Projekt Enteignen Jana Nálevky je inspirován protestem občanské iniciativy “Deutsche Wohnen & Co. enteignen” a její snahou o řešení krize bydlení v Berlíně, které se v současných podmínkách z mnoha důvodů stává stále méně dostupné pro čím dál tím větší skupinu jeho obyvatel. Otázka bydlení se znovu stává – jako už mnohokrát v minulosti – významným hybatelem dění ve společnosti. V aktuálním případě se tématem diskuse stává radikální požadavek vyvlastnění, odkazující k meziválečné levicové architektonické avantgardě, pro kterou bylo řešení bytové otázky ve 20. a 30. letech hlavní ideovou náplní a důvodem radikality navrhovaných řešení. Jan Nálevka se v dlouhodobém horizontu prostřednictvím velkých kresebných sérií na kancelářském papíře (většinou A4) zabývá tématy prázdnoty, práce, společenských či institucionálních vztahů, norem a pravidel – tedy jakousi "společenskou smlouvou" a jejími formujícími společenskými silami. Série kreseb Enteignen vznikala již v roce 2020 v čase covidové karantény, dosud však ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje také dvojice neonových napisů, jejichž kresebná předloha vznikala v témže období, avšak fyzická realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premiéra Nálevkova významově vrstevnatého projektu.
Organic Tribe & Art Event Hudební a vizuální projekt ᒪᑌᑎᗩ, který otevírá brány do světa snů a…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Už počtrnácté se bude předávat titul MISTR IMPROVIZACE a putovní pohár, tentokrát skutečně i s třešničkou…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Večer absolventských prací studentek 3. ročníku choreografie Katedry tance Hudební a taneční akademie múzický…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
BE27: Jozef Mrva ml. / World Turns On Its Hinge
Site specific video instalace
Kurátor: Pavel Kubesa
22. 10. 2019 – 24. 1. 2020
Vernisáž: 21. 10. 2019, 20. narozeniny NoD
Uvedení zbrusu nové site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Rosidency. Jozef Mrva připravil panoramatickou video esej, která navazuje na jeho aktivní teoretický výzkum proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.
---
„Silikon je příroda! Silikon je sebe-přepočítávající se příroda! Odmyslete si všechny ty inženýry vypalující maličké struktury na silikonové čipy a zbyde vám jeden blok hmoty přepočítávající veškerou ostatní hmotu.“
Friedrich Kittler
Mapy zauzlované reality
World Turns On Its Hinge, site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Residency, je rozvinutím základních výrazových strategií a teoretických konceptů, které Jozef Mrva ml. systematicky zkoumá. Prameny Mrvova zájmu můžeme vystopovat ať už v tradici vizuální poezie, ve spletitých krásách matematického uvažování, především v oboru matematické topologie, v heslech a příbězích popkultury, současné kritické filosofie až po utahování si z konspiračních teorií typu Flat Earth Society. Jednotlivé inspirační zdroje zapracovává do svého soustředěného zkoumání proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.
Jeho vizuální jazyk 3D animovaných video esejí definují zpravidla tři strukturální elementy: abstrahované kartografické zobrazení (mapy), „uzel“ (zobrazovaný, nebo i čistě formální jako jazykový tvar – „refrén“) a text. Mapy či strategie mapování jsou snad původním Mrvovým výrazovým prostředkem, které rozvíjí i v jiných médiích, než ve formátu videa (koláže, malby, kresby, prostorové instalace). Fascinace zkoumáním povrchů Země a kosmických těles se propisuje do jeho souhrnného narativu: hledání a definování nových kvalit prostoru nad rámec standardně přijímaných tří prostorových a jedné časové dimenze. Nové dimenze ohledává právě ať už ve struktuře „uzlů“ tak v „jazykových“ vrstvách společnosti informačního věku.
Uzel je pro Mrvu metaforou opakování, teoretickým konceptem popisu cyklického nastavení toků pozdně kapitalistické společnosti a kultury, možná také až kosmologickou metaforou odkazující k úvahám o propletení času a prostoru v pracích od Alberta Einsteina po hypotézy kvantové teorie čí teorie strun. Jazykové vrstvy pak pro Mrvu jsou místem, kde se tyto skokové proměny (ať už ontologické, fenomenální či kosmologické) mohou zpřístupni, verbalizovat, artikulovat. Krátké, sloganovité nápisy, prostupující jeho tvorbou si jednou vypůjčují formulace z názvů metalových skladeb a textů, podruhé zas odrážejí jeho pronikavé analytické teze, diagnózy současné globální společnosti před nástupem „technologické singularity“.
Mrvovy video práce jsou jakýmsi „vitamínovým koktejlem“ z plodů šťavnatých úvah a reflexí. World Turns On Its Hinge situuje diváka právě do jednoho z takových barových drinků. Panoramatická projekce rozprostírá po okolních stěnách vlnící se tající ledovou smyčku, připomínající dvoušroubovici DNA. Ledový řetězec se vznáší okolo nápisu textu Madoniny písně Hung Up „Time goes by so slowly“, okolním prostorem se vznášejí bublinky, levitující padající listy jsou ve skutečnosti rozpouštějící se oceánské atoly, mizející ostrovy. Sedíte v baru a vznášíte se krásném, ale zasmušilém míchaném nápoji, v němž čtení bez náznaků environmentálního žalu je zapovězeno. Ledovce tají, ostrovy se zaplavují, vše připomíná naši DNA, vše se donekonečna opakuje: „Pojďme si dát ještě jedno.“
Pavel Kubesa
---
Jozef Mrva, zástupce nové generace umělců pracujících s digitálními médii, je momentálně doktorandem na FaVU VUT v Brně.
Mrva je aktivní umělec a kurátor. Účastnil se řady skupinových výstav v Česku i zahraničí (např. v galerii Kurzor v Praze, v galerii Quartair v nizozemském Haagu), také je za ním řada sólových výstav (naposledy např. v galerii OFF/FORMAT v Brně nebo v pražském City Surfer Office). Jako kurátor se věnoval galerii 209 na brněnské FaVU mezi lety 2016-2018, kde realizoval výstavy například Milana Mikuláštíka nebo Jakuba Hoška a Nik Timkové.
Ve své práci se zabývá geometrickým a semiotickým zkoumáním uzlů. Kombinuje 3D modelování a grafický design, vytváří scénáře, modely a textové práce, které jsou filozofickou hrou s alternativními kosmogonickými scénáři.
S projektem Knot Capital se Mrva v roce 2018 účastnil festivalu The One Minute v Nizozemsku a byl také finalistou Jiných vizí na olomouckém PAF v roce 2017.