Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové. Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Šest herců, jedna muzikantka a uprostřed jeviště velké červené tlačítko… Co se stane, když ho někdo zmáčkne?…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Přijďte s námi oslavit konec roku s inscenací BIBLE 2. V ceně vstupenky vás zveme na welcome drink, „poslední večeři“…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Tohle není jenom improvizace, tohle je hra. A v každý správný hře se točí velký prachy. Unikátní…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Šest herců, jedna muzikantka a uprostřed jeviště velké červené tlačítko… Co se stane, když ho někdo zmáčkne?…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Kdo z nás nikdy nebyl na Shakespearovi? Mrtvá Julie, mrtvej Romeo, Hamlet s lebkou v ruce, prohozená dvojčata, dýky, meče, kordy,…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Provokativní hra skotské autorky o stavu současného divadla a krizi patriarchátu. Známý režisér nabídne…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Éteričtí Ghostly Kisses představí snové příběhy o neopětované lásce Margaux Sauvé, ústředn…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…
Hynek Alt
How Soon Is Now
Kurátor / Curated by: Pavel Kubesa
Text / Text by: Borbála Szalai
Vernisáž: 7. 10. 2020
Výstava potrvá do 7. 11. 2020
---
Mačkací figurky se říká oněm malým dřevěným hračkám mého dětství – když stisknete knoflík v podstavci figurky, povolí silonové vlasce procházející dutými částmi jejího těla a figurka se zhroutí. Po uvolnění knoflíku se vlasec opět napne a figurka zaujme svoji původní pozici. S touto hračkou v podstatě nešlo dělat nic jiného. Nešlo s ní hýbat ani ji ovládat jako loutku – dalo se s ní dělat jen to, že se složila a spadla na zem, a přitom odhalila strukturu tenkých vláken, která ji jinak drží ve vzpřímené pozici.
Když Hynek Alt fotografuje, jako by mačkal něco podobného tomuto dřevěnému knoflíku. Jeho práce odhalují skryté, podzemní struktury a podpůrné systémy, které námi procházejí, spojují nás navzájem a pohánějí systém pod povrchem, v němž žijeme. Tělo naší společnosti, které fetišizuje vzhled a produktivitu, drží pohromadě nikoli pevná kostra, nýbrž měkké struktury, sítě a chaotické systémy propojené různými zájmy. Ve svých dřívějších pracích se Alt rovněž zabýval vykonstruovaností i náhodností systémů, které jsou považovány za nezpochybnitelné. To platí např. pro jeho díla Bez názvu (Hodiny) a Bez názvu (Věžní hodiny), která poukazují na společenskou vykonstruovanost synchronizovaného času, nebo také pro jeho projekt s názvem You Can’t Change the Weather vytvořený ve spolupráci s Aleksandrou Vajd, který simuluje různá klimatická prostředí v prostoru galerie.
Soubor Bez názvu (Infrastruktury & Pláž, 2017-2020), který výstava představuje, odhaluje soustavu životně důležitých prvků, které vedou a fungují pod povrchem města. Dočasné díry v asfaltu jako rány v těle města nám nabízejí nahlédnutí do překvapivě improvizované, zastaralé a náhodné sítě kabelů a potrubí, která udržuje v chodu nejrůznější systémy města (vodovod, kanalizace, elektrická vedení atd.). Nezáleží na tom, který konkrétní detail vidíme, ani na tom, v kterém okamžiku byla fotografie přesně pořízena. Fotografie navíc nevypadají jako unikátní profesionální zvětšeniny ve výstavním sále; jsou to ofsetové výtisky na novinovém papíře.
V konečném důsledku tak fotografie nezobrazují výrazné okamžiky ani pevně naaranžované situace, ani na jednotlivé situace nepoukazují; namísto toho přitahují naši pozornost k téměř náhodně zvoleným detailům v rámci všeobjímající obecné struktury. Na fotografiích není vidět horizont, proto je obtížné rozeznat horní a spodní stranu obrazů. V otvorech pod zemí se směry stávají zaměnitelnými a výsledné síly, působící v různých směrech podle tlaků v podkladových, podpíraných vrstvách země, jako by se navzájem rušily, podobně jako se navzájem vynuluje působení gravitace na marionetu a její závislost na drátu, který ji podpírá. Altovy fotografie se sice jeví jako statické, ale odhalují sílu, která udržuje tělo celého města v pohybu.
Ve své stati O loutkovém divadle vydané roku 1810 přirovnává Heinrich von Kleist tuto hybnou sílu (vis motrix) k duši. Esej zachycuje rozhovor autora s tanečníkem baletu, který vysvětluje, že z pantomimy loutek má mnohem větší potěšení než z výkonu školených tanečníků. Hlavní výhoda loutky oproti živému tanečníkovi je podle něj stejná jako jeho vlastní nevýhoda – [loutka] „není nikdy afektovaná.“ Důvodem této sympatie je podle něj to, že během pohybu to vypadá, jakoby se duše (vis motrix/hybná síla) nacházela v jiném bodu, než je těžiště daného pohybu. Loutkoherec toto těžiště dokáže ovládat pouze drátem nebo nitkami, přičemž komunikuje hybnou sílu, kterou sám vynakládá (vis motrix čili duši).
Video performance Hynka Alta Bez názvu (Spejbl, Ketamine, 2020) představuje animovanou trojrozměrnou loutku. Pohyby loutky řídí reálný pohyb umělce s využitím technologie snímání pohybu (motion capture). V Kleistovském smyslu tak lze pohyby loutkoherce (a tedy vis motrix či duši) adekvátně převádět na pohyby loutky, takže teoreticky nic nestojí v cestě schopnosti loutky vyjadřovat výše zmíněný afekt. V tomto případě však loutkoherec přerušuje imaginární nitky mezi sebou a loutkou konzumací vysoké dávky ketaminu, v důsledku čehož ztrácí orientaci a kontrolu, a dokonce zcela zapomíná na svoji roli loutkovodiče.
Alt se pokouší loutku a postavu Spejbla osvobodit. Postava vznikla v roce 1920 a od té doby se nijak podstatně nezměnila; zůstala někým, kdo je obvykle jen terčem vtipů, jehož neobratnost publikum rozesmává, od nějž nikdy nikdo nic nečeká a kdo hraje vedle vlastního syna pouze podpůrnou roli. Spejbl však této ‚svobody‘ nevyužívá, pouze prázdně zírá a čeká, ustrnulý v limbu. Droga vytváří mezi loutkohercem a loutkou prázdnotu, a přestože tato prázdnota mění paradigma existence loutky, která již není nucena následovat pohyby a plnit vůli svého vodiče, neznamená nutně osvobození.
Zatímco romantik Kleist vnímal splývání pasivní, bezmocné a bezděčné loutky jako utopický obraz lidské existence, v Altově práci vyznívá netečné vznášení osvobozené figury (zproštěné vůle loutkoherce) jako svého druhu existenciální krize. Altův Spejbl se podobá spíše nadloutce (über-marionetě) podle Edwarda-Gordona Craiga. Ten ve svém manifestu Herec a nadloutka, vydaném roku 1908, vidí záruku spásy divadla v posunu, který se projevuje tím, že pozici herce přebírá nadloutka. „Nadloutka nebude soupeřit s životem, nýbrž směřuje za život. Jejím ideálem nebude maso a kosti, nýbrž tělo v transu; bude se chtít přiodít krásnem smrti, a přitom vydechovat živoucího ducha.“ Loutka je stvořena z neživých materiálů, naproti tomu nadloutka dýchá – její materiál je lidský. Nadloutka není loutka loutka, nýbrž ideální herec, který dokáže i svoji tvář využít jako masku.
Altova série Bez názvu (Sochy ve vzduchu, 2020) také zkoumá vztah mezi člověkem a předměty, kterými pohybuje a které podpírá. Jeho zavěšené koláže představují sochy a detaily soch, které jsou z nejrůznějších důvodů vyňaty ze svého původního místa. V životě soch, jejichž původním určením je klid, jakoby v jedinečné, přechodné chvíli vytryskla určitá aktivita, podobně jako u Spejbla. V případě soch na veřejnosti je taková chvíle obvykle spojena s posunem paradigmatu, s určitým politickým rozhodnutím nebo i se změnou dosud převládajícího socio-ideologického systému. Alt pouze nezaznamenává tyto významné chvíle, ale navíc těmto výsostně statickým objektům dodává vlastnosti událostí a proměňuje jejich časovost ve stav dočasného zastavení.
Pro svoje koláže používá nekvalitní dokumentární fotografie pořízené pracovníky Galerie HM Prahy, na nichž jsou kromě vlastních soch k vidění i ruce, které je drží, nářadí, materiály, které je chrání a další, poměrně náhodné detaily. Analogicky se souborem Bez názvu (Lady Dee, 2020) je špatná kvalita fotografií pro toto dílo zásadní, stejně jako v případě práce Bez názvu (Lady Dee, 2020). Velkoformátový portrét mladé dívky není zarámovaný a instalovaný na zdi, nýbrž položený na zem ve formě plakátů, které si návštěvníci výstavy mohou s sebou odnést domů. Tímto gestem se ovšem intimní sféra návštěvníků neočekávaně posouvá do výstavního prostoru – můžeme se jen dohadovat, zda si je návštěvník, který si plakát odnese domů, vědom, že je ve skutečnosti portrétem pornoherečky Lady Dee.
Pomocí rafinovaného znepokojování, střídání různých médií a s vyžitím nástrojů a strategií napětí, reprodukce, replikace, editace a zvýraznění Hynek Alt nenápadně proráží skrz povrch naší společnosti, která prosazuje spektakularitu, produktivitu a optimalizaci. Podobně jako bída a zranitelnost kultu povinného štěstí, který číhá za smluvně vyžadovanými a kontrolovanými úsměvy pracovníků Amazonu, i Spejblův smích ztělesňuje nemožnost vystoupit ze své přidělené role směrem k emancipaci. Alt poukazuje na chaos, který se rozprostírá jen pár centimetrů pod našima nohama, na matoucí struktury a zranitelné měkké systémy pod zemí, tenké drátky a nitky, které hýbou prvky reality. Alt je loutkovodičem, který své loutky ovládá tím, že nitky povoluje, pouští, předává a čas od času znovu uchopí, přičemž zároveň řídí a s řízením si pohrává.
„Záleží jen na nás, jestli si své štěstí, své neštěstí, své pláže či nehostinná vřesoviště stvoříme, nebo zničíme,“ píše anglická spisovatelka Zadie Smith v textu z roku 2015, který inspirovala obří nástěnná reklama s nápisem ‚Najdi si svou pláž!‘ umístěná naproti spisovatelčině bytu na Manhattanu. Smith je přesvědčena, že tato reklama na pivo dokonale souzní se svým městským prostředím. Dokonalí obyvatelé města (v jejím případě Manhattanu), kteří projdou vším a všemi, postupují vpřed a hledají svoji vlastní vnitřní pláž v betonové džungli, a nezabývají se žádnými vnějšími ani mentálně vytvořenými překážkami, ani nedovolí fungování vnějšího světa, aby jejich úsilí narušilo. Pokračují v cestě vpřed den za dnem, nikdy neuhnou pohledem do strany, nikdy nenahlédnou pod povrch a za každé situace dosahují nejvyšší výkonnosti.
„Chcete-li tu žít, nemusíte být v rauši, ale pomáhá to.“
Borbála Szalai