Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
"Žijí vedle sebe v provizorních příbytcích na pláži. Mají své zvyky, příběhy, bolesti a naděje. Uvnitř těchto malých „buněk“ se mluví různými jazyky a různými akcenty. Většinu času tu ale každx zůstává uzavřenx do sebe a své nukleární rodiny, bez snahy navazovat kontakt s ostatním dočasným obyvatelstvem tohoto městečka. Patří sem – a zároveň nepatří. Jsou opravdu tak rozdílnx, jak se na první pohled zdá? Nebo si jsou naopak až podezřele podobnx? Co je spojuje? Společný horizont posledního moře? Nebo spíš stejný obchodní řetězec, kde si všichni pořídili kulisy svých dočasných domovů?" Autorská dvojice Katarína Magid Hládeková & Václav Magid ve své tvorbě problematizuje kategorie formující identitu, jako jsou například jazyk, kultura, historie nebo národ. Zajímá je, jak se etablované systémy vizuální nebo textové reprezentace podílí na vzniku nedorozumění mezi lidmi, nebo jak se komunikační nepochopení odráží na vztazích i společenském uspořádání. Tato témata spolu objevili jako průsečík svých individuálních uměleckých praxí. Pracují v médiích instalace, objektu a pohyblivého obrazu. V svých instalacích často využívají a tematizují ilustraci, text a typografii, také ale i tradiční malířské a grafické techniky jako akvarel či linoryt. Katarína Magid Hládeková (*1984) je umělkyně a kurátorka. Jejím hlavním autorským zájmem je zkoumání povahy vizuální reprezentace, kterou dlouhodobě prověřuje prostřednictvím tématu modelu. Zajímá se o autoreferenční postupy v umění a o napětí mezi imitací a realitou. Formálně pracuje na pomezí médií objektu, instalace, fotografie a příležitostně i pohyblivého obrazu. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého, v roce 2018 na Cenu NOVUM. Jako kurátorka je (spolu)autorkou několika výstavních projektů realizovaných Galerií TIC v Brně. Je členkou kurátorského kolektivu Café Utopia, který připravil sedmý ročník mezinárodního bienále současného umění Brno Art Open 2019 (spolu se Zuzanou Janečkovou, Marikou Kupkovou a Markétou Žáčkovou). Václav Magid (*1979) je umělec a kurátor žijící v Praze a Brně. Po nedokončených studiích AVU a UMPRUM získal magisterský titul z filozofie na Filozofické fakultě UK. Ve své tvorbě zkoumá vztah každodennosti a ideologie (např. samostatné výstavy Souřadnice, Brno: Atrium Moravské galerie, 2012, Autonomie, Ostrava, PLATO, 2015, Všade doma, dobře nejlíp, společně s Katarínou Hládekovou, Brno, TIC, 2023, autorská kniha Malá encyklopedie nepatřičností, Praha: ArtMap, 2019). Vystavoval na skupinových přehlídkách v ČR a zahraničí (Lyonské bienále, 2013), dvakrát byl finalistou CJCH (2010, 2013). Kurátoroval řadu skupinových výstav (Věcné stavy, Karlín Studios, 2006; Punctum, Futura, 2008). V letech 2006–2018 působil na vědecko-výzkumném pracovišti AVU, kde vedl (společně s Jakubem Stejskalem) odborný časopis Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. V současné době přednáší teorii a dějiny umění na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a Akademii výtvarných umění v Praze.
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Hudební večer „Na cestu porozumění – Bratři Hradečtí pro děti StropOFFky“ přinese do Divadla NoD nejen jedinečný…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Galerie NoD
Selmeci Kocka Jusko
Images With Objects To Indicate Scale
Kurátor: Pavel Kubesa
22. 9. - 15. 10. 2023
---
Autorský text dvojice SELMECI KOCKA JUSKO:
Mezera jako neúplatná míra
Jak píše Emanuele Lugli ve své knize The Making of Measure and the Promise of Sameness (Vytváření míry a příslib stejnosti), v období mezi 12. a 14. stoletím v severní a střední Itálii byly míry a jejich definice něčím, co postupně stále více prorůstalo do každodenního života, avšak vůbec ne bez povšimnutí. Měření tehdy zdaleka nebylo standardizovanou neviditelnou praxí, byl to problém, starost a každodenní úkol. Kupci, knížata, středověké obce i katolická církev vedli řadu mocenských bojů, v nichž byla metrologická definice důležitou zbraní. Při hledání nejlepšího způsobu, jak zachovat jednotnost měření ve světě, v němž byly materiální prototypy neustále ohrožovány nebezpečím vojenského vpádu, krádeže nebo požáru, se nakonec začali spoléhat na relativně vysokou stálost negativu. Na určitou dobu se tak ustáleným způsobem kontroly stala mezera. Obvykle vytesaná do veřejně přístupné a exponované budovy, na obou koncích zpevněná kovovými pláty, určovala velikost nejčastěji používaných měřidel nebo konkrétních výrobků. Vložte měřicí nástroj do formy, abyste se ujistili, že je správný. Využití negativu mělo také svůj filozofický a matematický rozměr, který souvisel s oživením zájmu o geometrii ve 12. století. Míry byly definovány zejména jako nehmotné a pokud by byli vytvořeny z materiálu, porušilo by to jejich klíčové geometrické principy. Vývoj v oblasti měření postupně vedl ke vzniku standardů pro různé druhy zboží, z nichž nejčastější byly látky, dřevo a hospodářská uzémí, ale také cihly, střešní tašky nebo bochníky chleba. Kontrola správnosti měřeného a prodávaného materiálu či teritoria navíc získala na významu a stala se synonymem spravedlnosti či poctivosti. Nesprávnost byla v té době nově definována jako ignorování měr, standardů. Na některých místech byl hned vedle kontrolní mezery připevněn řetěz, aby uvěznil ty, kdo se provinili nesprávným měřením.(1)
*pekařský tucet
- neformální jednotka množství, která se rovná 13. Pekaři někdy přidávají ke každému zakoupenému tuctu jednu položku navíc, takže celkový počet je 13. Tento zvyk je velmi starý, pochází přinejmenším ze třináctého století, kdy byly váhy a ceny bochníků chleba přísně regulovány královskými vyhláškami a pekaři mohli být uvězněni, pokud neposkytli přiměřenou váhu za uvedené ceny.(2)
Poslední fyzický standard
„V říjnu 2018 Mezinárodní úřad pro váhy a míry odhlasoval odstranění posledního fyzického standardu z metrické soustavy, mezinárodního prototypu kilogramu, platinovo-iridiové hmoty o velikosti vejce, známé jako Le Grand K, uchovávané v zapečetěném trezoru na předměstí Paříže. Nadále zůstává v trezoru, ale již není standardní jednotkou hmotnosti. Stejně jako jiné standardy odvozené z artefaktů generoval problémy. V posledních desetiletích vědci srovnávali Le Grand K s jeho údajně identickými témoiny neboli svědeckými závažími a zjistili, že ztrácí hmotnost. (I když technicky vzato, jelikož se jednalo o definici kilogramu, nemohl ztrácet hmotnost: vesmír mohl pouze ztěžknout). Od loňského května je definice kilogramu založena na Planckově konstantě. Metrologové říkají, že odstraněním poslední fyzické stopy Mezinárodního systému jednotek splnili dávný sen učenců a konečně vytvořili nehmotný, univerzální základ pro veškerou metrologii.“ (3)
Výpočetní technika v planetárním měřítku
Dnešní materiální podobu měření si můžeme představovat například ve formě satelitů, obalujících planetu do husté sítě zařízení z hliníku, kevlaru a skla. Na pevnině zase můžeme myslet na obrovská datová centra, konzumující tolik energie, že kdyby všechny společně tvořily samostatnou zemi, byla by to pátá energeticky nejnáročnější země světa.(4)
Lukáš Likavčan ve své knize Úvod do komparativní planetologie popisuje, jak výpočetní technika planetárního měřítka hladoví po chutných blocích hnědého uhlí nebo barelech ropy, které pak průběžně dodává do trávicího systému ekonomiky. Produkce vizuálních představ Země je tak materiálne přerostlá s její extrakcí – výpočetní modely Země jsou doslova ze Země stvořené. Navíc stále převládající koncept planety jako dokonale hladké koule, z ní vytváří pasivní depozitář zdrojů připravených k těžbě. Lukáš Likavčan to přirovnává ke krátkému příběhu Jorga Luis Borgese popisujícího impérium, ve kterém preciznost kartografie vyústila v mapu ve velikosti impéria celého. Když říše padne, mapa postupně zmizí v krajině. Obraz Země jako Zeměkoule, je mapou obsažen – mapa se stává autoritativním plánem planety. Jediné, co tento obraz úspěšně narušuje je klimitická krize, právě tání ledovců a zvedání hladiny moří je podle Likavčana to, co dnešním kartografům působí bolesti hlavy. (5)
"V Pouštích na Západě jsou dodnes Rozpadlé Trosky té Mapy, obývané Zvířaty a Žebráky; v celé Zemi není žádná jiná Památka na Geografickou Disciplínu." (6)
Obrazy s objekty označující měřítko
4. září 2020 uživatel LobsterMitten položil dotaz v sekci Věda a Příroda komunitního weblogu
MetaFilter:
Jaké předměty se používají k zobrazení měřítka na fotografiích (například položení kroupy vedle mince)? Zajímají mě příklady, které jsou pro daný obor standardní - např. v geologii skalní kladivo - a neobvyklé, extrémní, chytré nebo zajímavé příklady.
Zde jsou některé z odpovědí, které obdržel:
Jsem zlatník a myslím že jich máme několik! Předměty jsou poměrně často vyfotografovány při měření pomocí posuvných měřítek, které jsou v konstrukci poměrně standardní, takže jsou dobrou referencí, a navíc současně poskytují skutečné měření.
Také se někdy kameny drží v pinzetách typu "slide lock", které nejsou zrovna standardní velikosti, ale skoro všichni, které jsem kdy viděl, používají takové, které stejně vypadají všechny totožně, takže to tak nějak funguje, a i když to není explicitní pro měřítko, myslím, že to hned poskytuje známý referenční bod.
Někdy jsou volné kameny vyfotografovány s vedle nich umístěným kubickým zirkonem odpovídajícím 1 karátu, protože většina profesionálů ve šperkařství velikost 1karátového diamantu opravdu zná.
Pokud však posílám něco zákazníkovi, používám minci. V Kanadě jsou hotovostní peníze v posledních letech opravdu nepopulární, takže se držím čtvrťáků a jednodolarovek, protože obchody je potřebují k odemykání vozíků a podobně, takže je většina lidí stále drží u sebe. Upřímně mám pocit, že někteří lidé (včetně mě) už důvěrně neznají velikost desetníku!
vložil euphoria066 ve 12:51 dne 4. září 2020
Pro klasifikaci drsnosti terénu jsem spolupracoval s meteorology a akustiky, kteří nezávisle a záměrně fotografovali terén s nohama v něm.
vložil scruss ve 13:15 dne 4. září 2020
Geologické kladivo se tradičně používá pro měřítko na fotografiích vrstev sedimentů, fosilií a dalších struktur. vložil teorie ve 14:02 dne 4. září 2020 V letecké a vojenské elektronice to dlouhou dobu byla krabička cigaret.
vložil nickggully ve 16:35 dne 4. září 2020
V mé místní bazarové skupině je láhev pálivé omáčky běžná a očekává se, že ukazuje velikost položek.
vložil Liesl v 5:49, 5. září 2020 7
---
Obrázky/Odkazy:
1 Andrea Mantegna, Kristus jako trpící vykupitel, detail
2 Tissotova Indikatrix; Pohled z vesmíru, zdroj:commons.wikimedia.org
3 Množství lepku, které může vyvolat reakci, zdroj:commons.wikimedia.org
4 Pár sagitálních otolitů vyfotografovaných na minci, zdroj:commons.wikimedia.org
5 Velká zkamenělina v blízkosti amonitu, zdroj:Everything Dinosaur
(Autorský text dvojice SELMECI KOCKA JUSKO)