Připravovaná výstava Reálné vize orákula je obsáhlou multimediální instalací skládající se z série fantasmagorických kreseb a utopistických návrhů, 3D generovaných videí komentujících globální geopolitické dění posledních let, textilních objektů, živé akce a současně téměř nepostřehnutelných instalačních intervencí, které v prostoru galerie simulují přírodní jevy. Tematicky se výstava zaměřuje na zkoumání podprahových motivů moci, odkrývá bizarnost praktik manipulace a šarlatánství. Jiří Černický tyto patogenní společenské projevy zkoumá napříč dějinami lidské civilizace až po současnost a nabízí jejich rozmanité spekulativní interpretace a alternativní varianty. Jiří Černický (*1966) studoval na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Adély Matasové a poté od roku 1993 na Akademii výtvarných umění v ateliéru Miloše Šejna a Jiřího Davida. Ve své rozmanité tvorbě se pohybuje napříč celou škálou různých médií a uměleckých postupů od malby, instalace a objektové tvorby až po performance a nová média. Je autorem konceptuálních projektů, v nichž pracuje se sociálními tématy a na základě přirozených lidských emocí. Je schopen přesně a s břitkým humorem pojmenovat současné společenské problémy a zprostředkovat divákovi úplně nový pohled na jeho zavedené vnímání světa. Komentuje a podrývá roli nadnárodních korporací a kriticky se vyjadřuje ke konzumu, který ovládá naši realitu. Velkou část jeho díla tvoří utopické, nikdy nerealizované architektonické a jiné projekty, které - ač zůstávají pouhými návrhy - mají schopnost trefně pojmenovat sociální či ekologické problémy dneška. Kromě Ceny Jindřicha Chalupeckého je Černický držitelem Sorosovy ceny a bělehradské 48th October Salon Award. Je autorem samostatné retrospektivní výstavy v Galerii Rudolfinum, svá díla prezentoval například ve SPACE Gallery v Clevelandu, v Artsdepot Gallery v Londýně nebo ve vídeňské Steinek Gallery. Působí jako vedoucí Ateliéru malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Máte rádi kvízy a zajímá vás budoucnost světa? Chtěli byste si v divadle dát s přáteli skleničku a b…
Letošní seriál šesti koncertů cyklu S zakončíme v Rakousku. Bohatou škálu díla rakouské…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Tohle není jenom improvizace, tohle je hra. A v každý správný hře se točí velký prachy. Unikátní…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Galerie NoD
Pavla Malinová & Pavel Dvořák: Šikana očí, kolo se točí
Kurátor: Jiří Machalický
27. 4. - 26. 5. 2017
Výstava představuje dva malíře, kteří se znají ze studií na Ostravské univerzitě a kteří k sobě mají již řadu let blízko. Nejen lidsky, ale i malířským projevem, v němž citlivě reagují na svět kolem nás. Na rychlou proměnu našeho prostředí a životního stylu, na hodnoty, které společnost vyznává, na události, které ji formují. Přitom se projev obou umělců výrazně liší a na první pohled se pozná jejich typický rukopis. Oba mají svou filozofii, vlastní představivost a nezaměnitelný pohled na dnešní skutečnost.
Pavla Malinová dospěla k osobitému vyjádření, v němž vychází z odkazu některých avantgardních uměleckých proudů 20. století. Především však reaguje na to, co se odehrává v současnosti. Ve svých obrazech projevuje cit pro barevné vztahy, pro zdůraznění důležitých prvků, které však přirozeně zapadají do celkové skladby. Uplatňuje v nich bohatou imaginaci, příjemnou hravost a zároveň smysl pro lehkou ironii. Někdy zdůrazňuje detaily, které povyšuje na hlavní motivy. Jindy dospívá k čisté abstrakci, stále však přirozeně vychází z reality. Propojuje volný projev s přesnou kresbou, čímž dosahuje zvláštního napětí. Monumentální cítění mnohdy doplňuje až drobnopisným vyjádřením. Její výraz je někdy robustní, jindy zas jemný a křehký. Působivost jejích obrazů je založená na kontrastech, na prolínání snu a skutečnosti. Pracuje s komplikovanými strukturami či ornamenty, které by mohly tvořit samostatnou kompozici, ale často je spojuje s figurou. Využívá rozmanité symboly, v názvech obrazů se objevují půvabné slovní hříčky. V její tvorbě nechybí smysl pro vyjádření grotesknosti různých situací nebo příběhů, s nimiž se můžeme setkat každý den.
Pavel Dvořák se vyjadřuje s velkorysostí, užívá výraznou zkratku, která ještě podtrhuje až absurdní ladění jeho obrazů. Navazuje na groteskní tendence v českém umění, které se již řadu desetiletí rozvíjejí v následných vlnách. Ke svým motivům přistupuje s nadsázkou. Tvary do krajnosti zjednodušuje, ale jeho malba přitom zůstává výrazově bohatá. Její působivost ještě zvyšuje až drsnou deformací. Příběhy, které ve svých obrazech rozvíjí, jsou srozumitelné, nepotřebují žádná další vysvětlení. Umělec výstižně vyjadřuje obsah, kterému podřizuje formu. Nejde mu o žádné estetické hříčky, ale o jasná a zřetelná sdělení. Ta však můžeme chápat v různých rovinách v souvislosti s tím, co se odehrává v současné společnosti, jak se rozvíjejí vztahy mezi lidmi. Pavel Dvořák se věnuje i kresbě, můžeme na ní sledovat, jak rozvíjí své náměty a představy. Vytváří také dřevěné objekty, ve kterých svůj pohled na svět přenáší do trojrozměrného řešení se stejnou ironií a smyslem pro černý humor jako v malbě.