Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
"Žijí vedle sebe v provizorních příbytcích na pláži. Mají své zvyky, příběhy, bolesti a naděje. Uvnitř těchto malých „buněk“ se mluví různými jazyky a různými akcenty. Většinu času tu ale každx zůstává uzavřenx do sebe a své nukleární rodiny, bez snahy navazovat kontakt s ostatním dočasným obyvatelstvem tohoto městečka. Patří sem – a zároveň nepatří. Jsou opravdu tak rozdílnx, jak se na první pohled zdá? Nebo si jsou naopak až podezřele podobnx? Co je spojuje? Společný horizont posledního moře? Nebo spíš stejný obchodní řetězec, kde si všichni pořídili kulisy svých dočasných domovů?" Autorská dvojice Katarína Magid Hládeková & Václav Magid ve své tvorbě problematizuje kategorie formující identitu, jako jsou například jazyk, kultura, historie nebo národ. Zajímá je, jak se etablované systémy vizuální nebo textové reprezentace podílí na vzniku nedorozumění mezi lidmi, nebo jak se komunikační nepochopení odráží na vztazích i společenském uspořádání. Tato témata spolu objevili jako průsečík svých individuálních uměleckých praxí. Pracují v médiích instalace, objektu a pohyblivého obrazu. V svých instalacích často využívají a tematizují ilustraci, text a typografii, také ale i tradiční malířské a grafické techniky jako akvarel či linoryt. Katarína Magid Hládeková (*1984) je umělkyně a kurátorka. Jejím hlavním autorským zájmem je zkoumání povahy vizuální reprezentace, kterou dlouhodobě prověřuje prostřednictvím tématu modelu. Zajímá se o autoreferenční postupy v umění a o napětí mezi imitací a realitou. Formálně pracuje na pomezí médií objektu, instalace, fotografie a příležitostně i pohyblivého obrazu. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého, v roce 2018 na Cenu NOVUM. Jako kurátorka je (spolu)autorkou několika výstavních projektů realizovaných Galerií TIC v Brně. Je členkou kurátorského kolektivu Café Utopia, který připravil sedmý ročník mezinárodního bienále současného umění Brno Art Open 2019 (spolu se Zuzanou Janečkovou, Marikou Kupkovou a Markétou Žáčkovou). Václav Magid (*1979) je umělec a kurátor žijící v Praze a Brně. Po nedokončených studiích AVU a UMPRUM získal magisterský titul z filozofie na Filozofické fakultě UK. Ve své tvorbě zkoumá vztah každodennosti a ideologie (např. samostatné výstavy Souřadnice, Brno: Atrium Moravské galerie, 2012, Autonomie, Ostrava, PLATO, 2015, Všade doma, dobře nejlíp, společně s Katarínou Hládekovou, Brno, TIC, 2023, autorská kniha Malá encyklopedie nepatřičností, Praha: ArtMap, 2019). Vystavoval na skupinových přehlídkách v ČR a zahraničí (Lyonské bienále, 2013), dvakrát byl finalistou CJCH (2010, 2013). Kurátoroval řadu skupinových výstav (Věcné stavy, Karlín Studios, 2006; Punctum, Futura, 2008). V letech 2006–2018 působil na vědecko-výzkumném pracovišti AVU, kde vedl (společně s Jakubem Stejskalem) odborný časopis Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. V současné době přednáší teorii a dějiny umění na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a Akademii výtvarných umění v Praze.
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Hudební večer „Na cestu porozumění – Bratři Hradečtí pro děti StropOFFky“ přinese do Divadla NoD nejen jedinečný…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Galerie NoD
Lenka Tyrpeklová
Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra
Kurátor: Pavel Kubesa
Vernisáž: 5. 9. 2024, 18:00
6. 9. - 11. 10. 2024
Otevřeno denně od 16:00 do 23:00
V průběhu festivalu Prague Art Week 24 oteřeno od 12:00 do 22:00.
---
Kdo je nevinen, ať…
Dostojevského Raskolnikov z počátku Zločinu a trestu (1866) kolísající nad morálními dilematy a později zmítán a pronásledován ve vnitřním rozkladu pocitem viny zprostředkovává jeden její určitý typ: vinu coby soukromý, niterný trest, před nímž úniku jistojistě není. Dostojevský tak prostřednictvím své hlavní postavy nabízí vizi – když už ne rovnou vidinu útěku, tak alespoň možného minimálního spasení – vykoupení utrpením. V jistém protikladu stojí Camusův Meursault v románu Cizinec (1942), v němž svou hlubokou lhostejností k tradičním morálním hodnotám a společenským konvencím dospívá k neschopnosti lítost nebo vinu jako takové vůbec pociťovat. Meursault se vymaňuje z balancování na hraně provinilosti a své činy z hlediska dobra a zla tak vůbec nepoměřuje. Vina se Meursaultovi stává jen průvodním a nepodstatným aspektem jeho konfrontace se světem, který se člověku v jeho absurdním údělu snaží vnucovat význam tam, kde žádný není. Zůstává jen pocit „odcizení všeho a všemu“: společnosti, svým emocím, sobě samému.
Josefa K. situuje pak Kafka do soukolí despotické, prostřednictvím svých exekutivních mechanismů cyklicky sebe-potvrzující se byrokracie soudní moci. Motiv „viny bez zločinu“ v Procesu (1925) vede Kafku k obrazu spravedlnosti pouze iluzorní, k absurditě jejího hledání, neboť systém (soud), v němž je svévolně vykonávána, je bytostně chaotický, neprůhledný, anonymní, nesrozumitelný, současně ale i všudypřítomný a nepolapitelný. Byl-li Raskolnikov cestou k vnitřnímu osvobození, Meursault důmyslnou rezignací, Josefu K. pak nezbývá než nechtěná bezvýchodnost.
Lenka Tyrpeklová ve svém výstavním projektu Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra rozvíjí svou osobitou a autentickou autorskou kritiku, prostřednictvím které navazuje na bohatou tradici uměleckého a filozofického zkoumání tematiky viny, instituce trestu a spravedlnosti. Tyrpeklová ve spekulativním módu propojuje dva zdánlivě neslučitelné světy: prostředí nutně nekontrolovatelné náhody s prostorem (zdánlivé) pravidelnosti a (domnělé) logiky. V komplexním scénografickém řešení vytváří hybridní instituci kasina-soudní síně, v níž neústupnost zákonů nahrazuje rozšafná hra o výši trestu. Vytvořená scéna záměrně osciluje mezi doslovností jednotlivých rekvizit a jejich viditelnou nedokonalostí. V jejím prostorovém a materiálovém pojetí rekvizita – standardně určená k tomu na sebe neupozorňovat – přestává být pouhou kulisou konkrétního vyprávění, ale začíná odkazovat i na své sochařské pojetí, které se neobává chyby, nepřesnosti, haptičnosti. Tyrpeklová tak tematizuje samotnou vratkost, vnitřní, strukturální nepevnost soudního systému, který ale svými rekvizitami a atributy soudnictví utváří okolo sebe efektní mimikry a zákeřnou kamufláž zároveň. Na jednu stranu si buduje auru nabitou systémem výstražných znaků (jinými slovy říká: „jsem velký a nebezpečný“), na straně druhé se snaží vypadat civilně, korektně, neambiciózně („jsem zde pro Tebe“).
Tento charakter „konstruktu“, respektive „vykonstruovanosti“, dále rozvádí v centrální audiovizuální tříkanálové synchronizované projekci, ve které akcentuje umělost jazyka justice. Jazyk a řeč se v jejím pojetí v soudním procesu rozpadá, znemožňuje racionální usuzování a vyvozování a otevírá tak možnost pro manipulaci a svévoli. Jako by nakonec i samotný význam slov nebyl fixován v interpersonálních jazykových hrách, ale byl výsledkem čistého gamblingu. V ideovém prostoru ryzích paradoxů a rozporů si svou jasnou referenční funkci udržuje pak jen jedna dvojice slov: „Vinen vs. Nevinen“: definitiva, která zcela radikálně mění životy, prostor a čas.
Pavel Kubesa
---
Kredity video:
Režie/Director: Adam Martinec & Lenka Tyrpeklová
Scénář/Script: Adam Martinec & Lenka Tyrpeklová
Performance: Karin Bílíková, Zuzana Bydžovská, Judit Pecháček, Zdeněk Pecháček, Antonie Martinec Formanová, Petr Vančura, Daniela Voráčková
Kamera/Camera: Sláva Pecháček
Asistent kamery/Camera Asistent: Kryštof Čížek
Zvukový design/Sound Design: Oliver Torr
Zvuk/Sound Recording: Nicolas Atcheson
Postprodukce/Postproduction: Adam Martinec
Kostýmy/Costumes: Lenka Tyrpeklová
Výroba kostýmů/Dressmaker: Kamila Martinová
Color Grading: Vojta Štětka
Líčení & Make-up/Mask & Maku-up: Wasabi makeup - Sabina Doležalová
Asistentka líčení/Assistant Mask & Maku-up: Kateřina Kořínková
Runner: Tomáš Cimburek, Petr Pelzmann
Světla a technická podpora/Lights and technical support: Peter Kotleba
Fotografie/Photography: Michal Ureš
Architektura, výroba, technická produkce/Architecture & technical production: Procházka a Frühauf studio
Performance: Martin Bohadlo
Produkce/Production: Pavel Kubesa
Grafický design/Graphic design: Richard Bakeš (Smart Objects)
Instalační tým/Installation: Lukáš Šmejkal, Jakub Slanina, Jakub Lukáš, Marika Krčmářová
Poděkování/Thanks to: Biofilms, Divadlo Minor: Zdeněk Pecháček, Kryštof Doležal, Kristýna Horáková, Krištof Kintera, Zlata Langmaierová, Petra Müllerová
---
Výstava Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra a program Galerie NoD vzniká za kontinuální grantové podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.