Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní
Vyprodáno

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Veronika Psotková: VINOK

Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové.  Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.  

Vyprodáno

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol. (předpremiéra)

Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj díru do asteroidu, bojujou s mimozemským monstrem nebo…

Vyprodáno

Vánoční IMPROspeciál / IMPROvariace

Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…

Vyprodáno

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

SILVESTR V NODU

Přijďte s námi oslavit konec roku 2024 do Baru NoD. Těšit se můžete na top drinky, skvělé jídlo a videodiskotéku, kter…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

CYRANO Z BERGERACU / Jižní spojka 2024

Divoká romantika s válkou v zádech. Vynikající, odvážná adaptace klasického dramatu, ve kter…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Přihlaste se do newsletteru

en

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

Galerie NoD
Lenka Tyrpeklová
Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra
Kurátor: Pavel Kubesa
Vernisáž: 5. 9. 2024, 18:00
6. 9. - 11. 10. 2024

Otevřeno denně od 16:00 do 23:00
V průběhu festivalu Prague Art Week 24 oteřeno od 12:00 do 22:00.  

---

Kdo je nevinen, ať…

Dostojevského Raskolnikov z počátku Zločinu a trestu (1866) kolísající nad morálními dilematy a později zmítán a pronásledován ve vnitřním rozkladu pocitem viny zprostředkovává jeden její určitý typ: vinu coby soukromý, niterný trest, před nímž úniku jistojistě není. Dostojevský tak prostřednictvím své hlavní postavy nabízí vizi – když už ne rovnou vidinu útěku, tak alespoň možného minimálního spasení – vykoupení utrpením. V jistém protikladu stojí Camusův Meursault v románu Cizinec (1942), v němž svou hlubokou lhostejností k tradičním morálním hodnotám a společenským konvencím dospívá k neschopnosti lítost nebo vinu jako takové vůbec pociťovat. Meursault se vymaňuje z balancování na hraně provinilosti a své činy z hlediska dobra a zla tak vůbec nepoměřuje. Vina se Meursaultovi stává jen průvodním a nepodstatným aspektem jeho konfrontace se světem, který se člověku v jeho absurdním údělu snaží vnucovat význam tam, kde žádný není. Zůstává jen pocit „odcizení všeho a všemu“: společnosti, svým emocím, sobě samému. 

Josefa K. situuje pak Kafka do soukolí despotické, prostřednictvím svých exekutivních mechanismů cyklicky sebe-potvrzující se byrokracie soudní moci. Motiv „viny bez zločinu“ v Procesu (1925) vede Kafku k obrazu spravedlnosti pouze iluzorní, k absurditě jejího hledání, neboť systém (soud), v němž je svévolně vykonávána, je bytostně chaotický, neprůhledný, anonymní, nesrozumitelný, současně ale i všudypřítomný a nepolapitelný. Byl-li Raskolnikov cestou k vnitřnímu osvobození, Meursault důmyslnou rezignací, Josefu K. pak nezbývá než nechtěná bezvýchodnost. 

Lenka Tyrpeklová ve svém výstavním projektu Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra rozvíjí svou osobitou a autentickou autorskou kritiku, prostřednictvím které navazuje na bohatou tradici uměleckého a filozofického zkoumání tematiky viny, instituce trestu a spravedlnosti. Tyrpeklová ve spekulativním módu propojuje dva zdánlivě neslučitelné světy: prostředí nutně nekontrolovatelné náhody s prostorem (zdánlivé) pravidelnosti a (domnělé) logiky. V komplexním scénografickém řešení vytváří hybridní instituci kasina-soudní síně, v níž neústupnost zákonů nahrazuje rozšafná hra o výši trestu. Vytvořená scéna záměrně osciluje mezi doslovností jednotlivých rekvizit a jejich viditelnou nedokonalostí. V jejím prostorovém a materiálovém pojetí rekvizita – standardně určená k tomu na sebe neupozorňovat – přestává být pouhou kulisou konkrétního vyprávění, ale začíná odkazovat i na své sochařské pojetí, které se neobává chyby, nepřesnosti, haptičnosti. Tyrpeklová tak tematizuje samotnou vratkost, vnitřní, strukturální nepevnost soudního systému, který ale svými rekvizitami a atributy soudnictví utváří okolo sebe efektní mimikry a zákeřnou kamufláž zároveň. Na jednu stranu si buduje auru nabitou systémem výstražných znaků (jinými slovy říká: „jsem velký a nebezpečný“), na straně druhé se snaží vypadat civilně, korektně, neambiciózně („jsem zde pro Tebe“).

Tento charakter „konstruktu“, respektive „vykonstruovanosti“, dále rozvádí v centrální audiovizuální tříkanálové synchronizované projekci, ve které akcentuje umělost jazyka justice. Jazyk a řeč se v jejím pojetí v soudním procesu rozpadá, znemožňuje racionální usuzování a vyvozování a otevírá tak možnost pro manipulaci a svévoli. Jako by nakonec i samotný význam slov nebyl fixován v interpersonálních jazykových hrách, ale byl výsledkem čistého gamblingu. V ideovém prostoru ryzích paradoxů a rozporů si svou jasnou referenční funkci udržuje pak jen jedna dvojice slov: „Vinen vs. Nevinen“: definitiva, která zcela radikálně mění životy, prostor a čas.  

Pavel Kubesa

 

---

 

Kredity video:
Režie/Director: Adam Martinec & Lenka Tyrpeklová
Scénář/Script: Adam Martinec & Lenka Tyrpeklová
Performance: Karin Bílíková, Zuzana Bydžovská, Judit Pecháček, Zdeněk Pecháček,  Antonie Martinec Formanová, Petr Vančura, Daniela Voráčková
Kamera/Camera: Sláva Pecháček
Asistent kamery/Camera Asistent: Kryštof Čížek
Zvukový design/Sound Design: Oliver Torr
Zvuk/Sound Recording: Nicolas Atcheson
Postprodukce/Postproduction: Adam Martinec
Kostýmy/Costumes: Lenka Tyrpeklová 
Výroba kostýmů/Dressmaker: Kamila Martinová
Color Grading: Vojta Štětka
Líčení & Make-up/Mask & Maku-up: Wasabi makeup - Sabina Doležalová
Asistentka líčení/Assistant Mask & Maku-up: Kateřina Kořínková
Runner: Tomáš Cimburek, Petr Pelzmann
Světla a technická podpora/Lights and technical support: Peter Kotleba
Fotografie/Photography: Michal Ureš

Architektura, výroba, technická produkce/Architecture & technical production: Procházka a Frühauf studio
Performance: Martin Bohadlo
Produkce/Production: Pavel Kubesa
Grafický design/Graphic design: Richard Bakeš (Smart Objects)
Instalační tým/Installation: Lukáš Šmejkal, Jakub Slanina, Jakub Lukáš, Marika Krčmářová

Poděkování/Thanks to: Biofilms, Divadlo Minor: Zdeněk Pecháček, Kryštof Doležal, Kristýna Horáková, Krištof Kintera, Zlata Langmaierová, Petra Müllerová

Výstava Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra a program Galerie NoD vzniká za kontinuální grantové podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.