Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Festival Jiný Pohled/Queer Eye letos přiváží skvělou íránsko-německou zpěvačku MADANII z Berlína, dále speci…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Novoroční benefice Nadačního fondu obětem holocaustu Dorůžka-Fischmann-Novák trio Registrace na emailu: beneficeNFOH@seznam.cz …
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
BE27: Jozef Mrva ml. / World Turns On Its Hinge
Site specific video instalace
Kurátor: Pavel Kubesa
22. 10. 2019 – 24. 1. 2020
Vernisáž: 21. 10. 2019, 20. narozeniny NoD
Uvedení zbrusu nové site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Rosidency. Jozef Mrva připravil panoramatickou video esej, která navazuje na jeho aktivní teoretický výzkum proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.
---
„Silikon je příroda! Silikon je sebe-přepočítávající se příroda! Odmyslete si všechny ty inženýry vypalující maličké struktury na silikonové čipy a zbyde vám jeden blok hmoty přepočítávající veškerou ostatní hmotu.“
Friedrich Kittler
Mapy zauzlované reality
World Turns On Its Hinge, site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Residency, je rozvinutím základních výrazových strategií a teoretických konceptů, které Jozef Mrva ml. systematicky zkoumá. Prameny Mrvova zájmu můžeme vystopovat ať už v tradici vizuální poezie, ve spletitých krásách matematického uvažování, především v oboru matematické topologie, v heslech a příbězích popkultury, současné kritické filosofie až po utahování si z konspiračních teorií typu Flat Earth Society. Jednotlivé inspirační zdroje zapracovává do svého soustředěného zkoumání proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.
Jeho vizuální jazyk 3D animovaných video esejí definují zpravidla tři strukturální elementy: abstrahované kartografické zobrazení (mapy), „uzel“ (zobrazovaný, nebo i čistě formální jako jazykový tvar – „refrén“) a text. Mapy či strategie mapování jsou snad původním Mrvovým výrazovým prostředkem, které rozvíjí i v jiných médiích, než ve formátu videa (koláže, malby, kresby, prostorové instalace). Fascinace zkoumáním povrchů Země a kosmických těles se propisuje do jeho souhrnného narativu: hledání a definování nových kvalit prostoru nad rámec standardně přijímaných tří prostorových a jedné časové dimenze. Nové dimenze ohledává právě ať už ve struktuře „uzlů“ tak v „jazykových“ vrstvách společnosti informačního věku.
Uzel je pro Mrvu metaforou opakování, teoretickým konceptem popisu cyklického nastavení toků pozdně kapitalistické společnosti a kultury, možná také až kosmologickou metaforou odkazující k úvahám o propletení času a prostoru v pracích od Alberta Einsteina po hypotézy kvantové teorie čí teorie strun. Jazykové vrstvy pak pro Mrvu jsou místem, kde se tyto skokové proměny (ať už ontologické, fenomenální či kosmologické) mohou zpřístupni, verbalizovat, artikulovat. Krátké, sloganovité nápisy, prostupující jeho tvorbou si jednou vypůjčují formulace z názvů metalových skladeb a textů, podruhé zas odrážejí jeho pronikavé analytické teze, diagnózy současné globální společnosti před nástupem „technologické singularity“.
Mrvovy video práce jsou jakýmsi „vitamínovým koktejlem“ z plodů šťavnatých úvah a reflexí. World Turns On Its Hinge situuje diváka právě do jednoho z takových barových drinků. Panoramatická projekce rozprostírá po okolních stěnách vlnící se tající ledovou smyčku, připomínající dvoušroubovici DNA. Ledový řetězec se vznáší okolo nápisu textu Madoniny písně Hung Up „Time goes by so slowly“, okolním prostorem se vznášejí bublinky, levitující padající listy jsou ve skutečnosti rozpouštějící se oceánské atoly, mizející ostrovy. Sedíte v baru a vznášíte se krásném, ale zasmušilém míchaném nápoji, v němž čtení bez náznaků environmentálního žalu je zapovězeno. Ledovce tají, ostrovy se zaplavují, vše připomíná naši DNA, vše se donekonečna opakuje: „Pojďme si dát ještě jedno.“
Pavel Kubesa
---
Jozef Mrva, zástupce nové generace umělců pracujících s digitálními médii, je momentálně doktorandem na FaVU VUT v Brně.
Mrva je aktivní umělec a kurátor. Účastnil se řady skupinových výstav v Česku i zahraničí (např. v galerii Kurzor v Praze, v galerii Quartair v nizozemském Haagu), také je za ním řada sólových výstav (naposledy např. v galerii OFF/FORMAT v Brně nebo v pražském City Surfer Office). Jako kurátor se věnoval galerii 209 na brněnské FaVU mezi lety 2016-2018, kde realizoval výstavy například Milana Mikuláštíka nebo Jakuba Hoška a Nik Timkové.
Ve své práci se zabývá geometrickým a semiotickým zkoumáním uzlů. Kombinuje 3D modelování a grafický design, vytváří scénáře, modely a textové práce, které jsou filozofickou hrou s alternativními kosmogonickými scénáři.
S projektem Knot Capital se Mrva v roce 2018 účastnil festivalu The One Minute v Nizozemsku a byl také finalistou Jiných vizí na olomouckém PAF v roce 2017.