Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

Frutti di Mare / Vladimír Turner

Vladimír Turner svou tvorbu nepojímá jako typicky individuální autorské umělecké projekty, ale spíše jako společenskou situaci či sdílenou zkušenost. Přestože se častokrát v tvůrčím procesu ocitá zcela sám, tak jak klasicky chápané umělecké dílo, tak například aktivistická akce jsou pro něj vždy svým způsobem utvářením sociálních struktur a aplikací společensko-analitických, kritických či environmentálních strategií. V posledních letech se jeho zájem posouvá od dříve akcentované urbánní tematiky spojené s problematikou městské kultury a společnosti k tématům krajiny mimo městké prostředí. "Defekty antropocénu" pozoruje, zkoumá a komentuje prostředky současného vizuálního umění či prostřednictvím filmového jazyka. Logiku své práce obohacuje o strategie mezioborové spolupráce a všímá si například toho, jak mohou být enviromentalistické pozice inspirovány sociální a kulturní ekologií.  Přestože jednotlivé teoretické a praktické vědy a zájmy formující oblast a zacílení Turnerovy činnosti využívají odlišné metody výzkumu a aplikací, pojí je s jeho uměleckými aktivitami společný zájem. Vladimír Turner se mimo svou volnou (i tak převážně environmentálně a kriticky orientovanou) tvorbu věnuje práci na několika ekologických projektech různých neziskových organizací (viz například kampaň recyklujbezjedu.cz pro sdružení Arnika) . Připravovaný projekt zavěšeného objektu nad křižovatkou Dlouhá-Rybná chce vytvářet určitou strukturovanou situaci, v níž se nám před zraky diváká, návštěvníků Experimentálního prostoru NoD a náhodných kolemjdoucích zhmotní v monumentální instalaci plastové "plody moře 21.stoleti", gigantický úlovek spotřebního obalového materiálu v protrhané rybářské síti.  Samotná instalace "Frutti di Mare" se má stát součástí rozsáhlé kampaně artikulující aktuální "plastovou krizi", problémy recyklace a téma lidské zodpovědnosti a vztahu vůči krajině a nerostným zdrojům obživy a energie. Projekt vzniká ve spolupráci s iniciativou Keep It Clean.

STANDING, HOLDING A WATERLILY / Radek Brousil

Výstava Stát a držet Leknín pokračuje v umělcově aktivistickém přístupu k velkým tématům z pozic, které…

Ewert and the Two Dragons

Do Prahy se vrací jedna z nejúspěšnějších estonských kapel posledních let Ewert and The Two Dragons. Po…

11:55: Hodní chlapci

Kolik agrese a puzení k násilnému chování v sobě musíme potlačit, abychom se stali „kultivovanými“…

JÁ V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NETVRDÍM, ŽE JSEM BŮH / 11:55

Pět režisérů, jedna inscenace. Zábavný náhled do divadelní zkoušky, kde se herci pokoušejí reží…

VE DNE V NOCI / Kasha Jandáčková & kol.

Jak se může v jediném okamžiku změnit celý váš život? Jaké důsledky může mít každé sebemenší…

GOON - Krvavá pomsta / IDDQD

Unikátní loutkové představení vzniklo jako magisterský projekt na Katedře alternativního a loutkového divadla…

O KRÁSÁCH BEZPILOTNÍHO BOMBARDOVÁNÍ/ 11:55

Dron je válečný nástroj, který nám umožňuje zasáhnout, aniž bychom byli zasaženi, vidět, aniž bychom byli viděni, vz…

O KRÁSÁCH BEZPILOTNÍHO BOMBARDOVÁNÍ/ 11:55

Dron je válečný nástroj, který nám umožňuje zasáhnout, aniž bychom byli zasaženi, vidět, aniž bychom byli viděni, vz…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

KRÁLOVNA VÍL / FAIRY QUEEN / 420people

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

Nick Mulvey (live)

Nick Mulvey, britský písničkář, zakládající člen elektrojazzových Portico Quartet, vystoupí 18. května…

MEA CULPA / Divadlo Continuo (pražská premiéra)

Projekt čerpá inspiraci ze samých kořenů africké kultury, jejích rituálů, hudby, příběhů, rytmů, barevnosti i v…

11:55: PRAVDA O 17/11

Mladý generační soubor 11:55 se rozhodl otevřít téma, které je v české společnosti zdánlivě vyře&scaron…

SEDM KOSTEK CUKRU / Jan Strýček & kol.

Drama pro dva herce o povaze svobody, hrdinství a osobní zodpovědnosti. Kdy přichází vhodná doba na to začít br…

BIBLE 2 / Janek Lesák & kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

VINNETOU / K. May, T. Volánková & kol.

Příběh pro děti, kterým by se měli inspirovat i dospělí a humor pro dospělé, který pochopí i děti. Inscenace je volně…

SE LVEM NA PRSOU/ Tereza Volánková & kol.

Autorská divadelní inscenace reflektující 100 let Česko(slovenské) hokejové republiky. Tak určitě ... Josef Gruss,…

FANTASY! / Janek Lesák & kol.

Příběh, odehrávající se ve vaší fantazii. Inscenace Divadla NoD kombinuje technologii binaurálního…

VŠECHNO, CO V NÁS ZKURVILI KOMUNISTI / Divadlo Maso

Mají problémy, ale nikdo je neposlouchá. Mají pocit, že víc křičet nemůžou. Nechtějí si zničit hlásky, kter…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si diváci projdou všema fázema svejch…

WOWs | JULIA HOLTER (USA)

Na další ze série koncertů WOWs - Wonderwomen Save You věnované zajímavým hudebnicím napříč žá…

Charlie Cunningham | Colours Selection

Londýnský songwriter požehnaný okouzlujícím hlasem, dávající přednost křehkým, zvolna rozkv…

Přihlaste se do newsletteru

en

Daniel Vlček: Okem mechanické reprodukce

Daniel Vlček:  Okem mechanické reprodukce
Kurátor: Jiří Machalický
23. 3. - 21. 4. 2017

Daniela Vlčka zajímá souvislost mezi uměleckým ztvárněním a industriální výrobou. Zabývá se vztahem mezi zvukem a jeho vizuálním vyjádřením. Přebírá určité formáty z průmyslové oblasti. Pracuje s tématem smyčky, s opakováním motivů. Původně odvozoval charakter svých obrazů z vinylových desek, které užíval i jako DJ. Představovaly pro něj určitý typ šablon, do kterých se zaznamenává paměť. Snažil se přenést hudební prvky na plátno, výtvarně vystihnout hudební postupy. Vycházel z vizualizace zvuku, která se stala impulzem k jeho kresbám a obrazům. Chtěl až konstruktivistickým způsobem vykrývat plochu, zaznamenat rytmus ubíhající v čase, který lze vyjádřit jako spirálu, vycházející právě z principu gramofonové desky. Metodou opakování podle šablony dospívá k vlastní abstraktní struktuře. Narušuje mechanickou produkci a odhaluje tak non-mechanický charakter svého projevu.

V současnosti užívá ve své tvorbě skenované motivy z archivních fotografií. Kompozice a barva snímků naznačuje dobu jejich vzniku. Tyto objekty mají specifické vlastnosti, nemohou uniknout principům mechanické reprodukce. Prvky originality zde smazává druh média, což navíc posiluje současná digitální a virtuální reprodukce. Vlček tiskne tyto kompozice laserovou tiskárnou na papír. Pak je přenáší na plátno, zabývá se strukturami, jejichž vrstvy postupně odkrývá. Kopíruje tak záznamy paměti, vybavuje si vzpomínky na místa v krajině, které však přecházejí do abstraktní podoby. Dospěl k metodě odvozené z otisků v paměti, z vybavování střípků minulosti. Vrací se k architektuře osmdesátých let, v nichž vyrůstal. Zabývá se vlastnostmi digitální a virtuální paměti, která se naplní a pak je nutné ji pročistit. Se zvětšujícím se časovým odstupem sice postupně mizí osobní vizuální paměť, ale nastupuje nová “pochybná” forma závisející na fyzikálních a vizuálních prvcích, které mohou být více než kdy jindy manipulované. Autor pracuje ve svých obrazech s vrstvami, v nichž se kříží osobní pameť s historickou v nekonečných proměnách, čímž se utváří nová frekvence a rytmus.

Daniel Vlček převádí zvukové záznamy do vizuální podoby prostřednictvím počítačových programů, kdy dochází k manipulaci s digitální formou zvuku. Zajímá ho motiv času, který nelze zastavit. Vychází i z určitých symbolů souvisejících se současným životním stylem a s dnešním způsobem práce s počítači, který otevírá stále nové možnosti propojení zdánlivě nesouvisejících významů, nečekané a nezvyklé způsoby vyjádření představ.

Inspiruje se i tvůrčími principy polyfonie užívanými v baroku, kdy se v hudbě prostupují úzce související linie, které pak tvoří „nekonečnou melodii“ . V architektuře zase vzniká nedělitelný celek za užití odvážných, dosud neověřených konstrukcí, v nichž se zároveň uplatňuje až exaltovaný výraz. Obdobný proces se odehrává v sériích Vlčkových kresebných studií, v nichž lze sledovat, jak se téma postupně vyvíjí. Jak se prolínají navršené či zase strhávané vrstvy, jak se propojují až mechanicky řazené přímky a křivky, jakou strukturu může vytvořit nepatrně změněný sklon linií. Autor přirozeně využívá i náhodu, která je samozřejmou součástí každého systému a která může kompozici ozvláštnit a způsobit vznik mnohdy až nečekaně účinných efektů.

Pro prostor Galerie NoD vytvořil Daniel Vlček řadu nových obrazů, v nichž dochází k jakési destrukci a mutaci původních motivů, ze kterých se odvíjejí nové znaky či moduly. Instalaci oživují soubory studií, v nichž lze sledovat vývoj představ a nápadů. Koncepci dotváří zvuková instalace, úzce související s vizuální složkou, v níž se dvě zvukové vrstvy v prostoru prolínají. Vzniká tak komplexní řešení vymyšlené pro dané místo, ve kterém mají všechny prvky svůj smysl a zároveň se podřizují celkovému uměleckému záměru.