Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

CAFÉ BÖHMEN / Tomáš Roubal

Název projektu odkazuje k sérii velkoformátových obrazů “Café Deutschland”  německého malíře Jorga Immendorfa z let 1977- 1982. V ní Immendorf využívá pomyslný prostor kavárny jako místo pro glosování společenské a politické situace. Tyto složité kompozice jsou plny kritických postřehů a ironických komentářů. Autor se v této sérii zabývá rozdělením Německa na dva od sebe oddělené státy, komunistický východ a kapitalistický západ, otevřeně zde kritizuje konzumní společnost, maloměšťáckost atd. Roubal nachází v tomto cyklu s ohledem na skutečnost Brexitu, migrační krize, krize EU a dalších mnoho paralel k současnosti. Roubal si všímá vzestupu krajní pravice ve většině evropských zemí, vlivu propagandou a „fake news“, vzrůstajícího sociálního napětí.  Roubalovy poslední práce se právě těmito tématy zabývaly a tvoří předehru projektu “Cafe Böhmen”. Roubalova tvorba téměř vždy reaguje na současné dění ve společnosti – pomocí výtvarného jazyka upozorňuje na současnou geopolitickou situaci. V aktuální sérii ji reflektuje prostřednictvím hrubé svářečské práce s kovem, dřevem či papírem a experimentováním s různými stavebními materiály a zvukovými efekty.

Frutti di Mare / Vladimír Turner

Vladimír Turner svou tvorbu nepojímá jako typicky individuální autorské umělecké projekty, ale spíše jako společenskou situaci či sdílenou zkušenost. Přestože se častokrát v tvůrčím procesu ocitá zcela sám, tak jak klasicky chápané umělecké dílo, tak například aktivistická akce jsou pro něj vždy svým způsobem utvářením sociálních struktur a aplikací společensko-analitických, kritických či environmentálních strategií. V posledních letech se jeho zájem posouvá od dříve akcentované urbánní tematiky spojené s problematikou městské kultury a společnosti k tématům krajiny mimo městké prostředí. "Defekty antropocénu" pozoruje, zkoumá a komentuje prostředky současného vizuálního umění či prostřednictvím filmového jazyka. Logiku své práce obohacuje o strategie mezioborové spolupráce a všímá si například toho, jak mohou být enviromentalistické pozice inspirovány sociální a kulturní ekologií.  Přestože jednotlivé teoretické a praktické vědy a zájmy formující oblast a zacílení Turnerovy činnosti využívají odlišné metody výzkumu a aplikací, pojí je s jeho uměleckými aktivitami společný zájem. Vladimír Turner se mimo svou volnou (i tak převážně environmentálně a kriticky orientovanou) tvorbu věnuje práci na několika ekologických projektech různých neziskových organizací (viz například kampaň recyklujbezjedu.cz pro sdružení Arnika) . Připravovaný projekt zavěšeného objektu nad křižovatkou Dlouhá-Rybná chce vytvářet určitou strukturovanou situaci, v níž se nám před zraky diváká, návštěvníků Experimentálního prostoru NoD a náhodných kolemjdoucích zhmotní v monumentální instalaci plastové "plody moře 21.stoleti", gigantický úlovek spotřebního obalového materiálu v protrhané rybářské síti.  Samotná instalace "Frutti di Mare" se má stát součástí rozsáhlé kampaně artikulující aktuální "plastovou krizi", problémy recyklace a téma lidské zodpovědnosti a vztahu vůči krajině a nerostným zdrojům obživy a energie. Projekt vzniká ve spolupráci s iniciativou Keep It Clean.

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

Jan Strýček & kol.: Sedm kostek cukru

Drama pro dva herce o povaze svobody, hrdinství a osobní zodpovědnosti. Kdy přichází vhodná doba na to začít br…

VE DNE V NOCI / Kasha Jandáčková & kol.

Jak se může v jediném okamžiku změnit celý váš život? Jaké důsledky může mít každé sebemenší…

SE LVEM NA PRSOU/ Tereza Volánková & kol.

Autorská divadelní inscenace reflektující 100 let Česko(slovenské) hokejové republiky. Tak určitě ... Josef Gruss,…

FANTASY! / Janek Lesák & kol.

Příběh, odehrávající se ve vaší fantazii. Inscenace Divadla NoD kombinuje technologii binaurálního…

MĚSÍČNÍ SONÁTA Č. 11 / Janek Lesák & kol.

Jedno z dosud největších dobrodružství lidstva začalo 16. července 1969, kdy ze Země odstartovala raketa Saturn V a vynesla na oběžnou dr…

12 ÚKOLŮ PRO ŽIDY / 20 000 židů pod mořem & Divadlo NoD

20 000 židů pod mořem je soubor zkoumající hranice improvizačního divadla.  Divadlo NoD je prostor, kde působí jen opravdov…

JÁ V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NETVRDÍM, ŽE JSEM BŮH / 11:55

Pět režisérů, jedna inscenace. Zábavný náhled do divadelní zkoušky, kde se herci pokoušejí reží…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

MĚSTEČKO FAKE NEWS / 11:55

„Diano, je 8.15 ráno. Právě jsem přišel do kanceláře. Děkuji za pravidelný přísun kávy a koblih, vy v…

STŘEPY A CHLEBÍČKY / 11:55

Jaký je obraz doby, ve které žijeme, v očích dnešní mladé generace? Co o nás vypovídají kauzy,…

FANTASY! / Janek Lesák & kol.

Příběh, odehrávající se ve vaší fantazii. Inscenace Divadla NoD kombinuje technologii binaurálního…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

KRÁLOVNA VÍL / FAIRY QUEEN / 420people

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

SE LVEM NA PRSOU/ Tereza Volánková & kol.

Autorská divadelní inscenace reflektující 100 let Česko(slovenské) hokejové republiky. Tak určitě ... Josef Gruss,…

12 ÚKOLŮ PRO ŽIDY / 20 000 židů pod mořem & Divadlo NoD

20 000 židů pod mořem je soubor zkoumající hranice improvizačního divadla.  Divadlo NoD je prostor, kde působí jen opravdov…

11:55: PRAVDA O 17/11

Mladý generační soubor 11:55 se rozhodl otevřít téma, které je v české společnosti zdánlivě vyře&scaron…

MĚSÍČNÍ SONÁTA Č. 11 / Janek Lesák & kol.

Jedno z dosud největších dobrodružství lidstva začalo 16. července 1969, kdy ze Země odstartovala raketa Saturn V a vynesla na oběžnou dr…

KRÁLOVNA VÍL / FAIRY QUEEN / 420people

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

12 ÚKOLŮ PRO ŽIDY / 20 000 židů pod mořem & Divadlo NoD

20 000 židů pod mořem je soubor zkoumající hranice improvizačního divadla.  Divadlo NoD je prostor, kde působí jen opravdov…

Přihlaste se do newsletteru

en

Jana Bernartová: Možnost zobrazení

Video NoD
Jana Bernartová: Možnost zobrazení

Kurátorka: Veronika Zajačiková
22. 2. - 23. 3. 2018

Šedé místo na Zemi 

Od nepaměti je zastávána teorie vnímání světa skrze pět smyslů - patří sem hmat, sluch, čich, chuť a zrak, přičemž zrak hraje v našem kulturním prostředí nejvýznamnější roli. Známe však také tzv. mimosmyslové vnímání, kdy se orientujeme podle impulzů vnitřních skrytých senzorů. Intuitivně vnímáme a snažíme se porozumět signálům našeho těla. Jemné, nelehko definované pocity jako například brnění v prstech, pocit ochlazení či zbystření základních smyslů, nás často upozorňují na změny v okolí. Citlivé pocitové vnímání je doprovázeno senzibilizací, vnímáním jemných (očím skrytých) dějů a vibrací. 
Jana Bernartová ve své práci zkoumá vztah mezi virtuálností digitálního prostoru a jeho materiálními přechody do světa věcí. Středem jejího badatelského až vědeckého zájmu se stává barva (její vnímání či zobrazení). Dalo by se říci, že z fyzikálního hlediska je barva pouze zrakovým vjemem a sama o sobě vlastně neexistuje a definuje ji teprve odraz světla dopadající na sítnici oka. Barvu vidíme díky elektromagnetickému záření, které se od látky odrazilo nebo ji částečně či plně pohltilo. Barva je definovaná vlnovou délkou a frekvencí.

Myšlenku o (ne)přesnosti či způsobu zobrazení barev v digitálním i reálném prostředí rozvíjí autorka od roku 2016 v cyklu Tekuté krystaly RGB. Výchozím parametrem se Bernartové stala počítačová plocha s typickou modrou, která nese digitání označení R0G0B255 a její materiální ekvivalent v podobě barevného pigmentu je ultramarín. Videa zastoupená v projektu Možnost zobrazení se soustředí na samotné technologie a jejich schopnost rozdílného zachycení snímaného. Výslednou barvu plochy povrchu modrého pigmentu jinak digitálně vnímá snímač digitálního fotoaparátu a jinak kamery. Výsledný obraz videa popírá statickou (hmotnou) podstatu barevného materiálu (pigmentu) - kdy čtecí zařízení svým charakterem divákovi předkládá zrnění. V projektu pro galerii Video NoD autorka nechává přirozeně vyznít výslednou ba- revnost ovlivněnou rozdíly v nedokonalosti (nestejnosti) promítacích zařízení. 

Jana Bernartová ve své tvorbě hledá skryté systémy a řády, ať už v digitálním či reálném prostředí, a pracuje s rozdílností a chybami techniky. Sama je autorkou několika počítačových softwarů a ač jde o matematicko- fyzikálně technické záležitosti, svou hrou i ty nejpřesnější technologie dostává do situací, kdy nabývají lidských smyslů a nedokonalostí. 

V plošném virtuálním prostředí monitoru jsme schopni zhmotnit objekty reálného světa. Jaký by byl náš svět bez našich smyslů? Byla by naše mysl jako šedá plocha monitoru v režimu spánku? 

1 Odstíny modré se pohybují v rozmezí ~ 430–500 nm (vlnová délka) ~ 700–600 THz (frekvence).