Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové. Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.
Projekt tří umělců spjatých svým společným studiem na Royal College of Art London a dlouholetým působením na londýnské umělecké scéně v druhém desetiletí nového milénia s názvem ZERO STARS se věnuje ozvěnám fašistických ideologií v Evropě i za jejími hranicemi. Autoři se prostřednictvím vlastních uměleckých výzkumů vydávají na cestu prozkoumávání historických i mocenských struktur ve vztahu k současnému geopolitickému terénu evropského regionu. Společně – nad rámec výzkumu – do své práce vnáší emocionální a subjektivní element perspektivy našeho sdíleného prožívání přítomnosti. Agata Madejska, Peter Watkins a Tereza Zelenková se ve své tvorbě ve fundamentu věnují možnostem pravdivosti fotografického obrazu (a obrazových reprezentací) a limitům jejich vnímání. Současně se ve své praxi, primárně ukotvené v klasické fotografii, snaží o to rozšiřovat možnosti fotografie k dalším trans-mediálním výstupům. Agata Madejska (UK/PL) se ve své připravované práci (textilní a kovové objekty) zaměřuje na způsoby artikulace osobní i institucionální moci, zpochybňuje racionální organizaci společnosti, různé ideologické narativy a všímá si způsobů a manipulací v interakcích mezi domácí a státní politikou. Tereza Zelenková (CZ) prostřednictvím fotografických transferů, textilních objektů a textu zkoumá vztah architektury a moci a způsoby, jakým různá architektonická dědictví coby „ideologické konstrukty“ nadále informují naši bezprostřední zkušenost veřejného prostoru a současnou politiku. Peter Watkins (UK) se zaměřuje na konkrétní procesy „kulturního a fyzického vymazávání“ založené na autorské výzkumné práci s archivem předmětů z Památníku Lidice. Prostřednictvím multi-kanálové video instalace, zvuku a fotogrammetrie aktivuje historické artefakty a zkoumá je v současnosném kontextu. Společný autorský projekt ve spolupráci s kurátorem Jenem Kratochvilem se tak pokouší odkrývat na historickém pozadí a analýze politiky reprezentace moci nebezpečné strategie a obrazy populismu a šovinistického útlaku.
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
V rámci formátu Gilty Pležr jsme již vytvořili nové improvizované legendy mezi brakovými horory, telenovelami a…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
16:00 - 18:00 aperitiv: STORYWORKSHOP Vypravěč je superhrdina slova. Rozesmát večer přátele? Levou zadní. Zabavit děti před spaním…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
To nejlepší z pražského amatérského divadla. Divadelní Tříska 2025 je soutěžní krajskou přehlí…
To nejlepší z pražského amatérského divadla. Divadelní Tříska 2025 je soutěžní krajskou přehlí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Galerie NoD
Tomáš Roubal
Kořist
Kurátor: Pavel Kubesa
Vernisáž: 14. 8. 2024, 19:00
Výstava běží v termínu 26. 7. - 30. 8. 2024
---
Bytí kořisti
„Kde jsem nalezl něco živoucího,
nalezl jsem vůli k moci;
ba i ve vůli sloužícího jsem nalezl vůli býti pánem.“
– Friedrich Nietzsche: Tak pravil Zarathustra
Kořist – coby symbol moci, dominance, hierarchie či triumfu – představuje v lidských dějinách a jejich filozofické reflexi jednu z nejhlouběji zakořeněných antropologických konstant, v jistém smyslu až ontologických struktur samotného (nejen-lidského) bytí a prolíná se tak s úvahami o povaze, evoluci a způsobech lidské existence jako takové.
Byl to právě Hegelův idealismus – proti kterému později vystoupil Friedrich Nietzsche – a jeho pojetí „dialektiky pána a raba“, která metaforu kořisti (byť o kořisti Hegel nikdy doslovně nehovořil) pojímá za jednu ze základních intersubjektivních relací, která lemuje „vývoj světového ducha“ a historický proces (sebe)uvědomění. Když antropogenní tvorové procitali k lidské úrovni vědomí, píše Hegel ve Fenomenologii ducha, v touze po vlastním uznání jakožto svobodných a svrchovaných individuí začali vstupovat v boj na život a na smrt. Zvítězilo to vědomí, které i za cenu ztráty života nehodlalo ustoupit ze své „vůle po moci“. Druhé, ve strachu o vlastní život, vzdalo, podrobilo se. „Vítěz-pán“, jenž zprvu pohrdl životem, ovládl „poraženého-raba“ coby svou kořist v zápolení o uznání.
Tomáš Roubal takto načrtnuté téma dynamiky moci aktualizuje v kontextu rapidně rozvíjející se post-digitální éry, tj. epochy, v níž se digitální technologie a další formy rozšiřování a prostupování reality plně implementovaly do každodenní zkušenosti a staly se tak integrální součástí prožívání a vztahování se k okolnímu světu. Roubalovy aktuální práce reprezentované sérií soch a sousoší dále rozpracovávají autorovo zaujetí vztahem člověka a moderních technologií a s detailnějším fokusem se věnují tematice sociálních sítí a zapouštění lidské psychiky do ekosystému online prostředí. Třebaže nejsou v Roubalově práci explicitně citovány, fenomény jako „sociální srovnávání“ (social comparison), „sebe-objektivizace“, ale i termíny jako „informační bubliny (filter bubbles), „komnaty ozvěn“ (echo chambers) či „kyberbalkanizace“ jsou v jeho dílech průběžně adresovány.
Jinými slovy, Tomáš Roubal – se sobě charakteristickou dávkou kritiky, satiry a ironie – si všímá vlivů online technologií a sociálních sítí na proměňující se způsoby sebepojetí a vzájemných sociálních interakcí. Roubal tak mapuje nové životní milieu povstávající z vzájemně se prolínající digitální a psychologické matérie, v němž je „člověk coby kořist“ redukován na pouhý objekt finančních zájmů obřích nadnárodních korporací a všudypřítomných algoritmů formujících naše kognitivní, emocionální a sociální zakoušení.
Je to právě série pro Roubala příznačných, excesivně vertikálních ocelových antropomorfních postav, kterými rozehrává svou aktualizovanou verzi existencialismu pro jednadvacáté století. Nadále je pro Roubalovy objekty příznačná technika vrstvených svárů, která je již několik let dominantním rysem jeho autorského rukopisu. Bylo-li však dříve repetitivní bodové svařování svářečských drátů samo o sobě obsahovým momentem (reflexí „sisyfovské práce“), v nejnovějších Roubalových pracích nabyla pro autora tato technika dostatečného sebevědomí na to, aby se upozadila a začala sloužit k vyprávění komplexnějších literárních významů. Roubalův „svár“ proto již není kritikou prekarizované práce, ale jeho konkrétní podoba a povrchová úprava mu pomáhá artikulovat archetypální příběhy „člověka-kořisti“ lapeného mašinérií nekontrolovatelného technologického pokroku.
V sousoší WEB #1-3 Roubal modeluje vytáhlé, asketicky a rachiticky vyznívající androgynní lidské postavy vyrůstající z leštěné kovové konstrukce. Tyto pravoúhlé struktury jsou pro Roubala obrazem celosvětové sítě webu, na níž jsou jednotlivé lidské bytosti napojeny, „chyceny“, respektive z níž současné individuality doslova vyrůstají. Jedna silueta je ponechána v přirozené, neupravené povrchové úpravě, druhá je do půlky své figury ve směry od konstrukce leštěná, třetí je pak vyleštěna celá. Této třetí postavě pak již zcela schází oči. Roubal tak pomocí finální úpravy vypráví příběh o „míře lapenosti“ jednotlivých jedinců, přičemž třetí – nejvíce „vyleštěná“ postava – již zcela podlehla manipulativním a formujícím silám internetu a pozbyla tak schopnosti vlastního zraku.
Objekt SPAM, solitérní socha, pracuje s jiným principem: geometrický podstavec představuje odlidštěnou abstraktní bázi, „počáteční signál“ sítě, který je vysílán do naší tělesné tkáně a prostřednictvím lidských těl se šíří a větví v metamorfujícím organismu lidského společenství. Lidské tělo zde figuruje jakožto synekdocha pro lidskou civilizaci: jednotlivé části těla jsou narušovány dalšími „přeposílanými bloky“, nevyžádanými, řetězícími se infikovanými a deformovanými monolity, z nichž vyrůstají nové, mutantní údy.
Pro Roubalovy sochy (především WEB #1-3 a SPAM) je typický i jeho akcent na práci s formátem sochařského „soklu“. Podobně jako v případě sváru, přestal být podstavec pouze formálním, estetickým, byť svébytným a rukopisným řešením adjustace objektů. V nejnovějších dílech tak podstavcový blok nově nabývá podoby znaku, povahy metafory a stává se tak rovnocenným elementem v celkovém budování motivu a významu. Současně sokly narušují převážně – byť v silně redukované podobě – figurální založení Roubalových soch a vnášejí do výsledného tvaru momenty minimalismu a abstrakce.
Jako protipól jisté doslovnosti, kterou Tomáš Roubal propůjčuje svým aktuálním figurám, vystupuje série kovových reliéfů SYSTÉM #1-5, které představují odlišnou dynamiku uvolněnější polohy Roubalovy studiové práce. Nástěnné miniplastiky se vyznačují uvolněnější, intuitivní, tematicky a narativně nesevřenou formou, v níž se zaměřuje nejen na hledání nové, experimentálnější estetiky, ale důležitý se mu stává také samotný okamžik práce s materiálem. Tomáš Roubal materiál záměrně neřízeně destruktivní metodou poškozuje a znehodnocuje, vytváří v něm expresivní a gestická poškození a směřuje tak jejich prostřednictvím k čisté abstrakci. Důležitým momentem se zde stává právě onen návrat k čistému, nezprostředkovanému materiálu, k „matérii práce“, která přeměňuje charakter okolního světa.
V těchto reliéfech je možné proto zahlédnou i zajímavý interpretační moment. Vztahovaly-li se figurální objekty k motivu „kořisti“ a přeneseně odkazovaly k naznačené dichotomii „pán-rab“, nástěnné plastiky a Roubalův přístup k nim může ilustrovat druhou polovinu Hegelova obrazu vzájemné závislosti mezi svrchovaným a podřízeným: pán, který vítězstvím v boji nabyl pouze „heroicko-parazitní sebevědomí“ a raba pro své uznání nadále potřebuje, je v dalším vývoji světa pasivní, nýbrž rab, který se v okamžiku smrtelné úzkosti vzdal, avšak v týž okamžik taktéž dospěl duchovně na úroveň lidského (sebe)vědomí, se stává tvůrcem a skutečným hybatelem vývoje lidského ducha. Je to tento motiv emancipace skrze práci, skrze vztah k matérii a materiálu, který v konečném důsledku původně „raba coby kořist“ zrovnoprávňuje s pánem. Roubal tak nevědomky poskytuje i návod jak se „odkořistnit“ od přicházející totálního technologického útlaku, neboť vykoupení může spočívat ve fyzickém znovupropojení se s materiální fasetou světa:
„Nesrovnávej se. Nechtěj.
Vypni foun. Přeplav řeku. Pohlaď psa.
V hlíně bydlí pravda.“
Pavel Kubesa
---
Výstava Kořist a program Galerie NoD vzniká za kontinuální grantové podpory Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.