Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

Cirkus TeTy: Ke zdi / Fickle angle

Vizuálně-pohybová performance s prvky nového cirkusu a současného tance. Kovové objekty, odrazy prostoru, těla,…

Jiří Thýn: UGLY NOW

Sólová výstava UGLY NOW představuje jednu z předních postav současné české postkonceptuální fotografie. Jiří Thýn v rámci projektu UGLY NOW dále rozvíjí svou subjektivní reflexi světa na pozadí současných globálních událostí a inter/subjektivního ideového terénu a navazuje na nedávný projekt "Miluj život" v brněnské FAIT Gallery. Jiří Thýn (*1977) je považován za předního českého post-konceptuálního fotografa střední generace. V uplynulých dvaceti letech prošel cestou zkoumání fotografického média a jeho vztahů k jiným uměleckým oblastem: objektu, instalaci, pohyblivému obrazu, poezii, kresbě nebo malbě. Skrze tato „ostatní média“ však vždy primárně spěl k použití fotografie coby nástroje, který mu umožní empatický, emocionálně zabarvený a zákonitě subjektivní vhled do problému, který si před sebe postavil.

Vyprodáno

SERIÁL: SEASON 3 / České národní improvizační divadlo

Jsou čtyři ráno, budíka máš na sedmou a s očima přilepenýma k obrazovce sjíždíš čtvrtou s…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

MISTR IMPROVIZACE 2024 / IMPROvariace

Už potřinácté se bude předávat titul MISTR IMPROVIZACE a putovní pohár! Lítý boj mezi improvizá…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

*SKEETER TOUR* / Marko Damian

Marko Damian vyráží na své první turné s novým studiovým albem SKEETER. Do Prahy, Bratislavy, Košic a…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

CARBO / Ut Infra

Tento projekt vyrůstá z vášně pro umění a touhy přiblížit divákovi proces tvorby různých uměleckých…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ALKOHOLY/ stand-up speciál / Láďa Karda

"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Přihlaste se do newsletteru

en

János Brückner: OUR MANTRA

János Brückner
Our Mantra
Kurátor: Péter Bencze
Vernisáž: 16. 9. 2022, 19:00
Výstava potrvá do 9. 10. 2022

---

NAŠE MANTRA (Autorský text Jánose Brücknera)

Na něco jsi přišla: zjistilas, jak cestovat vrstvami času. Pozvalas mě na výlet, cestovali jsme různými barvami. Nahlédli jsme tu i onde, bylo to vzrušující a znepokojivé zároveň. Nesmělo se na nic sahat, s ničím manipulovat, jen jsme procházeli časem. Bylo to, jako bys věděla něco, co může vědět jen málokdo, a přitom sis to nechala pro sebe. Vše skončilo tím, že jsme dorazili na místo natáčení a ty jsi řekla: „Aby čas plynul a vše bylo v pořádku, je důležité vše pěkně složit.“ A vzala jsi prostor, kde jsme právě byli, a pečlivě jsi ho složila. Složila jsi čas, aby vše mohlo pokračovat v přítomnosti, jako bychom se nevrátili do minulosti, jako bychom tam nikdy nebyli.  Všechno bylo krásné, hlavně ten konec. Bylo však zvláštní, že jsem to nedokázal ovládnout a musel jsem se ti podřídit. To bylo nepříjemné. Ale fungovalo to.

Jasně si vybavuji věci, které se mi nemohly stát: barvy a vůně oblečení, dílny a lidi - zato když si vybavím své vlastní vzpomínky z dětství, mám pocit, jako bych sledoval jiný život. 

Když tedy Pieter Breughel mohl umístit Alpy přímo na okraj svých krajin a žánrových scén, proč bych já nemohl použít tytéž nůžky, abych ze svých krajin a postav vystřihl nejen to, co se mi hodí, ale proč bych nemohl ze své mysli vystřihnout jen a jen to, o čem nejintenzivněji přemýšlím, a co se mi tedy nejvíce líbí? A teď, když jsem nechal ten nepořádek za sebou, se opět bláhově domnívám, že mám klíč k určitým událostem a že je jen na mně, abych je napsal.
(Bohumil Hrabal: Městečko, kde se zastavil čas)

Na této výstavě na sebe navazují dva různé typy minulosti: osobní rodinné vzpomínky vyprávěné v krátkých filmech a kolektivní vzpomínky ztvárněné v monumentálních obrazech. 

Rodinná fotoalba. Většinou černobílé obrázky s názvy, uspořádané v knize. Lidé, místa, intimní situace – osobní příběhy, které už za nimi zmizely. To je minulost: takhle pro mě vypadá minulost, která je stále přítomná v každém okamžiku. 

Tuto rozptýlenou, černobílou minulost jsem vybarvil a uspořádal do kompozic tak, abych zvrátil dosud trvající tradici romantických historických malířů, kteří na svých monumentálních obrazech vykouzlili nikdy nespatřenou minulost ještě neexistujícího společenství. 

Mým záměrem je ukázat rozporuplnou, neuspořádanou minulost, která je typická pro mnoho východoevropských národů. Tato minulost žije v rodinných příbězích a jejich fyzických projevech jako jsou alba a v osobních vzpomínkách (způsob, jakým si někdo vzpomíná nebo skládá vzpomínky a příběhy). Obrazy i krátké filmy se v tomto ohledu chovají stejně (znovuzískání minulosti prostřednictvím osobního vyprávění), avšak v jiném médiu a s jinou zkušeností.

Součástí východoevropské identity je podle mého názoru skutečnost, že v takové společné minulosti neexistuje "spravedlnost", respektive nelze vyprávět příběhy z jedné idealistické perspektivy spravedlnosti, nebo řekněme, že tato minulost je složena z mnoha paralelních a protichůdných pravd.

Dokonce i v jedné rodinné sáze (a to částečně ukazuje i snímek Dědictví) se historická nebo společensko-politická role „oběti“ či „utlačovatele“ mění. Někdy i vícekrát. A co je na tom pro mě krásné je to, že teď o tom všem můžeme mluvit svobodně a s libovolným typem humoru, vážnosti nebo citového zabarvení. Něčí dědeček by ty druhé zabil, nebo to dokonce nejspíš opravdu udělal, protože stáli na opačných stranách politických režimů nebo národností, ale dnes si – díky umění – můžeme svobodně vyprávět a přivlastňovat své vlastní příběhy v zemích těch druhých.

János Brückner