Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
"Žijí vedle sebe v provizorních příbytcích na pláži. Mají své zvyky, příběhy, bolesti a naděje. Uvnitř těchto malých „buněk“ se mluví různými jazyky a různými akcenty. Většinu času tu ale každx zůstává uzavřenx do sebe a své nukleární rodiny, bez snahy navazovat kontakt s ostatním dočasným obyvatelstvem tohoto městečka. Patří sem – a zároveň nepatří. Jsou opravdu tak rozdílnx, jak se na první pohled zdá? Nebo si jsou naopak až podezřele podobnx? Co je spojuje? Společný horizont posledního moře? Nebo spíš stejný obchodní řetězec, kde si všichni pořídili kulisy svých dočasných domovů?" Autorská dvojice Katarína Magid Hládeková & Václav Magid ve své tvorbě problematizuje kategorie formující identitu, jako jsou například jazyk, kultura, historie nebo národ. Zajímá je, jak se etablované systémy vizuální nebo textové reprezentace podílí na vzniku nedorozumění mezi lidmi, nebo jak se komunikační nepochopení odráží na vztazích i společenském uspořádání. Tato témata spolu objevili jako průsečík svých individuálních uměleckých praxí. Pracují v médiích instalace, objektu a pohyblivého obrazu. V svých instalacích často využívají a tematizují ilustraci, text a typografii, také ale i tradiční malířské a grafické techniky jako akvarel či linoryt. Katarína Magid Hládeková (*1984) je umělkyně a kurátorka. Jejím hlavním autorským zájmem je zkoumání povahy vizuální reprezentace, kterou dlouhodobě prověřuje prostřednictvím tématu modelu. Zajímá se o autoreferenční postupy v umění a o napětí mezi imitací a realitou. Formálně pracuje na pomezí médií objektu, instalace, fotografie a příležitostně i pohyblivého obrazu. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého, v roce 2018 na Cenu NOVUM. Jako kurátorka je (spolu)autorkou několika výstavních projektů realizovaných Galerií TIC v Brně. Je členkou kurátorského kolektivu Café Utopia, který připravil sedmý ročník mezinárodního bienále současného umění Brno Art Open 2019 (spolu se Zuzanou Janečkovou, Marikou Kupkovou a Markétou Žáčkovou). Václav Magid (*1979) je umělec a kurátor žijící v Praze a Brně. Po nedokončených studiích AVU a UMPRUM získal magisterský titul z filozofie na Filozofické fakultě UK. Ve své tvorbě zkoumá vztah každodennosti a ideologie (např. samostatné výstavy Souřadnice, Brno: Atrium Moravské galerie, 2012, Autonomie, Ostrava, PLATO, 2015, Všade doma, dobře nejlíp, společně s Katarínou Hládekovou, Brno, TIC, 2023, autorská kniha Malá encyklopedie nepatřičností, Praha: ArtMap, 2019). Vystavoval na skupinových přehlídkách v ČR a zahraničí (Lyonské bienále, 2013), dvakrát byl finalistou CJCH (2010, 2013). Kurátoroval řadu skupinových výstav (Věcné stavy, Karlín Studios, 2006; Punctum, Futura, 2008). V letech 2006–2018 působil na vědecko-výzkumném pracovišti AVU, kde vedl (společně s Jakubem Stejskalem) odborný časopis Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. V současné době přednáší teorii a dějiny umění na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a Akademii výtvarných umění v Praze.
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Hudební večer „Na cestu porozumění – Bratři Hradečtí pro děti StropOFFky“ přinese do Divadla NoD nejen jedinečný…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Galerie NoD
Milena Dopitová
OFF-SIDE
Kurátor: Pavel Kubesa
Opening: 5. 4. 2022, 19:00
6. 4. - 1. 5. 2022
---
Žlutá pravidla Mileny Dopitové
„Celý život něco chytáme, neustále musíme čelit ranám, ale současně jsme vůči vnějšímu prostředí uzavření, neprostupní. Jsme soustavou branek, zaklíněných hermeticky do sebe samých, ale přesto nejsme branky prázdné.“
I.
Žlutá barva, podobně jako celá řada ostatních barev spektra, se vyznačuje bohatou kulturní historií. Svědectví 17 000 let starých nástěnných maleb v jeskyni Lescaux řadí žlutý okr dokonce mezi jeden z prvních barevných pigmentů, které si lidstvo dokázalo osvojit. Její symbolický charakter ve starověkých civilizacích Egypta a Říma tradičně odkazoval k božským principům Slunce či moci a její užívání konotovalo s evokací pocitů štěstí, veselí a optimismu. S příchodem křesťanské ikonografie a s ní souvisejícími dějinami západního umění však nabývá žlutá barva ve vizuálním jazyce především negativní kontext. Žlutá, coby barva síry, může být spojována s peklem, může být barvou zrady, falše a hrůzy – jako například na Giottově Polibku Jidáše (1305 n. l.) či Veronesově Ukřižování (1582 n.l.). Až van Goghovo „osvobození“ žluté ji znovu propojuje s barvou radosti a světla. Žlutá se proto vykresluje jako ryze ambivalentní barva, jejíž sémantický potenciál se rozprostírá mezi symboly hrozby či nebezpečí a symboly štěstí či bezstarostné hry.
Podobně nejasnou funkcionalitu zaujímá žlutá i v objektové sérii OFF-SIDE Mileny Dopitové, v níž prostřednictvím dekonstrukce ready-made objektů (dětských plastových fotbalových branek) sestavuje nově symbolické prostorově-lineární kompozice. Žlutá zde rozehrává právě onu naznačenou významovou ambivalenci a nastoluje vnitřní neklid prvotního, možná doslova podprahového čtení jednotlivých objektů. Původní referenci k žluté spjaté s dětskou hrou totiž střídá výstražná signální žlutá, která zbavuje její prostorové konstrukce konotací na dětské a sportovní prostředí a uvádí nás do hlubšího, antropologizujícího kontextu, v němž pak rezonuje Dopitové tázání: „Pozor! Kdo jsme?“ a současně „Kde stojíme?“. Série OFF-SIDE tak jednoduchou abstrahující formou tematizuje archetypální prožitky člověka 21. století, který čelí nejen výzvám „krizí identit“, ale také hlubším systémovým nastavením, respektive „pravidlům hry“.
II.
Samotný název OFF-SIDE tak naznačuje, že s „pouhým“ vyřešením vlastní identity si tedy již nevystačíme a je třeba uvést obrazy a metafory našeho „já“ do soustavy pravidel, v němž se jako takové pohybuje bez ohledu na to, jsou-li to pravidla vnitřní (naše soukromá) či vnější (sdílená, možná i „vnucená“).
Ve svém pozdním filosofickém myšlení, v tzv. „pragmatickém obratu“, kterým zcela proměnil svou dřívější filosofii, uvádí Ludwig Wittgenstein, jeden z nejvýraznějších myslitelů 20. století, termín „jazykových her“. Středobodem Wittgensteinova konceptu bylo rozpoznání, že pravidla našich jazykových her, tedy praxe toho, jak používáme svůj jazyk a jak mu rozumíme, nelze definovat ad infinitum: v určitý okamžik narazíme na zeď, za kterou již nejsme schopni podat další explikaci pravidel, které v přirozeném jazyce a jeho rozumění implicitně používáme a jak jej implicitně chápeme. Tato již nedefinovatelná pravidla jsou skryta v něčem, čemu Wittgenstein říká „životní forma“ („Lebensformen“): určitý kontext, možná až animálně-biologická báze či kultura, v jejímž středu se objevují rozličné praxe, ze kterých naše jazykové hry vyvěrají, přičemž samotné životní formy stojí za hranou popsatelného, vypověditelného. Výsledkem takového pojetí našeho jazyka bylo zjištění, že nejenže naše řeč nemá jeden přesný význam, ale také že doslova nerozumíme dokonale tomu, co říkáme. Základ je skryt, ale je „zde“.
Prostor pro neomezenou interpretaci a výklad pravidel se tak ale (naštěstí) neotevírá. Nabízí se spíše otázka: co kdyby wittgensteinovská Lebensformen mohla mít co do činění s jistými vyššími hodnotami, s představou vrozeného „humanismu“, s představou dobra? Domnívám se, že klíč leží trošku jinde. Jednou ze silných Wittgensteinových myšlenek je totiž i názor, že přestože si nemůžeme zcela porozumět, přesto není soukromého jazyka. Jazyk existuje vždy pouze v diskurzu, právě v jazykových hrách, ve kterých se neustále tvaruje a rozvíjí. Podstatou jazyka a tím i pravidel samotných je určitá „vespolnost“: a ta by mohla být klíčem k empatii vůči všem, kteří se ocitají v různých podobách coby „ženy, děti a muži v ofsajdu“.
OFF-SIDE Mileny Dopitové nevznikal primárně jako kritika systémových pravidel společnosti, kultury, jazyka či individuální psyché. Dekonstruované dětské fotbalové branky, které jsou zbavovány sportovního tvarosloví, mají v prostoru galerie vytvářet prostorovou lineární kresbu, konstelaci žlutých linií, různě se prolínajících a překrývajících. Myšlenkové pozadí však Milena Dopitová ve výsledku neskrývá a interpretační rámec výstavy se tak přeci jen line od psychologizujících metafor archetypálních prožitků osamocení až k univerzalistickým obrazům postavení člověka ve společnosti nového milénia. Jako kdyby se zde přeci jen vynořoval existenciální moment a my se museli tázat: "Nakolik jsme, sami před sebou, před svými nejbližšími, před společností a Světem jako takovým, vždy tak trochu postavení mimo hru?" A stojíme-li v ofsajdu, možná bychom ve stínu pozdní Wittgensteinovy filosofie měli dodat: „A víme to vůbec?“
Pavel Kubesa