Výstavní projekt MOONFLOWER umělecké dvojice Barbora Zentková & Julie Gryboś je rozpracováním jejich poslední pokračující série výstav Undertones Between Serpentines (Nova Cvernovka, SK, 2023), Soilmates (Hunt Kastner, CZ, 2024), Lethargy Blanket (Jan Koniarek Gallery, SK, 2025) a Routine Ravers (Galerie Parterre, Berlin, 2025). Jako základní kompoziční princip autorky zachovávají rukodělný postup spočívající ve vrstvení a prošívání (spojeném se stlačováním hmoty) tisíců pruhů ručně trhaného textilu. Pracují především s textiliemi, které se ocitly na konci svého životního cyklu a do obrazu tak vstupují vybaveny nejen specifickými materiálními kvalitami, ale také konkrétní historií zahrnující místo vzniku a způsoby užívání. Výsledné obrazy-objekty, v prvotní formální rovině tematizující sedimentaci a plynutí času, tak slouží jako brány pro vstupování do nových, nepoznaných textur a mimolidských perspektiv percepce, doteku a prožívání. Současně v nich autorky navazují na svůj dlouhodobý zájem o různé fenomény v kontextu pozdního kapitalismu: odkazují ke konceptům jako únava a vyčerpání, které se v dnešní společnosti vážou k neustále narůstajícímu tlaku na výkon a úspěch jednotlivce. Barbora Zentková (1986) & Julia Gryboś (1988) spolupracují jako umělecká dvojice od roku 2010. Konstantou jejich tvorby je dialog s médiem malby, kterou vystudovaly, ale výrazně se vůči jejímu standardnímu pojetí vymezily již ve společné diplomové práci obhájené v roce 2013 na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (kde také v roce 2023 absolvovaly doktorské studium). Od poloviny minulé dekády se soustředí především na tvorbu místně-responsivních intervencí a instalací, které se často stávají dějištěm performativních zvukových událostí. Stabilní zázemí berlínského ateliéru, v němž pracují od roku 2020, do jejich tvorby přineslo intenzivnější zájem o objekt a řemeslnou práci s materiálem. Tento posun avizovaly výstavy One-Legged Pigeon (Galerie Kostka) a Teabags on Eyelids (Galerie TIC Brno) z roku 2021. Aniž by rezignovaly na místně-responzivní charakter své tvorby, směřují v posledních letech zároveň ke stabilnímu, zřetelně rozpoznatelnému rukopisu založenému na kombinaci ručně barveného textilu, kovu a vosku. Na tomto rukopisu založené výstavy realizovaly v posledních dvou letech v Německu, na Slovensku, v Polsku a v roce 2022 (jako součást festivalu MOVE) také v pařížském Centre Pompidou. Barbora Zentková pochází ze Slovenska, Julia Gryboś z Polska, aktuálně žijí a pracují v Berlíně.
Roxy ve spolupráci s Galerií NoD připravují zbrusu novou site-specific instalaci uměleckých děl ROXY Visuals vol. 18, která navazuje na již více než desetiletou tradici prezentace současného českého umění v kulisách legendárního hudebního klubu. Aktuální edici uměleckých děl s podtitulem Contemporary Art at Night pro konkrétní místa připravila pětice výrazných českých umělců (Petr Dub, Marie Lukáčová, Jan Hladil, Jan Slanina a Jiří Černický), kteří jsou dlouhá léta stálicemi české i mezinárodní výtvarné scény. Kurátorskou koncepci instalace a kolekce uměleckých děl připravil kurátor Galerie NoD Pavel Kubesa. Nově pojatý koncept se pokouší o redefinici vztahu současného umění a specifické atmosféry nočního klubu. Jednotlivé umělecké intervence prezentují širokou varietu estetických a formálních poloh, se kterými se diváci v současném umění mohou setkat. Cílem výstavní koncepce ROXY Visuals – Contemporary Art at Night je snaha otevřít současné umění a jeho témata novým kontextům, situacím a novému publiku a prezentovat jej prostřednictvím site-specific instalací vznikajících přímo na míru danému prostoru. Vernisáž aktuální edice ROXY Visuals vol. 18 proběhne v klubu ROXY v prostorách ROOM 8 v pátek 28.11. 2025 od 21:00.
Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvěl…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvěl…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Důležitost stínu
„Jsme tu jenom od včerejška, nic jsme nepoznali, naše dny jsou na zemi jen stínem.“
- Jób 8.9
„Uviděli jsme to, co jsme považovali za neviditelné…“ prohlásil 10. dubna 2019 na podiu washingtonského National Press Club americký astrofyzik Sheperd S. Doeleman, ředitel projektu Event Horizon Telescope. „Viděli jsme a pořídili jsme fotografii černé díry“. V ten okamžik se na projekčním plátně promítl historicky vůbec první přímý vizuální důkaz supermasivní černé díry, kosmologického objektu, jehož existenci sice předvídala již Einsteinova obecná teorie relativity, který ale ze své fyzikální podstaty je bytostně neviditelný. Barevná fotografie, pořízená prostřednictvím koordinované celosvětové sítě radioteleskopů, znázorňuje barevný disk reprezentující světlo zachycené a ohýbané silou gravitačního pole v okolí vnějšího okraje („horizontu událostí“) černé díry. Tmavý kruh uprostřed je právě onou černou dírou. Černou díru o váze 6,5 miliard Sluncí, která se nachází v centru galaxie Messier 87 ležící v blízké kupě galaxií v souhvězdí Panny, jsme tak zahlédli – a z principu nikdy jinak neuvidíme než – prostřednictvím jejího stínu.
Nahlédnutí jednoho z nejmysterióznějších objektů vesmíru, oblasti, v níž se hroutí nejen hmota, čas a prostor, ale i veškerá možná fyzika, je v jistém smyslu jedním ze završení vývoje současného vědeckého poznání. Stín se ale coby metafora objevuje také napříč dějinami kultury a „nastiňuje“ řadu archetypálních situací a otázek o povaze lidství. Ve vizuálním umění sehrával symbol stínu rozmanitou roli. Zatímco v Masacciově obraze Svatý Petr uzdravuje nemocné svým stínem (1427-1428), první malbě, ve které se stín stává hlavním námětem obrazu, vystupuje stín v roli uzdravující síly emanované z božského principu. Rembrandt dodává stínu psychologizující polohu a v de Goyových malbách již figuruje stín jakožto negativní, mysteriózní a temný princip.
V literatuře se archetypální princip stínu rozvíjí již v postavě Dona Quijota (jenž „svůj stín“ nerozpoznává), Hamlet se pak se svým stínem, temnou stránkou života zas vyrovnat nedokáže. Ve Faustově legendě pak stín ztělesněný v postavě Mefistofela vstupuje do přímé interakce s Faustovým charakterem. Do určité míry není jasné, zdali Mefisto je stínem pouze samotného Fausta, neboť v jistém smyslu je stínem Ďábla (jeho „prodlouženou rukou“), ale současně i stínem Boha (ve smyslu: „zlo je přijatelnou a přirozenou součástí Božího univerzálního systému“), čímž se v mýtu jen potvrzuje tradiční vědění, tedy že není stínu beze světla. Když pak Faust podepisuje smlouvu s Ďáblem vlastní krví, vyrazí se mu na ruce nápis: „Homo Fuge!“ – „Člověče, uteč!“ Zde pak vyvstává otázka: lze vůbec utéct vlastnímu stínu?
Snad nejjasněji pak tato dialektika světla a stínu vystupuje ve filmu Ingmara Bergmana Persona (1966), která již přiznaně odráží jungovské schéma osobnosti „persona vs. stín“, v níž se persona identifikuje jako maska, potažmo role v interpersonálních a společenských interakcích a stín coby potlačené (zpravidla rovnou chápané jako „temné“) fasety osobnosti. V jedné z klíčových scén filmu, kdy dochází k vrcholnému napětí a rozpoznání, se tváře obou protagonistek prolnou a sjednotí v jednu postavu v mistrovsky provedené střihové montáži. Jako kdyby Bergman naznačoval: ať je stín náš, či je naším stínem někdo jiný, splýváme v jedno.
„Guildenstern:
Kteréžto sny v pravdě jsou ctižádost, neboť sama podstata ctižádostivých je pouhým stínem snu.
Hamlet:
Sen sám jest pouhý stín.
Rosenkrantz:
V pravdě, a já mám ctižádost za tak vzdušnou a lehkou věc, že jest jenom stínem stínu.“
- Shakespeare, Hamlet (2.2)
V knize Seeing Dark Things (2008) se americký filozof Roy Sorensen systematicky zamýšlí nad tím, co je to stín. Sorensen se domnívá, že filosofické vnímání musí rozvažovat i to, co není přítomné, co je absentující, chybějící, neboť realita není pouze vším tím, co je, ale je sumou všeho, tedy i toho, co není. Sorensen v průběhu knihy rozvijí řadu myšlenkových experimentů a otázek, jako například „Točí se stín rotující koule?“, aby dále rozpracoval definici stínu nad rámec tradičního chápání stínu coby „absence světla“. Jednou z úvah je i tzv. „Eclipse Riddle“, „hádanka o zatmění Slunce“: představme si sluneční soustavu, v níž se nachází planeta podobná Zemi, a další dvě planety, menší Near („Blízká“) a vetší Far („Vzdálená“). Každá z planet je přesně tak velká, že když se se dostanou při pohledu ze Země do jedné linie, jeví se pak jako naprosto přesně stejně velké. Když pak všechny tři planety budou ležet na přímce se Sluncem (situace zatmění), Sorensen se ptá: „Kterou planetu, respektive stín které planety v takovýto okamžik vidíme?“ A jelikož stín je objektivní, kauzálně derivovanou entitou způsobenou zablokováním toku světelných paprsků, musíme „vidět“ prostřednictvím jejího stínu planetu Far, nikoli (intuitivně) Near! Neboť na Near již žádné světlo nedopadá a nemůže tak vrhat žádný stín: Near v podstatě vidět nemůžeme vůbec.
„Člověk! – Toť jenom prázdný dech a pouhý stín.“
- Sofokles
Konstelaci „Eclipse Riddle“ tak můžeme ve výsledku číst jako určitou psychologickou, možná i politickou metaforu: stojíme-li ve stínu a hledíme-li z něj směrem k Slunci, můžeme nevidět to, co v daném stínu stojí s námi. Stát v absenci pak může znamenat „přehlédnout spoluvězně“. Dávná i nedávná historie náš ale často učí, že spíše ve stínu, nikoli na výsluní, bují solidarita.
Eva Rybářová a Marie Tučková, umělkyně vystupující v uměleckém duu prostřednictvím alter ega jako dvě fiktivní bytosti Cloudy Babies, rozvíjí v nejnovějším projektu A Shadow široce chápané téma stínu v několika vzájemně provázaných rovinách. Nad povahou stínu se zamýšlí jak na technologické, tak formální, obsahové i symbolické úrovni a vytváří mezi nimi síť intuitivních a asociativních konotací. Ve smyslu svých předchozích projektů přistupují ke studiu svého bezprostředního okolí z pozice jakési „poetické epistemologie“, tj. strategií zasněného, tajemného, v jistém smyslu možná až naivního nahlížení na poznávaný svět.
Takové epistemické východisko jim aktuálně poskytuje i širší a svobodnější varietu různých metod zkoumání fenomenologie stínu. Skrze sérii kinofilmových fotografií a barytových ručních zvětšenin tak jednou tiše pozorují, jindy promyšleně konstruují motivy a scény, inscenují situace či ohledávají emocionálně nabitá zátiší a krajiny, ve kterých rozpoznávají různé formy a projevy symboliky stínu.
Současně Cloudy Babies připouštějí, že již samotné médium klasické analogové fotografie povstává ze samotné duality světla a stínu a již na bazální technologické úrovni ji jistým způsobem sama fotografie tematizuje, neboť v negativním fotografickém procesu je to právě stín, který nakonec na výslednou fotografii přináší světlo. Tuto formotvornou roli stínu rozvíjejí i v jednotlivých fotografiích. Někdy na fotografiích prostřednictvím nalezených stínů rýsují abstrahované přírodní struktury, v jiných fotografiích zas využívají stínu pro rozehrávání základního narativního pojetí miniaturních modelů scén a zátiší. Různými postupy jako je rozostření či práce s technikou fotogramu často „zastiňují“ jasné vidění a znejišťují různé způsoby čtení.
Ústředním tématem stínu je pro Cloudy Babies pak jeho provázanost se světlem, respektive jejich bilaterální dynamika a její možné psychologické, emocionální či duchovní interpretace. Pokládají si otázky typu: „Září-li někdo, jaký si s sebou nese stín?“ a „Jestliže stín potřebuje ke své existenci světlo, může samo světlo existovat i bez stínu?“. Nebo také „Poznám podle Tvého stínu kým jsi?“ či „Až tady nebudeš, zůstane tady Tvůj stín?“
Cloudy Babies tak nakonec rozpoznávají stín v jeho mnohočetných podobách: jako symbol odlišného a druhého, jako stopu scházejícího, připomínku skrytého, současně jako něco transcendentního a imanentního zároveň, jako něco pietního a rituálního, v přeneseném smyslu však i něco hmatatelného a vždy přítomného. Osvojují si stín jako model vnímání, jako metodu myšlení přinášející nové možnosti citlivosti. A právě tak nám stín pak dovoluje, abychom uviděli nezahlédnutelné, abychom byly sto dojít k vlastní jednotě, byť může být jakákoliv, nebo abychom i ve stínu dokázali „bližního nepřehlédnout“.
Pavel Kubesa
---
Výstava A Shadow a program Galerie NoD vzniká za kontinuální grantové podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.