iacute; empatick&yacute;, emocion&aacute;lně zabarven&yacute; a z&aacute;konitě subjektivn&iacute; vhled do probl&eacute;mu, kter&yacute; si před sebe postavil.</p>

Cloudy Babies: A Shadow

<p>Eva&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;&nbsp;a Marie Tučkov&aacute; se ve sv&eacute; nejnověj&scaron;&iacute; společn&eacute; v&yacute;stavě zab&yacute;vaj&iacute; archetypem st&iacute;nu. T&eacute;ma zkoumaj&iacute; skrze obs&aacute;hl&yacute; soubor klasick&yacute;ch analogov&yacute;ch černob&iacute;l&yacute;ch fotografi&iacute; a fotogramů, kter&eacute; v &uacute;hrnu vytv&aacute;ř&iacute; př&iacute;běh, kter&yacute; se vyznačuje dvěmi možn&yacute;mi směry čten&iacute;. Na pozad&iacute; liter&aacute;rn&iacute;ch a filosofick&yacute;ch textů pak autorky inspiruje jednoduch&aacute; &uacute;vaha: &quot;<em><strong>Jestliže st&iacute;n potřebuje ke sv&eacute; existenci světlo, může samo světlo existovat i bez st&iacute;nu?</strong></em>&quot;</p> <p><strong>Eva&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;</strong>&nbsp;(*1991) je fotografka a intermedi&aacute;ln&iacute; umělkyně. Absolvovala fotografii na Středn&iacute; &scaron;kole uměn&iacute; a designu v Brně. N&aacute;sledovalo bakal&aacute;řsk&eacute; studium na pražsk&eacute; UMPRUM v ateli&eacute;ru Fotografie, pak magistersk&eacute; studium na v&iacute;deňsk&eacute; Die Angewandte (Universit&auml;t f&uuml;r angewandte Kunst Wien) v ateli&eacute;ru TransArts. Během studia se&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;&nbsp;&uacute;častnila st&aacute;že v ateli&eacute;ru Fotografie rovněž na v&iacute;deňsk&eacute; Die Angewandte. Ve sv&eacute; tvorbě zkoum&aacute; různ&eacute; identity, svět soci&aacute;ln&iacute;ch s&iacute;t&iacute; a možnosti zobrazen&iacute;. Jej&iacute; tvorbu lze řadit k hnut&iacute; postinternetu, kter&eacute; se zab&yacute;v&aacute; společnost&iacute; vpletenou do glob&aacute;ln&iacute;ch poč&iacute;tačov&yacute;ch s&iacute;t&iacute;. Spolu s Mari&iacute; Tučkovou vystupuje jako tvůrč&iacute; hudebn&iacute; duo Cloudy Babies. Žije a pracuje v Praze a v Brně.&nbsp;</p> <p><strong>Marie Tučkov&aacute;</strong>&nbsp;(*1994) a. k. a. Ursula Uwe z&iacute;skala bakal&aacute;řsk&yacute; titul na UMPRUM v Praze (ateli&eacute;r fotografie Aleksandry Vajd a Martina Kohouta), magistersk&yacute; titul z&iacute;skala na Dutch Art Institute Art Praxis v nizozemsk&eacute;m Arnhemu. Absolvovala st&aacute;ž na Bezalel Academy v Jeruzal&eacute;mě. V roce 2020 byla laure&aacute;tkou Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho. Ve sv&eacute; tvorbě se věnuje ot&aacute;zk&aacute;m lidsk&eacute;ho vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, možnostem komunikace a naslouch&aacute;n&iacute;. Jej&iacute; pr&aacute;ce tematicky souvis&iacute; s nov&yacute;mi technologiemi a soci&aacute;ln&iacute;mi s&iacute;těmi a t&aacute;že se, jak tyto proměňuj&iacute; lidsk&eacute; vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, komunikaci a jazyk. Zaj&iacute;m&aacute; se zejm&eacute;na o to, jak ovlivňuj&iacute; prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a vyjadřov&aacute;n&iacute; emoc&iacute;. Pr&aacute;ce Marie Tučkov&eacute; je přev&aacute;žně autobiografick&aacute;, ve sv&yacute;ch projektech se nicm&eacute;ně často vyjadřuje prostřednictv&iacute;m alter ega, d&iacute;ky čemuž dok&aacute;že objektivizovat zkouman&eacute; situace nebo hledat jin&eacute; způsoby citlivosti, rozv&iacute;jen&iacute; empatie a přejmenov&aacute;n&iacute; pocitů. Pracuje obvykle v m&eacute;diu instalace skl&aacute;daj&iacute;c&iacute; se ze zvukov&yacute;ch, performativn&iacute;ch a vizu&aacute;ln&iacute;ch prvků. Tyto sf&eacute;ry propojuje pomoc&iacute; textu, kter&yacute; se často transformuje na texty p&iacute;sn&iacute;, voiceover k videu, zvukov&yacute; př&iacute;běh nebo sc&eacute;n&aacute;ř pro performance. Svou tvorbu Tučkov&aacute; představila v řadě nez&aacute;visl&yacute;ch galeri&iacute; i instituc&iacute; v Česk&eacute; republice, ale tak&eacute; v zahranič&iacute;, např&iacute;klad na Bien&aacute;le mlad&eacute;ho uměn&iacute; Academiae v italsk&eacute;m Bolzanu. V letech 2016&ndash;2018 byla souč&aacute;st&iacute; kolektivu Ateli&eacute;r bez vedouc&iacute;ho. V roce 2017 se stala laure&aacute;tkou ceny EXIT. Společně s Evou Ryb&aacute;řovou tvoř&iacute; autorsk&eacute; audiovizu&aacute;ln&iacute; duo Cloudy Babies.</p>

Ester Parasková - SCRAP

<p>V&yacute;stava Ester Paraskov&eacute; představuje nejnověj&scaron;&iacute; pr&aacute;ce, kter&eacute; se vyznačuj&iacute; prvky s&eacute;riovosti, repetitivnost&iacute; motivů, mechaničnost&iacute; reprodukov&aacute;n&iacute; t&eacute;hož. Aktu&aacute;ln&iacute; v&yacute;stavn&iacute; projekt zachycuje jej&iacute; autorskou tvorbu v okamžiku signifikantn&iacute; proměny: Ester se od kritiky instituc&iacute;, jak&yacute;mi jsou &scaron;kola či rodina, formulovan&eacute; z hloubky osobn&iacute; prožit&eacute; perspektivy, přes politickou satiru přesouv&aacute; k z&aacute;měrně &bdquo;tematicky bezobsažn&eacute;&ldquo; form&aacute;ln&iacute; hře s machistick&yacute;mi atributy z&aacute;padn&iacute; civilizace. Současně se ve sv&eacute; imaginaci nech&aacute;v&aacute; inspirovat aspekty westernov&eacute; estetiky.</p> <p>V pl&aacute;tnech roz&scaron;&iacute;řen&aacute; kresba s prvky spontaneity či automatismu, ale i vědomě naučen&yacute;ch vizu&aacute;ln&iacute;ch zkratek, konfrontuje div&aacute;ka s různ&yacute;mi prvopl&aacute;nov&yacute;mi symboly, fabuluje spletit&eacute; nejednoznačn&eacute; narativy a vytv&aacute;ř&iacute; řadu kognitivn&iacute;ch past&iacute;. Nejnověj&scaron;&iacute; s&eacute;rie se obrac&iacute; k problematice a t&eacute;matu boje, konfliktu, machismu, v oblasti jej&iacute;ho z&aacute;jmu stoj&iacute; tak&eacute; komplexita industrializovan&yacute;ch strojů. Ester deformuje jednoduchou a prvopl&aacute;novou symboliku, gestickou a syrovou malbu doplňuje osobitou rebeluj&iacute;c&iacute; lyrikou. Proces sv&eacute; tvorby připodobňuje &bdquo;performativn&iacute;mu obděl&aacute;v&aacute;n&iacute; kusu &scaron;pinav&eacute;ho ubrusu&ldquo;.</p> <p>Ester Paraskov&aacute; (* 1993) je vych&aacute;zej&iacute;c&iacute; českou umělkyn&iacute;, v jej&iacute;mž centru z&aacute;jmu stoj&iacute; tvorba na pomez&iacute; malby a kresby. Jej&iacute; pr&aacute;ce na prvn&iacute; pohled zaujme sv&yacute;m nekonvenčn&iacute;m, st&aacute;le se vyv&iacute;jej&iacute;c&iacute;m se dynamick&yacute;m stylem mal&iacute;řsk&eacute; exprese a figurativn&iacute; zkratky. Mimo techniky kresby a inklinace k olejomalbě, z&aacute;kladn&iacute;mi form&aacute;ln&iacute;mi aspekty jej&iacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu je balancov&aacute;n&iacute; na hranici hmoty, t&iacute;hy a lehkosti, současně ji zaj&iacute;m&aacute; určit&yacute; princip nedbalosti v př&iacute;sn&eacute;m kontrastu s preciznost&iacute;, hraje si na hranic&iacute;ch &quot;vysok&eacute;ho a n&iacute;zk&eacute;ho&quot;, rozv&iacute;j&iacute; tenzi na &uacute;rovn&iacute;ch jako &quot;&scaron;p&iacute;na&quot; vs elegance, křehkost vs. drsnost. Jej&iacute; vizualita upom&iacute;naj&iacute;c&iacute; na &quot;dětskou kresbu&quot;, &quot;automatick&eacute; psan&iacute;&quot; či fragmenty komiksov&eacute; figurace nese v pl&aacute;tnech současně i siln&yacute; narativn&iacute; potenci&aacute;l. Obrazy Ester Par&aacute;skov&eacute; tak pod&aacute;vaj&iacute; v&yacute;pověď o světě, v němž žijeme, o vnitřn&iacute;ch krajin&aacute;ch na&scaron;ich životů či paměti, jež ztr&aacute;c&iacute;me a znovu nal&eacute;z&aacute;me.</p>

"ROEL Art Jam" pro lidi bez domova: benefiční charitativní POP-UP výstava

<p>Nizozemsk&yacute; mal&iacute;ř a umělec <strong>Roel van der Linden</strong> vytvořil v prosinci 2023 v <strong>Galerii NoD</strong> jako svou s&oacute;lovou v&yacute;stavu monument&aacute;ln&iacute; abstraktn&iacute; mal&iacute;řskou fresku př&iacute;mo na stěny galerie, kter&aacute; se stala doslova jedin&yacute;m d&iacute;lem cel&eacute; v&yacute;stavy. V&yacute;stava s n&aacute;zvem <strong><em>ROEL</em></strong> pak div&aacute;kovi umožňuje vstupovat do umělcovy malby, pohybovat se nitrem mal&iacute;řova d&iacute;la, prozkoum&aacute;vat jej z různ&yacute;ch stran a pohledů. Malba se tak pro n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky stala určit&yacute;m domovem, ve kter&eacute;m se může každ&yacute; z n&aacute;s bezpečně a bezstarostně zabydlet.</p> <p>Uvědomujeme si v&scaron;ak, že ne každ&yacute; tuto jistotu jak&eacute;hokoli &quot;domova&quot; v dne&scaron;n&iacute; době m&aacute;. Denně se nejen v centru metropole setk&aacute;v&aacute;me s lidmi bez domova. S přich&aacute;zej&iacute;c&iacute; zimou a mrazy, kter&eacute; se k n&aacute;m v nejbliž&scaron;&iacute;ch dnech bl&iacute;ž&iacute;, jsme se proto rozhodli uspoř&aacute;dat v prostoru v&yacute;stavy nejen uměleck&yacute; experiment, ale předev&scaron;&iacute;m benefičn&iacute; akci s charitativn&iacute;m &uacute;čelem pr&aacute;vě pro lidi, kteř&iacute; bezpeč&iacute; vlastn&iacute;ho domova nemaj&iacute;. Pozvali jsme proto řadu předn&iacute;ch česk&yacute;ch umělců, aby do prostoru pomalovan&eacute; Galerie NoD přinesli sv&aacute; d&iacute;la a vytvořili tak na pozad&iacute; n&aacute;stěnn&eacute; malby Roela van der Lindena živelnou mozaiku uměleck&yacute;ch děl. Jednotliv&aacute; d&iacute;la budou nab&iacute;zena k prodeji a <strong>v&yacute;těžek z prodejů děl bude n&aacute;sledně věnov&aacute;n na n&aacute;kup</strong> akutně potřebn&yacute;ch &quot;<strong>nocleženek</strong>&quot; pro lidi bez domova.</p> <p>Jako umělci c&iacute;t&iacute;me potřebu b&yacute;t n&aacute;pomocni i v situac&iacute;ch, kdy je pomoci zapotřeb&iacute; tak&eacute; v lok&aacute;ln&iacute;m kontextu, v m&iacute;stech, kde se každodenně pohybujeme a vůči lidem, na kter&eacute; by se nemělo zapom&iacute;nat, přesto b&yacute;vaj&iacute; často &quot;neviděn&iacute;&quot;.</p>