Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
"Žijí vedle sebe v provizorních příbytcích na pláži. Mají své zvyky, příběhy, bolesti a naděje. Uvnitř těchto malých „buněk“ se mluví různými jazyky a různými akcenty. Většinu času tu ale každx zůstává uzavřenx do sebe a své nukleární rodiny, bez snahy navazovat kontakt s ostatním dočasným obyvatelstvem tohoto městečka. Patří sem – a zároveň nepatří. Jsou opravdu tak rozdílnx, jak se na první pohled zdá? Nebo si jsou naopak až podezřele podobnx? Co je spojuje? Společný horizont posledního moře? Nebo spíš stejný obchodní řetězec, kde si všichni pořídili kulisy svých dočasných domovů?" Autorská dvojice Katarína Magid Hládeková & Václav Magid ve své tvorbě problematizuje kategorie formující identitu, jako jsou například jazyk, kultura, historie nebo národ. Zajímá je, jak se etablované systémy vizuální nebo textové reprezentace podílí na vzniku nedorozumění mezi lidmi, nebo jak se komunikační nepochopení odráží na vztazích i společenském uspořádání. Tato témata spolu objevili jako průsečík svých individuálních uměleckých praxí. Pracují v médiích instalace, objektu a pohyblivého obrazu. V svých instalacích často využívají a tematizují ilustraci, text a typografii, také ale i tradiční malířské a grafické techniky jako akvarel či linoryt. Katarína Magid Hládeková (*1984) je umělkyně a kurátorka. Jejím hlavním autorským zájmem je zkoumání povahy vizuální reprezentace, kterou dlouhodobě prověřuje prostřednictvím tématu modelu. Zajímá se o autoreferenční postupy v umění a o napětí mezi imitací a realitou. Formálně pracuje na pomezí médií objektu, instalace, fotografie a příležitostně i pohyblivého obrazu. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého, v roce 2018 na Cenu NOVUM. Jako kurátorka je (spolu)autorkou několika výstavních projektů realizovaných Galerií TIC v Brně. Je členkou kurátorského kolektivu Café Utopia, který připravil sedmý ročník mezinárodního bienále současného umění Brno Art Open 2019 (spolu se Zuzanou Janečkovou, Marikou Kupkovou a Markétou Žáčkovou). Václav Magid (*1979) je umělec a kurátor žijící v Praze a Brně. Po nedokončených studiích AVU a UMPRUM získal magisterský titul z filozofie na Filozofické fakultě UK. Ve své tvorbě zkoumá vztah každodennosti a ideologie (např. samostatné výstavy Souřadnice, Brno: Atrium Moravské galerie, 2012, Autonomie, Ostrava, PLATO, 2015, Všade doma, dobře nejlíp, společně s Katarínou Hládekovou, Brno, TIC, 2023, autorská kniha Malá encyklopedie nepatřičností, Praha: ArtMap, 2019). Vystavoval na skupinových přehlídkách v ČR a zahraničí (Lyonské bienále, 2013), dvakrát byl finalistou CJCH (2010, 2013). Kurátoroval řadu skupinových výstav (Věcné stavy, Karlín Studios, 2006; Punctum, Futura, 2008). V letech 2006–2018 působil na vědecko-výzkumném pracovišti AVU, kde vedl (společně s Jakubem Stejskalem) odborný časopis Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. V současné době přednáší teorii a dějiny umění na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a Akademii výtvarných umění v Praze.
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Hudební večer „Na cestu porozumění – Bratři Hradečtí pro děti StropOFFky“ přinese do Divadla NoD nejen jedinečný…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
BE27: Jozef Mrva ml. / World Turns On Its Hinge
Site specific video instalace
Kurátor: Pavel Kubesa
22. 10. 2019 – 24. 1. 2020
Vernisáž: 21. 10. 2019, 20. narozeniny NoD
Uvedení zbrusu nové site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Rosidency. Jozef Mrva připravil panoramatickou video esej, která navazuje na jeho aktivní teoretický výzkum proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.
---
„Silikon je příroda! Silikon je sebe-přepočítávající se příroda! Odmyslete si všechny ty inženýry vypalující maličké struktury na silikonové čipy a zbyde vám jeden blok hmoty přepočítávající veškerou ostatní hmotu.“
Friedrich Kittler
Mapy zauzlované reality
World Turns On Its Hinge, site specific video intervence v prostoru Video NoD, která vznikala po dobu trvání měsíční Video NoD Residency, je rozvinutím základních výrazových strategií a teoretických konceptů, které Jozef Mrva ml. systematicky zkoumá. Prameny Mrvova zájmu můžeme vystopovat ať už v tradici vizuální poezie, ve spletitých krásách matematického uvažování, především v oboru matematické topologie, v heslech a příbězích popkultury, současné kritické filosofie až po utahování si z konspiračních teorií typu Flat Earth Society. Jednotlivé inspirační zdroje zapracovává do svého soustředěného zkoumání proměn vnímání prostoru v fenomenálních strukturách pozdního kapitalismu jednadvacátého století.
Jeho vizuální jazyk 3D animovaných video esejí definují zpravidla tři strukturální elementy: abstrahované kartografické zobrazení (mapy), „uzel“ (zobrazovaný, nebo i čistě formální jako jazykový tvar – „refrén“) a text. Mapy či strategie mapování jsou snad původním Mrvovým výrazovým prostředkem, které rozvíjí i v jiných médiích, než ve formátu videa (koláže, malby, kresby, prostorové instalace). Fascinace zkoumáním povrchů Země a kosmických těles se propisuje do jeho souhrnného narativu: hledání a definování nových kvalit prostoru nad rámec standardně přijímaných tří prostorových a jedné časové dimenze. Nové dimenze ohledává právě ať už ve struktuře „uzlů“ tak v „jazykových“ vrstvách společnosti informačního věku.
Uzel je pro Mrvu metaforou opakování, teoretickým konceptem popisu cyklického nastavení toků pozdně kapitalistické společnosti a kultury, možná také až kosmologickou metaforou odkazující k úvahám o propletení času a prostoru v pracích od Alberta Einsteina po hypotézy kvantové teorie čí teorie strun. Jazykové vrstvy pak pro Mrvu jsou místem, kde se tyto skokové proměny (ať už ontologické, fenomenální či kosmologické) mohou zpřístupni, verbalizovat, artikulovat. Krátké, sloganovité nápisy, prostupující jeho tvorbou si jednou vypůjčují formulace z názvů metalových skladeb a textů, podruhé zas odrážejí jeho pronikavé analytické teze, diagnózy současné globální společnosti před nástupem „technologické singularity“.
Mrvovy video práce jsou jakýmsi „vitamínovým koktejlem“ z plodů šťavnatých úvah a reflexí. World Turns On Its Hinge situuje diváka právě do jednoho z takových barových drinků. Panoramatická projekce rozprostírá po okolních stěnách vlnící se tající ledovou smyčku, připomínající dvoušroubovici DNA. Ledový řetězec se vznáší okolo nápisu textu Madoniny písně Hung Up „Time goes by so slowly“, okolním prostorem se vznášejí bublinky, levitující padající listy jsou ve skutečnosti rozpouštějící se oceánské atoly, mizející ostrovy. Sedíte v baru a vznášíte se krásném, ale zasmušilém míchaném nápoji, v němž čtení bez náznaků environmentálního žalu je zapovězeno. Ledovce tají, ostrovy se zaplavují, vše připomíná naši DNA, vše se donekonečna opakuje: „Pojďme si dát ještě jedno.“
Pavel Kubesa
---
Jozef Mrva, zástupce nové generace umělců pracujících s digitálními médii, je momentálně doktorandem na FaVU VUT v Brně.
Mrva je aktivní umělec a kurátor. Účastnil se řady skupinových výstav v Česku i zahraničí (např. v galerii Kurzor v Praze, v galerii Quartair v nizozemském Haagu), také je za ním řada sólových výstav (naposledy např. v galerii OFF/FORMAT v Brně nebo v pražském City Surfer Office). Jako kurátor se věnoval galerii 209 na brněnské FaVU mezi lety 2016-2018, kde realizoval výstavy například Milana Mikuláštíka nebo Jakuba Hoška a Nik Timkové.
Ve své práci se zabývá geometrickým a semiotickým zkoumáním uzlů. Kombinuje 3D modelování a grafický design, vytváří scénáře, modely a textové práce, které jsou filozofickou hrou s alternativními kosmogonickými scénáři.
S projektem Knot Capital se Mrva v roce 2018 účastnil festivalu The One Minute v Nizozemsku a byl také finalistou Jiných vizí na olomouckém PAF v roce 2017.