Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní
Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ZERO STARS: Agata Madejska & Peter Watkins & Tereza Zelenková

Projekt tří umělců spjatých svým společným studiem na Royal College of Art London a dlouholetým působením na londýnské umělecké scéně v druhém desetiletí nového milénia s názvem ZERO STARS se věnuje ozvěnám fašistických ideologií v Evropě i za jejími hranicemi. Autoři se prostřednictvím vlastních uměleckých výzkumů vydávají na cestu prozkoumávání historických i mocenských struktur ve vztahu k současnému geopolitickému terénu evropského regionu. Společně – nad rámec výzkumu – do své práce vnáší emocionální a subjektivní element perspektivy našeho sdíleného prožívání přítomnosti.  Agata Madejska, Peter Watkins a Tereza Zelenková se ve své tvorbě ve fundamentu věnují možnostem pravdivosti fotografického obrazu (a obrazových reprezentací) a limitům jejich vnímání. Současně se ve své praxi, primárně ukotvené v klasické fotografii, snaží o to rozšiřovat možnosti fotografie k dalším trans-mediálním výstupům.  Agata Madejska (UK/PL) se ve své připravované práci (textilní a kovové objekty) zaměřuje na způsoby artikulace osobní i institucionální moci, zpochybňuje racionální organizaci společnosti, různé ideologické narativy a všímá si způsobů a manipulací v interakcích mezi domácí a státní politikou. Tereza Zelenková (CZ) prostřednictvím fotografických transferů, textilních objektů a textu zkoumá vztah architektury a moci a způsoby, jakým různá architektonická dědictví coby „ideologické konstrukty“ nadále informují naši bezprostřední zkušenost veřejného prostoru a současnou politiku. Peter Watkins (UK) se zaměřuje na konkrétní procesy „kulturního a fyzického vymazávání“ založené na autorské výzkumné práci s archivem předmětů z Památníku Lidice. Prostřednictvím multi-kanálové video instalace, zvuku a fotogrammetrie aktivuje historické artefakty a zkoumá je v současnosném kontextu. Společný autorský projekt ve spolupráci s kurátorem Jenem Kratochvilem se tak pokouší odkrývat na historickém pozadí a analýze politiky reprezentace moci nebezpečné strategie a obrazy populismu a šovinistického útlaku.

Vyprodáno

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Jan Nálevka: Enteignen

Projekt Enteignen je inspirován, aniž by si kladl za cíl být jeho ilustrací, protestem obyvatel berlínské…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Derniéra

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

MISTR IMPROVIZACE 2025 / IMPROvariace

Už počtrnácté se bude předávat titul MISTR IMPROVIZACE a putovní pohár, tentokrát skutečně i s třešničkou…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Derniéra

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

Premiéra

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

Premiéra

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022 2025
#divadlo #hudba #galerie

Anna Slama & Marek Delong: Čas oponou trhnul

<p>Připravovan&aacute; v&yacute;stava uměleck&eacute; dvojice&nbsp;<strong>Anna Slama &amp; Marek Delong</strong>&nbsp;prezentuje s&eacute;rii soch, objektů a obrazů, ve kter&yacute;ch autoři pokračuj&iacute; v pojet&iacute; uměn&iacute; jako m&iacute;sta otevřen&eacute;ho pro emoce a spiritualitu, tj. substanci&aacute;ln&iacute; charakteristiky, kter&eacute; upřednostňuj&iacute; před pojet&iacute;m uměn&iacute; jako čistě intelektu&aacute;ln&iacute;ho v&yacute;zkumu. V několika předchoz&iacute;ch projektech oba umělci pracovali s my&scaron;lenkou uměn&iacute; jako terapeutick&yacute;m procesem, m&iacute;stem intimn&iacute;ho a bezprostředn&iacute;ho spojen&iacute;, využ&iacute;vaj&iacute;ce pojmy jak&yacute;m je např&iacute;klad &ndash; &bdquo;tacit knowledge&ldquo;, tzn. vytv&aacute;řen&iacute; znalost&iacute; a zku&scaron;enosti prostřednictv&iacute;m př&iacute;m&eacute;ho spojen&iacute; s materi&aacute;lem a prostředky. Ohled&aacute;vaj&iacute; tak zku&scaron;enosti, jež nelze verbalizovat. Tento př&iacute;stup dvojici umožňuje začleněn&iacute; takov&yacute;ch uměleck&yacute;ch praktik, kter&eacute; se spol&eacute;haj&iacute; na svět mimo lidsk&yacute; rozum, tj. na spiritualitu či folkl&oacute;r a jejich um&iacute;stěn&iacute; do kontextu současn&eacute;ho uměn&iacute;.</p> <p><strong>Anna Slama</strong>&nbsp;(*1991, Brno) a&nbsp;<strong>Marek Delong</strong>&nbsp;(*1986, Brno) tvoř&iacute; autorskou dvojici od roku 2015. Delong vystudoval na Fakultě v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; VUT v Brně (Ateli&eacute;r video), Slama z&iacute;skala titul na Konstfack University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu ve &Scaron;v&eacute;dsku a během sv&yacute;ch studi&iacute; pro&scaron;la tak&eacute; několika st&aacute;žemi, např&iacute;klad na Estonian Academy of Arts v Tallinnu nebo na uměleck&eacute; &scaron;kole v Jeruzal&eacute;mě. Ve sv&eacute; aktu&aacute;ln&iacute; uměleck&eacute; praxi se kontinu&aacute;lně věnuj&iacute; instalačn&iacute;m metod&aacute;m, kter&eacute; se pohybuj&iacute; často na pomez&iacute; site-specific sc&eacute;nografi&iacute;. Ve sv&yacute;ch instalačn&iacute;ch celc&iacute;ch prezentuj&iacute; různ&aacute; m&eacute;dia od současn&yacute;ch podob sochy a objektu, až po form&aacute;ty videa či obrazu. V roce 2020 byli laure&aacute;ty Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Čas oponou trhnul</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Daniela Baráčková: Našikmo 4:05

<p><em>Autorsk&yacute; v&yacute;stavn&iacute; projekt&nbsp;<strong>Na&scaron;ikmo</strong>&nbsp;Daniely&nbsp;Bar&aacute;čkov&eacute;&nbsp;v Galerii NoD se soustřeďuje na reflexi kolektivn&iacute;ch emoc&iacute; a ot&aacute;zce touhy po smyslu v dne&scaron;n&iacute; rozporupln&eacute; společnosti.&nbsp;Bar&aacute;čkov&aacute; zkoum&aacute; různ&eacute; vnitřn&iacute; paradoxy a kontrasty společensk&eacute;ho prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a intersubjektivn&iacute;ho vztahov&aacute;n&iacute; se odr&aacute;žej&iacute;c&iacute; aktu&aacute;ln&iacute; společensk&eacute; klima. Ve vz&aacute;jemně prov&aacute;zan&yacute;ch s&eacute;ri&iacute;ch obrazů z posledn&iacute;ch let a site-specific intervenci do prostoru Galerie&nbsp;NoD se pod vrstvou estetizuj&iacute;c&iacute; abstrakce zaměřuje na neurčit&eacute; i jednoznačn&eacute; symboly, pocity a prvky každodennosti a pt&aacute; se po možnostech jednoduchosti a jej&iacute; nedosažitelnosti v roztř&iacute;&scaron;těn&eacute;m&nbsp;ter&eacute;nu společensko-politick&eacute; reality dne&scaron;ka.</em><br /> <br /> <em><strong>Daniela&nbsp;Bar&aacute;čkov&aacute;</strong>&nbsp;(*1981) je absolventkou UMPRUM ateli&eacute;ru Jiř&iacute;ho Davida, pro&scaron;la tak&eacute; st&aacute;ž&iacute; na</em><em>&nbsp;Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; v Praze u&nbsp;</em><em>Vladim&iacute;ra Skrepla. V roce 2007 absolvovala st&aacute;ž na Willem de Kooning Academy v Rotterdamu. Ve sv&eacute; tvorbě se zaměřuje na transformaci subjektivn&iacute;ho prož&iacute;v&aacute;n&iacute; v&nbsp;perspektivě proměnliv&eacute; povahy současn&eacute;ho sd&iacute;len&eacute;ho světa do symbolick&yacute;ch akc&iacute;. V m&eacute;diu malby, v němž hled&aacute; možnosti&nbsp;průniku mezi minimalistickou jednoznačnost&iacute; a zobecňuj&iacute;c&iacute; abstrakc&iacute;, se dlouhodobě věnuje tak&eacute; potenci&aacute;lu přesahu malby mimo jeji klasick&eacute; prostorov&eacute; a materi&aacute;lov&eacute; určen&iacute;. Systematicky se tak&eacute; věnuje&nbsp;m&eacute;diu videa, instalac&iacute;m, performance či site-specific strategi&iacute;m. Byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho v roce 2013.</em></p> <p><em>---</em></p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Na&scaron;ikmo 4:05</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

<p><strong>Lenka Tyrpeklov&aacute;</strong>&nbsp;se ve sv&eacute; intermedi&aacute;lně uchopen&eacute; autorsk&eacute; tvorbě věnuje různ&yacute;m soci&aacute;ln&iacute;m t&eacute;matům. Mezi ně patř&iacute; např&iacute;klad tematika vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu, žensk&yacute;ch věznic nebo př&iacute;mo v&scaron;eobj&iacute;maj&iacute;c&iacute; t&eacute;ma svobody, kter&aacute; m&aacute; v současn&eacute;m kontextu velmi diverzifikovanou podobu. V&yacute;stavn&iacute; projekt&nbsp;<em><strong>Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra</strong></em>&nbsp;představuje autorčin pohled na instituci soudn&iacute; moci a justice jakožto &bdquo;kasina&ldquo;: tj. prostor n&aacute;hody, nevyzpytatelnosti, &scaron;těst&iacute; a ne&scaron;těst&iacute;, kde nam&iacute;sto spravedlnosti a objektivity je pr&aacute;vn&iacute; syst&eacute;m mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklov&aacute; tak ohled&aacute;v&aacute; soudn&iacute; proces jako takov&yacute;, jeho specifick&yacute; jazyk, styl a role justičn&iacute;ch činitelů. Současně si v&scaron;&iacute;m&aacute; jak ot&aacute;zky času, kter&yacute; n&aacute;s v př&iacute;padě obviněn&iacute; paralyzuje nejen v osobn&iacute;m životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastuj&iacute;c&iacute;m efektům vyřčen&iacute; slova &bdquo;Vinen&ldquo;.</p> <p>---</p> <p><strong>Lenka Tyrpeklov&aacute;&nbsp;</strong>(*1989) studovala na Fakultě uměn&iacute; a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateli&eacute;ru Interm&eacute;di&iacute; Doc. Mileny Dopitov&eacute;. Ve sv&eacute; pr&aacute;ci se snaž&iacute; upozorňovat na slabiny a nefunkčnost česk&eacute;ho vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu, v&scaron;&iacute;m&aacute; si &scaron;ir&scaron;&iacute;ch společensk&yacute;ch př&iacute;čin i důsledků trest&aacute;n&iacute;. Prim&aacute;rn&iacute; sondu do t&eacute;to problematiky započala v roce 2017, a to v prostřed&iacute; Věznice Plzeň Bory či n&aacute;sledně ve Věznici Bělu&scaron;ice. Společenskokritick&eacute; a aktivistick&eacute; směřov&aacute;n&iacute; samotn&eacute;ho uměleck&eacute;ho v&yacute;zkumu pak přen&aacute;&scaron;&iacute; nejen do galerijn&iacute;ho prostřed&iacute;, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzděl&aacute;vac&iacute;ch programů ve Věznici Bělu&scaron;ice se zaměřen&iacute;m na v&yacute;uku v&yacute;tvarn&eacute;ho uměn&iacute;, kde se snaž&iacute; pozitivně ovlivňovat postoje a chov&aacute;n&iacute; vězňů, tak i otev&iacute;r&aacute;n&iacute;m diskuze o budouc&iacute; reformě vězeňsk&eacute;ho syst&eacute;mu. Kl&iacute;čovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatn&aacute; v&yacute;stava<em><strong>&nbsp;DNO DEN&nbsp;</strong></em>v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, kter&aacute; prezentovala spolupr&aacute;ci jak s věznicemi i vězni ve v&yacute;konu, tak s osobami po propu&scaron;těn&iacute; na svobodu.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Vernisáž: Tomáš Roubal - Kořist

<p>Ofici&aacute;ln&iacute; zah&aacute;jen&iacute; v&yacute;stavy Kořist, kter&aacute; běž&iacute; v Galerii NoD od 26. 7., proběhne&nbsp;v průběhu v&yacute;stavy dne 14. 8. 2024 od 19:00.</p> <p>---</p> <p><strong>Tom&aacute;&scaron; Roubal</strong>&nbsp;plat&iacute; za etablovan&eacute;ho tvůrce nejen v dom&aacute;c&iacute;m, ale i mezin&aacute;rodn&iacute;m kontextu, kter&yacute; si sv&eacute; renom&eacute; vybudoval nejen prostřednictv&iacute;m rozpoznateln&eacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu kovov&yacute;ch soch a objektů balancuj&iacute;c&iacute;ch na pomez&iacute; figury a abstrakce, ale tak&eacute; současnou tematikou ohled&aacute;vaj&iacute;c&iacute; soci&aacute;ln&iacute; a antropologick&aacute; t&eacute;mata člověka ve světě podm&iacute;nek pozdn&iacute;ho kapitalismu a prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; digit&aacute;ln&iacute; revoluce.</p> <p>&mdash;-</p> <p>Galerie NoD<br /> Tom&aacute;&scaron; Roubal<br /> Kořist<br /> Kur&aacute;tor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž / Opening: 14. 8. 2024, 19:00</p> <p>---</p> <p>V&yacute;stava je př&iacute;stupn&aacute; již od 26. 7. 2024.<br /> Otev&iacute;rac&iacute; doba: Středa-Sobota 20:00-24:00<br /> V př&iacute;padě z&aacute;jmu možno dohodnout individu&aacute;ln&iacute; prohl&iacute;dky v jin&yacute;ch časech na telefonu 606 889 236.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Kořist</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Tomáš Roubal: KOŘIST

<p>Ofici&aacute;ln&iacute; zah&aacute;jen&iacute; v&yacute;stavy proběhne v průběhu v&yacute;stavy 14. 8. 2024.</p> <p>V&yacute;stava je př&iacute;stupn&aacute; již od 26. 7. 2024.<br /> Otev&iacute;rac&iacute; doba: Středa-Sobota 20:00-24:00<br /> V př&iacute;padě z&aacute;jmu možno dohodnout individu&aacute;ln&iacute; prohl&iacute;dky v jin&yacute;ch časech na telefonu 606 889 236.</p> <p>---</p> <p>Tom&aacute;&scaron; Roubal plat&iacute; za etablovan&eacute;ho tvůrce nejen v dom&aacute;c&iacute;m, ale i mezin&aacute;rodn&iacute;m kontextu, kter&yacute; si sv&eacute; renom&eacute; vybudoval nejen prostřednictv&iacute;m rozpoznateln&eacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu kovov&yacute;ch soch a objektů balancuj&iacute;c&iacute;ch na pomez&iacute; figury a abstrakce, ale tak&eacute; současnou tematikou ohled&aacute;vaj&iacute;c&iacute; soci&aacute;ln&iacute; a antropologick&aacute; t&eacute;mata člověka ve světě podm&iacute;nek pozdn&iacute;ho kapitalismu a prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; digit&aacute;ln&iacute; revoluce.</p> <p>&mdash;-</p> <p>Galerie NoD<br /> Tom&aacute;&scaron; Roubal<br /> Kořist<br /> Kur&aacute;tor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž / Opening: 14. 8. 2024, 19:00</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Kořist</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Vladimir 518: Jjáássaajjííccíí hhřřbbiittoovv

<p>V&yacute;stavn&iacute; projekt &quot;<strong><em>JJ&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv</em></strong>&quot; Vladimira 518 form&aacute;lně i obsahově čerp&aacute; z několika t&eacute;matick&yacute;ch lini&iacute;, kter&eacute; dlouhodobě formuj&iacute; oblast autorova z&aacute;jmu. Jednou z nich je t&eacute;matika hierarchie, kterou nevn&iacute;m&aacute; pouze v kontextu mezilidsk&yacute;ch vztahů či cel&yacute;ch soci&aacute;ln&iacute;ch struktur, ale předev&scaron;&iacute;m i v ot&aacute;zce pozice člověka a okoln&iacute;ho světa. Vladimir 518 si pokl&aacute;d&aacute; ot&aacute;zky &quot;Kdo je nad k&yacute;m, č&iacute; z&aacute;jmy a potřeby převažuj&iacute; nad potřebami ostatn&iacute;ch bytost&iacute; či organismů?&quot;, &quot;Jak&yacute;m způsobem si vytv&aacute;ř&iacute;me koncepci sebe sama, na&scaron;&iacute; civilizace, a jakou metodikou tyto informace uchov&aacute;v&aacute;me a před&aacute;v&aacute;me d&aacute;l?&quot;</p> <p>V&yacute;stava &quot;JJ&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv&quot; prezentuje autorovo rozvažov&aacute;n&iacute; těchto t&eacute;mat v &scaron;irok&eacute; &scaron;k&aacute;le uměleck&yacute;ch m&eacute;dii. V&yacute;razn&yacute; ucelen&yacute; korpus tvoř&iacute; obs&aacute;hl&aacute; s&eacute;rie tu&scaron;ov&yacute;ch kresebn&yacute;ch z&aacute;sahů do autorov&yacute;ch litografick&yacute;ch tisků s n&aacute;zvem &quot;Kr&aacute;čej&iacute;c&iacute; vědom&iacute;&quot;. Prostorov&yacute;m protip&oacute;lem prac&iacute;m na pap&iacute;ře je sekvence objektů vychazej&iacute;c&iacute;ch z nasb&iacute;ran&eacute;ho recyklovan&eacute;ho stavebn&iacute;ho materi&aacute;lu, kter&yacute; vznikal při demoličn&iacute;ch z&aacute;saz&iacute;ch v urb&aacute;nn&iacute;m prostřed&iacute; pražsk&eacute;ho Sm&iacute;chova. Plechov&eacute; vrata, dv&iacute;řka od rozvodn&yacute;ch stanic, tr&aacute;mky z vrat autod&iacute;len, prkna z chodeb vedouc&iacute;ch ke kancel&aacute;ř&iacute;m z N&aacute;dražn&iacute; ulice figuruj&iacute; v autorov&yacute;ch objetech jako preganntn&iacute; fragmenty minulosti, do jejichž povrchů se vr&yacute;valy momenty obyčejn&eacute;ho života, kter&yacute; moment&aacute;lně ustupuje nov&eacute;, ekonomicky atraktivněj&scaron;&iacute; budoucnosti.</p> <p>Souč&aacute;st&iacute; expozice je i s&eacute;rie vide&iacute;, kter&eacute; vych&aacute;zej&iacute; ze skulptur&aacute;ln&iacute; estetiky hrubě &scaron;t&iacute;pan&yacute;ch kamenů. Na jejich povrchu se v sekvenčn&iacute;m pořad&iacute; odv&iacute;jej&iacute; drobn&eacute; vzkazy, osobn&iacute; prosby či modlitby, ilustruj&iacute;c&iacute; subjektivně-existencion&aacute;ln&iacute; napět&iacute; současn&eacute; doby.</p> <p>&quot;<em>Bylo by možn&eacute; upgradovat na verzi života bez reklam?</em>&quot;</p> <p>---</p> <p><strong>Vladimir 518</strong> (*1978) je vizu&aacute;ln&iacute; umělec, hudebn&iacute;k, knižn&iacute; editor a zakladatel vydavatelstv&iacute; BiggBoss. Dlouhodobě se věnuje teorii česk&eacute; pov&aacute;lečn&eacute; architektury, s akcentem na obdob&iacute; mezi lety 1958 a 1989. Z&aacute;roveň působ&iacute; jako intermedi&aacute;ln&iacute; vizu&aacute;ln&iacute; umělec, jehož tvorba je ukotvena v kresbě a jej&iacute;m manifestac&iacute;m v klasick&eacute; malbě. V minulosti se věnoval tvorbě komiksů, knih, ilustrac&iacute; a grafick&eacute;ho designu. St&aacute;l u vzniku kulturn&iacute;ho prostoru MeetFactory, kde m&aacute; dodnes svůj v&yacute;tvarn&yacute; ateli&eacute;r. V roce 2005 tvořil cyklus komiksů V&yacute;lety s ČSSA pro časopis Era 21, kter&yacute; se věnoval předrevolučn&iacute; architektuře. Společně s Davidem Vrb&iacute;kem a Ondřejem Anděrou ze skupiny WWW tvoř&iacute; audiovizu&aacute;ln&iacute; projekt SPAM. Ten m&aacute; za sebou několik multiž&aacute;nrov&yacute;ch představen&iacute;, za v&scaron;echny je možn&eacute; jmenovat např&iacute;klad Karel Gott Prager (2009), projekt BIT (2010) vytvořen&yacute; speci&aacute;lně pro fas&aacute;du Nov&eacute; sc&eacute;ny, Interpretace černob&iacute;l&yacute;ch struktur Zdeňka S&yacute;kory (2013) či SMRT (2014). V letech 2014 a 2015 pracoval na převeden&iacute; knihy Kmeny do &scaron;estn&aacute;ctid&iacute;ln&eacute; dokument&aacute;rn&iacute; s&eacute;rie pro Českou televizi. V roce 2016 pak vy&scaron;el třet&iacute; d&iacute;l publikace Kmeny, a to Kmeny 90, mapuj&iacute;c&iacute; subkultury v 90. letech 20. stolet&iacute;. V letech 2011 až 2014 společně s Davidem B&ouml;hmem, Jiř&iacute;m Frantou a Jaroslavem Plach&yacute;m kreslil a vyd&aacute;val nez&aacute;visl&eacute; komiksov&eacute; noviny KIX. V roce 2022 po 10-ti let&eacute; pr&aacute;ci vydal pod hlavičkou Bigg Boss svůj zat&iacute;m největ&scaron;&iacute; knižn&iacute; počin Architektura 58-89, ke kter&eacute;mu byla uspoř&aacute;d&aacute;na i s&eacute;rie v&yacute;stav, a to v Čech&aacute;ch i v zahranič&iacute;.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Jj&aacute;&aacute;ssaajj&iacute;&iacute;cc&iacute;&iacute; hhřřbbiittoovv&nbsp;</strong>a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Jiří Thýn: UGLY NOW

<p>S&oacute;lov&aacute; v&yacute;stava UGLY NOW představuje jednu z předn&iacute;ch postav současn&eacute; česk&eacute;&nbsp;postkonceptu&aacute;ln&iacute; fotografie.&nbsp;Jiř&iacute; Th&yacute;n v r&aacute;mci projektu UGLY NOW d&aacute;le rozv&iacute;j&iacute; svou subjektivn&iacute; reflexi světa na pozad&iacute; současn&yacute;ch glob&aacute;ln&iacute;ch ud&aacute;lost&iacute; a inter/subjektivn&iacute;ho ideov&eacute;ho ter&eacute;nu a navazuje na ned&aacute;vn&yacute; projekt &quot;<em>Miluj život</em>&quot;&nbsp;v brněnsk&eacute; FAIT Gallery.</p> <p><strong>Jiř&iacute; Th&yacute;n</strong>&nbsp;(*1977) je považov&aacute;n za předn&iacute;ho česk&eacute;ho post-konceptu&aacute;ln&iacute;ho fotografa středn&iacute; generace. V uplynul&yacute;ch dvaceti letech pro&scaron;el cestou zkoum&aacute;n&iacute; fotografick&eacute;ho m&eacute;dia a jeho vztahů k jin&yacute;m uměleck&yacute;m oblastem: objektu, instalaci, pohybliv&eacute;mu obrazu, poezii, kresbě nebo malbě. Skrze tato &bdquo;ostatn&iacute; m&eacute;dia&ldquo; v&scaron;ak vždy prim&aacute;rně spěl k použit&iacute; fotografie coby n&aacute;stroje, kter&yacute; mu umožn&iacute; empatick&yacute;, emocion&aacute;lně zabarven&yacute; a z&aacute;konitě subjektivn&iacute; vhled do probl&eacute;mu, kter&yacute; si před sebe postavil.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>UGLY NOW&nbsp;</strong>a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Cloudy Babies: A Shadow

<p>Eva&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;&nbsp;a Marie Tučkov&aacute; se ve sv&eacute; nejnověj&scaron;&iacute; společn&eacute; v&yacute;stavě zab&yacute;vaj&iacute; archetypem st&iacute;nu. T&eacute;ma zkoumaj&iacute; skrze obs&aacute;hl&yacute; soubor klasick&yacute;ch analogov&yacute;ch černob&iacute;l&yacute;ch fotografi&iacute; a fotogramů, kter&eacute; v &uacute;hrnu vytv&aacute;ř&iacute; př&iacute;běh, kter&yacute; se vyznačuje dvěmi možn&yacute;mi směry čten&iacute;. Na pozad&iacute; liter&aacute;rn&iacute;ch a filosofick&yacute;ch textů pak autorky inspiruje jednoduch&aacute; &uacute;vaha: &quot;<em><strong>Jestliže st&iacute;n potřebuje ke sv&eacute; existenci světlo, může samo světlo existovat i bez st&iacute;nu?</strong></em>&quot;</p> <p><strong>Eva&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;</strong>&nbsp;(*1991) je fotografka a intermedi&aacute;ln&iacute; umělkyně. Absolvovala fotografii na Středn&iacute; &scaron;kole uměn&iacute; a designu v Brně. N&aacute;sledovalo bakal&aacute;řsk&eacute; studium na pražsk&eacute; UMPRUM v ateli&eacute;ru Fotografie, pak magistersk&eacute; studium na v&iacute;deňsk&eacute; Die Angewandte (Universit&auml;t f&uuml;r angewandte Kunst Wien) v ateli&eacute;ru TransArts. Během studia se&nbsp;Ryb&aacute;řov&aacute;&nbsp;&uacute;častnila st&aacute;že v ateli&eacute;ru Fotografie rovněž na v&iacute;deňsk&eacute; Die Angewandte. Ve sv&eacute; tvorbě zkoum&aacute; různ&eacute; identity, svět soci&aacute;ln&iacute;ch s&iacute;t&iacute; a možnosti zobrazen&iacute;. Jej&iacute; tvorbu lze řadit k hnut&iacute; postinternetu, kter&eacute; se zab&yacute;v&aacute; společnost&iacute; vpletenou do glob&aacute;ln&iacute;ch poč&iacute;tačov&yacute;ch s&iacute;t&iacute;. Spolu s Mari&iacute; Tučkovou vystupuje jako tvůrč&iacute; hudebn&iacute; duo Cloudy Babies. Žije a pracuje v Praze a v Brně.&nbsp;</p> <p><strong>Marie Tučkov&aacute;</strong>&nbsp;(*1994) a. k. a. Ursula Uwe z&iacute;skala bakal&aacute;řsk&yacute; titul na UMPRUM v Praze (ateli&eacute;r fotografie Aleksandry Vajd a Martina Kohouta), magistersk&yacute; titul z&iacute;skala na Dutch Art Institute Art Praxis v nizozemsk&eacute;m Arnhemu. Absolvovala st&aacute;ž na Bezalel Academy v Jeruzal&eacute;mě. V roce 2020 byla laure&aacute;tkou Ceny Jindřicha Chalupeck&eacute;ho. Ve sv&eacute; tvorbě se věnuje ot&aacute;zk&aacute;m lidsk&eacute;ho vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, možnostem komunikace a naslouch&aacute;n&iacute;. Jej&iacute; pr&aacute;ce tematicky souvis&iacute; s nov&yacute;mi technologiemi a soci&aacute;ln&iacute;mi s&iacute;těmi a t&aacute;že se, jak tyto proměňuj&iacute; lidsk&eacute; vn&iacute;m&aacute;n&iacute;, komunikaci a jazyk. Zaj&iacute;m&aacute; se zejm&eacute;na o to, jak ovlivňuj&iacute; prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a vyjadřov&aacute;n&iacute; emoc&iacute;. Pr&aacute;ce Marie Tučkov&eacute; je přev&aacute;žně autobiografick&aacute;, ve sv&yacute;ch projektech se nicm&eacute;ně často vyjadřuje prostřednictv&iacute;m alter ega, d&iacute;ky čemuž dok&aacute;že objektivizovat zkouman&eacute; situace nebo hledat jin&eacute; způsoby citlivosti, rozv&iacute;jen&iacute; empatie a přejmenov&aacute;n&iacute; pocitů. Pracuje obvykle v m&eacute;diu instalace skl&aacute;daj&iacute;c&iacute; se ze zvukov&yacute;ch, performativn&iacute;ch a vizu&aacute;ln&iacute;ch prvků. Tyto sf&eacute;ry propojuje pomoc&iacute; textu, kter&yacute; se často transformuje na texty p&iacute;sn&iacute;, voiceover k videu, zvukov&yacute; př&iacute;běh nebo sc&eacute;n&aacute;ř pro performance. Svou tvorbu Tučkov&aacute; představila v řadě nez&aacute;visl&yacute;ch galeri&iacute; i instituc&iacute; v Česk&eacute; republice, ale tak&eacute; v zahranič&iacute;, např&iacute;klad na Bien&aacute;le mlad&eacute;ho uměn&iacute; Academiae v italsk&eacute;m Bolzanu. V letech 2016&ndash;2018 byla souč&aacute;st&iacute; kolektivu Ateli&eacute;r bez vedouc&iacute;ho. V roce 2017 se stala laure&aacute;tkou ceny EXIT. Společně s Evou Ryb&aacute;řovou tvoř&iacute; autorsk&eacute; audiovizu&aacute;ln&iacute; duo Cloudy Babies.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>A Shadow&nbsp;</strong>a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

Ester Parasková - SCRAP

<p>V&yacute;stava Ester Paraskov&eacute; představuje nejnověj&scaron;&iacute; pr&aacute;ce, kter&eacute; se vyznačuj&iacute; prvky s&eacute;riovosti, repetitivnost&iacute; motivů, mechaničnost&iacute; reprodukov&aacute;n&iacute; t&eacute;hož. Aktu&aacute;ln&iacute; v&yacute;stavn&iacute; projekt zachycuje jej&iacute; autorskou tvorbu v okamžiku signifikantn&iacute; proměny: Ester se od kritiky instituc&iacute;, jak&yacute;mi jsou &scaron;kola či rodina, formulovan&eacute; z hloubky osobn&iacute; prožit&eacute; perspektivy, přes politickou satiru přesouv&aacute; k z&aacute;měrně &bdquo;tematicky bezobsažn&eacute;&ldquo; form&aacute;ln&iacute; hře s machistick&yacute;mi atributy z&aacute;padn&iacute; civilizace. Současně se ve sv&eacute; imaginaci nech&aacute;v&aacute; inspirovat aspekty westernov&eacute; estetiky.</p> <p>V pl&aacute;tnech roz&scaron;&iacute;řen&aacute; kresba s prvky spontaneity či automatismu, ale i vědomě naučen&yacute;ch vizu&aacute;ln&iacute;ch zkratek, konfrontuje div&aacute;ka s různ&yacute;mi prvopl&aacute;nov&yacute;mi symboly, fabuluje spletit&eacute; nejednoznačn&eacute; narativy a vytv&aacute;ř&iacute; řadu kognitivn&iacute;ch past&iacute;. Nejnověj&scaron;&iacute; s&eacute;rie se obrac&iacute; k problematice a t&eacute;matu boje, konfliktu, machismu, v oblasti jej&iacute;ho z&aacute;jmu stoj&iacute; tak&eacute; komplexita industrializovan&yacute;ch strojů. Ester deformuje jednoduchou a prvopl&aacute;novou symboliku, gestickou a syrovou malbu doplňuje osobitou rebeluj&iacute;c&iacute; lyrikou. Proces sv&eacute; tvorby připodobňuje &bdquo;performativn&iacute;mu obděl&aacute;v&aacute;n&iacute; kusu &scaron;pinav&eacute;ho ubrusu&ldquo;.</p> <p>Ester Paraskov&aacute; (* 1993) je vych&aacute;zej&iacute;c&iacute; českou umělkyn&iacute;, v jej&iacute;mž centru z&aacute;jmu stoj&iacute; tvorba na pomez&iacute; malby a kresby. Jej&iacute; pr&aacute;ce na prvn&iacute; pohled zaujme sv&yacute;m nekonvenčn&iacute;m, st&aacute;le se vyv&iacute;jej&iacute;c&iacute;m se dynamick&yacute;m stylem mal&iacute;řsk&eacute; exprese a figurativn&iacute; zkratky. Mimo techniky kresby a inklinace k olejomalbě, z&aacute;kladn&iacute;mi form&aacute;ln&iacute;mi aspekty jej&iacute;ho autorsk&eacute;ho rukopisu je balancov&aacute;n&iacute; na hranici hmoty, t&iacute;hy a lehkosti, současně ji zaj&iacute;m&aacute; určit&yacute; princip nedbalosti v př&iacute;sn&eacute;m kontrastu s preciznost&iacute;, hraje si na hranic&iacute;ch &quot;vysok&eacute;ho a n&iacute;zk&eacute;ho&quot;, rozv&iacute;j&iacute; tenzi na &uacute;rovn&iacute;ch jako &quot;&scaron;p&iacute;na&quot; vs elegance, křehkost vs. drsnost. Jej&iacute; vizualita upom&iacute;naj&iacute;c&iacute; na &quot;dětskou kresbu&quot;, &quot;automatick&eacute; psan&iacute;&quot; či fragmenty komiksov&eacute; figurace nese v pl&aacute;tnech současně i siln&yacute; narativn&iacute; potenci&aacute;l. Obrazy Ester Par&aacute;skov&eacute; tak pod&aacute;vaj&iacute; v&yacute;pověď o světě, v němž žijeme, o vnitřn&iacute;ch krajin&aacute;ch na&scaron;ich životů či paměti, jež ztr&aacute;c&iacute;me a znovu nal&eacute;z&aacute;me.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>SCRAP</strong>&nbsp;a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

"ROEL Art Jam" pro lidi bez domova: benefiční charitativní POP-UP výstava

<p>Nizozemsk&yacute; mal&iacute;ř a umělec <strong>Roel van der Linden</strong> vytvořil v prosinci 2023 v <strong>Galerii NoD</strong> jako svou s&oacute;lovou v&yacute;stavu monument&aacute;ln&iacute; abstraktn&iacute; mal&iacute;řskou fresku př&iacute;mo na stěny galerie, kter&aacute; se stala doslova jedin&yacute;m d&iacute;lem cel&eacute; v&yacute;stavy. V&yacute;stava s n&aacute;zvem <strong><em>ROEL</em></strong> pak div&aacute;kovi umožňuje vstupovat do umělcovy malby, pohybovat se nitrem mal&iacute;řova d&iacute;la, prozkoum&aacute;vat jej z různ&yacute;ch stran a pohledů. Malba se tak pro n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ky stala určit&yacute;m domovem, ve kter&eacute;m se může každ&yacute; z n&aacute;s bezpečně a bezstarostně zabydlet.</p> <p>Uvědomujeme si v&scaron;ak, že ne každ&yacute; tuto jistotu jak&eacute;hokoli &quot;domova&quot; v dne&scaron;n&iacute; době m&aacute;. Denně se nejen v centru metropole setk&aacute;v&aacute;me s lidmi bez domova. S přich&aacute;zej&iacute;c&iacute; zimou a mrazy, kter&eacute; se k n&aacute;m v nejbliž&scaron;&iacute;ch dnech bl&iacute;ž&iacute;, jsme se proto rozhodli uspoř&aacute;dat v prostoru v&yacute;stavy nejen uměleck&yacute; experiment, ale předev&scaron;&iacute;m benefičn&iacute; akci s charitativn&iacute;m &uacute;čelem pr&aacute;vě pro lidi, kteř&iacute; bezpeč&iacute; vlastn&iacute;ho domova nemaj&iacute;. Pozvali jsme proto řadu předn&iacute;ch česk&yacute;ch umělců, aby do prostoru pomalovan&eacute; Galerie NoD přinesli sv&aacute; d&iacute;la a vytvořili tak na pozad&iacute; n&aacute;stěnn&eacute; malby Roela van der Lindena živelnou mozaiku uměleck&yacute;ch děl. Jednotliv&aacute; d&iacute;la budou nab&iacute;zena k prodeji a <strong>v&yacute;těžek z prodejů děl bude n&aacute;sledně věnov&aacute;n na n&aacute;kup</strong> akutně potřebn&yacute;ch &quot;<strong>nocleženek</strong>&quot; pro lidi bez domova.</p> <p>Jako umělci c&iacute;t&iacute;me potřebu b&yacute;t n&aacute;pomocni i v situac&iacute;ch, kdy je pomoci zapotřeb&iacute; tak&eacute; v lok&aacute;ln&iacute;m kontextu, v m&iacute;stech, kde se každodenně pohybujeme a vůči lidem, na kter&eacute; by se nemělo zapom&iacute;nat, přesto b&yacute;vaj&iacute; často &quot;neviděn&iacute;&quot;.</p> <p><br /> <strong><u>Participuj&iacute;c&iacute; umělci:</u></strong></p> <p><strong><em>Roel van der Linden<br /> Jiř&iacute; Černick&yacute;<br /> Karel &Scaron;tědr&yacute;<br /> Sofie &Scaron;vejdov&aacute;<br /> Martin Luk&aacute;č<br /> Tom&aacute;&scaron; Absolon<br /> Namor Ynrobyv<br /> Jiř&iacute; Franta &amp; David B&ouml;hm<br /> Luk&aacute;&scaron; &Scaron;mejkal<br /> Ester Paraskov&aacute;<br /> Hynek&nbsp;Alt<br /> Filip Dvoř&aacute;k<br /> Petr Pisař&iacute;k<br /> Julius Reichel</em></strong></p> <p><br /> <br /> &nbsp;</p>