Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

PKF - Prague Philharmonia / Jana Kmiťová. Ondřej Štochl — Hudba bez hranic

Představíme současnou tvorbu mladé skladatelské generace. Kde čerpají inspiraci? Jak se tvoří skladba na zakázku? Jak…

PKF - Prague Philharmonia / Hudební delikatesy od PKF aneb koncert za odměnu

Závěrečný koncert cyklu soudobé hudby přinese hudební lahůdky z tvorby současné skladatelské generace. Aneb. Co…

Přihlaste se do newsletteru

en

BE27 | Jozef Mrva ml. / World Turns On Its Hinge

BE27: Jozef Mrva ml. / World Turns On Its Hinge
Site specific video instalace
Kurátor: Pavel Kubesa
22. 10. 2019 – 24. 1. 2020
Vernisáž: 21. 10. 2019, 20. narozeniny NoD

Uvedení zbrusu nové site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Rosidency. Jozef Mrva připravil panoramatickou video esej, která navazuje na jeho aktivní teoretický výzkum proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.

---

Silikon je příroda! Silikon je sebe-přepočítávající se příroda! Odmyslete si všechny ty inženýry vypalující maličké struktury na silikonové čipy a zbyde vám jeden blok hmoty přepočítávající veškerou ostatní hmotu.
Friedrich Kittler


Mapy zauzlované reality

World Turns On Its Hinge, site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Residency, je rozvinutím základních výrazových strategií a teoretických konceptů, které Jozef Mrva ml. systematicky zkoumá. Prameny Mrvova zájmu můžeme vystopovat ať už v tradici vizuální poezie, ve spletitých krásách matematického uvažování, především v oboru matematické topologie, v heslech a příbězích popkultury, současné kritické filosofie až po utahování si z konspiračních teorií typu Flat Earth Society. Jednotlivé inspirační zdroje zapracovává do svého soustředěného zkoumání proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.

Jeho vizuální jazyk 3D animovaných video esejí definují zpravidla tři strukturální elementy: abstrahované kartografické zobrazení (mapy), „uzel“ (zobrazovaný, nebo i čistě formální jako jazykový tvar – „refrén“) a text. Mapy či strategie mapování jsou snad původním Mrvovým výrazovým prostředkem, které rozvíjí i v jiných médiích, než ve formátu videa (koláže, malby, kresby, prostorové instalace). Fascinace zkoumáním povrchů Země a kosmických těles se propisuje do jeho souhrnného narativu: hledání a definování nových kvalit prostoru nad rámec standardně přijímaných tří prostorových a jedné časové dimenze. Nové dimenze ohledává právě ať už ve struktuře „uzlů“ tak v „jazykových“ vrstvách společnosti informačního věku.

Uzel je pro Mrvu metaforou opakování, teoretickým konceptem popisu cyklického nastavení toků pozdně kapitalistické společnosti a kultury, možná také až kosmologickou metaforou odkazující k úvahám o propletení času a prostoru v pracích od Alberta Einsteina po hypotézy kvantové teorie čí teorie strun. Jazykové vrstvy pak pro Mrvu jsou místem, kde se tyto skokové proměny (ať už ontologické, fenomenální či kosmologické) mohou zpřístupni, verbalizovat, artikulovat. Krátké, sloganovité nápisy, prostupující jeho tvorbou si jednou vypůjčují formulace z názvů metalových skladeb a textů, podruhé zas odrážejí jeho pronikavé analytické teze, diagnózy současné globální společnosti před nástupem „technologické singularity“. 

Mrvovy video práce jsou jakýmsi „vitamínovým koktejlem“ z plodů šťavnatých úvah a reflexí. World Turns On Its Hinge situuje diváka právě do jednoho z takových barových drinků. Panoramatická projekce rozprostírá po okolních stěnách vlnící se tající ledovou smyčku, připomínající dvoušroubovici DNA. Ledový řetězec se vznáší okolo nápisu textu Madoniny písně Hung Up „Time goes by so slowly“, okolním prostorem se vznášejí bublinky, levitující padající listy jsou ve skutečnosti rozpouštějící se oceánské atoly, mizející ostrovy. Sedíte v baru a vznášíte se krásném, ale zasmušilém míchaném nápoji, v němž čtení bez náznaků environmentálního žalu je zapovězeno. Ledovce tají, ostrovy se zaplavují, vše připomíná naši DNA, vše se donekonečna opakuje: „Pojďme si dát ještě jedno.“

Pavel Kubesa

---

Jozef Mrva, zástupce nové generace umělců pracujících s digitálními médii, je momentálně doktorandem na FaVU VUT v Brně.

Mrva je aktivní umělec a kurátor. Účastnil se řady skupinových výstav v Česku i zahraničí (např. v galerii Kurzor v Praze, v galerii Quartair v nizozemském Haagu), také je za ním řada sólových výstav (naposledy např. v galerii OFF/FORMAT v Brně nebo v pražském City Surfer Office). Jako kurátor se věnoval galerii 209 na brněnské FaVU mezi lety 2016-2018, kde realizoval výstavy například Milana Mikuláštíka nebo Jakuba Hoška a Nik Timkové.

Ve své práci se zabývá geometrickým a semiotickým zkoumáním uzlů. Kombinuje 3D modelování a grafický design, vytváří scénáře, modely a textové práce, které jsou filozofickou hrou s alternativními kosmogonickými scénáři.

S projektem Knot Capital se Mrva v roce 2018 účastnil festivalu The One Minute v Nizozemsku a byl také finalistou Jiných vizí na olomouckém PAF v roce 2017.