Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

FESTIVAL JINÝ POHLED / QUEER EYE

Festival Jiný Pohled/Queer Eye letos přiváží skvělou íránsko-německou zpěvačku MADANII z Berlína, dále speci…

Vyprodáno

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

NOVOROČNÍ BENEFICE NADAČÍHO FONDU OBĚTEM HOLOCAUSTU

Novoroční benefice Nadačního fondu obětem holocaustu Dorůžka-Fischmann-Novák trio Registrace na emailu: beneficeNFOH@seznam.cz …

Premiéra

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

V KRUHU / K. Hajdinová

Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MABE FRATTI

Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Přihlaste se do newsletteru

en

Tomáš Roubal: KOŘIST

Galerie NoD
Tomáš Roubal
Kořist
Kurátor: Pavel Kubesa
Vernisáž: 14. 8. 2024, 19:00
Výstava běží v termínu 26. 7. - 30. 8. 2024

---

Bytí kořisti

Kde jsem nalezl něco živoucího,
nalezl jsem vůli k moci;
ba i ve vůli sloužícího jsem nalezl vůli býti pánem.

 – Friedrich Nietzsche: Tak pravil Zarathustra
 

Kořist – coby symbol moci, dominance, hierarchie či triumfu – představuje v lidských dějinách a jejich filozofické reflexi jednu z nejhlouběji zakořeněných antropologických konstant, v jistém smyslu až ontologických struktur samotného (nejen-lidského) bytí a prolíná se tak s úvahami o povaze, evoluci a způsobech lidské existence jako takové.

Byl to právě Hegelův idealismus – proti kterému později vystoupil Friedrich Nietzsche – a jeho pojetí „dialektiky pána a raba“, která metaforu kořisti (byť o kořisti Hegel nikdy doslovně nehovořil) pojímá za jednu ze základních intersubjektivních relací, která lemuje „vývoj světového ducha“ a historický proces (sebe)uvědomění. Když antropogenní tvorové procitali k lidské úrovni vědomí, píše Hegel ve Fenomenologii ducha, v touze po vlastním uznání jakožto svobodných a svrchovaných individuí, začali vstupovat v boj na život a na smrt. Zvítězilo to vědomí, které i za cenu ztráty života nehodlalo ustoupit ze své „vůle po moci“. Druhé, ve strachu o vlastní život, vzdalo, podrobilo se. „Vítěz-pán“, jenž zprvu pohrdl životem, ovládl „poraženého-raba“ coby svou kořist v zápolení o uznání.  

Tomáš Roubal takto načrtnuté téma dynamiky moci aktualizuje v kontextu rapidně rozvíjející se post-digitální éry, tj. epochy, v níž se digitální technologie a další formy rozšiřování a prostupování reality plně implementovaly do každodenní zkušenosti a staly se tak integrální součástí prožívání a vztahování se k okolnímu světu. Roubalovy aktuální práce reprezentované sérií soch a sousoší dále rozpracovávají autorovo zaujetí vztahem člověka a moderních technologií a s detailnějším fokusem se věnují tematice sociálních sítí a zapouštění lidské psychiky do ekosystému online prostředí. Byť nejsou v Roubalově práci explicitně citovány, fenomény jako „sociální srovnávání“ (social comparison), „sebe-objektivizace“, ale i termíny jako „informační bubliny (filter bubbles), „komnaty ozvěn“ (echo chambers) či „kyberbalkanizace“ jsou v jeho dílech průběžně adresovány.

Jinými slovy, Tomáš Roubal – se sobě charakteristickou dávkou kritiky, satiry a ironie – si všímá vlivů online technologií a sociálních sítí na proměňující se způsoby sebepojetí a vzájemných sociálních interakcí. Roubal tak mapuje nové životní milieu povstávající z vzájemně se prolínající digitální a psychologické matérie, v němž je „člověk coby kořist“ redukován na pouhý objekt finančních zájmů obřích nadnárodních korporací a všudypřítomných algoritmů formujících naše kognitivní, emocionální a sociální zakoušení.

Je to právě série pro Roubala příznačných, excesivně vertikálních ocelových antropomorfních postav, kterými rozehrává svou aktualizovanou verzi existencialismu pro jednadvacáté století. Nadále je pro Roubalovy objekty příznačná technika vrstvených svárů, která je již několik let dominantním rysem jeho autorského rukopisu. Bylo-li však dříve repetitivní bodové svařování svářečských drátů samo o sobě obsahovým momentem (reflexí „sisyfovské práce“), v nejnovějších Roubalových pracích nabyla pro autora tato technika dostatečného sebevědomí na to, aby se upozadila a začala sloužit k vyprávění komplexnějších literárních významů. Roubalův „svár“ proto již není kritikou prekarizované práce, ale jeho konkrétní podoba a povrchová úprava mu pomáhá artikulovat archetypální příběhy „člověka-kořisti“ lapeného mašinérií nekontrolovatelného technologického pokroku.

V sousoší WEB #1-3 Roubal modeluje vytáhlé, asketicky a rachiticky vyznívající androgynní lidské postavy vyrůstající z leštěné kovové konstrukce. Tyto pravoúhlé struktury jsou pro Roubala obrazem celosvětové sítě webu, na níž jsou jednotlivé lidské bytosti napojeny, „chyceny“, respektive z níž současné individuality doslova vyrůstají. Jedna silueta je ponechána v přirozené, neupravené povrchové úpravě, druhá je do půlky své figury ve směry od konstrukce leštěná, třetí je pak vyleštěná celá. Této třetí postavě pak již zcela schází oči. Roubal tak pomocí finální úpravy vypráví příběh o „míře lapenosti“ jednotlivých jedinců, přičemž třetí – nejvíce „vyleštěná“ postava – již zcela podlehla manipulativním a formujícím silám internetu a pozbyla tak schopnosti vlastního zraku.

Objekt SPAM, solitérní socha, pracuje zase s jiným principem: geometrický podstavec představuje odlidštěnou abstraktní bázi, „počáteční signál“ sítě, který je vysílán do naší tělesné tkáně a prostřednictvím lidských těl se šíří a větví v metamorfujícím organismu lidského společenství. Lidské tělo zde figuruje jakožto synekdocha pro lidskou civilizaci: jednotlivé části těla jsou narušovány dalšími „přeposílanými bloky“, nevyžádanými, řetězícími se infikovanými a deformovanými podstavci, z nichž vyrůstají nové, mutantní údy.

Pro Roubalovy sochy (především WEB #1-3 a SPAM) je typický i jeho akcent na práci s formátem sochařského „soklu“. Podobně jako v případě sváru, přestal být podstavec pouze formálním, estetickým, byť svébytným a rukopisným řešením adjustace objektů. V nejnovějších dílech tak podstavcový blok nově nabývá podoby znaku, povahy metafory a stává se tak rovnocenným elementem v celkovém budování motivu a významu. Současně sokly narušují převážně – byť v silně redukované podobě – figurální založení Roubalových soch a vnášejí do výsledného tvaru momenty minimalismu a abstrakce.

Jako protipól jisté doslovnosti, kterou Tomáš Roubal propůjčuje svým aktuálním figurám, vystupuje série kovových reliéfů SYSTÉM #1-5, které představují odlišnou dynamiku uvolněnější polohy Roubalovy studiové práce. Nástěnné miniplastiky se vyznačují uvolněnější, intuitivní, tematicky a narativně nesevřenou formou, v níž se zaměřuje nejen na hledání nové, experimentálnější estetiky, ale důležitý se mu stává také samotný okamžik práce s materiálem. Tomáš Roubal materiál záměrně neřízeně destruktivní metodou poškozuje a znehodnocuje, vytváří v něm expresivní a gestická poškození a směřuje tak jejich prostřednictvím k čisté abstrakci. Důležitým momentem se zde stává právě onen návrat k čistému, nezprostředkovanému materiálu, k „matérii práce“, která přeměňuje charakter okolního světa.

V těchto reliéfech je možné proto zahlédnou i zajímavý interpretační moment. Vztahovaly-li se figurální objekty k motivu „kořisti“ a přeneseně odkazovaly k naznačené dichotomii „pán-rab“, nástěnné plastiky a Roubalův přístup k nim může ilustrovat druhou polovinu Hegelova obrazu vzájemné závislosti mezi svrchovaným a podřízeným: pán, který vítězstvím v boji nabyl pouze „heroicko-parazitní sebevědomí“ a raba pro své uznání nadále potřebuje, je v dalším vývoji světa pasivní, nýbrž rab, který se v okamžiku smrtelné úzkosti vzdal, avšak v týž okamžik taktéž dospěl duchovně na úroveň lidského (sebe)vědomí, se stává tvůrcem a skutečným hybatelem vývoje lidského ducha. Je to tento motiv emancipace skrze práci, skrze vztah k matérii a materiálu, který v konečném důsledku původně „raba coby kořist“ zrovnoprávňuje s pánem. Roubal tak nevědomky poskytuje i návod jak se „odkořistnit“ od přicházející totálního technologického útlaku, neboť vykoupení může spočívat ve fyzickém znovupropojení se s materiální fasetou světa:

Nesrovnávej se. Nechtěj.
Vypni foun. Přeplav řeku. Pohlaď psa.
V hlíně bydlí pravda.


Pavel Kubesa