Projekt Enteignen Jana Nálevky je inspirován protestem občanské iniciativy “Deutsche Wohnen & Co. enteignen” a její snahou o řešení krize bydlení v Berlíně, které se v současných podmínkách z mnoha důvodů stává stále méně dostupné pro čím dál tím větší skupinu jeho obyvatel. Otázka bydlení se znovu stává – jako už mnohokrát v minulosti – významným hybatelem dění ve společnosti. V aktuálním případě se tématem diskuse stává radikální požadavek vyvlastnění, odkazující k meziválečné levicové architektonické avantgardě, pro kterou bylo řešení bytové otázky ve 20. a 30. letech hlavní ideovou náplní a důvodem radikality navrhovaných řešení. Jan Nálevka se v dlouhodobém horizontu prostřednictvím velkých kresebných sérií na kancelářském papíře (většinou A4) zabývá tématy prázdnoty, práce, společenských či institucionálních vztahů, norem a pravidel – tedy jakousi "společenskou smlouvou" a jejími formujícími společenskými silami. Série kreseb Enteignen vznikala již v roce 2020 v čase covidové karantény, dosud však ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje také dvojice neonových napisů, jejichž kresebná předloha vznikala v témže období, avšak fyzická realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premiéra Nálevkova významově vrstevnatého projektu.
Organic Tribe & Art Event Hudební a vizuální projekt ᒪᑌᑎᗩ, který otevírá brány do světa snů a…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Už počtrnácté se bude předávat titul MISTR IMPROVIZACE a putovní pohár, tentokrát skutečně i s třešničkou…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Večer absolventských prací studentek 3. ročníku choreografie Katedry tance Hudební a taneční akademie múzický…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Galerie NoD
Ester Parasková
Scrap
Kurátor: Pavel Kubesa
24. 1. - 10. 3. 2024
---
K bezmoci bezmocných
„„Moderní doba.“ Příběh průmyslu, individuálního podnikání –
lidstvo v honbě za štěstím.“
- Charlie Chaplin, Moderní doba (1936)
Moderní doba, Chaplinův film profilující se coby sociálně-ekonomický komentář americké společnosti třicátých let dvacátého století, reflektuje nejen éru rapidní industrializace, ale zároveň i období nástupu Velké hospodářské krize. Charlie Chaplin zde s notnou dávkou poetiky a grotesknosti mistrně vyobrazuje nově rýsující se bojovou linii na ose „člověk–stroj“, která napříč kolektivním vědomím tehdejší společnosti rozprostírá řadu nejistot a obav. Moderní doba tak na pozadí prohlubujících se sociálních nerovností – parafrázujeme-li slavnou esej Václava Havla Moc bezmocných – otevírá doslova téma „bezmoci bezmocných“. Problémem se tak pro Chaplina stává všudypřítomný strach ze ztráty zaměstnání, hrozba chudoby a v důsledku i eventualita vynuceného zločinu.
V úvodní scéně filmu je Chaplin v hlavní roli postavy „Blázna“ („The Tramp“) vystaven dehumanizujícím silám nově zaváděných a standardizujících se praktik „racionalizující se“ továrenské linkové výroby, v níž je člověk redukován na pouhou součástku a lidská práce transformována na obchodovatelnou komoditu. Do okamžiku, než jej pod náporem strojové mašinérie stihne fyzický i mentální kolaps a Chaplin je následně spolknut soukolím útrob „kapitalistické továrny“, postava Trampa je systematicky uvězněna do rytmicky se opakující smyčky striktně definovaných pracovních úkonů, do nekonečné mechanické reprodukce téhož. Výsledkem je ztráta člověka jako takového, jeho naprosté „odcizení“. Přesto se Chaplinovi daří neupadnout v technologicko-společenský pesimismus a ve výsledku podává prostřednictvím Moderní doby pronikavou tragikomickou satiru, v níž se smích propojuje s hlubší sociální kritikou.
V sérii SCRAP („šrot“) pak Ester Parasková podobnou problematiku – tj. jakousi empirickou zkušenost zmechanizovaného světa, jeho sociálního a hlubinného prožívání, současně ale i otázku forem možného vzdoru – prostřednictvím dvanácti identických obrazů tematizuje. Na pozadí promyšleného formálního mixu gestické, živelné abstrakce a kresebné figurativně narativní zkratky se obrací nejen k námětům jako je boj, konflikt či atributy a symboly vulgárního „machismu“, ale odvolává se právě i na schematismus automatizované strojové industriální výroby, na její odlidšťující povahu. Ester Parasková v jednotlivých plátnech neoblomně opakuje identickou kresbu, mechanicky reprodukuje proces malby a replikuje v řadě tytéž vizuální prvky a motivy.
O identičnost obrazů se zasazují nejen figurální elementy připomínající tělesné fragmenty komiksových postav či kreslířské zkratky bojových nástrojů a zbraní, často hraničících až s falickými symboly. Repetitivnost se paralelně objevuje také v abstraktních gestech, barevných plochách a energických „chomáčcích siločar“, které prostupují jednotlivými prostorovými plány kresby. Sériovost obrazů pak podtrhují náznaky výrobních sériových čísel v podobě různých písmen abecedy. Jediným skutečně odlišujícím bodem jsou maximálně dvouslovná hesla, která však nadále multiplikují již tak dostatečně silný narativní potenciál jak jednotlivých pláten, tak i jejich vzájemné koexistence v celé sérii. Kresby Ester Paraskové je tak možné definovat nejen jako záznamy cyklického a živelného performativního kreslířského aktu, ale především jako stopy, jako indexikální znaky, či přímo „produkty“ automatizované výrobní linky.
Ester Parasková tak v jistém smyslu na sobě zkouší podobu stroje, určité neživé produktivní struktury a adaptuje perspektivu hybridní entity, jež kombinuje biologické s technologickým: tj. identitu „kyborga“. Nikoliv však ve jménu technooptimismu či různých emancipačních hnutí, ale spíše kvůli možnosti prožít a zhodnotit určitou absurditu, kterou technologický pokrok v posledních dvou stoletích zasazuje akcelerující rychlostí do našich každodenních životů. Ester Parasková se tak, podobně jako Chaplin ve filmu Moderní doba, nechává imaginárně pohltit neúprosným soukolím továrenských strojů a jejich pravidly, aby prozíravě připomněla potřebu umět se vyhnout odcizení a zachovat si lidskost ve světě rapidního technologického růstu.
Pavel Kubesa
---
Výstava SCRAP a program Galerie NoD vzniká za kontinuální grantové podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.