Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

János Brückner: OUR MANTRA

V rámci výstavy Our Mantra János Brückner vedle sebe staví dva různé typy minulosti: osobní rodinné vzpomínky líčené v krátkých filmech a obsahy (středoevropské) kolektivní paměti představované v sérii monumentálních maleb. Brückner pracuje s formátem rodinných alb (černobílá fotografie, text), které prezentují autorovo osobní, privátní nahlédnutí vlastní minulosti a paměti a transponuje je do šesti epizod krátkých filmů. V juxtapozici s audiovizuální instalací vyplní prostor Galerie NoD série velkoformátových maleb, které se obrací směrem do kolektivní minulosti. Série obrazů, tematizující romantickou malířskou tradici, je Brücknerem dekonstruována a odhaluje nereálnost historických výjevů, které se prezentují jako paměť, avšak jakožto paměť nikdy neexistujících komunit. János Brückner (1984), maďarský umělec tvořící v Berlíně, se ve své práci vztahuje k okolní realitě pomocí metody, kterou nazývá „emocionální realismus“. Jeho práce, využívající postkonceptuální strategie, kolaborativní metody a tradiční médium malby a kresby, poskytují jednoduchý a přesný pohled na skutečné, ale často skryté paradoxy široké společnosti středoevropské a východoevropské identity. Systematicky ve svých projektech nabourává staré a zažité sociální a komunikační stereotypy pomocí absurdity svého uměleckého přístupu: různými podvratnými strategiemi se pokouší o vytváření situací, které v galerijním kontextu nabízejí divákům různé formy příležitostí k otevření našeho světonázoru novým perspektivám a významům.

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek & Natálka & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

DESCENDING THE MOUNTAIN / projekce filmu + diskuze

Co se stane, když zkušenému zenovému mistrovi (Vanja Palmers) podáte psilocybin? Neurovědec Franz Vollenweider a zenový…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek & Natálka & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek & Natálka & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

PKF - Prague Philharmonia / USA: John Cage – Elliott Carter

Koncertní sezonu cyklu S 2022/2023 zahajujeme v USA: John Cage – autor především aleatorické experimentáln…

Křest a autogramiáda knihy “Milénium! / Johana Fundová

Devadesátková párty skončila, vstupujeme do nového tisíciletí! A právě fenoménům prvních let nov…

NEREALITY SHOW / České národní improvizační divadlo

Unikátní celovečerní formát, vytvořený Českým národním improvizačním divadlem přímo pro…

PUBKVÍZ O BUDOUCNOSTI SVĚTA / Divadlo LETÍ

Máte rádi kvízy a zajímá vás budoucnost světa? Chtěli byste si v divadle dát s přáteli skleničku a b…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

NEREALITY SHOW / České národní improvizační divadlo

Unikátní celovečerní formát, vytvořený Českým národním improvizačním divadlem přímo pro…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek & Natálka & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek & Natálka & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

PUBKVÍZ O BUDOUCNOSTI SVĚTA / Divadlo LETÍ

Máte rádi kvízy a zajímá vás budoucnost světa? Chtěli byste si v divadle dát s přáteli skleničku a b…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

NEREALITY SHOW / České národní improvizační divadlo

Unikátní celovečerní formát, vytvořený Českým národním improvizačním divadlem přímo pro…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek & Natálka & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek & Natálka & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Silvestrovské vydání

Přijďte s námi oslavit konec roku s představením The Legend of Lunetic. V ceně vstupenky vás zveme na welcome drink, retro raut a DJ…

Přihlaste se do newsletteru

en

EPOS 257 & MI(A)REK ČÁSLAVKA feat. JAN LESÁK: Alter Ego

Galerie NoD
EPOS 257 & MI(A)REK ČÁSLAVKA feat. JAN LESÁK
Alter Ego
Kurátor: Pavel Kubesa
21. 10. - 21. 11. 2021


---

Sen o Hvězdě

Ať nikdo nespi! Ať nikdo nespi! 
Ty rovněž, ó Princezno!
V komnatě své chladné,
na hvězdy hledíš,
jak chvějí se láskou a nadějí.
Ale tajemství mé je ve mně skryté,
mé jméno se nikdo nedozví!

(Giacomo Puccini, Turandot)

V eponymní scéně skandálního a kultovního filmu Mandragora (1997) režiséra Wiktora Grodeckého vchází hlavní postava mladého Marka, ztvárněného tehdy začínajícím hercem Miroslavem Čáslavkou, do luxusního starožitně zařízeného apartmá movitého estétského sadisty. Mladému prostitutovi Markovi, podrobovanému otázkám typu „Máš rád Bacha?“ či „Znáš Caravaggia?“, se dostane extatického vyznání: 

Neznáš ho, ale ty jsi skutečný stvořitel všeho umění Světa. Kdyby nebylo Tebe, nebylo by žádné umění. Neexistovalo by. Nemělo by smysl cokoli vytvářet. Nebylo by co kopírovat, kdyby Tvé tělo neexistovalo.“ 

Následně, za prvního nápěvu písně Nessun Dorma z Pucciniho opery Turandot, je Marek jako Donatellův bronzový David postaven zcela nahý – s Goliášovým mečem v ruce – na připravený rotující piedestal. Celá scéna, zakončená sadistovým útokem na Markovy genitálie, nejenže opakuje klasické filosofické úvahy po smyslu a původu umění samotného (jako např.: „Je umění nápodobou – mimesis, nebo tvořením – poiesis“?), ale odhaluje i ty nejtemnější zákoutí kategorie „obdivu“, respektive: co to znamená „být hvězdou“? 

A přesně před tento problém, tj. „Jak?“ či zda vůbec „Být či nebýt hvězdou“, staví nejen tato sekvence, ale i celý film Mandragora samotného Miroslava Čáslavku: mladý herec, který se znenadání objevil ve světě velkého filmu a následně brzy nato obdržel mnohonásobné ocenění na zahraničních filmových festivalech (pět vítězných cen na 10. ženevském filmovém festivalu včetně Ceny pro největší hereckou naději v roce 1997 či Cena diváků americkém Palm Springs v roce 1998), se s otázkou nabitého úspěchu, pozornosti a slávy nějak zkrátka musel vypořádat. 


Odyssea „já“

"Není vůbec těžké se stát hvězdou. 
Těžké je s ní dospět v muže a hvězdu zapomenout
".
(Miroslav Čáslavka, 2010)

Celá „piedestalová Davidova scéna“ je v jistém smyslu metaforu herecké situace obecně. Hvězdný okamžik a obdiv je střídán nezájmem, pohrdáním, pádem a bolestí.  Piedestal navíc vždy znamená i určitý distanc, jistou formu odtržení od své původní identity, a to bez ohledu na to, zda-li nás na něj vysadí naše sláva nebo mi sebe samotní. Být hvězdou znamená být vždy tak trochu někým jiným. Hvězda je „role“: je to příležitost pro rozvinutí našeho (jednoho či mnohého) alter ega. Pád z role je pak vždy pádem do neznáma, neboť staré „já“ zmizelo či „distancovalo se“.

Čáslavkův, Eposův a Lesákův remake piedestalové scény, který je centrálním dílem výstavy Alter Ego, dvacetikanálová videoinstalace sestříhaná z původních Čáslavkových autorských experimentálních VHS videokazet a čtyřkanálová zvuková stopa vycházející z náhodně nalezených deníků zachycují postavu Čáslavky v určité kvalitě změny. Jeho identita se rozplývá do nejasných kontur mezi reálným Čáslavkou, jeho hereckými rolemi a četnými alter egy, které spolu vytváří plastickou postavu anonymního průvodce drsným prostředím noční Prahy divokých devadesátých let. 

Posun v charakteru vytvořené postavy (ve vztahu k filmové předloze) jakoby rezonoval v již absentujícím pokračování původní Pucciniho skladby v jejím samotném závěru:

Rozplyň se, ó noci! Hvězdy, zmizte za hory!
Sotva úsvit vzejde, já nad ní zvítězím!
Zvítězím! Zvítězím!

Nová, mnohoúrovňová Čáslavkova postava nabízí otrlejší a zkušenější vhled do temné metropolitní minulosti. Miroslav Čáslavka, Epos 257 a Jan Lesák prostřednictvím rozsáhlé multimediální kompozice ale nenabízejí pouze „Monument devadesátkové Prahy“, ale kontinuálně otevírají otázku lidské identity a integrity zároveň. V tom spočívá dynamika jejich Alter Ega – je to nejasná hranice mezi autentickým svědectvím, hrou na dokument a spekulativní fikcí, která rozehrává mnohonásobnou identitu postavy, pro níž je její alter ego jednou z posledních možností jak být v divokých kulisách velkoměsta na chvíli někým jiným: tedy ať už hvězdou, nebo možná naopak zpět sám sebou.

Výstava Alter Ego je pak v jistém smyslu maskulinní, tělesnou i duševní „Odysseou dospívání“ v tepajícím strojovém rytmu urbánního prostředí, které je nasycené příležitostmi k různým toxickým přechodovým rituálům. Naše alter ego je pak role, která nám je může pomoci i přežít. 

Pavel Kubesa