Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

Adam Vačkář & hosté: A Garden of Shifting Minds

Vizuální umělec Adam Vačkář se po několik let intenzivně zabývá výzkumem migrující rostliny bolševníku velkolepého. Výstava představuje prostor pro dialog rozdílných forem poznání. Skrze transdiciplinární přístup umění, vědy a spirituality, zde v dialogu vstupují vědci Petr Pyšek (Akademie věd ČR), Bernd Blossey (Cornell University), Mark Spencer (Natural History Museum); antropologové Abigail Pérez Aguilera (The New School), Jakub Kvizda (Univerzita Karlova); inženýr nanotechnologií Harpreet Sareen (MIT), psycholog Yosef Brody, léčitelé Vera Vačkářová, Mel Rio; krajinářská architektka Rosetta S. Elkin (Pratt Institute), kteří zkoumají vztah člověka a mimo-lidského světa skrze prisma rostliny bolševníku velkolepého, přivlečenou původně jako okrasnou rostlinu do Evropy ze Střední Asie v 19. století. Mezioborový jazyk výstavy otevírá prostor pro ekologické imaginace, kde biologické procesy slouží jako nástroj porozumění kulturním, politickým i osobním narativům, jako zahrada transdiciplinárního poznání a nových obrazů světa. --- Galerie NoD ​A Garden of Shifting Minds Adam Vačkář a hosté: Abigail Pérez Aguilera (The New School) Jakub Kvizda (UK) Petr Pyšek (Akademie věd) Bernd Blossey (Cornell University) Mark Spencer (Natural History Museum, Londýn) Rosetta S. Elkin (Pratt Institute) Harpreet Sareen (Parsons School of Design) Yosef Brody Vera Vačkářová Mel Rio Kurátor: Pavel Kubesa Vernisáž: 19. 6. 2025, 18:00 20. 6. – 31. 7. 2025 --- Výstava a program Galerie NoD vzniká za kontinuální podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.

KOŘENOVÝ VĚZEŇ (promítání filmu a diskuze s tvůrci)

V tomto neuvěřitelném příběhu inspirovaným skutečnou událostí se budete moci setkat se zachráncem lidstva Lordem…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022 2025
#divadlo #hudba #galerie

Adam Vačkář & hosté: A Garden of Shifting Minds

<p>Vizu&aacute;ln&iacute; umělec Adam Vačk&aacute;ř se po několik let intenzivně zab&yacute;v&aacute; v&yacute;zkumem migruj&iacute;c&iacute; rostliny bol&scaron;evn&iacute;ku velkolep&eacute;ho. V&yacute;stava představuje prostor pro dialog rozd&iacute;ln&yacute;ch forem pozn&aacute;n&iacute;. Skrze transdiciplin&aacute;rn&iacute; př&iacute;stup uměn&iacute;, vědy a spirituality, zde v dialogu vstupuj&iacute; vědci Petr Py&scaron;ek (Akademie věd ČR), Bernd Blossey (Cornell University), Mark Spencer (Natural History Museum); antropologov&eacute; Abigail P&eacute;rez Aguilera (The New School), Jakub Kvizda (Univerzita Karlova); inžen&yacute;r nanotechnologi&iacute; Harpreet Sareen (MIT), psycholog Yosef Brody, l&eacute;čitel&eacute; Vera Vačk&aacute;řov&aacute;, Mel Rio; krajin&aacute;řsk&aacute; architektka Rosetta S. Elkin (Pratt Institute), kteř&iacute; zkoumaj&iacute; vztah člověka a mimo-lidsk&eacute;ho světa skrze prisma rostliny bol&scaron;evn&iacute;ku velkolep&eacute;ho, přivlečenou původně jako okrasnou rostlinu do Evropy ze Středn&iacute; Asie v 19. stolet&iacute;.</p> <p>Mezioborov&yacute; jazyk v&yacute;stavy otev&iacute;r&aacute; prostor pro ekologick&eacute; imaginace, kde biologick&eacute; procesy slouž&iacute; jako n&aacute;stroj porozuměn&iacute; kulturn&iacute;m, politick&yacute;m i osobn&iacute;m narativům, jako zahrada transdiciplin&aacute;rn&iacute;ho pozn&aacute;n&iacute; a nov&yacute;ch obrazů světa.</p> <p>---</p> <p><strong>Galerie&nbsp;NoD<br /> ​A Garden of Shifting Minds<br /> Adam Vačk&aacute;ř a host&eacute;:<br /> Abigail P&eacute;rez Aguilera (The New School)<br /> Jakub Kvizda (UK)<br /> Petr Py&scaron;ek (Akademie věd)<br /> Bernd Blossey (Cornell University)<br /> Mark Spencer (Natural History Museum, Lond&yacute;n)<br /> Rosetta S. Elkin (Pratt Institute)<br /> Harpreet Sareen (Parsons School of Design)<br /> Yosef Brody<br /> Vera Vačk&aacute;řov&aacute;<br /> Mel Rio<br /> Kur&aacute;tor: Pavel Kubesa<br /> Vernis&aacute;ž: 19. 6. 2025, 18:00<br /> 20. 6. &ndash; 31. 7. 2025</strong></p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava a program Galerie NoD vznik&aacute; za kontinu&aacute;ln&iacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>

ROXY Visuals Vol.17

<p>Roxy ve&nbsp;spolupr&aacute;ci s&nbsp;Galeri&iacute; NoD připravuj&iacute; zbrusu novou site-specific instalaci uměleck&yacute;ch děl&nbsp;<em><strong>ROXY Visuals vol. 17</strong></em>, kter&aacute; navazuje na&nbsp;již v&iacute;ce než desetiletou tradici prezentace současn&eacute;ho česk&eacute;ho uměn&iacute; v&nbsp;kulis&aacute;ch legend&aacute;rn&iacute;ho hudebn&iacute;ho klubu.<br /> <br /> Aktu&aacute;ln&iacute; edici uměleck&yacute;ch děl s&nbsp;podtitulem&nbsp;<em><strong>Contemporary Art at Night</strong></em>&nbsp;pro konkr&eacute;tn&iacute; m&iacute;sta připravila pětice&nbsp;v&yacute;razn&yacute;ch česk&yacute;ch umělců<strong> (Jiř&iacute; Černick&yacute;</strong>,<strong> David B&ouml;hm &amp; Jiř&iacute; Franta</strong>,<strong> Karel &Scaron;tědr&yacute; </strong>a<strong> Vojtěch Ve&scaron;krna</strong>), kteř&iacute; jsou dlouh&aacute; l&eacute;ta&nbsp;st&aacute;licemi česk&eacute; i mezin&aacute;rodn&iacute; v&yacute;tvarn&eacute; sc&eacute;ny.&nbsp;Kur&aacute;torskou koncepci instalace a&nbsp;kolekce uměleck&yacute;ch děl připravil kur&aacute;tor Galerie NoD&nbsp;<strong>Pavel Kubesa</strong>.</p> <p>Nově pojat&yacute; koncept se pokou&scaron;&iacute; o&nbsp;redefinici vztahu současn&eacute;ho uměn&iacute; a&nbsp;specifick&eacute; atmosf&eacute;ry nočn&iacute;ho klubu. Jednotliv&eacute; uměleck&eacute; intervence prezentuj&iacute; &scaron;irokou varietu estetick&yacute;ch a&nbsp;form&aacute;ln&iacute;ch poloh, se kter&yacute;mi se div&aacute;ci v&nbsp;současn&eacute;m uměn&iacute; mohou setkat. C&iacute;lem v&yacute;stavn&iacute; koncepce&nbsp;<em><strong>ROXY Visuals &ndash; Contemporary Art at Night&nbsp;</strong></em>je snaha otevř&iacute;t současn&eacute; uměn&iacute; a&nbsp;jeho t&eacute;mata nov&yacute;m kontextům, situac&iacute;m a&nbsp;nov&eacute;mu publiku a&nbsp;prezentovat jej prostřednictv&iacute;m site-specific instalac&iacute; vznikaj&iacute;c&iacute;ch př&iacute;mo na&nbsp;m&iacute;ru dan&eacute;mu prostoru.</p> <p>Vernis&aacute;ž aktu&aacute;ln&iacute; edice&nbsp;<em><strong>ROXY Visuals vol. 17</strong></em>&nbsp;proběhne <strong>v klubu ROXY</strong> v prostor&aacute;ch&nbsp;<strong>ROOM 8</strong>&nbsp;v p&aacute;tek <strong>23. 5&nbsp;od&nbsp;21:00</strong>.</p> <p>&nbsp;</p>

Lukáš Jasanský & Martin Polák: Moci umístit fotografie

<p><!-- x-tinymce/html -->Jasansk&yacute; s Pol&aacute;kem se v nov&eacute; s&eacute;rii&nbsp;fotografi&iacute; <strong><em>Moci um&iacute;stit fotografie&nbsp;</em></strong>zaměřuj&iacute; na dvě zd&aacute;nlivě nepropojiteln&aacute; t&eacute;mata. Na jedn&eacute; straně zkoumaj&iacute; vněj&scaron;&iacute; vizu&aacute;ln&iacute; podobu a celkov&eacute; vizu&aacute;ln&iacute; charakteristiky současn&yacute;ch divadeln&iacute;ch &bdquo;sc&eacute;n&ldquo; v jejich klasick&yacute;ch, tradičn&iacute;ch, možn&aacute; až v jist&eacute;m smyslu &bdquo;konzervativn&iacute;ch&ldquo; form&aacute;ch. Současně se ale v druh&eacute; linii z&aacute;jmu věnuj&iacute; fotografi&iacute;m jeskynn&iacute;ch syst&eacute;mů. Korpus monot&oacute;nn&iacute;ch fotografick&yacute;ch obrazů pak představuje prost&eacute;, distancovan&eacute; z&aacute;znamy celků jak divadeln&iacute;ch sc&eacute;n během konkr&eacute;tn&iacute;ch inscenac&iacute; sehr&aacute;van&yacute;ch divadeln&iacute;mi soubory v tradičn&iacute;ch dom&aacute;c&iacute;ch kamenn&yacute;ch divadlech, tak pr&aacute;zdn&yacute;ch &quot;s&aacute;lů&quot; a &quot;d&oacute;mů&quot; lok&aacute;ln&iacute;ch jeskynn&iacute;ch syst&eacute;mů. S d&aacute;vkou př&iacute;značn&eacute; autorsk&eacute; ironie tak Jasansk&yacute; s Pol&aacute;kem rozehr&aacute;vaj&iacute; mezi oběma typy prostor n&aacute;padit&eacute; analogie, kter&eacute; otev&iacute;raj&iacute; možnou interpretaci pojmu &quot;sc&eacute;ny&quot; nikoli jakožto &quot;antropologick&eacute; konstanty&quot;, n&yacute;brž coby &quot;konstanty přirozen&eacute;&quot;, tj. něčeho, co přesahuje perspektivu lidsk&eacute;ho.</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Jan Nálevka: Enteignen

<p>Projekt <strong><em>Enteignen</em></strong> Jana N&aacute;levky je inspirov&aacute;n protestem občansk&eacute; iniciativy &ldquo;Deutsche Wohnen &amp; Co. enteignen&rdquo; a jej&iacute; snahou o ře&scaron;en&iacute; krize bydlen&iacute; v Berl&iacute;ně, kter&eacute; se v současn&yacute;ch podm&iacute;nk&aacute;ch z mnoha důvodů st&aacute;v&aacute; st&aacute;le m&eacute;ně dostupn&eacute; pro č&iacute;m d&aacute;l t&iacute;m vět&scaron;&iacute; skupinu jeho obyvatel. Ot&aacute;zka bydlen&iacute; se znovu st&aacute;v&aacute; &ndash; jako už mnohokr&aacute;t v minulosti &ndash; v&yacute;znamn&yacute;m hybatelem děn&iacute; ve společnosti. V aktu&aacute;ln&iacute;m př&iacute;padě se t&eacute;matem diskuse st&aacute;v&aacute; radik&aacute;ln&iacute; požadavek vyvlastněn&iacute;, odkazuj&iacute;c&iacute; k meziv&aacute;lečn&eacute; levicov&eacute; architektonick&eacute; avantgardě, pro kterou bylo ře&scaron;en&iacute; bytov&eacute; ot&aacute;zky ve 20. a 30. letech hlavn&iacute; ideovou n&aacute;pln&iacute; a důvodem radikality navrhovan&yacute;ch ře&scaron;en&iacute;.</p> <p>Jan N&aacute;levka se v dlouhodob&eacute;m horizontu prostřednictv&iacute;m velk&yacute;ch kresebn&yacute;ch s&eacute;ri&iacute; na kancel&aacute;řsk&eacute;m pap&iacute;ře (vět&scaron;inou A4) zab&yacute;v&aacute; t&eacute;maty pr&aacute;zdnoty, pr&aacute;ce, společensk&yacute;ch či institucion&aacute;ln&iacute;ch vztahů, norem a pravidel &ndash; tedy jakousi &quot;společenskou smlouvou&quot; a jej&iacute;mi formuj&iacute;c&iacute;mi společensk&yacute;mi silami.</p> <p>S&eacute;rie kreseb&nbsp;<strong><em>Enteignen</em></strong>&nbsp;vznikala již v roce 2020 v čase covidov&eacute; karant&eacute;ny, dosud v&scaron;ak ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje tak&eacute; dvojice neonov&yacute;ch napisů, jejichž kresebn&aacute; předloha vznikala v t&eacute;mže obdob&iacute;, av&scaron;ak fyzick&aacute; realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premi&eacute;ra N&aacute;levkova v&yacute;znamově vrstevnat&eacute;ho projektu.</p>

Jan Nálevka: Enteignen

<p>Projekt <strong><em>Enteignen</em></strong> Jana N&aacute;levky je inspirov&aacute;n protestem občansk&eacute; iniciativy &ldquo;Deutsche Wohnen &amp; Co. enteignen&rdquo; a jej&iacute; snahou o ře&scaron;en&iacute; krize bydlen&iacute; v Berl&iacute;ně, kter&eacute; se v současn&yacute;ch podm&iacute;nk&aacute;ch z mnoha důvodů st&aacute;v&aacute; st&aacute;le m&eacute;ně dostupn&eacute; pro č&iacute;m d&aacute;l t&iacute;m vět&scaron;&iacute; skupinu jeho obyvatel. Ot&aacute;zka bydlen&iacute; se znovu st&aacute;v&aacute; &ndash; jako už mnohokr&aacute;t v minulosti &ndash; v&yacute;znamn&yacute;m hybatelem děn&iacute; ve společnosti. V aktu&aacute;ln&iacute;m př&iacute;padě se t&eacute;matem diskuse st&aacute;v&aacute; radik&aacute;ln&iacute; požadavek vyvlastněn&iacute;, odkazuj&iacute;c&iacute; k meziv&aacute;lečn&eacute; levicov&eacute; architektonick&eacute; avantgardě, pro kterou bylo ře&scaron;en&iacute; bytov&eacute; ot&aacute;zky ve 20. a 30. letech hlavn&iacute; ideovou n&aacute;pln&iacute; a důvodem radikality navrhovan&yacute;ch ře&scaron;en&iacute;.</p> <p>Jan N&aacute;levka se v dlouhodob&eacute;m horizontu prostřednictv&iacute;m velk&yacute;ch kresebn&yacute;ch s&eacute;ri&iacute; na kancel&aacute;řsk&eacute;m pap&iacute;ře (vět&scaron;inou A4) zab&yacute;v&aacute; t&eacute;maty pr&aacute;zdnoty, pr&aacute;ce, společensk&yacute;ch či institucion&aacute;ln&iacute;ch vztahů, norem a pravidel &ndash; tedy jakousi &quot;společenskou smlouvou&quot; a jej&iacute;mi formuj&iacute;c&iacute;mi společensk&yacute;mi silami.</p> <p>S&eacute;rie kreseb&nbsp;<strong><em>Enteignen</em></strong>&nbsp;vznikala již v roce 2020 v čase covidov&eacute; karant&eacute;ny, dosud v&scaron;ak ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje tak&eacute; dvojice neonov&yacute;ch napisů, jejichž kresebn&aacute; předloha vznikala v t&eacute;mže obdob&iacute;, av&scaron;ak fyzick&aacute; realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premi&eacute;ra N&aacute;levkova v&yacute;znamově vrstevnat&eacute;ho projektu.</p>

ZERO STARS: Artist Talk

<p>Komentovan&aacute; prohl&iacute;dka a autorsk&eacute; prezentace&nbsp; vystavuj&iacute;c&iacute;ch umělců v&yacute;stavy&nbsp;<strong><a href="https://nod.roxy.cz/events/detail/981/zero-stars-agata-madejska-peter-watkins-tereza-zelenkova">ZERO STARS</a>&nbsp;</strong>Agaty&nbsp;Madejsk&eacute;,&nbsp;Petera Watkinse a&nbsp;Terezy&nbsp;Zelenkov&eacute;, kterou bude moderovat kur&aacute;tor v&yacute;stavy Jen Kratochvil.</p> <p>Autorsk&eacute; porezentace proběhnou v prostoru Video NoD, n&aacute;sledovat bude komentovan&aacute; prohl&iacute;dka v prostoru v&yacute;stavy ZERO STARS v Galerii NoD.</p> <p>Akce zač&iacute;n&aacute; v 16:00 a bude trvat do 18:00. Vstup je zdarma.</p>

ZERO STARS: Agata Madejska & Peter Watkins & Tereza Zelenková

<p>Projekt tř&iacute; umělců spjat&yacute;ch sv&yacute;m společn&yacute;m studiem na&nbsp;<em><strong>Royal College of Art London</strong></em>&nbsp;a dlouholet&yacute;m působen&iacute;m na lond&yacute;nsk&eacute; uměleck&eacute; sc&eacute;ně v&nbsp;druh&eacute;m desetilet&iacute; nov&eacute;ho mil&eacute;nia s n&aacute;zvem&nbsp;<em><strong>ZERO STARS</strong></em>&nbsp;se věnuje ozvěn&aacute;m fa&scaron;istick&yacute;ch ideologi&iacute; v Evropě i za jej&iacute;mi hranicemi. Autoři se prostřednictv&iacute;m vlastn&iacute;ch uměleck&yacute;ch v&yacute;zkumů vyd&aacute;vaj&iacute; na cestu prozkoum&aacute;v&aacute;n&iacute; historick&yacute;ch i mocensk&yacute;ch struktur ve vztahu k současn&eacute;mu geopolitick&eacute;mu ter&eacute;nu evropsk&eacute;ho regionu. Společně &ndash; nad r&aacute;mec v&yacute;zkumu &ndash; do sv&eacute; pr&aacute;ce vn&aacute;&scaron;&iacute; emocion&aacute;ln&iacute; a subjektivn&iacute; element perspektivy na&scaron;eho sd&iacute;len&eacute;ho prož&iacute;v&aacute;n&iacute; př&iacute;tomnosti.&nbsp;</p> <p>Agata Madejska, Peter Watkins a Tereza Zelenkov&aacute; se ve sv&eacute; tvorbě ve fundamentu věnuj&iacute; možnostem pravdivosti fotografick&eacute;ho obrazu (a obrazov&yacute;ch reprezentac&iacute;) a limitům jejich vn&iacute;m&aacute;n&iacute;. Současně se ve sv&eacute; praxi, prim&aacute;rně ukotven&eacute; v klasick&eacute; fotografii, snaž&iacute; o to roz&scaron;iřovat možnosti fotografie k&nbsp;dal&scaron;&iacute;m trans-medi&aacute;ln&iacute;m v&yacute;stupům.&nbsp;</p> <p><!-- x-tinymce/html --></p> <p><strong>Agata Madejska (UK/PL)</strong> se ve sv&eacute; připravovan&eacute; pr&aacute;ci (textiln&iacute; a kovov&eacute; objekty) zaměřuje na způsoby artikulace osobn&iacute; i institucion&aacute;ln&iacute; moci, zpochybňuje racion&aacute;ln&iacute; organizaci společnosti, různ&eacute; ideologick&eacute; narativy a v&scaron;&iacute;m&aacute; si způsobů a manipulac&iacute; v interakc&iacute;ch mezi dom&aacute;c&iacute; a st&aacute;tn&iacute; politikou.&nbsp;<strong>Tereza Zelenkov&aacute; (CZ)</strong> prostřednictv&iacute;m fotografick&yacute;ch transferů, textiln&iacute;ch objektů a textu zkoum&aacute; vztah architektury a moci a způsoby, jak&yacute;m různ&aacute; architektonick&aacute; dědictv&iacute; coby &bdquo;ideologick&eacute; konstrukty&ldquo; nad&aacute;le informuj&iacute; na&scaron;i bezprostředn&iacute; zku&scaron;enost veřejn&eacute;ho prostoru a současnou politiku.&nbsp;<strong>Peter Watkins (UK)</strong> se zaměřuje na konkr&eacute;tn&iacute; procesy &bdquo;kulturn&iacute;ho a fyzick&eacute;ho vymaz&aacute;v&aacute;n&iacute;&ldquo; založen&eacute; na autorsk&eacute; v&yacute;zkumn&eacute; pr&aacute;ci s archivem předmětů z Pam&aacute;tn&iacute;ku Lidice. Prostřednictv&iacute;m multi-kan&aacute;lov&eacute; video instalace, zvuku a fotogrammetrie aktivuje historick&eacute; artefakty a zkoum&aacute; je v současnosn&eacute;m kontextu.</p> <p>Společn&yacute; autorsk&yacute; projekt ve spolupr&aacute;ci s kur&aacute;torem <strong>Jenem Kratochvilem </strong>se tak pokou&scaron;&iacute; odkr&yacute;vat na historick&eacute;m pozad&iacute; a anal&yacute;ze politiky reprezentace moci nebezpečn&eacute; strategie a obrazy populismu a &scaron;ovinistick&eacute;ho &uacute;tlaku.</p>

Olga Krykun: Days, Months, Years

<p>V&yacute;stavn&iacute; projekt <strong><em>Days, Months, Years</em></strong>&nbsp;Olgy Krykun pro Galerii NoD navazuje na t&eacute;mata zkouman&aacute; v předchoz&iacute;ch autorčin&yacute;ch s&eacute;ri&iacute;ch E-girl Melancholia (2021) a Forget-me-nots (2022&ndash;2023) a kombinuje osobn&iacute; zku&scaron;enosti s hlub&scaron;&iacute;mi sociopolitick&yacute;mi reflexemi (v prv&eacute; řadě v&aacute;zan&yacute;mi na bl&iacute;zkou osobn&iacute; zku&scaron;enost v&aacute;lky na Ukrajině). Autorka představuje novou s&eacute;rii prac&iacute;, kter&eacute; se d&aacute;le věnuj&iacute; specifick&eacute; životn&iacute; zku&scaron;enosti jej&iacute; generace, pro kterou je př&iacute;značn&eacute; hled&aacute;n&iacute; a zkoum&aacute;n&iacute; nov&yacute;ch forem prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a vztahov&aacute;n&iacute; se ke světu na hraně digit&aacute;ln&iacute; revoluce. Ve sv&yacute;ch d&iacute;lech se tak Olga Krykun balancuje na hranici mezi offline a online prostřed&iacute;m, na jejichž průseč&iacute;ku hled&aacute; něco smyslupln&eacute;ho a autentick&eacute;ho. S lehkost&iacute; tak kombinuje prvky pohansk&eacute; či v&yacute;chodoslovansk&eacute; mytologie a ritu&aacute;ln&iacute; praxe, kter&eacute; na hlub&scaron;&iacute; &uacute;rovni hovoř&iacute; o sd&iacute;len&yacute;ch hodnot&aacute;ch a kulturn&iacute; identitě, se symboly a produkty popul&aacute;rn&iacute; kultury a digit&aacute;ln&iacute;ch komunikačn&iacute;ch technologi&iacute;.</p> <p><strong>Olga Krykun</strong> (*1994, Oděsa, UA) patř&iacute; do mlad&eacute; etabluj&iacute;c&iacute; se generace autorů vych&aacute;zej&iacute;c&iacute;ch z dek&aacute;dy &bdquo;post-internetov&eacute;ho boomu&ldquo;, kteř&iacute; v&scaron;ak prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; životn&iacute; i uměleckou zku&scaron;enost&iacute; d&aacute;le rozv&iacute;j&iacute; a přetavuje v aktu&aacute;ln&iacute; form&aacute;ln&iacute; i tematick&aacute; v&yacute;chodiska (environment&aacute;ln&iacute; ot&aacute;zky, ot&aacute;zky feminismu a dal&scaron;&iacute;). Krykun ve sv&eacute; tvorbě využ&iacute;v&aacute; &scaron;irok&eacute; spektrum m&eacute;di&iacute; od objektu a malby, až po video či digit&aacute;ln&iacute; uměn&iacute;, kter&eacute; n&aacute;sledně skl&aacute;d&aacute; do komplexn&iacute;ch instalac&iacute;. Spojuje prvky fiktivn&iacute;ch př&iacute;běhů s odkazy na kulturn&iacute; a soci&aacute;lně relevantn&iacute; symboly (pohansk&eacute; či v&yacute;chodn&iacute; mytologie s pop-kulturn&iacute;mi symboly) a vytv&aacute;ř&iacute; tak &bdquo;sebe-sama&ldquo; pop&iacute;raj&iacute;c&iacute; mytologii současnosti, kter&aacute; se d&aacute; r&aacute;movat z&aacute;kladn&iacute;m generačn&iacute;m prožitkem: &bdquo;postdigit&aacute;ln&iacute; intimitou&ldquo;. Jej&iacute; tvorba je silně ovlivněna jej&iacute;mi zku&scaron;enostmi z dětstv&iacute;, kdy vyrůstala v suven&yacute;rov&eacute;m obchodě sv&eacute; rodiny v průběhu rychl&eacute; globalizace Ukrajiny v 90. letech. Jej&iacute; uměleck&yacute; př&iacute;stup založen&yacute; na intuici a emoc&iacute;ch směřuje k určit&eacute; osobn&iacute; &bdquo;poezii doby&ldquo;, v n&iacute;ž žijeme, poezii, kter&aacute; se ale d&aacute; nazvat formou &bdquo;feministick&eacute;ho punku&ldquo;.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Days, Months, Years</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>