Přijďte si odpočinout a pobavit se v čase předvánočních zmatků a shonů, kdy na poslední chvíli balíte kapra, smažíte…
Výstavní projekt MOONFLOWER umělecké dvojice Barbora Zentková & Julie Gryboś je rozpracováním jejich poslední pokračující série výstav Undertones Between Serpentines (Nova Cvernovka, SK, 2023), Soilmates (Hunt Kastner, CZ, 2024), Lethargy Blanket (Jan Koniarek Gallery, SK, 2025) a Routine Ravers (Galerie Parterre, Berlin, 2025). Jako základní kompoziční princip autorky zachovávají rukodělný postup spočívající ve vrstvení a prošívání (spojeném se stlačováním hmoty) tisíců pruhů ručně trhaného textilu. Pracují především s textiliemi, které se ocitly na konci svého životního cyklu a do obrazu tak vstupují vybaveny nejen specifickými materiálními kvalitami, ale také konkrétní historií zahrnující místo vzniku a způsoby užívání. Výsledné obrazy-objekty, v prvotní formální rovině tematizující sedimentaci a plynutí času, tak slouží jako brány pro vstupování do nových, nepoznaných textur a mimolidských perspektiv percepce, doteku a prožívání. Současně v nich autorky navazují na svůj dlouhodobý zájem o různé fenomény v kontextu pozdního kapitalismu: odkazují ke konceptům jako únava a vyčerpání, které se v dnešní společnosti vážou k neustále narůstajícímu tlaku na výkon a úspěch jednotlivce. Barbora Zentková (1986) & Julia Gryboś (1988) spolupracují jako umělecká dvojice od roku 2010. Konstantou jejich tvorby je dialog s médiem malby, kterou vystudovaly, ale výrazně se vůči jejímu standardnímu pojetí vymezily již ve společné diplomové práci obhájené v roce 2013 na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (kde také v roce 2023 absolvovaly doktorské studium). Od poloviny minulé dekády se soustředí především na tvorbu místně-responsivních intervencí a instalací, které se často stávají dějištěm performativních zvukových událostí. Stabilní zázemí berlínského ateliéru, v němž pracují od roku 2020, do jejich tvorby přineslo intenzivnější zájem o objekt a řemeslnou práci s materiálem. Tento posun avizovaly výstavy One-Legged Pigeon (Galerie Kostka) a Teabags on Eyelids (Galerie TIC Brno) z roku 2021. Aniž by rezignovaly na místně-responzivní charakter své tvorby, směřují v posledních letech zároveň ke stabilnímu, zřetelně rozpoznatelnému rukopisu založenému na kombinaci ručně barveného textilu, kovu a vosku. Na tomto rukopisu založené výstavy realizovaly v posledních dvou letech v Německu, na Slovensku, v Polsku a v roce 2022 (jako součást festivalu MOVE) také v pařížském Centre Pompidou. Barbora Zentková pochází ze Slovenska, Julia Gryboś z Polska, aktuálně žijí a pracují v Berlíně.
Roxy ve spolupráci s Galerií NoD připravují zbrusu novou site-specific instalaci uměleckých děl ROXY Visuals vol. 18, která navazuje na již více než desetiletou tradici prezentace současného českého umění v kulisách legendárního hudebního klubu. Aktuální edici uměleckých děl s podtitulem Contemporary Art at Night pro konkrétní místa připravila pětice výrazných českých umělců (Petr Dub, Marie Lukáčová, Jan Hladil, Jan Slanina a Jiří Černický), kteří jsou dlouhá léta stálicemi české i mezinárodní výtvarné scény. Kurátorskou koncepci instalace a kolekce uměleckých děl připravil kurátor Galerie NoD Pavel Kubesa. Nově pojatý koncept se pokouší o redefinici vztahu současného umění a specifické atmosféry nočního klubu. Jednotlivé umělecké intervence prezentují širokou varietu estetických a formálních poloh, se kterými se diváci v současném umění mohou setkat. Cílem výstavní koncepce ROXY Visuals – Contemporary Art at Night je snaha otevřít současné umění a jeho témata novým kontextům, situacím a novému publiku a prezentovat jej prostřednictvím site-specific instalací vznikajících přímo na míru danému prostoru. Vernisáž aktuální edice ROXY Visuals vol. 18 proběhne v klubu ROXY v prostorách ROOM 8 v pátek 28.11. 2025 od 21:00.
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
PubQuiz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde? Vědět více než soupeř a dok…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Srdečně zveme všechny příznivce divadelní improvizace (a nejen ty právě zamilované) na již pravidelný improvizačn…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvěl…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Zá…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvěl…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Na světě existuje více než 50 000 true crime podcastů. Je jenom otázkou času, kdy zásoba kriminálních případů dojde.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Galerie NoD
Jan Nálevka
Enteignen
Kurátor: Pavel Kubesa
9. 4. – 14. 5. 2025
Vernisáž: 8. 4. 2025, 18:00
---
Nálevkovy topografie moci
Násilí společenské smlouvy
„Člověk se rodí svobodný, a přece je všude v okovech.“
— Jean Jacques Rousseau: O společenské smlouvě (1762)
Bylo to při rozpadu feudálního řádu, náboženských jednot a ztráty legitimity starých hierarchií, když se na osvícenských základech 17. a 18. století rodila otázka po základech nového politického řádu. Krize autority, občanské války a rozvoj individualismu i racionality vedly k rozvoji podmínek pro navržení nové systémové ideje – ke konceptu „společenské smlouvy“. Ta coby hypotetická a symbolická dohoda mezi jednotlivcem a společností (státem / institucí) měla jedinci nabídnout ochranu před „přirozeným stavem“, tedy před „válkou všech proti všem“ jakožto důsledkem „práva každého na vše“.
Pro Jean-Jacquese Rousseaua, který dovedl ideu společenské smlouvy k maximu – ve smyslu jejího zamýšleného emancipačního potenciálu – je její realizace hluboce morálním a etickým aktem, prostřednictvím něhož se z nahodilého souhrnu jednotlivců rodí politické společenství. Společenská smlouva v jeho pojednání O společenské smlouvě (1762) je nástrojem transformace svobody jedince do podoby kolektivního sebeurčení, tj. do sféry obecné vůle („volonté générale“) vyjadřující společné dobro (nikoli jen součet partikulárních zájmů)[1]. Protikladem rousseauovské vize je Leviathan (1651) Thomase Hobbese, kde se společenská smlouva stává únikem před chaosem a agresivitou již zmíněného přirozeného stavu. Logickým vyústěním je pak odevzdání téměř veškeré moci postavě suveréna. Tam, kde Rousseau hledal politickou rovnost jako předpoklad svobody, staví Hobbes absolutní autoritu jako hráz proti svévoli hrozící anarchie. To vše za cenu radikální nerovnosti distribuce moci a poslušnosti.
Je to právě tento druhý (historicky původnější), Hobbesův motiv společenské smlouvy zdůrazňující represivní, absolutistické vynucování „litery smlouvy“, který stojí v jednom z referenčních center kresebných sérií Jana Nálevky na standardizovaných formátech kancelářských papírů. Jejich základ položil v projektu Můžeme ztratit všechno, jen ne čas (2009–2010), kde Nálevka šestici balení prázdných papírů formátu A4 s pomocí propisovací tužky se strojovou přesností ručně nalinkoval, načež jednotlivé papíry vyskládal na sebe zpět do původních bloků a vystavil na půdorysně shodně adaptovaných podstavcích. Čistá – rozuměj „zcela svobodná“ – plocha papíru nabyla linkovanou strukturou určitou formu („vymahatelného“) striktního řádu. Vzniknuvší „pruhovaný papír“ se paradoxně stal papírem zcela prázdným. Linkovaný papír totiž ve výsledku demonstruje nikoli přítomnost linek, ale naopak přímou absenci textu. Linky tak zde nakonec vystupují coby implicitní příkaz „piš jen zde a tímto směrem“, jakýsi zákon a „násilí na pisateli“: „piš, co chceš, ale jen v těchto mantinelech“.
Princip linkování, který Nálevka nadále rozvíjel a doplňoval různými systematickými a procedurálními intervencemi v sériích Ráda bych totiž podotkla, že (2010), Jiné pokoje, jiné hlasy (2011), Jak jsem již dříve podotkla (2012–2013) či Forma následuje normu (2016) se tak pro něj stal metaforou společenské smlouvy. Organizovaný list, jenž sám o sobě již asociuje prostředí institucí, standardizace, normativit a administrativních aparátů, je tak jedním z nejfamiliárnějších utilitárních nástrojů našeho civilizačního horizontu, který se stává obrazem jakési centrální dohody vytyčující hranice manévrovatelnosti našich životů.
V Nálevkově konceptu se ale odráží nejen otázky systémové politiky, ale také ještě jedna důležitá politika: „politika práce“. A je to právě toto téma, otázka povahy a smyslu práce, které vytváří druhý fundament Nálevkova přístupu.
Promýšlet svět prací
„Musíme si představit, že Sisyfos je šťasten.“
— Albert Camus: Mýtus o Sysifovi (1942)
Ve stínu selhání racionalismu, osvícenské víry v pokrok a lidské civilizace v běhu druhé světové války otevírá Albert Camus v eseji Mýtus o Sysifovi (1942) téma absurdna a možné strategie, jak mu jedinou množnou formou čelit: tj. stát se postavou „absurdního hrdiny“. Pro Camuse je to právě Sysifos, který absurditu povstávající z konfrontace lidské potřeby smyslu a jasnosti a nepřiměřeného mlčení, chladné, lhostejné a iracionální povahy světa překonává jejím přijetím: žít pak pro absurdního hrdinu znamená přivést absurditu k vědomí:
„Tento mýtus je tragický jedině proto, že jeho hrdina je vědomý. (…) Jasnozřivost, která měla být jeho utrpením, zároveň dovršuje jeho vítězství. Neexistuje osud, který by se nedal překonat pohrdáním.“
Akt vzpoury spočívající v přijetí repetitivního, nekonečného a bezcílného úkolu otevírá otázku nejen po smyslu lidské práce vůbec, ale vystihuje i určitý rys práce – umělecké práce – Jana Nálevky. Podobně jako Sysifos, přejímá Nálevka („očividně či zdánlivě“) absurdní rutinní úkon za „svůj“ a vymaňuje se z jeho teleologického smyslu. Nálevka svůj pracovní systém nepojímá jako prostředek k dosažení cíle (telos), nýbrž jako otevřenou strukturu, jako kontinuální ideové pole, jako nástroj myšlení. Práce, tj. linkování papírů, která se ve světle industrializované a automatizované výroby jeví jako zcela nesmyslná a zbytečná, se mu stává formou reflexe a rozvažování řady témat sahajících od bazálních témat („co je prázdno?“ či „co je prostor?“ a další) až po otázky společenských a institucionálních vztahů, architektury, urbanismu či dědictví historických avantgard. Jeho přístup, založený na kontinuitě a rozvíjející napříč jednotlivými sériemi hru vrstvení referencí a významů, však neupadá do rigidní vážnosti. V Nálevkově metodice je ve výsledku přítomna totiž i neochvějná ironie spočívající v demonstrativním „nabalování koule z ničeho“: jeho linkování se vysmívá nárokům efektivity a svou výslednou monumentalitou a ostentativní organizovaností bezúčelného boří mýtus produktivity. Zůstává jen to neměřitelné, možná něco hluboce emocionální, něco podvratně tázavého: „Pracuji, tedy jsem? Nikoli! Pracuji nesmyslně, vzdorujíc tedy jsem.“ U Nálevky se pak lehkost misí s „akceptovaným tíživým“. Výsledná poťouchlost vyprazdňující ekonomický smysl práce tak v neposledku přináší kýžené přijetí údělu. A s ním konečně i samo „sisyfovské štěstí“.
Klíče avantgard
„nevím k čemu bych tě přirovnal
Tři linky táhlý tón tvůj zaznívá
Telegrafistce někdo lásku lhal?
Tři linky každá stejně pravdivá“
— Vítěslav Nezval: ABECEDA (1926)
Enteignen Jana Nálevky se v načrtnuté logice – tj. linkovaný papír jakožto metafora společenské smlouvy a linkování balíků papírů coby kritika smyslu práce – obrací s odkazem na několik událostí avantgard 20. století ke konkrétnímu aktuálnímu společenskému tématu, konkrétně ke krizi bydlení.
Série Enteignen (2020) je inspirována berlínskou občanskou iniciativou Deutsche Wohnen & Co. enteignen, která od roku 2018 v reakci na dramatickou bytovou krizi způsobenou globalizací trhu, gentrifikací a investičními spekulacemi usiluje o vyvlastnění bytových fondů ve vlastnictví velkých realitních korporací. Tato iniciativa navazuje na dlouhou historickou linii snah o řešení bydlení jako základního společenského problému – od utopických projektů meziválečné levicové avantgardy a jejích pokusů o kolektivní a racionalizovanou výstavbu (Bauhaus), přes socialistické urbanistické plánování až po dnešní boj o dostupné bydlení (již nejen) ve velkých světových metropolích.
Základem Nálevkovy instalace je soubor dosud nevystavených 250 kreseb na papírech formátu A3, které vznikly v době pandemické klauzury v roce 2020. Každý list je výsledkem ručního přepisování struktur linkovaného papíru, přičemž původní horizontální rastr je překryt identickou vertikální strukturou s vynecháním každého druhého řádku. Vzniká tak geometrická mřížka připomínající fasády pozdně modernistických panelových domů – typický obraz centrálně plánované výstavby bývalého východního bloku. Počet 250 odpovídá běžnému balení kancelářského papíru formátu A3, což spolu s použitím tradičního spotřebního materiálu (tj. běžný papír, euro-clip rámy) podtrhuje autorovu dlouhodobou práci s fenoménem standardizace, administrativní normalizace a institucionálních struktur. Přísně pravidelná instalační kompozice výsledné kolekce kreseb svým uspořádáním a vizuálním tvaroslovím pak připomíná klasické sídliště tvořené 250 identickými jednotkami panelových domů.
Druhým elementem výstavy je soubor dvou autorských červených neonových nápisů, které vznikly na podkladech Nálevkových kreseb v letech 2020–2025 a jsou volným přepisem fragmentů hesel „enteignen“ („vyvlastnění“) a „wohnraum“ („obytný prostor“), které se objevovaly na protestních transparentech v rámci berlínských demonstrací za dostupné bydlení. Vizuální forma neonů vychází z transkripce fyzických pohybových kreací avantgardní choreografky a tanečnice Milči Mayerové (1901–1977) realizovaných jako předloha knihy ABECEDA (1926). Na podkladě jejích tanečních miniatur fotograficky zachycených fotografem K. Paspou vznikl ve spolupráci s básníkem Vítěslavem Nezvalem a výtvarníkem, teoretikem a typografem Karlem Teigem vrcholný počin české meziválečné avantgardy, unikátní syntéza poezie, typografie a tělesného pohybu, jeden z nejinovativnějších experimentů evropského konstruktivismu a poetismu. Pro Nálevku je zde podstatný moment přítomnosti lidského těla. Tělo – konkrétně neobjektifikované, autorsky aktivní tvůrčí ženské tělo – zde figuruje v roli média veřejného vyjádření, tj. v téže funkci, kterou plní v aktuálních formách občanských protestů.
Sada referencí na různé avantgardní principy, koncepty a tvarosloví tak vytváří třetí pilíř aktuální Nálevkovy série Enteignen ztvárňující aktuální společenské téma. Avšak ambicí Jana Nálevky není hledat řešení či nabídnout jakýsi politický manifest. Enteignen je jakousi analytickou esejí o vztahu mezi strukturou a individuem, mezi normou a její neviditelnou mocí, mezi tím „mít právo“ a podvolit se zákonu. Repetitivním souborem kreseb se Jan Nálevka pokouší spíše o soustředěné odhalení „režimu“, v němž žijeme – režimu linií, pravidel, restrikcí, administrativních formulářů a systémové architektury. A jsou to právě tyto instrumenty, které se čím dál tím častěji a pevněji stávají nástrojem nerovné distribuce nejen bohatství a moci, ale také již i jednoho ze základních lidských práv zakotvených v Článku 25 Všeobecné deklarace lidských práv: práva na domov.
Pavel Kubesa
---
[1] V rámci Rousseauovy představy společenské smlouvy jedinec část své „přirozené svobody“ přenáší na celek, aniž by tím ztratil svobodu jako takovou, nýbrž ji proměnil ve svobodu politickou – tedy v sebeurčení prostřednictvím zákonů, které si ujednává spolu s ostatními.