Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové. Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.
Připravovaná výstava umělecké dvojice Anna Slama & Marek Delong prezentuje sérii soch, objektů a obrazů, ve kterých autoři pokračují v pojetí umění jako místa otevřeného pro emoce a spiritualitu, tj. substanciální charakteristiky, které upřednostňují před pojetím umění jako čistě intelektuálního výzkumu. V několika předchozích projektech oba umělci pracovali s myšlenkou umění jako terapeutickým procesem, místem intimního a bezprostředního spojení, využívajíce pojmy jakým je například – „tacit knowledge“, tzn. vytváření znalostí a zkušenosti prostřednictvím přímého spojení s materiálem a prostředky. Ohledávají tak zkušenosti, jež nelze verbalizovat. Tento přístup dvojici umožňuje začlenění takových uměleckých praktik, které se spoléhají na svět mimo lidský rozum, tj. na spiritualitu či folklór a jejich umístění do kontextu současného umění. Anna Slama (*1991, Brno) a Marek Delong (*1986, Brno) tvoří autorskou dvojici od roku 2015. Delong vystudoval na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (Ateliér video), Slama získala titul na Konstfack University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu ve Švédsku a během svých studií prošla také několika stážemi, například na Estonian Academy of Arts v Tallinnu nebo na umělecké škole v Jeruzalémě. Ve své aktuální umělecké praxi se kontinuálně věnují instalačním metodám, které se pohybují často na pomezí site-specific scénografií. Ve svých instalačních celcích prezentují různá média od současných podob sochy a objektu, až po formáty videa či obrazu. V roce 2020 byli laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Přijďte s námi oslavit konec roku 2024 do Baru NoD. Těšit se můžete na top drinky, skvělé jídlo a videodiskotéku, kter…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj díru do asteroidu, bojujou s mimozemským monstrem nebo…
Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj díru do asteroidu, bojujou s mimozemským monstrem nebo…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Divoká romantika s válkou v zádech. Vynikající, odvážná adaptace klasického dramatu, ve kter…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj díru do asteroidu, bojujou s mimozemským monstrem nebo…
Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj díru do asteroidu, bojujou s mimozemským monstrem nebo…
V rámci formátu Gilty Pležr jsme již vytvořili nové improvizované legendy mezi brakovými horory, telenovelami a…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
SEN O VÝSTAVĚ
Kurátoři: kolektiv autorů
22. 10. – 24. 11. 2019
Vernisáž: 21. 10. 2019, 19:00, 20. narozeniny NoD
---
Rozum v těžkých časech
26. října 2019 uběhne 20 let od první výstavy realizované v dnešním Experimentálním prostoru NoD, kterou připravila skupina kreativních umělců působících okolo již zaběhnutého hudebního klubu ROXY. První, v jistém smyslu eponymní výstavou, byl kurátorský projekt Krištofa Kintery s názvem „Vidiny“. S experimentální divadelní buňkou Jednotka rozvinuli ve vznikajícím (tehdy) „Univerzálním prostoru NoD“ podhoubí pro typicky devadesátkový multikulturní hybrid, synergickou fúzi uměleckých forem divadla, výtvarného umění, performance a hudby. Duch doby crossoveru přál: překlenování, vrásnění, gumování a přepisování jednotlivých terénů kultury byly přirozenými symptomy setkání západní postmoderny a nedávno nabyté svobody se všemi jejich nástrahami.
V jednom nepublikovaném textu Krištof Kintera vzpomíná: „Od prvního okamžiku, kdy jsme vstoupili do prvního patra nad ROXY (...), nám bylo jasné, co by se s takovým prostorem mělo stát. Mělo by to být multikulturní mezioborové místo setkávání a prolínání oborů, kontextů (...). Prostě „bez dimenzí“, tedy NO D. (...) Bylo jasné, že Praha musí mít místo, kde se vše prolne pod jednou střechou. A ta střecha byla na strategicky dokonalém místě a měla obrovské střešní okno ve tvaru kruhu. Nebylo co řešit. Ta představa, byla notně lapidární a utopistická: dole klub, tanec zábava, drogy, alkohol = peklo. Nahoře: galerie, divadlo, knihkupectví, kavárna = nebe. Můžeme to tedy zkusit dát dohromady, neboť: co je nahoře, je i dole.“
Vzniknuvší klima naprostého oddání a kreativní spolupráce vytvořilo nemovitý fundament pro rozvoj jedné z nejstarších nezávislých scén v centru české metropole. Její stěny sloužily jako přístavy, z kterých se jednotliví autoři, kurátoři a umělci vydávali mapovat území jednou ryze experimentálního, podruhé angažovaného, politického umění, jindy zas dostávali hlas tendence mimo dominantní proudy soudobé výtvarné scény. Ve zpětném zrcátku se zdá, že prvním plavbám panoval bezbřehý optimismus, odvaha, entuziasmus, rozvoj kritického myšlení a jistá vize.
Možná, že toto zrcátko bývá lehce zamlžené a nelze v něm číst zcela zřetelně, ale nálada, která z něj dýchá, bývá často odlišná od rozpoložení, které pociťujeme napříč dnešními dystopiemi, toxickými halucinacemi, environmentálním žalem či nervozitou z turbokapitalismu 21. století zaplavující dnešní umělecký provoz. Jako kdyby tehdy scházelo dnešní zklamání z toho, že se stále čím dál tím více zdá, že ty nejlepší „karty“ už byly jaksi dávno rozdány.
Sen o výstavě vznikl jako pokus o horizontální spolupráci. Jednotliví autoři, kteří vedli směřování Galerie NoD v průběhu dvaceti let její existence, se ohlížejí za současným stavem společnosti, světa a umění a zanechávají určitou zprávu. Není však nutně pesimistická. Možná, že duch místa přeci jen zachránil něco z prvotního entuziasmu a víry, že budoucnost ještě stále existuje a „stojí za to“. Poetické se snoubí s kritickým hlasem, proroctví potkává ironii, diagnózy stojí po boku imaginace a snění, prostorem vlaje poselství. Očekávání (a sny) jsou oproti počátečním „vidinám“ dnes odlišné, ale přesto se zde „něco zdá“: umění je stále jedna z nejlepších strategií, jak si v časech všemožných „krizí“ (globálních, lokálních, klimatických, politických, osobních) zachovávat zdravý rozum.
(Tedy alespoň, když je vám dvacet...)
Pavel Kubesa
---
Autoři:
Krištof Kintera
René Rohan
Tamara Moyzes
Zuzana Blochová & Institut úzkosti
Marek Meduna
András Cséfalvay
Jiří Ptáček
Matouš Lipus
Kateřina Olivová
Marie Štindlová
Tomáš Vaněk
Jana Kalinová
Matěj Smetana
Adéla Součková
Martin Zet
Milan Mikuláštík
Jiří Machalický
Petr Písařík
Pavel Kubesa
Tereza Anderlová
Kurátoři projektu:
Zuzana Blochová
Jiří Ptáček
Jiří Machalický
Pavel Kubesa