Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #studio #ostatní #free mondays

Jakub Choma: Distant Hum

Sólová výstava oceněného finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého Jakuba Chomy (1995) se prostřednictvím audiovizuální instalace a strategií "rozšířené malby" zaobírá tématem vyčerpání a vyhoření. "Být vyčerpaná znamená víc než být pouze unavená. Unavený člověk má pouze vyčerpané uvědomění, zatímco vyčerpaný člověk vyčerpal všechny své možnosti. Unavený člověk si něco nedovede uvědomit, ale vyčerpaný člověk není schopen uvědomění ani nic koncipovat."    

PKF - Prague Philharmonia / Hudební delikatesy od PKF aneb koncert za odměnu

Závěrečný koncert cyklu soudobé hudby přinese hudební lahůdky z tvorby současné skladatelské generace. Aneb. Co…

EPOS 257 & Mirek Čáslavka feat. Jan Lesák: Mandragora (promítání filmu a diskuze)

Po skončení promítání budeme mít možnost nahlédnout s Mirkem Čáslavkou do tehdejšího zá…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek Lesák & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

MĚSTEČKO PALERMO USÍNÁ / Janek Lesák & kol.

Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…

FANTASY! / Janek Lesák & kol.

Příběh, odehrávající se ve vaší fantazii. Inscenace Divadla NoD kombinuje technologii binaurálního…

BIBLE 2 / Janek Lesák & kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek Lesák & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

SERIÁL S01E04 / 20 000 židů pod mořem

Minulou sezónu vybojovali herci ze souboru 20 000 židů pod mořem v nelítostném formátu “12 úkolů pro židy”…

VŠECHNO, CO V NÁS ZKURVILI KOMUNISTI / Divadlo Maso

Mají problémy, ale nikdo je neposlouchá. Mají pocit, že víc křičet nemůžou. Nechtějí si zničit hlásky, kter…

HODNÍ CHLAPCI / 11:55

Kolik agrese a puzení k násilnému chování v sobě musíme potlačit, abychom se stali „kultivovanými“…

HEIMATSCHUSS ANEB MOJE DĚDA TVOJE DĚDA

Moje děda tvoje děda je rekonstrukce příběhů našich rodin pomocí fotek, dokumentů a objektů. Vyprávění našich dědečků…

SERIÁL S01E05 - Finále / 20 000 židů pod mořem

Minulou sezónu vybojovali herci ze souboru 20 000 židů pod mořem v nelítostném formátu “12 úkolů pro židy”…

Přihlaste se do newsletteru

en

STOLOVÁNÍ/DINING: Igor Hosnedl

Igor Hosnedl: STOLOVÁNÍ/DINING
Text: Julius Pristauz
Spolupráce: Pavel Kubesa
11. 9. - 13. 10. 2019
Vernisáž: 10. 9. 2019

---

STOLOVÁNÍ

...a když matka uviděla své děti, jak si hrají se svými genitáliemi 
zkoumavě, lačně, ale s respektem,
matka bez mrknutí oka 
ráznou ránou
odřízla to, co zůstalo nesnědeno jejich hladovými dušemi

Jídelna je obvykle vybavena spíše velkým stolem a několika jídelními židlemi. Nehledě na to se každý – dříve či později – setká s dočasnějšími prvky interiéru: 
lidmi, rodinou, přáteli, kolegy a přechodnými hosty.
Zaplavují danou místnost nebo prostor individualitou, osobnostmi, příběhy a aurou. 
Tyto prostory jsou skutečně svědky často velmi choulostivých sociálních situací, které se řídí chováním, určitými tradicemi a více či méně nevyřčenými pravidly. Odchylují se od své původní funkce a nabývají odlišné významy (dalece vzdálené od říše jídla).

Na výstavě STOLOVÁNÍ Igora Hosnedla lze nalézt přesně tyto prostory a momenty jako počáteční bod následných příběhů. Momenty protkané otázkami, jejichž síla ovládá naše sociální interakce a jejich důsledky. 
Jakou roli v tom hrají mechanismy sebekontroly? 
Čelíme scénám, v nichž se sebereflexe nevyhnutelně stává důležitou. 

když držím rybu
jsem ryba
ale
padne ryba? 

Tato díla, nabízející asketický pohled na vaše chování a činy, evokují jakési habituální repetice, téměř až rituální rytmy. Obrazy znázorňující určité plynutí a posloupnost pohybů jsou domovem pro malá jeviště. Prvky, které se typicky nacházejí v performativních kontextech – záclony, předměty, zrcadla – naznačují očekávání něčeho – výjev, který by vedl k odtažení záclony, k jakémusi poslednímu rannímu hotelovému „buzení po telefonu“. 
Ať již jde o formu uznání, že čelíme krizi vymírání živočišných druhů, nebo že důvěra může být stejně poškozující a toxická jako ochromující nejistota – jde o formu osvícení, kterou protagonisté uctívají a obětují se jí. 

je rozhodná 
trpělivá, ale krutá, bouřlivá avšak odpouštějící

Ačkoli Hosnedl zůstává věrný své vlastní ikonografii rozvíjené v uplynulých letech, tato série se zdá být ještě blíže k místu, které by se konečně mohlo nazývat domovem. Mateřské energie se setkávají s nejnebezpečnějšími a zároveň nejohroženějšími druhy na Zemi. Na místě, kde konzumní společnosti sedí v prázdných čekárnách a snaží se rozluštit svůj vlastní odraz v zrcadle. 

nezapomeň dítě
její hrozny živí naše těla
její slova formují náš jazyk

 

Julius Pristauz