Jasanský s Polákem se v nové sérii fotografií Moci umístit fotografie zaměřují na dvě zdánlivě nepropojitelná témata. Na jedné straně zkoumají vnější vizuální podobu a celkové vizuální charakteristiky současných divadelních „scén“ v jejich klasických, tradičních, možná až v jistém smyslu „konzervativních“ formách. Současně se ale v druhé linii zájmu věnují fotografiím jeskynních systémů. Korpus monotónních fotografických obrazů pak představuje prosté, distancované záznamy celků jak divadelních scén během konkrétních inscenací sehrávaných divadelními soubory v tradičních domácích kamenných divadlech, tak prázdných "sálů" a "dómů" lokálních jeskynních systémů. S dávkou příznačné autorské ironie tak Jasanský s Polákem rozehrávají mezi oběma typy prostor nápadité analogie, které otevírají možnou interpretaci pojmu "scény" nikoli jakožto "antropologické konstanty", nýbrž coby "konstanty přirozené", tj. něčeho, co přesahuje perspektivu lidského.
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Večer absolventských prací studentek 3. ročníku choreografie Katedry tance Hudební a taneční akademie múzický…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Galerie NoD
Lenka Tyrpeklová
Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra
Kurátor: Pavel Kubesa
Vernisáž: 5. 9. 2024, 18:00
6. 9. - 11. 10. 2024
Otevřeno denně od 16:00 do 23:00
V průběhu festivalu Prague Art Week 24 oteřeno od 12:00 do 22:00.
---
Kdo je nevinen, ať…
Dostojevského Raskolnikov z počátku Zločinu a trestu (1866) kolísající nad morálními dilematy a později zmítán a pronásledován ve vnitřním rozkladu pocitem viny zprostředkovává jeden její určitý typ: vinu coby soukromý, niterný trest, před nímž úniku jistojistě není. Dostojevský tak prostřednictvím své hlavní postavy nabízí vizi – když už ne rovnou vidinu útěku, tak alespoň možného minimálního spasení – vykoupení utrpením. V jistém protikladu stojí Camusův Meursault v románu Cizinec (1942), v němž svou hlubokou lhostejností k tradičním morálním hodnotám a společenským konvencím dospívá k neschopnosti lítost nebo vinu jako takové vůbec pociťovat. Meursault se vymaňuje z balancování na hraně provinilosti a své činy z hlediska dobra a zla tak vůbec nepoměřuje. Vina se Meursaultovi stává jen průvodním a nepodstatným aspektem jeho konfrontace se světem, který se člověku v jeho absurdním údělu snaží vnucovat význam tam, kde žádný není. Zůstává jen pocit „odcizení všeho a všemu“: společnosti, svým emocím, sobě samému.
Josefa K. situuje pak Kafka do soukolí despotické, prostřednictvím svých exekutivních mechanismů cyklicky sebe-potvrzující se byrokracie soudní moci. Motiv „viny bez zločinu“ v Procesu (1925) vede Kafku k obrazu spravedlnosti pouze iluzorní, k absurditě jejího hledání, neboť systém (soud), v němž je svévolně vykonávána, je bytostně chaotický, neprůhledný, anonymní, nesrozumitelný, současně ale i všudypřítomný a nepolapitelný. Byl-li Raskolnikov cestou k vnitřnímu osvobození, Meursault důmyslnou rezignací, Josefu K. pak nezbývá než nechtěná bezvýchodnost.
Lenka Tyrpeklová ve svém výstavním projektu Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra rozvíjí svou osobitou a autentickou autorskou kritiku, prostřednictvím které navazuje na bohatou tradici uměleckého a filozofického zkoumání tematiky viny, instituce trestu a spravedlnosti. Tyrpeklová ve spekulativním módu propojuje dva zdánlivě neslučitelné světy: prostředí nutně nekontrolovatelné náhody s prostorem (zdánlivé) pravidelnosti a (domnělé) logiky. V komplexním scénografickém řešení vytváří hybridní instituci kasina-soudní síně, v níž neústupnost zákonů nahrazuje rozšafná hra o výši trestu. Vytvořená scéna záměrně osciluje mezi doslovností jednotlivých rekvizit a jejich viditelnou nedokonalostí. V jejím prostorovém a materiálovém pojetí rekvizita – standardně určená k tomu na sebe neupozorňovat – přestává být pouhou kulisou konkrétního vyprávění, ale začíná odkazovat i na své sochařské pojetí, které se neobává chyby, nepřesnosti, haptičnosti. Tyrpeklová tak tematizuje samotnou vratkost, vnitřní, strukturální nepevnost soudního systému, který ale svými rekvizitami a atributy soudnictví utváří okolo sebe efektní mimikry a zákeřnou kamufláž zároveň. Na jednu stranu si buduje auru nabitou systémem výstražných znaků (jinými slovy říká: „jsem velký a nebezpečný“), na straně druhé se snaží vypadat civilně, korektně, neambiciózně („jsem zde pro Tebe“).
Tento charakter „konstruktu“, respektive „vykonstruovanosti“, dále rozvádí v centrální audiovizuální tříkanálové synchronizované projekci, ve které akcentuje umělost jazyka justice. Jazyk a řeč se v jejím pojetí v soudním procesu rozpadá, znemožňuje racionální usuzování a vyvozování a otevírá tak možnost pro manipulaci a svévoli. Jako by nakonec i samotný význam slov nebyl fixován v interpersonálních jazykových hrách, ale byl výsledkem čistého gamblingu. V ideovém prostoru ryzích paradoxů a rozporů si svou jasnou referenční funkci udržuje pak jen jedna dvojice slov: „Vinen vs. Nevinen“: definitiva, která zcela radikálně mění životy, prostor a čas.
Pavel Kubesa
---
Kredity video:
Režie/Director: Adam Martinec & Lenka Tyrpeklová
Scénář/Script: Adam Martinec & Lenka Tyrpeklová
Performance: Karin Bílíková, Zuzana Bydžovská, Judit Pecháček, Zdeněk Pecháček, Antonie Martinec Formanová, Petr Vančura, Daniela Voráčková
Kamera/Camera: Sláva Pecháček
Asistent kamery/Camera Asistent: Kryštof Čížek
Zvukový design/Sound Design: Oliver Torr
Zvuk/Sound Recording: Nicolas Atcheson
Postprodukce/Postproduction: Adam Martinec
Kostýmy/Costumes: Lenka Tyrpeklová
Výroba kostýmů/Dressmaker: Kamila Martinová
Color Grading: Vojta Štětka
Líčení & Make-up/Mask & Maku-up: Wasabi makeup - Sabina Doležalová
Asistentka líčení/Assistant Mask & Maku-up: Kateřina Kořínková
Runner: Tomáš Cimburek, Petr Pelzmann
Světla a technická podpora/Lights and technical support: Peter Kotleba
Fotografie/Photography: Michal Ureš
Architektura, výroba, technická produkce/Architecture & technical production: Procházka a Frühauf studio
Performance: Martin Bohadlo
Produkce/Production: Pavel Kubesa
Grafický design/Graphic design: Richard Bakeš (Smart Objects)
Instalační tým/Installation: Lukáš Šmejkal, Jakub Slanina, Jakub Lukáš, Marika Krčmářová
Poděkování/Thanks to: Biofilms, Divadlo Minor: Zdeněk Pecháček, Kryštof Doležal, Kristýna Horáková, Krištof Kintera, Zlata Langmaierová, Petra Müllerová
---
Výstava Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra a program Galerie NoD vzniká za kontinuální grantové podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.