Připravovaná výstava Reálné vize orákula je obsáhlou multimediální instalací skládající se z série fantasmagorických kreseb a utopistických návrhů, 3D generovaných videí komentujících globální geopolitické dění posledních let, textilních objektů, živé akce a současně téměř nepostřehnutelných instalačních intervencí, které v prostoru galerie simulují přírodní jevy. Tematicky se výstava zaměřuje na zkoumání podprahových motivů moci, odkrývá bizarnost praktik manipulace a šarlatánství. Jiří Černický tyto patogenní společenské projevy zkoumá napříč dějinami lidské civilizace až po současnost a nabízí jejich rozmanité spekulativní interpretace a alternativní varianty. Jiří Černický (*1966) studoval na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Adély Matasové a poté od roku 1993 na Akademii výtvarných umění v ateliéru Miloše Šejna a Jiřího Davida. Ve své rozmanité tvorbě se pohybuje napříč celou škálou různých médií a uměleckých postupů od malby, instalace a objektové tvorby až po performance a nová média. Je autorem konceptuálních projektů, v nichž pracuje se sociálními tématy a na základě přirozených lidských emocí. Je schopen přesně a s břitkým humorem pojmenovat současné společenské problémy a zprostředkovat divákovi úplně nový pohled na jeho zavedené vnímání světa. Komentuje a podrývá roli nadnárodních korporací a kriticky se vyjadřuje ke konzumu, který ovládá naši realitu. Velkou část jeho díla tvoří utopické, nikdy nerealizované architektonické a jiné projekty, které - ač zůstávají pouhými návrhy - mají schopnost trefně pojmenovat sociální či ekologické problémy dneška. Kromě Ceny Jindřicha Chalupeckého je Černický držitelem Sorosovy ceny a bělehradské 48th October Salon Award. Je autorem samostatné retrospektivní výstavy v Galerii Rudolfinum, svá díla prezentoval například ve SPACE Gallery v Clevelandu, v Artsdepot Gallery v Londýně nebo ve vídeňské Steinek Gallery. Působí jako vedoucí Ateliéru malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Máte rádi kvízy a zajímá vás budoucnost světa? Chtěli byste si v divadle dát s přáteli skleničku a b…
Letošní seriál šesti koncertů cyklu S zakončíme v Rakousku. Bohatou škálu díla rakouské…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Tohle není jenom improvizace, tohle je hra. A v každý správný hře se točí velký prachy. Unikátní…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Znáte nás z Comedy Clubu, znáte nás z našeho pořadu na Stream.cz a teď jedeme za vámi! Podstrojíme vám…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Video NoD & Café NoD
Stanislava Benešová, David Kolovratník, Václav Kostohryz: Mezi námi
Kurátorka: Veronika Zajačiková
1. - 25. 6. 2017
Výstava finalistů přehlídky nezávislého autorského umění Samorosti 2016
Trojice autorů se schází v tématicky uchopené výstavě. Spojuje je nejen zájem o člověka-zvíře zachycené ve svém specifickém prostředí, autoři vedou tichý dialog napříč žánry, napříč světy animální a lidské říše.
„možná, že to zvíře přece existuje ... chtěl jsem říct ... snad jsme to jen my sami”
William Golding, Pán much
STANISLAVA BENEŠOVÁ ve svých malbách podprahově reflektuje společenské a morální návyky. Klade si otázku, co odlišuje lidi od zvířat. Jsou jimi právě společenské normy a výchova, které mohou být mnohdy zcela uměle vytvořené? „Pojmem Mezi námi mi vyvstává v mysli asociace slova MIMIKRY. Významově je chápu jako masku mezi námi jako lidmi ve společnosti a mezi námi jako lidmi se (zvířecími) pudy. ’Abychom uspěli a obstáli ve společnosti, nasazujeme si masky v domění a snaze dostát vzorce dobrého člověka. Tím však potlačujeme své přirozené pudy a instinkty, které jsou blíže živočišnému světu.“
V druhém tématickém celku se Stanislava dotýká fenoménu VLČÍCH DĚTÍ. Jak by se lišily děti vyrustající bez výchovy, bez kritického vzoru dospělých. Autorka v kompozicích staví děti do role zdivočelé zvěře, jejíž život a pohyb je zdokumentován záznamem fotopastí. Prostá dětská nespoutaná hra zasazena v jiný kontext, může být bojem o život.
MEZI NÁMI žijí tiší spoluobyvatelé
Někteří lidé je vnímají jako věc
Někteří je jí
Někteří je přejedou autem
Sigurson je vnímá,
Jejich radost a trápení i čistou sebevědomou duši
Jsou pro něho velkou inspirací a za to je těm tvorům,
které potkal a bude potkávat,
moc vděčný
Tvorba VÁCLAVA SIGURSONA KOSTOHRYZE se pohybuje v mezích drobné plastiky, která však rozměrově roste s nabývanými zkušenostmi. Václav zve diváka do intimního Světa podle Sigursona. Autor speciálně pro výstavu Mezi námi připravil tři bronzové plastiky z cyklu Zvířata podle Sigursona. V NoDu tak bude mít premieru pár kiwi birdů, skupinka kaloňů nebo zástup chameleonů. Modelování zvířat, kterými se v současnost zabývá, předcházel zájem o lidskou figuru, především o zachycení člověka v intimní emoční situaci. Figury zvířat jsou tvořeny s lehkostí, zachycují živočichy ve své přiřozené nádheře a křehkosti.
DAVID KOLOVRATNÍK se ve své práci nově zajímá o nepoznanou minulost části své rodiny. Zpracovává zděděný fotoarchiv, jehož fragmenty jsou mu předlohou k rozměrným plátnům. Postavy, o kterých se však může často jen domnívat kdo jsou nebo byly, staví do zcela nových, nikdy neproběhlých a mnohdy absurdních až děsivých situací a vztahů. I když se jeho malba pomalu obrací od jím tolikrát až obsesivně opakovaného ústředního motivu předchozí tvorby - ryby, pocit jakéhosi ticha a ponořenosti zůstává i zde.
Obrazy pro výstavu Mezi námi doplňuje videoprojekcí složenou z pásů kinofilmů. Jejich autentickým poškozením vznikly nové abstraktní obrazce mísící se s postavami a deformující původní, již nečitelnou informaci.