Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Lenka Tyrpeklová: Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra

Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

FESTIVAL JINÝ POHLED / QUEER EYE

Festival Jiný Pohled/Queer Eye letos přiváží skvělou íránsko-německou zpěvačku MADANII z Berlína, dále speci…

Vyprodáno

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

NOVOROČNÍ BENEFICE NADAČÍHO FONDU OBĚTEM HOLOCAUSTU

Novoroční benefice Nadačního fondu obětem holocaustu Dorůžka-Fischmann-Novák trio Registrace na emailu: beneficeNFOH@seznam.cz …

Premiéra

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

V KRUHU / K. Hajdinová

Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MABE FRATTI

Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

Vyprodáno

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Život tajného agenta denně provokuje naši fantazii v akčních filmech, komiksech a špionážních románech. Agent…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Přihlaste se do newsletteru

en

Festival Sněz tu žábu 2023 / BANANAS AND KINGS

200 Kč (dospělý), 150 Kč (student) a 100 Kč (držitelé IF PASS)

scénická skica

 

Autorka: Julie Timmerman
Režie: Marta Hermannová
Překlad: Michal Zahálka 
Hrají: Václav Zimmermann, Boris Jedinák, Vojtěch Vondráček

Kdo by neznal značku La Chiquita, giganta na světovém banánovém trhu? Málokdo ale ví, že její příběh, který začíná v roce 1899, je příběhem zotročování původních obyvatel, korupce, neúcty k demokracii a také o nenávratné otravě země pesticidy nebo financování teroristických skupin. Příběh ve kterém násilí minulosti vrhá světlo na násilí dnešní. Dokumentární text autorky Julie Timmerman hledá odpověď na otázku jaký musí být stav demokracie, která umožní vzestup podobně temného impéria? 

- - - - - - - - - - 

Texte: Julie Timmerman
Mise en scène: Marta Hermannová 
Traduction: Michal Zahálka 
Avec: Václav Zimmermann, Boris Jedinák, Vojtěch Vondráček

La Chiquita Brands domine aujourd’hui le marché de la banane, on connaît son sigle et son
personnage vedette, Chiquita Banana. Mais sait-on ce qu’il y a derrière la marque ?

L’Histoire de la Chiquita Brands, d’abord nommée United Fruit Company, et fondée en 1899, est l’histoire de l’asservissement des peuples autochtones ; c’est l’histoire d’une entreprise qui pratique l’évitement fiscal, de la corruption des puissants, du mépris de la démocratie ; c’est aussi l’histoire de l’empoisonnement irréversible de la terre par les pesticides.

Devenue la Chiquita Brands, elle obtient le label Rainforest Alliance qui reconnaît ses avancées en matière d’écologie et de droits de l’homme. Sur le terrain, la réalité est tout autre. Elle est notamment condamnée en 2007 pour financement de groupes terroristes en Colombie. Quant aux pesticides, nous savons qu’ils tuent encore aujourd’hui, même s’ils ont changé de nom et de formule : le Chlordécone, largement utilisé par les compagnies bananières aux Antilles, a rendu les hommes stériles... Qu’en est-il de nos démocraties à l’heure où les multinationales ont un tel pouvoir ? Que nous reste-t-il pour lutter contre la confiscation de notre pouvoir de citoyen ?

Julie Timmerman:

Filmová a divadelní herečka (například ve filmech Maminčin zámek a Rej výtržníků Yvese Roberta nebo Turisté, oh yes! Jeana-Pierra Mocky), autorka, zakladatelka Idiomécanic Théâtre.

Předtím, než se začala věnovat psaní, působila v oblasti divadelní režie. V roce 2016 napsala hru UN DEMOCRATE, založenou na životě a díle Edwarda Bernayse, Freudova synovce a zakladatele PR, která se již šest let pravidelně uvádí ve Francii. Do španělštiny ji přeložila a vydala argentinská společnost Marea, která připravuje také její rozhlasovou verzi. Je členkou komise Eurodram pro Itálii. Text BANANAS (AND KINGS) o vzestupu banánové nadnárodní společnosti, který bude uveden na festivalu Sněz tu žábu, je součástí výběru Bureau des lecteurs de la Comédie-Française. Její texty jsou překládány do italštiny a vydávány v Itálii.

- - - - - - - - - - -

Julie Timmerman:

Après une carrière de comédienne au cinéma (Le Château de ma mère et Le bal des Casse-pieds d’Yves Robert, Touristes oh yes! de Jean-Pierre Mocky) et au théâtre (sous la direction notamment de Jean-Claude Penchenat au Théâtre du Campagnol, François Timmerman, Claudia Morin, Jean-Louis Benoît, Alain Françon, Gilles Bouillon), Julie Timmerman fonde Idiomécanic Théâtre en 2008. Elle met en scène des pièces aussi bien classiques que contemporaines, avant de se tourner vers l’écriture. En 2016, elle écrit UN DEMOCRATE, d’après la vie et l’œuvre d’Edward Bernays, neveu de Freud et père des Relations Publiques. La pièce, qui se joue depuis 6 ans et a rencontré plus de 42.000 spectateurs, est éditée en France chez C&F. Elle est traduite en espagnol et éditée par la compagnie argentine Marea, qui en réalise une fiction radiophonique à Buenos Aires. Elle fait également partie de la sélection 2020 Eurodram Italie. Dans la continuité, Julie Timmerman écrit BANANAS (AND KINGS), sur la résistible ascension d’une multinationale de la banane. BANANAS (AND KINGS) fait partie de la sélection 2021-22 du Bureau des lecteurs de la Comédie-française, du collectif A Mots Découverts et du festival du théâtre français de Prague Mange ta grenouille. Les deux pièces ont récemment été traduites en italien et feront bientôt l’objet d’une édition chez Editoria e spettacolo. Parallèlement, elle répond à la commande d’écriture de Marc Toupence au Théâtre du Pilier à Giromagny-Belfort : L’AFFAIRE PANDORA fait partie d’un triptyque d’anticipation, SE SOUVENIR DU FUTUR, dont les deux autres volets sont écrits par Gustave Akakpo et Kamal Rawas. En 2021, Julie Timmerman co-écrit et met en scène avec Benjamin Laurent le spectacle de clôture du programme pédagogique de l’Opéra national de Paris, Dix Mois d’Ecole et d’Opéra. Elle fait également des adaptations d’opéra (LE MARIAGE DU DIABLE OU L’IVROGNE CORRIGE de Christoph Willibald Gluck), d’essais (LA SORCIERE de Jules Michelet), de romans (WORDS ARE WATCHING YOU, d’après la novlangue dans 1984 de George Orwell). Julie Timmerman met actuellement la dernière main à une nouvelle pièce, ZOE, sur une petite fille qui vit avec un père bipolaire, et tente de se construire une personnalité et sa propre vision du monde.