Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní
Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Cloudy Babies: A Shadow

Eva Rybářová a Marie Tučková se ve své nejnovější společné výstavě zabývají archetypem stínu. Téma zkoumají skrze obsáhlý soubor klasických analogových černobílých fotografií a fotogramů, které v úhrnu vytváří příběh, který se vyznačuje dvěmi možnými směry čtení. Na pozadí literárních a filosofických textů pak autorky inspiruje jednoduchá úvaha: "Jestliže stín potřebuje ke své existenci světlo, může samo světlo existovat i bez stínu?" Eva Rybářová (*1991) je fotografka a intermediální umělkyně. Absolvovala fotografii na Střední škole umění a designu v Brně. Následovalo bakalářské studium na pražské UMPRUM v ateliéru Fotografie, pak magisterské studium na vídeňské Die Angewandte (Universität für angewandte Kunst Wien) v ateliéru TransArts. Během studia se Rybářová účastnila stáže v ateliéru Fotografie rovněž na vídeňské Die Angewandte. Ve své tvorbě zkoumá různé identity, svět sociálních sítí a možnosti zobrazení. Její tvorbu lze řadit k hnutí postinternetu, které se zabývá společností vpletenou do globálních počítačových sítí. Spolu s Marií Tučkovou vystupuje jako tvůrčí hudební duo Cloudy Babies. Žije a pracuje v Praze a v Brně.  Marie Tučková (*1994) a. k. a. Ursula Uwe získala bakalářský titul na UMPRUM v Praze (ateliér fotografie Aleksandry Vajd a Martina Kohouta), magisterský titul získala na Dutch Art Institute Art Praxis v nizozemském Arnhemu. Absolvovala stáž na Bezalel Academy v Jeruzalémě. V roce 2020 byla laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ve své tvorbě se věnuje otázkám lidského vnímání, možnostem komunikace a naslouchání. Její práce tematicky souvisí s novými technologiemi a sociálními sítěmi a táže se, jak tyto proměňují lidské vnímání, komunikaci a jazyk. Zajímá se zejména o to, jak ovlivňují prožívání a vyjadřování emocí. Práce Marie Tučkové je převážně autobiografická, ve svých projektech se nicméně často vyjadřuje prostřednictvím alter ega, díky čemuž dokáže objektivizovat zkoumané situace nebo hledat jiné způsoby citlivosti, rozvíjení empatie a přejmenování pocitů. Pracuje obvykle v médiu instalace skládající se ze zvukových, performativních a vizuálních prvků. Tyto sféry propojuje pomocí textu, který se často transformuje na texty písní, voiceover k videu, zvukový příběh nebo scénář pro performance. Svou tvorbu Tučková představila v řadě nezávislých galerií i institucí v České republice, ale také v zahraničí, například na Bienále mladého umění Academiae v italském Bolzanu. V letech 2016–2018 byla součástí kolektivu Ateliér bez vedoucího. V roce 2017 se stala laureátkou ceny EXIT. Společně s Evou Rybářovou tvoří autorské audiovizuální duo Cloudy Babies.

ALKOHOLY/ stand-up speciál / Láďa Karda

"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…

Vyprodáno

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Vyprodáno

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Jiří Thýn: UGLY NOW

Sólová výstava UGLY NOW představuje jednu z předních postav současné české postkonceptuální…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek & Natálka & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

Derniéra

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek & Natálka & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

SERIÁL: SEASON 3 / České národní improvizační divadlo

Jsou čtyři ráno, budíka máš na sedmou a s očima přilepenýma k obrazovce sjíždíš čtvrtou s…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Premiéra

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

Vernisáž výstavy obrazů Darka Macháně

Představení díla nového umělce na české scéně. Obrazy plné živých barev v kontrastu s příběhem, kter…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Cirkus TeTy: Ke zdi / Fickle angle

Vizuálně-pohybová performance s prvky nového cirkusu a současného tance. Kovové objekty, odrazy prostoru, těla,…

SERIÁL: SEASON 3 / České národní improvizační divadlo

Jsou čtyři ráno, budíka máš na sedmou a s očima přilepenýma k obrazovce sjíždíš čtvrtou s…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ALKOHOLY/ stand-up speciál / Láďa Karda

"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Přihlaste se do newsletteru

en

Milena Dopitová: OFF-SIDE

Galerie NoD
Milena Dopitová
OFF-SIDE
Kurátor: Pavel Kubesa
Opening: 5. 4. 2022, 19:00
6. 4. - 1. 5. 2022


---


Žlutá pravidla Mileny Dopitové

Celý život něco chytáme, neustále musíme čelit ranám, ale současně jsme vůči vnějšímu prostředí uzavření, neprostupní. Jsme soustavou branek, zaklíněných hermeticky do sebe samých, ale přesto nejsme branky prázdné.

I.

Žlutá barva, podobně jako celá řada ostatních barev spektra, se vyznačuje bohatou kulturní historií. Svědectví 17 000 let starých nástěnných maleb v jeskyni Lescaux řadí žlutý okr dokonce mezi jeden z prvních barevných pigmentů, které si lidstvo dokázalo osvojit. Její symbolický charakter ve starověkých civilizacích Egypta a Říma tradičně odkazoval k božským principům Slunce či moci a její užívání konotovalo s evokací pocitů štěstí, veselí a optimismu. S příchodem křesťanské ikonografie a s ní souvisejícími dějinami západního umění však nabývá žlutá barva ve vizuálním jazyce především negativní kontext. Žlutá, coby barva síry, může být spojována s peklem, může být barvou zrady, falše a hrůzy – jako například na Giottově Polibku Jidáše (1305 n. l.) či Veronesově Ukřižování (1582 n.l.). Až van Goghovo „osvobození“ žluté ji znovu propojuje s barvou radosti a světla. Žlutá se proto vykresluje jako ryze ambivalentní barva, jejíž sémantický potenciál se rozprostírá mezi symboly hrozby či nebezpečí a symboly štěstí či bezstarostné hry.

Podobně nejasnou funkcionalitu zaujímá žlutá i v objektové sérii OFF-SIDE Mileny Dopitové, v níž prostřednictvím dekonstrukce ready-made objektů (dětských plastových fotbalových branek) sestavuje nově symbolické prostorově-lineární kompozice. Žlutá zde rozehrává právě onu naznačenou významovou ambivalenci a nastoluje vnitřní neklid prvotního, možná doslova podprahového čtení jednotlivých objektů. Původní referenci k žluté spjaté s dětskou hrou totiž střídá výstražná signální žlutá, která zbavuje její prostorové konstrukce konotací na dětské a sportovní prostředí a uvádí nás do hlubšího, antropologizujícího kontextu, v němž pak rezonuje Dopitové tázání: „Pozor! Kdo jsme?“ a současně „Kde stojíme?“. Série OFF-SIDE tak jednoduchou abstrahující formou tematizuje archetypální prožitky člověka 21. století, který čelí nejen výzvám „krizí identit“, ale také hlubším systémovým nastavením, respektive „pravidlům hry“.

 

II.

Samotný název OFF-SIDE tak naznačuje, že s „pouhým“ vyřešením vlastní identity si tedy již nevystačíme a je třeba uvést obrazy a metafory našeho „já“ do soustavy pravidel, v němž se jako takové pohybuje bez ohledu na to, jsou-li to pravidla vnitřní (naše soukromá) či vnější (sdílená, možná i „vnucená“).

Ve svém pozdním filosofickém myšlení, v tzv. „pragmatickém obratu“, kterým zcela proměnil svou dřívější filosofii, uvádí Ludwig Wittgenstein, jeden z nejvýraznějších myslitelů 20. století, termín „jazykových her“. Středobodem Wittgensteinova konceptu bylo rozpoznání, že pravidla našich jazykových her, tedy praxe toho, jak používáme svůj jazyk a jak mu rozumíme, nelze definovat ad infinitum: v určitý okamžik narazíme na zeď, za kterou již nejsme schopni podat další explikaci pravidel, které v přirozeném jazyce a jeho rozumění implicitně používáme a jak jej implicitně chápeme. Tato již nedefinovatelná pravidla jsou skryta v něčem, čemu Wittgenstein říká „životní forma“ („Lebensformen“): určitý kontext, možná až animálně-biologická báze či kultura, v jejímž středu se objevují rozličné praxe, ze kterých naše jazykové hry vyvěrají, přičemž samotné životní formy stojí za hranou popsatelného, vypověditelného. Výsledkem takového pojetí našeho jazyka bylo zjištění, že nejenže naše řeč nemá jeden přesný význam, ale také že doslova nerozumíme dokonale tomu, co říkáme. Základ je skryt, ale je „zde“.

Prostor pro neomezenou interpretaci a výklad pravidel se tak ale (naštěstí) neotevírá. Nabízí se spíše otázka: co kdyby wittgensteinovská Lebensformen mohla mít co do činění s jistými vyššími hodnotami, s představou vrozeného „humanismu“, s představou dobra? Domnívám se, že klíč leží trošku jinde. Jednou ze silných Wittgensteinových myšlenek je totiž i názor, že přestože si nemůžeme zcela porozumět, přesto není soukromého jazyka. Jazyk existuje vždy pouze v diskurzu, právě v jazykových hrách, ve kterých se neustále tvaruje a rozvíjí. Podstatou jazyka a tím i pravidel samotných je určitá „vespolnost“: a ta by mohla být klíčem k empatii vůči všem, kteří se ocitají v různých podobách coby „ženy, děti a muži v ofsajdu“.

OFF-SIDE Mileny Dopitové nevznikal primárně jako kritika systémových pravidel společnosti, kultury, jazyka či individuální psyché. Dekonstruované dětské fotbalové branky, které jsou zbavovány sportovního tvarosloví, mají v prostoru galerie vytvářet prostorovou lineární kresbu, konstelaci žlutých linií, různě se prolínajících a překrývajících. Myšlenkové pozadí však Milena Dopitová ve výsledku neskrývá a interpretační rámec výstavy se tak přeci jen line od psychologizujících metafor archetypálních prožitků osamocení až k univerzalistickým obrazům postavení člověka ve společnosti nového milénia. Jako kdyby se zde přeci jen vynořoval existenciální moment a my se museli tázat: "Nakolik jsme, sami před sebou, před svými nejbližšími, před společností a Světem jako takovým, vždy tak trochu postavení mimo hru?" A stojíme-li v ofsajdu, možná bychom ve stínu pozdní Wittgensteinovy filosofie měli dodat: „A víme to vůbec?

Pavel Kubesa