Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
"Žijí vedle sebe v provizorních příbytcích na pláži. Mají své zvyky, příběhy, bolesti a naděje. Uvnitř těchto malých „buněk“ se mluví různými jazyky a různými akcenty. Většinu času tu ale každx zůstává uzavřenx do sebe a své nukleární rodiny, bez snahy navazovat kontakt s ostatním dočasným obyvatelstvem tohoto městečka. Patří sem – a zároveň nepatří. Jsou opravdu tak rozdílnx, jak se na první pohled zdá? Nebo si jsou naopak až podezřele podobnx? Co je spojuje? Společný horizont posledního moře? Nebo spíš stejný obchodní řetězec, kde si všichni pořídili kulisy svých dočasných domovů?" Autorská dvojice Katarína Magid Hládeková & Václav Magid ve své tvorbě problematizuje kategorie formující identitu, jako jsou například jazyk, kultura, historie nebo národ. Zajímá je, jak se etablované systémy vizuální nebo textové reprezentace podílí na vzniku nedorozumění mezi lidmi, nebo jak se komunikační nepochopení odráží na vztazích i společenském uspořádání. Tato témata spolu objevili jako průsečík svých individuálních uměleckých praxí. Pracují v médiích instalace, objektu a pohyblivého obrazu. V svých instalacích často využívají a tematizují ilustraci, text a typografii, také ale i tradiční malířské a grafické techniky jako akvarel či linoryt. Katarína Magid Hládeková (*1984) je umělkyně a kurátorka. Jejím hlavním autorským zájmem je zkoumání povahy vizuální reprezentace, kterou dlouhodobě prověřuje prostřednictvím tématu modelu. Zajímá se o autoreferenční postupy v umění a o napětí mezi imitací a realitou. Formálně pracuje na pomezí médií objektu, instalace, fotografie a příležitostně i pohyblivého obrazu. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého, v roce 2018 na Cenu NOVUM. Jako kurátorka je (spolu)autorkou několika výstavních projektů realizovaných Galerií TIC v Brně. Je členkou kurátorského kolektivu Café Utopia, který připravil sedmý ročník mezinárodního bienále současného umění Brno Art Open 2019 (spolu se Zuzanou Janečkovou, Marikou Kupkovou a Markétou Žáčkovou). Václav Magid (*1979) je umělec a kurátor žijící v Praze a Brně. Po nedokončených studiích AVU a UMPRUM získal magisterský titul z filozofie na Filozofické fakultě UK. Ve své tvorbě zkoumá vztah každodennosti a ideologie (např. samostatné výstavy Souřadnice, Brno: Atrium Moravské galerie, 2012, Autonomie, Ostrava, PLATO, 2015, Všade doma, dobře nejlíp, společně s Katarínou Hládekovou, Brno, TIC, 2023, autorská kniha Malá encyklopedie nepatřičností, Praha: ArtMap, 2019). Vystavoval na skupinových přehlídkách v ČR a zahraničí (Lyonské bienále, 2013), dvakrát byl finalistou CJCH (2010, 2013). Kurátoroval řadu skupinových výstav (Věcné stavy, Karlín Studios, 2006; Punctum, Futura, 2008). V letech 2006–2018 působil na vědecko-výzkumném pracovišti AVU, kde vedl (společně s Jakubem Stejskalem) odborný časopis Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. V současné době přednáší teorii a dějiny umění na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a Akademii výtvarných umění v Praze.
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Hudební večer „Na cestu porozumění – Bratři Hradečtí pro děti StropOFFky“ přinese do Divadla NoD nejen jedinečný…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Galerie NoD
Katarína Magid Hládeková & Václav Magid
Na břehu posledního moře / On the Shore of the Last Sea
Kurátoři: Marika Kupková, Pavel Kubesa
Vernisáž: 23. 10. 2025, 18:00
24. 10. – 19. 11. 2025
---
Společensky přijatelné nomádství, dobrovolné vysídlenectví, krátké výpravy za lepším světem nebo alespoň za dobrodružstvím. Odkud se vlastně vzalo kempování? Co znamená v současném světě? Nabízí se univerzální odpověď, totiž že se jedná o příznak modernity spočívající v oddělení volného a pracovního času. Vedle samostatných kategorií „být v práci“ a „být doma“ vznikla ještě jedna, a to „být venku“. Režim „venku“ se od „doma“ a „v práci“ liší především větší mírou volby, svobody a nahodilosti, stejně jako dočasnosti nebo individualismu. Symbolem takovéto svobody a individualismu, stejně jako výrazem instantního pohodlí načechraného novými technickými vymoženostmi, je – spíše než triumfální socha ženy s paprsčitou korunou a pochodní v ruce – stan. Přechodný, mobilní a provozně nenáročný domov, který stojí v kontrastu vůči domu jako něčemu neměnnému a zatěžujícímu, co je definováno vlastnictvím. (Ještě si pro představu doplňme, že se v tomto případě jedná o turistický stan jako je například sportovní áčko nebo modernější aerodynamická kupole.) Účinnost této symboliky je ale podmíněna zasazením tohoto předmětu do patřičného prostředí, kterým je kemp.
Kempování je jedním z mnoha výhonků industrializace a urbanizace, jež definitivně oddělily město od venkova a přírody a přinesly související potřebu návratu k přírodě jako autentickému způsobu života. Toto hledání autenticity „provozujeme“ skrze infrastrukturu organizovaného cestování jako jsou zájezdy, kempy nebo turistické bedekry. Kemp jako dočasná forma domova, jež vyrůstá z touhy po jiném a nevšedním ale spočívá na podobných principech plánování a regulace, od nichž se snaží odpoutat. Kempování, karavaning či glamping tedy umožňují prožívat iluzi volnosti, života v improvizaci a autentického kontaktu s přírodou, avšak v rámci organizovaných a regulovaných podmínek. Tato kultura přenosnosti a provizoria sice vyjadřuje touhu po svobodě a spontánnosti, ale zároveň tuto touhu institucionalizuje – podřizuje ji logice plánování, komfortu a kontroly. Tím se reprodukuje paradox moderního pojetí svobody: ve jménu autonomie a úniku od systému se znovu potvrzují jeho principy. Svoboda se stává formou organizovaného zážitku, který je třeba zakoupit, naplánovat a ohraničit. V tomto smyslu není kemp anti-moderní, ale hyper-moderní: manifestuje naši neschopnost odpojit se od světa, který skrze svoje úniky potvrzujeme.
V kempu se nereplikují jen struktury urbánní a technické, ale přirozeně i ty sociální. Najdeme zde distrikty s nižším a vyšším sociálním statusem, které přirozeně reprodukují obvyklé společenské hierarchie a nerovnosti. Spočívají třeba v rozloze a vybavení kempovacích míst, v cenových nákladech pronájmu nebo v ekonomickém a kulturním původu návštěvníků. Lépe situovaní obyvatelé mají vlastní individualizovaný příbytek – stan reprezentující jejich vkus a preference. Ti s nižším statusem zase obývají univerzální standardizované chatky, které jsou povinnou součástí nabídky zájezdu. I zde stojí v neoliberální logice kolektivita níž než individualismus a stan tak může paradoxně znamenat víc než dům.
Individualizovaná mobilita je v moderní kultuře oceňovanou praktikou: být schopen přesouvat se, flexibilně reagovat na proměny světa, performovat svobodu pohybu. Kempování tuto schopnost reprezentuje – a přitom má tak blízko k historickému kočování a dočasným formám přístřeší, které byly a jsou nutností, nikoli volbou. Tyto dočasné formy nomádství mohou mít paradoxně hodnotu luxusu, zatímco skuteční nomádi – uprchlíci, lidé žijící v chudinských čtvrtích – jsou za svoje „stany“ ostrakizováni. Kempování tak nejen odráží kulturní idealizaci mobility, ale zároveň zrcadlí sociální nerovnosti a mechanismy vyloučení. Jak relativní a proměnlivá je na této ose naše vlastní pozice, stvrzuje i naše neustálé úsilí vymanit se ze stigmatu východoevropské příslušnosti.
Kromě vybavení sousedů můžeme v kempu pozorovat nedaleké moře. Za ním jsme sem přijeli. Není nic víc, než mít k dispozici výhled na tento krásný, impozantní živel, kterým k nám po staletí proudily objevy, poklady i nároky na bohatství a nadvládu nad světem. „Dostat se k moři“ je v našem lokálním rámci tradičně vnímáno jako znak ekonomické a společenské prestiže. Signalizuje nejen materiální možnosti financovat cestu a ubytování, ale i kulturní kapitál – zkušenosti a návyky spojené s cestováním a volným časem. Pobyt u moře přitom často zahrnuje i aspekt wellness a odpočinku: je vyhrazený stejně tak sportovním aktivitám jako lenošení. Volba je na nás. Zaháníme i podporujeme tím vlastní frustraci suchozemců z vázanosti k půdě, k neměnnosti a k pevným hranicím, které se po souši posouvají tak namáhavě. Pořizujeme si proto dokonalé stany, abychom se alespoň dočasně (a pohodlně) přesídlili k moři, k jeho dynamice a síle.
Naše moře je překvapivě klidné. Jeho hladina ustupuje – možná kvůli odlivu, možná proto, že vysychá. Co přijde potom, může být ničivá vlna, definitivní ztráta zdrojů, nebo ještě něco horšího, neznámého, co přesahuje naši představivost a co ani nedokážeme rozpoznat. V nově pořízených plavkách sledujeme horizont „posledního moře“ – hranici, za kterou už nic není. Zůstáváme přitom opatrně stát na břehu fascinováni celým tím výjevem, který průběžně porovnáváme s povědomými výjevy z krajinomaleb, fotografií, filmů a vlastních vzpomínek. Motiv „posledního moře“ se v kulturní imaginaci objevuje opakovaně – jako hranice, kterou člověk musí překročit, aby ovládl svět, nebo naopak jako okamžik, kdy se zastaví. Dějiny objevování a kolonialismu, vědeckého pokroku i průmyslového rozvoje nesou podobný étos v překračování limitů, rozšiřování poznaného a využívání přírody ve jménu lidské emancipace. Dnes, v kontextu antropocénu, sledujeme obraz moře, které odráží vyčerpání zdrojů, environmentální ohrožení a naše neustále přemítání, co by se stalo, kdybychom zvedli nohy z písku, udělali pár kroků a vstoupili do něj.
Marika Kupková