Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Výstavní projekt MOONFLOWER umělecké dvojice Barbora Zentková & Julie Gryboś je rozpracováním jejich poslední pokračující série výstav Undertones Between Serpentines (Nova Cvernovka, SK, 2023), Soilmates (Hunt Kastner, CZ, 2024), Lethargy Blanket (Jan Koniarek Gallery, SK, 2025) a Routine Ravers (Galerie Parterre, Berlin, 2025). Jako základní kompoziční princip autorky zachovávají rukodělný postup spočívající ve vrstvení a prošívání (spojeném se stlačováním hmoty) tisíců pruhů ručně trhaného textilu. Pracují především s textiliemi, které se ocitly na konci svého životního cyklu a do obrazu tak vstupují vybaveny nejen specifickými materiálními kvalitami, ale také konkrétní historií zahrnující místo vzniku a způsoby užívání. Výsledné obrazy-objekty, v prvotní formální rovině tematizující sedimentaci a plynutí času, tak slouží jako brány pro vstupování do nových, nepoznaných textur a mimolidských perspektiv percepce, doteku a prožívání. Současně v nich autorky navazují na svůj dlouhodobý zájem o různé fenomény v kontextu pozdního kapitalismu: odkazují ke konceptům jako únava a vyčerpání, které se v dnešní společnosti vážou k neustále narůstajícímu tlaku na výkon a úspěch jednotlivce. Barbora Zentková (1986) & Julia Gryboś (1988) spolupracují jako umělecká dvojice od roku 2010. Konstantou jejich tvorby je dialog s médiem malby, kterou vystudovaly, ale výrazně se vůči jejímu standardnímu pojetí vymezily již ve společné diplomové práci obhájené v roce 2013 na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (kde také v roce 2023 absolvovaly doktorské studium). Od poloviny minulé dekády se soustředí především na tvorbu místně-responsivních intervencí a instalací, které se často stávají dějištěm performativních zvukových událostí. Stabilní zázemí berlínského ateliéru, v němž pracují od roku 2020, do jejich tvorby přineslo intenzivnější zájem o objekt a řemeslnou práci s materiálem. Tento posun avizovaly výstavy One-Legged Pigeon (Galerie Kostka) a Teabags on Eyelids (Galerie TIC Brno) z roku 2021. Aniž by rezignovaly na místně-responzivní charakter své tvorby, směřují v posledních letech zároveň ke stabilnímu, zřetelně rozpoznatelnému rukopisu založenému na kombinaci ručně barveného textilu, kovu a vosku. Na tomto rukopisu založené výstavy realizovaly v posledních dvou letech v Německu, na Slovensku, v Polsku a v roce 2022 (jako součást festivalu MOVE) také v pařížském Centre Pompidou. Barbora Zentková pochází ze Slovenska, Julia Gryboś z Polska, aktuálně žijí a pracují v Berlíně.
Roxy ve spolupráci s Galerií NoD připravují zbrusu novou site-specific instalaci uměleckých děl ROXY Visuals vol. 18, která navazuje na již více než desetiletou tradici prezentace současného českého umění v kulisách legendárního hudebního klubu. Aktuální edici uměleckých děl s podtitulem Contemporary Art at Night pro konkrétní místa připravila pětice výrazných českých umělců (Petr Dub, Marie Lukáčová, Jan Hladil, Jan Slanina a Jiří Černický), kteří jsou dlouhá léta stálicemi české i mezinárodní výtvarné scény. Kurátorskou koncepci instalace a kolekce uměleckých děl připravil kurátor Galerie NoD Pavel Kubesa. Nově pojatý koncept se pokouší o redefinici vztahu současného umění a specifické atmosféry nočního klubu. Jednotlivé umělecké intervence prezentují širokou varietu estetických a formálních poloh, se kterými se diváci v současném umění mohou setkat. Cílem výstavní koncepce ROXY Visuals – Contemporary Art at Night je snaha otevřít současné umění a jeho témata novým kontextům, situacím a novému publiku a prezentovat jej prostřednictvím site-specific instalací vznikajících přímo na míru danému prostoru. Vernisáž aktuální edice ROXY Visuals vol. 18 proběhne v klubu ROXY v prostorách ROOM 8 v pátek 28.11. 2025 od 21:00.
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvěl…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvěl…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Galerie NoD
A Garden of Shifting Minds
Adam Vačkář a hosté:
Abigail Pérez Aguilera (The New School)
Jakub Kvizda (UK)
Petr Pyšek (Akademie věd)
Bernd Blossey (Cornell University)
Mark Spencer (Natural History Museum, Londýn)
Rosetta S. Elkin (Pratt Institute)
Harpreet Sareen (Parsons School of Design)
Yosef Brody
Vera Vačkářová
Mel Rio
Kurátor: Pavel Kubesa
Vernisáž: 19. 6. 2025, 18:00
20. 6. – 5. 9. 2025
---
Zůstaň s tím, co je nepříjemné
Pavel Kubesa: Adame, výstava A Garden of Shifting Minds se na první pohled tváří jako botanická instalace. Ale už samotný název naznačuje, že jde spíše o myšlenkovou krajinu než o klasickou zahradu. Co je jejím základním impulsem?
Adam Vačkář: Výstava vznikla z dlouhodobého výzkumu invazivní rostliny bolševníku velkolepého, se kterým jsem strávil několik let v různých ekologických i kulturních kontextech. Fascinovalo mě, jak je tahle rostlina vnímaná, jako vetřelec, nebezpečí, biologická hrozba. Přitom právě skrze tuto stigmatizaci se odkrývá mnohem širší obraz toho, jak chápeme přírodu, sebe sama i to, co považujeme za „původní“ v našem stále dynamicky měnícím se prostředí. Zahrada, o které tu mluvíme, je spíše mentální prostor, proměnlivý, meandrující, někdy konfliktní. Je to zahrada poznání, která není řízená lineárním myšlením, ale neustálým překódováváním vztahů.
PK: Z tvého pojednání i výstavy je patrné, že tě zajímají průsečíky mezi uměním, vědou a spiritualitou. Jak takovou transdisciplinaritu chápeš? A jak se v ní orientuje návštěvník?
AV: Transdisciplinarita pro mě není jen metodou, ale formou soužití. Nechci říkat, že se snažím integrovat vědu do umění nebo přenášet vědecké poznatky do estetického jazyka. Mnohem více spíš jde o to, nechat různé způsoby poznání – vědecké, intuitivní, spirituální, emocionální – koexistovat v jednom prostoru bez hierarchie. Ve výstavě se potkávají biologové jako profesor Petr Pyšek, psychologové, krajinářští architekti, spirituální léčitelky. Každý z nich přináší odlišný způsob vztahování nejen k bolševníku, ale také ke světu jako takovému. Návštěvník nakonec není jen divák, ale jakýsi účastník experimentu, kde se myšlení může pohybovat jinak, než je běžné.
PK: Téma invazivních druhů vnímáš nejen ekologicky, ale i kulturně, politicky a dokonce existenciálně. Jaké vrstvy se v bolševníku podle tebe zrcadlí?
AV: Bolševník je zrcadlo našich strachů a našich mocenských projekcí. Byl importován na počátku 19. století jako okrasná rostlina, poté se stal symbolem přírodní krásy, ale následně byl prohlášen za nebezpečnou hrozbu. Ten zvrat v percepci vypovídá o tom, jak rychle dokážeme proměnit obdiv v kontrolu. V širším smyslu je to obraz antropocentrického myšlení: vše, co se vymyká kontrole, je považováno za problém. Skrze bolševník se můžeme ptát na migraci, kolonialismus, tělesnost i na samotnou povahu poznání. V tomto smyslu je to existenciální rostlina: otřásá našimi jistotami.
PK: Mluvíš o rostlině jako o subjektu (– nikoli objektu –) poznání, tedy jako o něčem, co samo vnímá. Pro někoho, kdo je obeznámený s nedávnými filozofickými trendy OOO (tj. „objektově orientovaná ontologie“) či spekulativního realismu a pro ně příznačným „obratem k objektu“[1] je taková změna kurzu promýšlení filozofických téma důvodná a logická. Tento myšlenkový „shift“ ale přeci jen v širším společenském kontextu stále nebude dominantním principem chápání okolního světa a role lidského i ne-lidského subjektu v něm.
AV: Je to spíš návrh na změnu perspektivy. Neříkám, že bolševník má vědomí jako člověk. Ale můžeme se ho pokusit chápat jako partnera v myšlení, jako entitu, skrze kterou se učíme vnímat svět jinak. Využívám koncepty jako vegetální ontologie, ale inspiruji se i šamanským vztahem k rostlinám, kde každá rostlina nese specifickou inteligenci a přináší člověku důležité poznání. Tenhle posun, od objektu k partnerovi, považuji za zásadní pro změnu ekologického myšlení.
PK: Výstava pracuje nejen s vizuálními médii – sochou, videem a fotografií – či vysušenými rostlinami jakožto sochařskými objekty. V pozadí je ale i důležitý vlastní, performativní prvek. Jak důležitá je pro tebe tělesnost a materialita v přenosu myšlenek?
AV: Pro mě je důležité, aby myšlenka nebyla jen verbální nebo konceptuální. Díla ve výstavě vznikala během dlouhého období. Filmové materiály a rozhovory jsem sbíral několik let. Také ostatní práce vznikaly v relativně obsáhlém čase a bylo pro mě také důležité se vrátit – mimo dnes tradiční a přístupné digitální formáty – i ke klasickým technikám modelování či materialitě analogové fotografie. Chtěl jsem opustit obrazovku počítače a ponořit se do cítění rukama, vnímat jiné než syntetické obrazové vjemy, zažít jinou časovost, která není akcelerovaná. Protože některé myšlenky se musí ztělesnit, zakořenit, přenést i skrze kůži, vůni, vibraci a čas: a to se zhmotnilo například i v mé osobní zkušenosti toxického popálení bolševníkem. Veškeré práce ve výstavě jsou vlastně prostředky, jak se dotknout něčeho, co je jinak těžko vyslovitelné. Zajímá mě zpracovávat skrze umění to, jak neverbální poznání a tělo reaguje na to, co nemůže vědomě pochopit.
PK: Název A Garden of Shifting Minds zní skoro jako environmentální sci-fi nebo jakýsi přechodový rituál. Má výstava také politický rozměr?
AV: Určitě. Politika není oddělitelná od těla, přírody, poznání. Ale jde mi zde o jiný typ politiky, než jaký známe z médií. Je to politika citlivosti, pozornosti, péče. To, jak o sobě navzájem mluvíme, jak přemýšlíme o jiném, ať už je to rostlina, migrant, nebo tělo, které nezapadá do normy. V tomhle smyslu je bolševník politickou bytostí: vyvolává otázky hranic, identity, obrany, kolonizace. A naše reakce na něj vypovídají mnohdy víc o nás než o něm samotném.
PK: Když se ohlédneš za svou několikaletou cestou s bolševníkem, co ti přinesla?
AV: Naučil mě zůstat s tím, co je nepříjemné. Neřešit hned problém, ale naslouchat tomu, co problémem děláme. Naučil mě zpomalit. Přemýšlet v jiných časových škálách. A především: pochopit, že poznání nemusí být jen věc mysli, ale i vztahu, těla a intuice.
Adam Vačkář & Pavel Kubesa
Praha, Červen 2025
---
Bolševník velkolepý (Heracleum mantegazzianum) je statná, monokarpická bylina pocházející z Kavkazu, kde roste na vysokohorských loukách jako součást druhově bohatých společenstev. Do Evropy byl zavlečen počátkem 19. století jako okrasná a medonosná rostlina. Díky impozantnímu vzrůstu, produkci až 20–50 tisíc semen na jedince a schopnosti kolonizovat narušená stanoviště se stal jedním z nejúspěšnějších invazních druhů v Evropě. V České republice byl poprvé zaznamenán v roce 1862 v zámeckém parku v Lázních Kynžvart. Ke zplanění došlo krátce poté. Jeho invazní strategie spočívá v dlouhé fázi vegetativního růstu, vysoké reprodukční plasticitě a rozptýleném šíření semen. Ta vytvářejí krátkodobou půdní banku. Vzhledem k fototoxickému působení furanokumarinů, které při kontaktu se slunečním zářením způsobují popáleniny, se bolševník stal celosvětově předmětem eradikačních programů a zároveň kulturně medializovaným symbolem „nepůvodní hrozby“. Jeho ekologická i symbolická přítomnost dnes stojí v centru debaty o biopolitice přírody, migrujících druzích a redefinici hranic mezi kulturním a přírodním.
---
[1] „Obrat k objektu“ (popřípadě v rozšířeném poli též „ontologický obrat“) je filozofickou reakcí na více než dvě století přetrvávající „kantiánský“ fokus filozofie a pro něj příznačný „korelacionismus“. Pro korelacionismus je charakteristické přesvědčení, že poznání reality je vždy vázáno na korelaci mezi subjektivním vědomím a objektem, tedy že nikdy nemáme přístup k objektu samotnému, ale jen k jeho projevu v našem, lidském vědomí. Obrat k objektu se naopak přestává soustředit výhradně na lidskou percepci, jazyk nebo subjektivní zkušenost a klade důraz na objekty jako samostatně existující entity, které nejsou zcela redukovatelné na naše vnímání a jejich relace s dalšími entitami.
---
Výstava a program Galerie NoD vzniká za kontinuální podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.