Projekt Enteignen Jana Nálevky je inspirován protestem občanské iniciativy “Deutsche Wohnen & Co. enteignen” a její snahou o řešení krize bydlení v Berlíně, které se v současných podmínkách z mnoha důvodů stává stále méně dostupné pro čím dál tím větší skupinu jeho obyvatel. Otázka bydlení se znovu stává – jako už mnohokrát v minulosti – významným hybatelem dění ve společnosti. V aktuálním případě se tématem diskuse stává radikální požadavek vyvlastnění, odkazující k meziválečné levicové architektonické avantgardě, pro kterou bylo řešení bytové otázky ve 20. a 30. letech hlavní ideovou náplní a důvodem radikality navrhovaných řešení. Jan Nálevka se v dlouhodobém horizontu prostřednictvím velkých kresebných sérií na kancelářském papíře (většinou A4) zabývá tématy prázdnoty, práce, společenských či institucionálních vztahů, norem a pravidel – tedy jakousi "společenskou smlouvou" a jejími formujícími společenskými silami. Série kreseb Enteignen vznikala již v roce 2020 v čase covidové karantény, dosud však ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje také dvojice neonových napisů, jejichž kresebná předloha vznikala v témže období, avšak fyzická realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premiéra Nálevkova významově vrstevnatého projektu.
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Organic Tribe & Art Event Hudební a vizuální projekt ᒪᑌᑎᗩ, který otevírá brány do světa snů a…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Už počtrnácté se bude předávat titul MISTR IMPROVIZACE a putovní pohár, tentokrát skutečně i s třešničkou…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Večer absolventských prací studentek 3. ročníku choreografie Katedry tance Hudební a taneční akademie múzický…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Galerie NoD
Milena Dopitová
OFF-SIDE
Kurátor: Pavel Kubesa
Opening: 5. 4. 2022, 19:00
6. 4. - 1. 5. 2022
---
Žlutá pravidla Mileny Dopitové
„Celý život něco chytáme, neustále musíme čelit ranám, ale současně jsme vůči vnějšímu prostředí uzavření, neprostupní. Jsme soustavou branek, zaklíněných hermeticky do sebe samých, ale přesto nejsme branky prázdné.“
I.
Žlutá barva, podobně jako celá řada ostatních barev spektra, se vyznačuje bohatou kulturní historií. Svědectví 17 000 let starých nástěnných maleb v jeskyni Lescaux řadí žlutý okr dokonce mezi jeden z prvních barevných pigmentů, které si lidstvo dokázalo osvojit. Její symbolický charakter ve starověkých civilizacích Egypta a Říma tradičně odkazoval k božským principům Slunce či moci a její užívání konotovalo s evokací pocitů štěstí, veselí a optimismu. S příchodem křesťanské ikonografie a s ní souvisejícími dějinami západního umění však nabývá žlutá barva ve vizuálním jazyce především negativní kontext. Žlutá, coby barva síry, může být spojována s peklem, může být barvou zrady, falše a hrůzy – jako například na Giottově Polibku Jidáše (1305 n. l.) či Veronesově Ukřižování (1582 n.l.). Až van Goghovo „osvobození“ žluté ji znovu propojuje s barvou radosti a světla. Žlutá se proto vykresluje jako ryze ambivalentní barva, jejíž sémantický potenciál se rozprostírá mezi symboly hrozby či nebezpečí a symboly štěstí či bezstarostné hry.
Podobně nejasnou funkcionalitu zaujímá žlutá i v objektové sérii OFF-SIDE Mileny Dopitové, v níž prostřednictvím dekonstrukce ready-made objektů (dětských plastových fotbalových branek) sestavuje nově symbolické prostorově-lineární kompozice. Žlutá zde rozehrává právě onu naznačenou významovou ambivalenci a nastoluje vnitřní neklid prvotního, možná doslova podprahového čtení jednotlivých objektů. Původní referenci k žluté spjaté s dětskou hrou totiž střídá výstražná signální žlutá, která zbavuje její prostorové konstrukce konotací na dětské a sportovní prostředí a uvádí nás do hlubšího, antropologizujícího kontextu, v němž pak rezonuje Dopitové tázání: „Pozor! Kdo jsme?“ a současně „Kde stojíme?“. Série OFF-SIDE tak jednoduchou abstrahující formou tematizuje archetypální prožitky člověka 21. století, který čelí nejen výzvám „krizí identit“, ale také hlubším systémovým nastavením, respektive „pravidlům hry“.
II.
Samotný název OFF-SIDE tak naznačuje, že s „pouhým“ vyřešením vlastní identity si tedy již nevystačíme a je třeba uvést obrazy a metafory našeho „já“ do soustavy pravidel, v němž se jako takové pohybuje bez ohledu na to, jsou-li to pravidla vnitřní (naše soukromá) či vnější (sdílená, možná i „vnucená“).
Ve svém pozdním filosofickém myšlení, v tzv. „pragmatickém obratu“, kterým zcela proměnil svou dřívější filosofii, uvádí Ludwig Wittgenstein, jeden z nejvýraznějších myslitelů 20. století, termín „jazykových her“. Středobodem Wittgensteinova konceptu bylo rozpoznání, že pravidla našich jazykových her, tedy praxe toho, jak používáme svůj jazyk a jak mu rozumíme, nelze definovat ad infinitum: v určitý okamžik narazíme na zeď, za kterou již nejsme schopni podat další explikaci pravidel, které v přirozeném jazyce a jeho rozumění implicitně používáme a jak jej implicitně chápeme. Tato již nedefinovatelná pravidla jsou skryta v něčem, čemu Wittgenstein říká „životní forma“ („Lebensformen“): určitý kontext, možná až animálně-biologická báze či kultura, v jejímž středu se objevují rozličné praxe, ze kterých naše jazykové hry vyvěrají, přičemž samotné životní formy stojí za hranou popsatelného, vypověditelného. Výsledkem takového pojetí našeho jazyka bylo zjištění, že nejenže naše řeč nemá jeden přesný význam, ale také že doslova nerozumíme dokonale tomu, co říkáme. Základ je skryt, ale je „zde“.
Prostor pro neomezenou interpretaci a výklad pravidel se tak ale (naštěstí) neotevírá. Nabízí se spíše otázka: co kdyby wittgensteinovská Lebensformen mohla mít co do činění s jistými vyššími hodnotami, s představou vrozeného „humanismu“, s představou dobra? Domnívám se, že klíč leží trošku jinde. Jednou ze silných Wittgensteinových myšlenek je totiž i názor, že přestože si nemůžeme zcela porozumět, přesto není soukromého jazyka. Jazyk existuje vždy pouze v diskurzu, právě v jazykových hrách, ve kterých se neustále tvaruje a rozvíjí. Podstatou jazyka a tím i pravidel samotných je určitá „vespolnost“: a ta by mohla být klíčem k empatii vůči všem, kteří se ocitají v různých podobách coby „ženy, děti a muži v ofsajdu“.
OFF-SIDE Mileny Dopitové nevznikal primárně jako kritika systémových pravidel společnosti, kultury, jazyka či individuální psyché. Dekonstruované dětské fotbalové branky, které jsou zbavovány sportovního tvarosloví, mají v prostoru galerie vytvářet prostorovou lineární kresbu, konstelaci žlutých linií, různě se prolínajících a překrývajících. Myšlenkové pozadí však Milena Dopitová ve výsledku neskrývá a interpretační rámec výstavy se tak přeci jen line od psychologizujících metafor archetypálních prožitků osamocení až k univerzalistickým obrazům postavení člověka ve společnosti nového milénia. Jako kdyby se zde přeci jen vynořoval existenciální moment a my se museli tázat: "Nakolik jsme, sami před sebou, před svými nejbližšími, před společností a Světem jako takovým, vždy tak trochu postavení mimo hru?" A stojíme-li v ofsajdu, možná bychom ve stínu pozdní Wittgensteinovy filosofie měli dodat: „A víme to vůbec?“
Pavel Kubesa