Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové. Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.
Projekt tří umělců spjatých svým společným studiem na Royal College of Art London a dlouholetým působením na londýnské umělecké scéně v druhém desetiletí nového milénia s názvem ZERO STARS se věnuje ozvěnám fašistických ideologií v Evropě i za jejími hranicemi. Autoři se prostřednictvím vlastních uměleckých výzkumů vydávají na cestu prozkoumávání historických i mocenských struktur ve vztahu k současnému geopolitickému terénu evropského regionu. Společně – nad rámec výzkumu – do své práce vnáší emocionální a subjektivní element perspektivy našeho sdíleného prožívání přítomnosti. Agata Madejska, Peter Watkins a Tereza Zelenková se ve své tvorbě ve fundamentu věnují možnostem pravdivosti fotografického obrazu (a obrazových reprezentací) a limitům jejich vnímání. Současně se ve své praxi, primárně ukotvené v klasické fotografii, snaží o to rozšiřovat možnosti fotografie k dalším trans-mediálním výstupům. Agata Madejska (UK/PL) se ve své připravované práci (textilní a kovové objekty) zaměřuje na způsoby artikulace osobní i institucionální moci, zpochybňuje racionální organizaci společnosti, různé ideologické narativy a všímá si způsobů a manipulací v interakcích mezi domácí a státní politikou. Tereza Zelenková (CZ) prostřednictvím fotografických transferů, textilních objektů a textu zkoumá vztah architektury a moci a způsoby, jakým různá architektonická dědictví coby „ideologické konstrukty“ nadále informují naši bezprostřední zkušenost veřejného prostoru a současnou politiku. Peter Watkins (UK) se zaměřuje na konkrétní procesy „kulturního a fyzického vymazávání“ založené na autorské výzkumné práci s archivem předmětů z Památníku Lidice. Prostřednictvím multi-kanálové video instalace, zvuku a fotogrammetrie aktivuje historické artefakty a zkoumá je v současnosném kontextu. Společný autorský projekt ve spolupráci s kurátorem Jenem Kratochvilem se tak pokouší odkrývat na historickém pozadí a analýze politiky reprezentace moci nebezpečné strategie a obrazy populismu a šovinistického útlaku.
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
V rámci formátu Gilty Pležr jsme již vytvořili nové improvizované legendy mezi brakovými horory, telenovelami a…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
16:00 - 18:00 aperitiv: STORYWORKSHOP Vypravěč je superhrdina slova. Rozesmát večer přátele? Levou zadní. Zabavit děti před spaním…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Galerie NoD
Agata Madejska & Peter Watkins & Tereza Zelenková
Zero Stars
Kurátor / Curated by: Jen Kratochvil
7. 3. - 2. 4. 2025
Vernisáž / Opening: 6. 3. 2025, 18:00
---
(Text kurátora Jena Kratochvila):
kolik je hvězd v zero stars? jak se čtou? jak se pod nima spí? jak asi chutnaj? je možný si vybudovat závislost na zero stars? kdo je zero stars? dá se jít pryč? dáte nám zero stars?
***
někdo kdysi řekl: „it’s full of stars,“ a vyrazil rychlostí milion mil za okamžik skrz acidovej vortex, zatímco zarathustra pravil svoje moudra a zbytek z nás shořel v extázi.
klidně zas běžte. nebo jestli chcete, přidejte se do týhle naší malý hry na schovávanou.
problém je, že když se věci začnou třást, nezbývá moc prostoru pro slova. a když člověku začnou padat do ksichtu fragmenty tříštících se mramorovejch pilířů věčnosti, pak už jen těžko myslí na jazyk.
hm, možná že pathos je řešení.
starý dobrý drama. se vším všudy.
nepřiznaný. vytoužený. návykový as fuck.
byla jednou jedna školní třída. a v ní se po určitej čas shromažďovali předměty individuálních zájmů a byly prezentovaný jako symboly obecnýho významu. přítomný těla a jejich silně kritickej postoj nám většině způsobil těžkej tinnitus. začalo to jako white noise, který náhle vystřídalo 120 dB jako na rave v 5 ráno, a zatímco se všichni snažili vrátit k jemnějším frekvencím, přijatelnějším pro širší publikum, úplně podle plánu to rozhodně už dál nešlo.
nikdo už si přesně nepamatuje, jak se to celý odehrálo. někteří tvrdí, že strop spadl hned na začátku. jiní vzpomínají na předehru - praskající stěny, sotva identifikovatelný skřípavý zvuky v pozadí. těžko říct. a vlastně, koho to teď zajímá. rekonstruovat tohle všechno bude úkol pro budoucí forenzní paleontology.
ale nenechme se rozhodit absencí jasnejch odpovědí. klidně přidejte svůj pohled na věc, rádi si vás vyslechneme. jsme tady pro nejrůznější možný stížnosti, křivdy a hořkosti. a na konec to nejdůležitější: co převládá? výčitky nebo úleva? hm?
existuje skrytej prostor mezi zónama kontroly a agency [oblíbený nepřeložitelný slovo oscilující ve významu někde kolem subjektivní schopnosti jednat, rozhodovat se, mít věci pod kontrolou s vědomím jejich komplexnosti]. je to liminální prostor. místo, kde jsou věci možný, protože úroveň vědomí, kterou oplývá každej obyvatel týhle tajemný země, umožňuje komplexní pochopení toho, co je v jejich moci a co je třeba brát jako proměnnou v rovnici každodenního přežití. komplexita prožívaná na individuální i společenské úrovni.
tělo, do kterýho vstupujete, balancuje hru měřítek. malý a velký, vedle sebe, vyrovnaný. není potřeba mikroskop, ani výlez na nejbližší horu pro pohled z odstupu.
mateřský lůno. zrezlej hřebík. zmuchlanej obal od chipsů—asi něčí oběd. ohořelá vzpomínka na historickou hrůzu. oheň hrůz palčivě přítomnejch. rtěnka. lipliner. rty. zapalovač. monumentalita moci vyjádřená referencema procházejícíma časem a prostorem—sloupy, architráv, vlys, akroterion, oltář… acropolis, bank of england, volkshalle—klenot welthauptstadt germania, lincolnův memoriál, trump tower gaza, štěrk, hlína, neznámá vesnice srovnaná se zemí.
ještě kouříte? nebo spíš: už jste zase začali*y kouřit?
terapeutka mi řekla, že moje úzkost, strach, panika a další radosti pochází z iluze kontroly, kterou jsem si vybudovala. jo, jsem control freak, navzdory tomu, že tak možná nepůsobím.
skutečnost, že svět se rozpadá za hlasitýho potlesku značný části populace, je, samozřejmě, nesnesitelnej. fakt, že s tím já ani vy nemůžem nic udělat, je jednoduše paralyzující. terapeutka to přirovnala k jízdě na kanoi po divoké řece. proud neovládáme. ale máme určitou míru kontroly nad samotnou kanoí. a taky se dá prostě zastavit. vystoupit, pokud se najde bezpečný místo, kde člověka nestrhne proud. vystoupit, odpočinout si, a pak pokračovat. neuvěřitelný kolik neuvěřitelně jednoduchejch a zpětně zcela jasnejch věcí nám musí terapeutstvo připomínat.
agency [možnost jednat] mimo iluzi kontroly.
tahle školní třída zatím nedostala hodnocení. a venku je moc světelnýho znečištění, aby se dalo spočítat, co je nad náma.
a to je v pohodě.
jk